bestaat ‘bevindelijke kunst’?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2005 13:50

Sela schreef:is het een breuk met de bevindelijke cultuur, of geeft dit mede inhoud aan de hedendaagse vorm van bevindelijkheid die aan het onstaan is. ['k ik ga vast aan vragen voorbij die jij wel stelt]

Je kunt idd ook spreken van een ontwikkeling binnen de bevindelijke cultuur maar zo’n ontwikkeling verandert de betekenis van een begrip als ‘bevindelijk’ pas als ze zichzelf bewezen heeft. Daar gaat heel wat tijd overheen. Daarbij kun je je afvragen of zo’n ontwikkeling niet leidt tot een vorm van bevindelijkheid die op basis van de geschiedenis niet die titel kan dragen.

- als je erover valt dat ik het bevindelijke kunst noemt, kunnen we ook wel jou definitie[s]/noten hanteren... het is namelijk niet m'n bedoeling dat deze term de inhoud van het gesprek in de weg staat.

Ik val nergens over, laat dat duidelijk zijn. Ik had in eerste instantie echter de indruk dat je vraag was: ‘bestaat bevindelijke kunst en zo ja, wat is dat dan?’ Daarom ben ik redelijk uitvoerig ingegaan op die laatste vraag. Mijn conclusie is dan dat bevindelijke kunst niet bestaat omdat zo’n betiteling een soort kunst suggereert die de bevindelijken eigen zou zijn (en die er mi dus niet is). Gaandeweg blijkt echter dat je ws bedoelde te vragen naar voorbeelden van kunst uit de bevindelijke hoek. Een erg legitieme vraag en als mijn getheoretiseer die discussie in de weg staat houd ik snel m’n mond ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

sela

Berichtdoor sela » 18 sep 2005 21:45

dat laatste zou ik zeker niet doen.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 06 okt 2005 14:22

Wat hij dus wel deed.

Maar ik wil even het volgende meegeven. Ik volg momenteel een vak literatuurwetenschap, en daar wordt een heleboel gezegd over wat literatuur is. In een poging het kort en helder samen te vatten:

a. Een object heeft geen eigenschap wat iets kunst of literair maakt (er zijn kunstwerken die bepaalde specifieke kunsteigenschappen missen en toch kunst zijn, en er zijn objecten die ze wel hebben en geen kunst zijn).
b. Iets is literatuur / kunst als het zo ontvangen wordt.

Dus in die zin zou er geen bevindelijke kunst kunnen zijn.

Aan de andere kant werd er gezegd:

Kunst geeft weer hoe iemand naar de werkelijkheid kijkt. Als het weer geeft hoe iemand op een bevindelijke manier (als dat kan) naar de werkelijkheid kijkt, zou er weer wel bevindelijke kunst bestaan...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 okt 2005 15:45

FV schreef:Kunst geeft weer hoe iemand naar de werkelijkheid kijkt. Als het weer geeft hoe iemand op een bevindelijke manier (als dat kan) naar de werkelijkheid kijkt, zou er weer wel bevindelijke kunst bestaan...

Is dat zo? Of is het misschien zo dat iemand op een gegeven moment z'n blik op oneindig zet en gewoon geniet van wat er voor ogen is.
Ik had niets met moderne kunst. Tot ik in de woonplaats van Picasso kwam. Vind ik zijn werk mooi? Nee, afzondelijkerlijk niet maar in de omgeving waar hij leefde en woonde klopt het op de een of andere manier.

Een van mijn favotieten op dit moment is Panamarenko.
http://www.panamarenko.be
De werkelijkheid van zijn constructies is onwerkelijk, en misschien daarom juist zo mooi.

sela

Berichtdoor sela » 10 okt 2005 07:38

toffe site, zareb

wat anders:
Afbeelding
klik om te vergroten..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 okt 2005 09:21

Mooi!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 okt 2005 11:33

Ah, Sela! Hier past slechts stilte...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 okt 2005 11:40

Hij is mooi. Aan zoiets zat ik ook te denken toen ik Stien Eelsingh noemde. Helaas kan ik het schiderij waar ik aan zit te denken niet online vinden. De meest stemmige die ik kan vinden is Afbeelding maar er zijn betere voorbeelden. Ik zal eens kijken of ik wat kan scannen.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 11 okt 2005 12:23

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 okt 2005 12:30

Nee, God is niet bevindelijk gereformeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 11 okt 2005 12:35

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 okt 2005 12:51

Daarom bestaat het ook niet :)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 25 okt 2005 19:10

hm, met het argument dat jostitosty z'n topic niet reformatorisch was, en dus gesloten werd. Anway . . ik wil het niet hebben over het amsterdam dance event zelf. Dus schop ik dit topic naar boven . . .

Uiteindelijk wil ik best wat kwijt op inhoudelijk gebied. Ik ben zelf niet zozeer bezig met de vraag of er bevindelijke kunst is. Wat mij meer opvalt is dat ik elementen van bevindelijkheid tegenkom in hedendaagse cultuur. Nou associeer ik bevindelijkheid met termen als: doorleefd, ingetogen, oprecht, nederig, boetvaardig, zonder te veel kleurstof, tot de kern proberen te komen, serieus, etc. . .

Als ik vanuit deze associaties kijk vraag ik mij af of wij als reformatischen wel de bevindelijkheid (h)erkennen die zich uit in hedendaagse cultuur?

one luv, SpritL

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 06 dec 2005 11:12

*inactive*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 11:15

Jerryman schreef:*inactive*
Stiekem dus wel actief..