1 Johannes 2:2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 10:25

Iets specifieker Raido, bedoel je het geloof dat Jezus is de Zoon van God?
of: Jezus is gekomen naar de wereld als Middelaar
of: ???

Kan je wat nader dat geloof omschrijven? Wát is het volgens jou? Wanneer weet je dat je gelooft?

caballero
Verkenner
Verkenner

1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor caballero » 25 okt 2005 10:34

De duivelen geloven ook, en zij sidderen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 10:36

Iets specifieker Raido, bedoel je het geloof dat Jezus is de Zoon van God?
of: Jezus is gekomen naar de wereld als Middelaar
of: ???

Kan je wat nader dat geloof omschrijven? Wát is het volgens jou? Wanneer weet je dat je gelooft?

Ik bedoel dat het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God die Middelaar tussen jou en de Vader is genoeg is. En dan bedoel ik niet het geloof in Jezus als persoon, maar als Middelaar tussen jou en de Vader.

Verdere poespas is niet noodzakelijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caballero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caballero » 25 okt 2005 10:38

Het gaat om het geloof dat Jezus Christus ook MIJN Zaligmaker is, dat Hij voor mij gestorven is en daardoor vergeving van zonden ontvangen heb. Kortom: dat ik wederom geboren ben. Dat is het ware geloof.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: 1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 10:40

caballero schreef:Het gaat om het geloof dat Jezus Christus ook MIJN Zaligmaker is, dat Hij voor mij gestorven is en daardoor vergeving van zonden ontvangen heb. Kortom: dat ik wederom geboren ben. Dat is het ware geloof.
Ja? zeg ik wat anders dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2005 10:42

PeterD, Jezus zegt ook tegen mensen: Kom tot mij, allen die vermoeid en belast zijn, en ik zal je rust geven. Jezus nodigt iedereen uit om het levende water te drinken. Inderdaad, God werkt in mensen, maar dit neemt hun eigen verantwoordelijkheid niet weg.

Wanneer je zeker weet dat je gelooft? Ik vind dat een vreemde zaak. Alsof het geloof een status is of zo, iets wat je overkomt. Wanneer weet je zeker dat je aan het autorijden bent? Op het moment dat je in je auto stapt en gaat rijden! Hebreeen 11 zegt dat het geloof zekerheid geeft, en geloof is niet iets passiefs, maar actief, het is een levenshouding, een levensstijl, 24/7.

Onze taak is om Hem te volgen, te geloven in woorden en daden, te doen wat Hij van ons vraagt, dienstbaar zijn, onze naaste liefhebben en God liefhebben. Als we zo leven, mogen we ook zekerheid ervaren, want de Geest overtuigt ons dan dat we Gods kinderen zijn.

Het is aan ons om met ons hart te geloven dat Jezus Heer is, en met de mond te belijden dat God Hem uit de dood heeft opgewekt... Als we dat doen mogen we zekerheid hebben dat we behouden worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caballero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caballero » 25 okt 2005 10:43

en geloof is een gave Gods, dat ontvang ik, als het goed is, dat is niet mijn keuze. God zegt zelf in een Psalm: "Ik heb van de hemel neder gezien of er iemand God zocht, en Ik vond er niet een". God kiest die Hij wil. Daar is God vrij in.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: 1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 10:46

caballero schreef:en geloof is een gave Gods, dat ontvang ik, als het goed is, dat is niet mijn keuze. God zegt zelf in een Psalm: "Ik heb van de hemel neder gezien of er iemand God zocht, en Ik vond er niet een". God kiest die Hij wil. Daar is God vrij in.
Elk mens dat opstaat en tot de Vader gaat is geroepen door de Geest. Ik zie nog steeds niet in wat er nou wezenlijk anders is.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 12:47

Marnix schreef:Het is aan ons om met ons hart te geloven dat Jezus Heer is, en met de mond te belijden dat God Hem uit de dood heeft opgewekt... Als we dat doen mogen we zekerheid hebben dat we behouden worden.

Een makkie dus.

Wat doe je dan met zondekennis, schuld tegenover God, etc?

Weet je, toen het volk Israël door de woestijn op weg was naar Kanaän, en ze de verspieders meer geloofden dan dat zij in God geloofden, kregen ze straf. Toen ze de straf kregen dat ze nog 40 jaar in de woestijn moesten dolen, riepen ze ineens uit: Mozes, help! Wij hebben gezondigd voor God! Laat ons toch optrekken en het land intrekken!

Wow, toch ineens die omkeer? Was dat waar geloof? Ik zeg nee. Op het zien van de straf wilden ze toch het land in. Ik ben er van overtuigd dat een waar kind van God leert bukken en buigen onder de straf Gods. Die roept niet uit "Heere bekeer me!" maar roept eerder uit "Heere ik heb niet verdiend dat U nog naar me om zou zien!"

En juist dat laatste, dat mis ik in al die mooie verhalen die ik hier lees.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 13:04

Een makkie dus.
Nee je geloof moet altijd moeilijk zijn, oeh dan hebben we een probleem met timotheus, met 3000 gelovigen tijdens pinksteren, met een moorman uit morenland, met een lydia, met een stokbewaarder met elke bekeerling waar niet staat vermeld dat hij als een worm kroop voor het aangezicht van God..

Waar staat dat Hij daar helemaal niets mee doet, Hij praat en getuigd van het borgwerk voor Christus dat dat ook voor jou en mij geld, maar nee... God heeft met iedereen een andere weg, een weg door zondekennis. Elke christen weet dat hij zondigt, en voelt dat Jezus daar pijn van heeft, elke christen voelt dat hij Hem zelf aan het kruis spijkerd.

Maar elke christen weet ook dat Jezus totaal, alles volbracht heeft, dat het ook voor jou (juist voor jou) kan gelden, dat Jezus ook voor jou stierf. Zondekennis is een vrucht, niet elke boom draagt dezelfde vruchten, en niet bij elke boom zijn de vruchten even herkenbaar. Elke christen heeft zondekennis, elke christen heeft twijfel, elke christen is dankbaar, elke christen weet dat hij zich niet aan de wet kan houden.

Maar moet het perce, op die ene manier gebeuren zoals het beschreven staat? Kijk eens naar de Bijbel, lees eens wat daar staat, wat vraagt Fillipus aan de moorman? Hebt gij door den weg van bevinding bevonden dat gij een nietigen aardworm zeit en dat gij niets uit uw zelven kunt doen? Nee dat vroef Fillipus niet, hij zei: ik doop je alleen als je echt gelooft dat Jezus Christus Gods Zoon is, en dat geloofde die man.. Wat een kinderlijk geloof had die man, daar mag je heilig jaloers op zijn..

Wow, toch ineens die omkeer? Was dat waar geloof? Ik zeg nee. Op het zien van de straf wilden ze toch het land in. Ik ben er van overtuigd dat een waar kind van God leert bukken en buigen onder de straf Gods. Die roept niet uit "Heere bekeer me!" maar roept eerder uit "Heere ik heb niet verdiend dat U nog naar me om zou zien!"
En iedereen die niet diep genoeg bukt, en niet diep genoeg buigt is geen waar kind van God? komt het daar op neer? Wat ongeloofelijk balen voor de mensen die in Latijns Amerika leven, waar geen bevindelijk gereformeerde kerk is, die zullen eeuwig branden..

Maar gelukkig is God niet bevindelijk gereformeerd, wij zijn hier allemaal mensen die graag willen weten hoe het is, boeken zijn er over vol geschreven door oud en jongvaders, hoe de weg is, wat de weg is, wanneer je weet wanneer je op de weg zit. Die mensen ervaarden dat zo. Gelukkig zijn er nog kerken die niet ruchsichloss de Nadere Reformatie gevolgd zijn (of aanverwant Pietisme of een andere zware/zwarte vorm van de reformatie).

Ja dus? al die mensen die niet dezelfde geloofservaring (als het al jou geloofservaring is, en niet die uit de boeken) zijn fout, satanswerk en zullen eeuwig branden.. We moeten hier fa van onze bevindelijk gereformeerde tunnelvisie, onze visie is niet superieur, het is slechts een van de vele wegen die tot Jezus lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2005 13:42

Ermee naar God toegaan... Als je gelooft dat Jezus voor je zonden stierf, mag je daarmee naar Hem toegaan en spijt betuigen. Als je met je hart gelooft dat Jezus Heer is, dan mag je je op Hem beroepen bij God.

Geloven is niet heel moeilijk... uit de voorbeelden die Raido aanhaalt wordt dat ook duidelijk... alleen vinden we juist dat eenvoudige vaak zo moeilijk... we geven niet zo graag dingen uit handen, en al helemaal niet ons leven.

Weet je, toen het volk Israël door de woestijn op weg was naar Kanaän, en ze de verspieders meer geloofden dan dat zij in God geloofden, kregen ze straf. Toen ze de straf kregen dat ze nog 40 jaar in de woestijn moesten dolen, riepen ze ineens uit: Mozes, help! Wij hebben gezondigd voor God! Laat ons toch optrekken en het land intrekken!

Ik neem aan dat je hier niet probeert om de door bij aangehaalde bijbelteksten te weerleggen. Joh 3:16 spreekt over geloof, Romeinen 10:9 over met het hart geloven. Daar doel ik ook op, niet op schijngeloof, dood geloof, geloof uit eigen belang.

Wat een waar kind van God betreft, deze kan inderdaad roepen: Heer, ik heb niet verdiend dat U naar me om zou zien.... Maar tegelijk mag die persoon zich wel beroepen op Jezus Christus, dankzij wie de Vader toch naar ons om wil zien, ook al hebben we dat niet verdiend. Dat is juist het evangelie, waardoor die moorman, de Joden op de Pinksterdag, de cipier van Filippi etc. gedoopt werden en ook zeker mochten zijn van hun verlossing, en dat God naar hen om zou zien. Niet uit eigen verdienste, integendeel, maar door het bloed van Jezus Christus. Als we zo naar God toegaan met een gebroken hart en oprechte spijt, mogen we weten dat God wel naar ons om wil zien. God wil je niet alleen je je zonden laten inzien, Hij wil je er ook van bevrijden.

9 Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein,
was mij, dan ben ik witter dan sneeuw;
10 doe mij blijdschap en vreugde horen,
laat het gebeente dat Gij verbrijzeld hebt, weer jubelen.
11 Verberg uw aangezicht voor mijn zonden,
delg al mijn ongerechtigheden uit.
12 Schep mij een rein hart, o God,
en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;
13 verwerp mij niet van uw aangezicht,
en neem uw heilige Geest niet van mij;
14 hergeef mij de blijdschap over uw heil,
en laat een gewillige geest mij schragen.
15 Dan zal ik overtreders uw wegen leren,
opdat zondaars zich tot U bekeren.
16 Red mij van bloedschuld, o God, God mijns heils,
laat mijn tong over uw gerechtigheid jubelen;
17 Here, open mijn lippen,
opdat mijn mond uw lof verkondige.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2005 16:54

We moeten leren de bijbelse waarheid als waarheid aan te nemen.

De Waarheid maakt je vrij (Gods Woord is de waarheid)

(bij mij vrij van het dogmatische systeem waar ik een paar jaar in vast zat)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 okt 2005 17:50

PeterD schreef:Ik ben er van overtuigd dat een waar kind van God leert bukken en buigen onder de straf Gods. Die roept niet uit "Heere bekeer me!" maar roept eerder uit "Heere ik heb niet verdiend dat U nog naar me om zou zien!"

Zijn dat niet meer de dingen die je niet verteld tegen anderen maar gewoon tussen God en jouwzelf laat? Dat is namelijk nogal wat persoonlijks wat verder niemand wat aan gaat.
Daarbij denk ik dat zo iemand het beide roept.
Spreek je trouwens uit ervaring of van horen zeggen? ook een wezelijk verschil.

Een makkie dus.

ja zo makkelijk is het nou. daar verbaas ik me ook vaak over maar toch is het zo makkelijk. en het is nog gratis ook. genade. onverdiend. zo goed is God.

Denk je werkelijk dat, dat een voorwaarde is? Laat dat maar aan God over Die weet wat past bij elk van Zijn kinderen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2005 23:36

[quote]Zijn dat niet meer de dingen die je niet verteld tegen anderen maar gewoon tussen God en jouwzelf laat? Dat is namelijk nogal wat persoonlijks wat verder niemand wat aan gaat.
Daarbij denk ik dat zo iemand het beide roept. [/qquote]

Inderdaad, ik denk aan de bekende noodkreet van Paulus: Niet het goede, wat ik wil doe ik,maar het verkeerde, wat ik niet wil. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen?! Maar Paulus stopt daar niet, hij kent zijn ellende, maar ook zijn verlossing (Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 07:12

Zijn dat niet meer de dingen die je niet verteld tegen anderen maar gewoon tussen God en jouwzelf laat? Dat is namelijk nogal wat persoonlijks wat verder niemand wat aan gaat.
Daarbij denk ik dat zo iemand het beide roept.
Spreek je trouwens uit ervaring of van horen zeggen? ook een wezelijk verschil.
In de gereformeerde gemeente hier (door verschillende dominees al gehoord, iig Mol, Karels en Van Dieren) dat een waar geloof niets meer te praten heeft, als je nog kunt praten over je geloof, is je geloof niet zo diep..

Dan zit ik wil in dubio over hoe ik dan zou moeten getuigen van het werk van Jezus wat Hij mij gedaan heeft.

Terug naar “Archief”