wetten in het oude testament.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

wetten in het oude testament.

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2005 11:29

Aan welke wetten hou jij je die in het oude testament staan?
Wat voor waarde hecht jij aan de regels voor het volk Israel?

Neem bijvoorbeeld deze regel. Wat moeten wij hiermee doen?
18 Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen, 19 dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden. 20 Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’ 21 De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt.

voor mezelf heb ik het wel een beetje helder, wat ik met regels/wetten uit het OT kan. Maar ik hoop dat we er gewoon samen overna kunnen denken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 11:45

Alleen waar staat dat het den HEERE een gruwel is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2005 12:48

Raido schreef:Alleen waar staat dat het den HEERE een gruwel is.

iets concreter?

André

Berichtdoor André » 26 okt 2005 12:59

OT wetten, zijn denk ik volbracht door het lijden en sterven van Jezus.
Iemand dood gooien met stenen is denk ik nu een zaak geworden van vergeving vragen voor je zonden, daarom is het ook zo belangrijk dat iedere mens van God weet.
Je weet wel, staat omschreven in de zendings opdracht in Matt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: wetten in het oude testament.

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 13:03

hijwel schreef:Aan welke wetten hou jij je die in het oude testament staan?

Momenteel verdiep ik me erin.

Heel veel. Zijn immers de geboden die God Zelf gemaakt en gegeven heeft.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 13:10

hijwel schreef:
Raido schreef:Alleen waar staat dat het den HEERE een gruwel is.

iets concreter?
nog concreter?

De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel.

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

Want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel; ja, al wie onrecht doet.

Maar het zijn allemaal dingen die terug komen in de 10 geboden..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2005 15:10

André schreef:OT wetten, zijn denk ik volbracht door het lijden en sterven van Jezus.
Iemand dood gooien met stenen is denk ik nu een zaak geworden van vergeving vragen voor je zonden, daarom is het ook zo belangrijk dat iedere mens van God weet.
Je weet wel, staat omschreven in de zendings opdracht in Matt.

dus OT wetten zijn niet voor jou? Of is niet de wil van God over jou leven?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2005 15:11

Yael schreef:

top! ik ben me er ook in verdiepen. En merk dat er echt goeie principes onder de wetten zitten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2005 15:15

Raido schreef:Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

neem er even 1 tekst uit.. (als je het goed vindt) even de context

5 Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.
6 Als u onderweg toevallig een vogelnest vindt in een boom of op de grond, een nest waarin een vogel op haar jongen of haar eieren zit, dan moet u het moederdier zelf ontzien als u het nest mocht uithalen. 7 De jongen mag u meenemen, maar de moeder moet u in elk geval laten gaan. U zult er wél bij varen, een lang leven zal u beschoren zijn.
8 Als u een huis bouwt, moet u het dak voorzien van een balustrade; anders bent u aansprakelijk wanneer iemand eraf valt.
9 U mag uw wijngaard niet inzaaien met verschillende soorten zaad, want dan zou de hele oogst – dat wat u gezaaid hebt evenals de opbrengst van de wijngaard – niet door u gebruikt mogen worden.
10 U mag een rund en een ezel niet samen voor de ploeg spannen.
11 U mag geen kleding dragen van tweeërlei weefsel, van wol en linnen samen.
12 Aan de vier hoeken van het kleed dat u draagt moet u kwastjes maken.

Ik vraag me af, hou je je ook aan de dikgedrukte voorschriften?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 15:28

Daar staat nergens bij dat dat de HEERE een Gruwel is, daarbij zijn het expliciet wetten om het volk Israel van andere te onderscheiden.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 okt 2005 16:10

De wetten van het OT gelden alleen voor de joden. Christenen uit de heidenen hoeven zich hier niet aan te houden.

Zie bijvoorbeeld Romeinen 3:21-31

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 okt 2005 16:14

Raido: hoe kom je bij dat criterium? Eet je dan ook geen varkensvlees?

Zie Deut. 14:3 en verder waar het gaat over de reine en onreine dieren.

3. Gij zult geen gruwel eten. (...)7 Maar deze zult gij niet eten, van degenen, die alleen herkauwen, of van degenen, die den gekloofden klauw alleen verdelen: den kemel, en den haas, en het konijn; want deze herkauwen wel, maar zij verdelen den klauw niet; onrein zullen zij ulieden zijn. 8 Ook het varken; want dat verdeelt zijn klauw wel, maar het herkauwt niet; onrein zal het ulieden zijn; van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas zult gij niet aanroeren.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 16:24

hijwel schreef:
Yael schreef:

top! ik ben me er ook in verdiepen. En merk dat er echt goeie principes onder de wetten zitten.

Ken nog wel een mooi boek: de Tora geschreven door Ariel en D'vorah Berkowitz uitgegeven bij Gideon. Misschien helpt het in de zoektocht naar wat de Thora voor jouw persoonlijk betekend. :wink: Mij heeft het erg geholpen en ik heb er veel van geleerd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 16:26

Airke schreef:De wetten van het OT gelden alleen voor de joden. Christenen uit de heidenen hoeven zich hier niet aan te houden.

Zie bijvoorbeeld Romeinen 3:21-31

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Zonder de werken der wet ja :wink: nergens wordt gezegt dat je niet naar de Thora mag leven. juist wordt dat aangemoedigt. van de gelovigen van de eerste gemeente werd gezegt: dat het alle ijveraars waren voor de Wet.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 okt 2005 17:11

Yael,

Het wordt helemaal niet aangemoedigd om naar de Tora te leven, althans niet voor christenen uit de heidenen.

Hand. 21:18-21
18 En den volgenden dag ging Paulus met ons in tot Jakobus; en al de ouderlingen waren daar gekomen.
19 En als hij hen gegroet had, verhaalde hij van stuk tot stuk, wat God onder de heidenen door zijn dienst gedaan had.
20 En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.
21 En zij zijn aangaande u bericht, dat gij al de Joden, die onder de heidenen zijn, leert van Mozes afvallen, zeggende: dat zij de kinderen niet zouden besnijden, noch naar de wijzen der wet wandelen.

Geen teksten uit hun verband halen. Dit 'ijveraars voor de wet' wordt gezegd over jodenchristenen. Paulus wordt ervan beschuldigd dat hij de joden aanmoedigt van de Tora af te wijken. (Wat niet klopt volgens mij.)

Lees ook eens Handelingen 15. Er is een geschil over de vraag of christenen uit de heidenen ook de Tora moeten houden. De uitkomst is nee, maar alleen een beperkt aantal geboden.
Verder Galaten 3: de wet is een tuchtmeester geweest tot Christus' komst, we werden door de wet bewaakt, maar nu Christus is gekomen zijn we door het geloof kinderen van God.

Terug naar “Archief”