Gods plan met Israël

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2005 01:02

Yael schreef:
Feit is dat 'eeuwig' een ander concept bij ons oproept dan de Hebr. vormen, die 'slechts' een onafzienbare tijd aangeven. De tempel en de riten daarvan worden ook als 'eeuwig' omschreven.

Hierop had ik nog een keer gereageerd, maar geeft niet waarschijnlijk heb je het niet zien staan tussen de discussie met schriftgeleerde. :wink:
Ik heb hierover nagedacht. Het is vrij logisch dat Gods verbond niet oneindig duurt. Omdat er op een dag een einde komt aan deze wereld. Maar zolang dat nog geen feit is, is Gods Verbond er nog steeds.
Maar dan i.i.g. niet in die zin dat het oude verbond bestaat náást het nieuwe. De oude beschikking is versleten, zegt Paulus.
Verder is het m.i. beter om bij 'eeuwigheid' in het OT aan een onafzienbare tijd te denken dan aan 'oneindig'.
Feit is dat God dit zegt:
Jeremia 31:
35 Zo zegt de HEERE, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HEERE der heirscharen is Zijn Naam:
36 Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de HEERE, zo zal ook het zaad Israëls ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.
37 Zo zegt de HEERE: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israëls verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
Eerst profeteert Jeremia van het Nieuwe Verbond. Daarna verzekert de HEER dat wat de Israëlieten hebben gedaan (tot Jeremia's tijd), geen reden voor God is hen te verwerpen. Dat staat los van wat later zou kunnen gebeuren. De toekomst, die hier beloofd wordt, is gekomen na de ballingschap, als bewijs van Gods trouw. Dus deze uitspraak van Jeremia moeten we lezen als staande op de bodem van het toenmalige heden.
Nou, denk aan de serie 'De laatste bazuin'. Ik denk dat er best wel invloed van uitgaat. Dergelijke Amerikaanse nonsens gaat er bij sommigen in als koek.

aa die boeken haha geinig om te lezen maar verder hecht ik er weinig waarde aan. Komt steeds meer op me over als iets wat ze tever zijn gaan uitmelken. Ik weet ook niet of ik in de Opname geloof, maar als het gebeurd ok dan gebeurd het als het niet gebeurd naja dan niet. Daarin ben ik wel nuchter.
Oke. Maar voor de opname is er geen enkel schriftbewijs.

Overigens begrijp ik nog steeds niet hoe men er bij komt dat bijv. Ezechiël 37 het eerste gedeelte nog dingen zou bevatten die nog gerealiseerd zouden moeten worden. Welke elementen zijn in de 6e eeuw v.C. niet gerealiseerd?

Kunnen Gods profetieen niet meerdere keren/manieren vervuld worden?
Nee, tenzij er in de tekst een zwaarwegende reden is dit aan te nemen. Je stelt een retorische vraag. Het probleem is dat deze stelling altijd als een retorische vraag wordt opgeschreven. Maar het meest voor de hand liggend is dat een profetie betrekking heeft op een bep. tijd en die dan ook uitkomt. Degene die meerdere vervullingen poneert, moet ook bewijzen dat dit mogelijk is. Maar in het geval van Ezechiël 37 is er geen syllabe die daar naar wijst.
denk aan: Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen ergens in Hosea. sloeg in de eerste plaats op Israel en op de tweede plaats op de Messias Jezus.
Ik denk dat je Matteüs hier niet moet lezen alsof hij een simpele profetie nu vervuld ziet. Want 1. Via een zin wordt het hele gedeelte geciteerd, dus heel Hosea 11 doet mee 2. 'Mijn zoon' heeft wel een dubbelzinnige betekenis (het is een woordspeling), maar daarmee maakt Matteüs geen aanspraak op deze profetie alsof deze in tweede instantie over Jezus profeteert.
Hosea 11 gaat over het tekort van Israël. Door Gods roeping niet na te volgen moesten ze weer terug in ballingschap. Welnu, suggereert Matteüs, deze Zoon bij uitstek wordt ook uit Egypte geroepen en zal de wet volkomen volbrengen! Er is dus vooral een literaire betrekking tussen de beide schriftplaatsen. Maar dit is iets heel anders dan een dubbele vervulling. Bovendien kan iets niet 2 of meer keer vol worden: vol is vol. Iets kan niet 'aanvankelijk vol' en 'volledig vol' zijn, dat is onzin.

Daarbij ik zou het hoofdstuk als ik jouw was nog eens doorlezen. Volgens mij wordt er ook gesproken over de ''verloren'' 10 stammen... (Ezechiel 37:16,19, 21-22) Die weer met Israel de 2 stammen verenigt worden en aan het einde wordt mi. gerefereerd naar Jezus Wederkomst in Heerlijkheid en naar het 1000 jarig rijk. Maar dat is even nu uit de losse pols.
Dit gedeelte gaat over de terugkeer en dat Israël dan niet meer verdeeld zal zijn in twee rijken. Nu, er zijn ook lieden uit de 10 stammen teruggekeerd (lees Ezra-Nehemia en zie bijv. profetes Hanna uit Lucas), maar deze gingen niet meer in een apart rijk wonen. Daarmee is deze profetie vervuld.
In 37:22 gaat het over een koning. Dit staat echter in het licht van de twee rijken, dus wil het niet veel meer zeggen dan dat er 1 regering zal zijn.
In vers 24 volgt dan nog een profetie hierbij: Gods knecht David zal koning zijn. Dit slaat op Christus. En dan wordt vermeld dat Gods heiligdom voor altijd in hun midden is, of over hen is. Dit moeten we óf zo lezen, dat de profeet 'zag' dat de teruggekeerde ballingen onder een Davidszoon, met een tempel, in het beloofde land zouden wonen (deze verbinding van eschatologische heilstijd met de terugkeer vinden we vaker vóór en ook in de ballingschap; in Jes. 56-66 wordt deze verwachting genuanceerd) óf dat de profeet zijn gezicht afschildert met de hem bekende fenomenen: land en tempel; en dat deze dan in symbolische zin opgevat moeten worden.
Ik heb een lichte voorkeur voor de eerste opvatting. Over wederkomst lees ik niets, over een 1000jarig rijk ook niets. We moeten de profetieën niet lezen met oogkleppen op.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 10:17

We moeten de profetieën niet lezen met oogkleppen op.

Ik vindt het verveldend als je zoiets zegt. Omdat mijn interpretatie verschild van de jouwe wil nog niet zeggen dat ik de Bijbel met oogkleppen lees.

Op de rest hoop ik nog te reageren.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2005 10:58

Yael schreef:
We moeten de profetieën niet lezen met oogkleppen op.

Ik vindt het verveldend als je zoiets zegt. Omdat mijn interpretatie verschild van de jouwe wil nog niet zeggen dat ik de Bijbel met oogkleppen lees.

Op de rest hoop ik nog te reageren.
Ik wil alleen maar aangeven waarom ik een zogenaamd letterlijke interpretatie niet deel. We moeten bij de interpretatie betrekken wat verder bekend is uit de Bijbel. Het is niet bedoeld als een scherp verwijt, maar als een diagnose die m.i. bij een dergelijke interpretatie van de profeten geldt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 11:03

Cicero schreef:Ik wil alleen maar aangeven waarom ik een zogenaamd letterlijke interpretatie niet deel. We moeten bij de interpretatie betrekken wat verder bekend is uit de Bijbel. Het is niet bedoeld als een scherp verwijt, maar als een diagnose die m.i. bij een dergelijke interpretatie van de profeten geldt.

In Openbaring wordt ook gesproken van de verzegeling van de 12 stammen van Israel. dus zo gek is die letterlijke interpretatie niet.
Dat profetieen op allerlei manier kunnen worden uitgelegt bewijst het topic: is Jezus de Messias van suighnap, zie bv. dat verhaal van de haan wat hij poste.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2005 12:53

Yael schreef:
Cicero schreef:Ik wil alleen maar aangeven waarom ik een zogenaamd letterlijke interpretatie niet deel. We moeten bij de interpretatie betrekken wat verder bekend is uit de Bijbel. Het is niet bedoeld als een scherp verwijt, maar als een diagnose die m.i. bij een dergelijke interpretatie van de profeten geldt.

In Openbaring wordt ook gesproken van de verzegeling van de 12 stammen van Israel. dus zo gek is die letterlijke interpretatie niet.
Dat profetieen op allerlei manier kunnen worden uitgelegt bewijst het topic: is Jezus de Messias van suighnap, zie bv. dat verhaal van de haan wat hij poste.

Openbaring is bij uitstek het boek van symbolen en metaforen. Dat bewijst absoluut niet een 'letterlijke' uitleg.
Het is de vraag of het verhaal over de haan wel hout snijdt, aangezien daar zeer associatief wordt omgegaan met de Tenach.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 13:00

Cicero schreef:
Het is de vraag of het verhaal over de haan wel hout snijdt, aangezien daar zeer associatief wordt omgegaan met de Tenach.

Dat weet ik, maar je kunt heel het topic wel nemen. Wat wij zien als een Messiaanse profetie wordt door het Judaisme ''weerlegt''*, zodat het vanuit hun oogpunt onmogelijk wordt dat Jezus de Messias is.

*zo kan het ervaren worden maar we verschillen gewoon van mening over de interpretatie denk ik? hoe zie jij dat cicero?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2005 13:20

Yael schreef:
Cicero schreef:

Dat weet ik, maar je kunt heel het topic wel nemen. Wat wij zien als een Messiaanse profetie wordt door het Judaisme ''weerlegt''*, zodat het vanuit hun oogpunt onmogelijk wordt dat Jezus de Messias is.

*zo kan het ervaren worden maar we verschillen gewoon van mening over de interpretatie denk ik? hoe zie jij dat cicero?

Vaak heb ik de indruk dat de joodse wijze van contrabewijs dat Jezus de Messias is, zeer spitsvondig is. De NT schrijvers waren trouwens ook (merendeel) joods. Ik denk dat men vaak het NT niet wil accepteren en daarom iedere pretentie van het NT afwijst.
Evident verschillen deze stromingen van mening over de interpretatie. Maar de vraag is nu welke het meest recht doet aan de Bijbel als geheel. Deze interpretaties naast elkaar laten bestaan zonder commentaar vind ik onbevredigend.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2005 11:49

Cicero schreef:
elbert schreef:
Cicero schreef:
elbert schreef:Over het herstel van het nationale Israel het volgende:

Hand. 1:6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?
7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.

Jezus zegt hier dus niet dat er geen nationaal herstel van Israel zal komen. Hij zegt dat het aan de apostelen niet toekomt om te weten wanneer dat zal zijn, maar dat ze Zijn getuigen zullen zijn in Israel en tot aan het uiterste einde van de aarde.

Maar ook niet duidelijk dat het er wel komt...

Jezus doet de vraag van de apostelen niet af als onbelangrijk of irreeel. Impliciet eerder een bevestiging van de juistheid van die verwachting, al was het voor de apostelen niet gepast om daarnaar te vragen op dat moment.

Ik begrijp dat je in het kader van jouw opvatting deze tekst zo leest. Maar strikt genomen kun je nog alle kanten op. Zo is het denk ik goed mogelijk deze tekst zo te lezen dat de leerlingen verwachtten dat het Koninkrijk Gods nú zijn volle aanvang zou nemen. En dat het aan Israël is, is logisch, omdat de prediking van het koninkrijk alleen aan Israël geschiedde. Dit is dan ook helemaal niet bijzonder. De apostelen leefden in de veronderstelling dat heidenen net als altijd eerst tot het joodse volk moesten toetreden om te gaan delen in het heil. Als verderop in Handelingen echter de Geest op mensen komt zonder dat ze besneden zijn, is dat in de ogen van de apostelen zeer verwonderlijk, zelfs verdacht.
Ik lees bovenstaand antwoord van Jezus als een correctie: de tijd van het volle Koninkrijk is verborgen, maar jullie moeten heel concreet gaan prediken.
Vanuit deze invalshoek bekeken is er geen enkele aanleiding om een toekomstig herstel van het nationale Israël te poneren.

Hierbij vond ik nog een aardig gedicht van Willem Barnard:

Lieve Jezus, kom toch gauw,
want we zitten in het nauw
en de wereld gaat kapot,
breng ons weer terug bij God!

Lieve jongen, doe het zelf!
Mijn discipelen alle elf
deden ook wat ik gebied,
alleen Judas wilde niet.

'Lieve jongen, doe het zelf', daar gaat het om in Hand. 1,6-8.

Terug naar “Archief”