1 Johannes 2:2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 10:12

Hoe bedoelen ze dat dan raido? zulke uitspraken geven mij altijd een beetje het gevoel dat ze je op jezelf terugwerpen en niet naar Jezus heenwijzen. er is helemaal niks verkeerds aan als je een getuigenis kunt geven van wat de Heere voor je betekend en wat Hij in je leven gedaan heeft. dat is toch juist heel mooi! :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 10:16

Dat vroeg ik me dus ook altijd af.. maar wat ik dus treffend vond pas op JV werd daar naar gevraagd, aan de leider (die in onze ogen bekeerd is).

We moeten ons bekeren, en met veel omhaal wordt er soms wat duidelijk gemaakt wat het nou is, hoe het voelt etcetra, maar waarom getuigen die mensen zo weinig van dat gene wat dan aan hun geschied is..

Hij zei dus gewoon dat hij het heel moeilijk vond om daar over te praten omdat het wat tussen jou en God is, en dat jij je daar heel ellendig bij voelt, persoonlijk geloof is een binnenkamer geloof (en moet daar blijven?).

Kortom veel jeugd in de gemeente weet gewoon niet wat ze moeten verwachten bij een bekering, een wedergeboorte of wat dan ook. Wat is het nou eigenlijk, iets krachtdadigs of iets gelijdelijks? Heb je zekerheid of is het maar gissen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 10:25

Raido schreef:Wat is het nou eigenlijk, iets krachtdadigs
of iets gelijdelijks?

Ik denk dat dat bij ieder verschillend is.

Heb je zekerheid of is het maar gissen?

God geeft zekerheid, dat weet ik zeker.

Hij zei dus gewoon dat hij het heel moeilijk vond om daar over te praten omdat het wat tussen jou en God is, en dat jij je daar heel ellendig bij voelt, persoonlijk geloof is een binnenkamer geloof (en moet daar blijven?).

dit herken ik wel een beetje, maar als er expliciet naar gevraagd wordt vind ik wel dat je een getuigenis mag geven. dus dan vind ik het wel weer raar dat die man er niks over vertellen wilde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 10:27

dit herken ik wel een beetje, maar als er expliciet naar gevraagd wordt vind ik wel dat je een getuigenis mag geven. dus dan vind ik het wel weer raar dat die man er niks over vertellen wilde.
hm ja.. vond ik ook moeilijk maar ja dat is zijn overtuiging..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 10:34

Raido schreef:
hm ja.. vond ik ook moeilijk maar ja dat is zijn overtuiging..

dat is waar. mijn ervaring is ook dat er weinig over gepraat wordt.
vind ik ook erg jammer. maar als je dan naar je Evangelische vrienden kijkt die zijn daar veel makkelijker in. waar zou dat aan liggen vraag je dan af?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 10:39

Volgens onze kerken komt dat doordat ze God niet oprecht kennen, een bekering is zo groot, daar kun je niet over praten, dat kunnen ze wel en dan is de conclusie snel getrokken...

maarre BOT ? *back on topic?*

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 10:41

:mrgreen: waar ging het dan over in dit topic? :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 10:46

Yael schreef::mrgreen: waar ging het dan over in dit topic? :oops:
foutje :) ik dacht dat dit de profetie-topic was.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 okt 2005 10:59

Zeker nooit 1 Petr.3:15 gelezen....

Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 okt 2005 11:07

Laten we die JV-man van Raido lekker in zn waarde laten. Hoewel ik het ook wat vreemd vindt dat hij als JV leider er niet over wil praten, ligt het heel persoonlijk. Als die bewuste man er (nog?) niet aan toe is om er over te getuigen, kan dat toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 11:10

PeterD schreef:Laten we die JV-man van Raido lekker in zn waarde laten. Hoewel ik het ook wat vreemd vindt dat hij als JV leider er niet over wil praten, ligt het heel persoonlijk. Als die bewuste man er (nog?) niet aan toe is om er over te getuigen, kan dat toch?
Hm, als je ouderling bent, jv-leider bent kun je naar mijn bescheiden mening toch wel wat zeggen over hoe jij zelf je bekering hebt ervaren, vooral omdat de jongeren daar heel erg mee zitten..

We weten dat je moet bekeren, maar hoe voelt bekeren?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 okt 2005 11:11

PeterD schreef:Laten we die JV-man van Raido lekker in zn waarde laten.

doen we dat dan niet?

caballero
Verkenner
Verkenner

1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor caballero » 27 okt 2005 16:16

Kijk, we vragen om vergeving over onze zonden. En het feit dat we er om vragen, maken velen gelijk van dat ze ook ontvangen. En dat wordt dan opgemaakt uit de beloften. Maar hoe weten we dat we ook ontvangen? Want er staat ook ergens in de Bijbel: "Gij bidt wel, maar ontvangt niet". Dat komt dan omdat er kwalijk gebeden wordt. Hoe weten we nu of we ontvangen waar we om vragen, bijvoorbeeld vergeving van zonden. Dat kunnen we toch zomaar niet zelf concluderen!

PeterD

Re: 1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor PeterD » 27 okt 2005 20:12

caballero schreef:Kijk, we vragen om vergeving over onze zonden. En het feit dat we er om vragen, maken velen gelijk van dat ze ook ontvangen. En dat wordt dan opgemaakt uit de beloften. Maar hoe weten we dat we ook ontvangen? Want er staat ook ergens in de Bijbel: "Gij bidt wel, maar ontvangt niet". Dat komt dan omdat er kwalijk gebeden wordt. Hoe weten we nu of we ontvangen waar we om vragen, bijvoorbeeld vergeving van zonden. Dat kunnen we toch zomaar niet zelf concluderen!

Eens. Toen ik dit las moest ik aan Elia denken. In 1 Kon 18 lezen we aan het begin dat hij van de Heere te horen krijgt dat er regen zal komen. De belofte dus.

Aan het einde van hetzelfde hoofdstuk lees ik dat hij op de berg zijn aangezicht ter aarde wendt en zijn hoofd tussen zijn knieën legt. Om te bidden uiteraard. Bidden om de vervulling van de belofte. Want hij stuurt zijn jongen toch niet voor niets 7 maal om te gaan kijken?

Dus: ook al heb je een belofte, of al staat er een belofte in Gods Woord, toch blijft een vurig gebed en een ootmoedige gestalte nodig om de vervulling af te smeken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 okt 2005 22:24

PeterD schreef:Dus: ook al heb je een belofte, of al staat er een belofte in Gods Woord, toch blijft een vurig gebed en een ootmoedige gestalte nodig om de vervulling af te smeken.

Kun je dat als stelregel zo neerzetten? Ik denk het niet. Ik moet denken aan Abraham en Sara. Niet alleen ontplooien ze zelf de (on)nodige initiatieven om God een handje te helpen, ze lachten Hem zelfs uit! En toch ontvingen ze de belofte.... Net zo min als je dat voorbeeld moet generaliseren moet je dat met het voorbeeld van Elia ook niet doen.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”