Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 okt 2005 23:47

Laat ik het zo zeggen: ik leer uit de Schrift.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 23 okt 2005 09:59

Hallo Optimatus,

Van de "dode letter"valt niets te leren. De wereld grbuikt Gods Woord om haar Rijk te stichten. Als officieren van Geheime diensten of Inlichtingendiensten succes hebben met het Woord van God, om Christenen te manipuleren. En als ik zie hoe oprecht predkanten vanuit de Schrift een vals Evangelie verkondigen, wat anders leer je dan uit de dode-letter Schrift, als Christus alles daarvan samebundelt in Zijn uitspraak:

Wat Ik u zeg is Geeste en Leven (Johan 6:63)

De Bijbel mag Gods Woord zijn, de wetten van een leven dat ons scheid van de wereld, gericht op het Hemels Koninkrijk. Maar als het Schriftwoord van de Bijbel niet in onze Geest tot het Leven (Geestelijke Jood) leidt, zoals dat in het Hemels Koninkrijk zal woorden voorgeleefd, dan heeft de dode-letter geen zin.
Jezus noemt de mens die zich slechts alleen van de dode-letter tekst bedient: Letterknechten. Zo noemde Christus de Joden van het OT, dei Hem afwezen.

WIj moeten oppassen geen Letterknechten te zijn en voora te worden, we zouden door Gods Geest worden overwelmed. We zoude Zijn angezicht niet kunnen vberdragen omdat on shart (doe en laten) niets heeft ervaren van de dode-letter die voor ons het Levende Schriftwoord dient te zijn.

Aha, is er weer zo'n Josh-look-a-like online?

Als dan beste Optimatus, de Bijbel jouw -enige- richtsnoer is, dan is het antwoord dat hebt gegeven t.a.v. een zekere Josh, geen voorbeeld uit Schriftwoord, want zo'n schrijven heb ik van Christus nog nooit ontvangen.

Daarom verwees ik ook naar de link van Amazing Facts. Daar wordt uitgelegd wat de dode-letter kan betekenen als we het Schriftwoord Levend willen maken in ons hart, als getuigenis van onze Heiland.

We zijn allemaal even zwak en maken fouten. Maar dor de groei in de Geest van Christus, leren we het onderscheidt te zien, dat noemen we profetie. En profetie is iets dat in een hel breed spectrum aan ons geschonken en getoont wordt. Vandaar dat Jezus zegt en leert dat als we verloren gaan, het aan ons zelf te danken hebben.
(2 Petrus 1:19)

Dat betekent niet dat we nu angstig meoten proberen de wet na te volgen. Maar het heeft meer te maken met het feit dat we onze eigen weg zijn gegaan, menende dat we Chrisrus navolgden.

Dat is nu precis wat zo op exclusieve wijze wordt uitgelegd in dat video-programma waar ik naar verwees. Er staan trouwens wel een stuk of 40 video-progrma's op die site heb ik ontdekt.
God wil dat we ook zien, wat Hij bedoelt. We kunnen, als we willem, allemaal een Daniël zijn! Uiterraard met ons persoonlijke talent.

Succes verder, een fijne zondag en gezegende week!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2005 10:28

Dus als ik het goed begrijp, is de Bijbel een dood boek?

Riska

Berichtdoor Riska » 23 okt 2005 14:44

Optimatus schreef:Dus als ik het goed begrijp, is de Bijbel een dood boek?

Voor mij is de Bijbel springlevend en iedere dag vind ik er weer dingen in, waarmee ik mijn eigen leven verder kan.
Maar als Schriftgeleerde het over een dode letter heeft dan heb ik mijn bedenkingen, juist door wat hij schrijft.
Ik heb altijd moeite met mensen die al hun beweringen staven met Bijbelteksten. Dat kan een keer heel nuttig zijn en verduidelijken, maar ik heb liever een zoekend antwoord dan iemand die antwoordt met bijna alleen maar teksten. Dan wordt het inderdaad een dode letter...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2005 17:06

Ik ben het volledig eens met Riska.
Als men al aan de kracht van het Woord gaat twijfelen, waarom zouden wij ons dan nog met de Christelijke godsdienst bezighouden?

Sola Scriptura (super traditione)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 24 okt 2005 12:14

Riska zei:

Als men al aan de kracht van het Woord gaat twijfelen

Alles wat ik u gezegd heb is:"Geest en Leven (Johannes 6:53)

Dat betekent dus ook doen en er naar leven (gericht op het Koninkrijk der hemelen)

Een woord is op zichzelf niet krachitg, maar wordt het wel als er Leven aan gegeven wordt. Vandaar dat Jezus spreekt over Het Levende Schriftwoord. Wie zegt: Ik kan lopen...en vervlgens zijn hele leven blijft zitten of liggen, heeft nooit e kracht van dat woord "lopen"ervaren. Hij weet niet wat het is en zal eeuwig bij het Badwater met zijn matje blijven zitten! Hoe Christus ons, door Zijn Geest ons ook roept.

Het oordeel (Openbaring 20:12-15) wordt gestaafd aan hetgeen in de Hemelse Boeken van ons staat geschreven.
Onze nieuwe Indentiteit staat in de Hemels Boeken en onze vorderingen (groei in Christus gerechtigheid) wordt daar door engelen in Boeken bijgehouden. (Daniël 7:10)
De Boeken bwaren onze spychologische inhiud van onze hersenen. Ons doen en laten. Onze weg der bekering. Dat is de maatstaf die aan de wet (geboden) wordt getoetst. Als dus het Woord krachtig is, dan dienen wij dus een maat (-staf) te hebben om te groeien in de Indentiteit van de Nieuwe aarde, het Hemels Jeruzalem als dus een Geestelijk afgestemd Israël. Dat is wat de Boeken in de Hemel weerspiegelen.

Het kan zijn dat we Christus'oproepen hanteren aan de maatstaf van wereldse leiders, predikanten of zoals Riska zegt; de kracht die vanui t de dode-letter zou spreken. Maarhet is de Geest in ons die bepaald of we iets wel of niet aan (willen of kunnen) nemen.

Vele malen heb ik al aangegeven waarin de Heilige Geest ons ppogt aan te sturen en te verklaren. Als wij Christus oproepen (zoals aangaande voetwassing bij het Heilig Avondmaal) weigeren te aanvaarden, terwijl Christus ons aan maant die handeling wel te doen, dan zal er in de Boeke ongetwijfeld staan op grond wij die handeling wel of niet hebben aanvaard.

Die maatstaf van gehoorzaamheid (e feitelijke groei) kan dus wel degelijkbepalen in hoevere wij onze (nieuwe) Koning ook in het Hemels Koninkrijk wel of niet zouden aanvaarden. Want als wij hier Gods oproepen Zijn wet na te volgen (Openbaring 14) afwijzen dan staat dat ook in die Boeken.

Vandaar dat we dus in hoge mate zelf verantwoordelijk zijn vpoor dat oordeel.

Iedereen wordt dus geoordeeld aangaande hetgeen wat over hem of haar in de Boeken staat (Openbaring 20:12-15) alle goede en minder goede daden staan er in opgetekend.

Vanuit dat gegeven is het dus zeker dat we die Indentitet Geestelijk zullen ontvangen, die in de Boeken over ons staat opgetekend.
Elk mens zal dus op grond van die Indentiteit wederom ene persoonlijk wezen zijn in een nieuw Lichaam. God Zelf zal die indentiteit in ons planten, ons herscheppen. (Zegel)

Deze wereld al de Indentiteit aan de hand van menselijk kunnen hanteren. De Electronic Indentiteitskart, de Electronische zieknkaart, de Electronisch arbeidskaart, de Elektronische betalingen.
De Indentitet van deze wereld zal niet bepaald worden door de persoonlijk denkende unieke mens, maar door een Merkteken dat niet alleen haar bron vind in een Identiteit van de zondagviering, maar ook als onderhavig merketeken, de codenummers van de E-cards zijn waarmee de dieren (bokken) van Satans Rijk het Grote Babylon zullen bevolken.

Satan ziet ons als intelligente dieren, waarvan hij zegt dat ze toevallig op twee poten lopen. Aleen dieren krijgen een Merkteken Gods kinderen worden Verzegeld, in de persoonlijkheid van een onafhamkelijk en uniek denken dat eeuwig zal duren en de dood niet zal smaken.

De vraag is dan: Wat zal ik herkennen in het Hemels Koninkrijk, als ik daar mijn Meester Christus ontmoet, aan hetgeen Hij reeds aan ons voorgehouden heeft van wat Zijn Vader ook aan Hem heeft getoond.
Als wij als dode-letterknechten menen de kracht van Gods Woord te ervaren en in een groeiproces willen bestendigen tot een gwoonte, die we gewoon zijn, dan dienen wij de wet van het Koninkrijk en de wijze raadgevingen van de Meester Zelf, tot wezenlijk en levend bewijs te aanvaarden.

Alles wat wij weigeren te geloven en te onderhouden als getuigenis vor deze wereld, dat door Jezus wordt opgedragen, zullen we ook i het Hemels Koninkrijk weigere te aanvarden. We zullen evengoed tegen Christus dan zegen: Heer was mijn voeten niet, want ik ben al reidn door uw bloed. Gelijk Petrus zei! En zo is het met de Sabbat en zo is het met Openbaringen. Als wij ons dor de Geest niet laten leiden, dan blijft onze indentiteit verbonden met hetgeen wel in onze hersenen een vsye plaats heeft gevonden en dat is een zondig leven met zondige wetsregels.

God oordeelt het in de mensen verborgene, de diepste geheimen van de mensen (Romeinen 2:16)
Wij moeten niet menen dat we er zo gemakkelijk van af komen. Elke afwijzing hoe nietig dan ook, zal in de Hemels Boeken geschreven zijn.

Zo laat ons dus blij en dankbaar zijn dat God onze indentiteit bewaart en dat het alleen zo mogelijk wordt dat "u " en "ik " opstaan uit de dode en nietv iemand anders op ons lijkt, we zijn geen clonen, noch robotten.
De opstanding is geen truc maar is echt; Gelijk het Levende Schriftwoord!
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 25 okt 2005 11:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2005 15:01

Schriftgeleerde schreef:Alles wat wij weigeren te geloven en te onderhouden als getuigenis vor deze wereld, dat door Jezus wordt opgedragen, zullen we ook i het Hemels Koninkrijk weigere te aanvarden. We zullen evengoed tegen Christus dan zegen: Heer was mijn voeten niet, want ik ben al reidn door uw bloed. Gelijk Petrus zei! En zo is het met de Sabbat en zo ishet met Openbaringen. Als wij ons dor de Geest niet laten leiden, dan blijft onze indentiteit verbonden met hetgeen wel in onze hersenen een vsye plaats heeft gevonden en dat is een zondig leven met zondige wetsregels.

God oordeelt het in de mensen verborgene, de diepste geheimen van de mensen (Romeinen 2:16)
Wij moeten niet menen dat we er zo gemakkelijk van af komen. Elke afwijzing hoe nietig dan ook, z

Ten eerste: Toen het over de voetwassing ging, was het nog niet zo, dat Petrus al kennis had van wat er ging gebeuren, dat Jezus zou gekruisigd worden en dat in Zijn bloed hij gewassen zou zijn. Het ging erom, dat hij op dát ogenblik zich afhankelijk van de Heer moest opstellen.
Ten tweede: "Het doet dit tot Mijn gedachtenis" werd uitgesproken door Jezus bij het breken van het brood en het schenken van de wijn.
Al eerder is hier gezegd - ook door mij - dat de voetwassing normaal was in die dagen, omdat men op open sandalen kwam en dus stoffige voeten had. Zoiets als wat wij van jongsaf aan leren: je wast je handen voor je aan tafel gaat. Het heeft helemaal niets te maken met het al dan niet houden van Zijn geboden.
Ten derde: oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde. Oftewel: als ik diep van binnen weet, dat ik Gods kind ben en dat ik Hem mag vertrouwen (zie Romeinen: "Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn") is er niemand die mag zeggen dat ik niet correct geloof. Of God Zelf zal het mij duidelijk maken, of Hij laat mij dat weten door iemand die mijn vertrouwen heeft en die mij door en door kent. Iemand die mij liefdevol op de schouders tikt en vraagt: "gaat het wel helemaal goed met jou?" Dat wil het Bijbelse woord "vermanen" precies zeggen. Altijd liefdevol.
In het algemeen op een forum zetten, dat als wij niet zus en niet zo leven (of Gods woord interpreteren) we verloren gaan of zijn, is in diepste wezen op Gods rechterstoel gaan zitten. En ik ben alles, maar zeer beslist God Zelf niet.
Ik vertrouw op Zijn genade, betoond in onze Heer Jezus Christus.

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 24 okt 2005 15:16

schriftgeleerde, je doet je naam eer aan, maar is hier ook een samenvatter in de buurt? Wat zijn dat lange teksten, pfff

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2005 17:39

Samenvatting:

- Je moet voor het avondmaal aan een voetwassing deelnemen, elkaar te voeten wassen, anders ga je zondig en onrein aan het avondmaal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 24 okt 2005 21:42

Marnix Marnix, wat zegt en leert nu Christus!
Draai toch steeds niet om datgene wat Christus leert, heen.

Het gaat hier om -Geestelijk- kennen en weten, niet om hetgeen we niet -nog- niet weten. Het oordeel is gebaseerd op datgene wat we kunnen weten. Wie de handeling van dit aspect weigert, kan ok geen deel hebben aan het Avondmaal met Christus, als Hij ons zal ontmoeten in het Hemels Jeruzalem! Het gaat er niet om wat Christus -nog- openbaart aan de harten van mensen., maar om dat gene wat we nu al kunnen weten!

Probeer dan Christus uitspraak eens serieus te nemen en maak van Zijn wetten geen menselijke geboden die wetten van mensen zijn.

Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden Romeinen 2:13

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2005 23:30

Er werd gevraagd om jou standpunt samenvatten dus dat heb ik gedaan. Dat dit niet helemaal klopt met wat Christus mij leert wist ik al ;)

En ik neem Christus en Zijn opdracht serieus.... Jammer dat jij roept van niet, omdat we het niet met elkaar eens zijn. Altijd jammer als gelovigen die allebei Christus centraal hebben staan, van elkaar gaan beweren dat dit niet zo is, omdat ze op een punt van mening verschillen.

Overigens verwijt je hiermee zo ongeveer het hele forum dit, want er zijn weinig christenen in Nederland die voor het avondmaal elkaars voeten wassen, de bijbel bericht hier verder overigens ook niet over, dus dat men het doortrekt naar de opdracht tot dienstbaarheid is vrij veel voorkomend ;)

Als jij roept dat ik Christus niet serieus neem omdat ik op deze woorden van Hem, terwijl ik ze met zo serieus neem als jij, een andere visie heb, die je inmiddels wel bekend is, heeft met je doorpraten helaas weinig zin.... want als jij mij, omdat ik het niet met je eens ben, ziet als iemand die Christus niet serieus neemt, zal je mijn postings ook niet serieus nemen, want waarom zou je naar een ketter luisteren?

Ik hoop dat we nog eens verder kunnen praten vanuit een betere basis.... is het niet hier, dan wel als onze Verlosser en Koning terug is gekomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 okt 2005 06:29

ik heb weer een off-topic weggehaald: open een nieuwe discussie als je over andere onderwerpen wilt praten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Riska

Berichtdoor Riska » 25 okt 2005 06:48

Schriftgeleerde schreef:Marnix Marnix, wat zegt en leert nu Christus!
Draai toch steeds niet om datgene wat Christus leert, heen.

Als iemand het niet met jou eens is, mag dat toch? Je hangt nu wel erg de leraar uit, die een dwarse leerling tot de orde moet roepen.
Ik sta geheel achter Marnix - wij hebben denk ik ongeveer dezelfde gedachtengang.
Maar ik begrijp dat wij verkeerde reacties geven en niet goed luisteren.
Weet je, ik laat dat gewoon - wat is gewoon - aan God over. Laat Hij maar bepalen of ik het wel of niet (een heel klein beetje) goed doe.
En ik houd me niet zo erg bezig met wat anderen over mijn wijze van geloven zeggen.
Met elkaar praten over het geloof kan heel verrijkend zijn, als we elkaar maar wel blijven respecteren.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 okt 2005 11:17

Even een kort vraagje tussendoor.

t Schijnt dat Augustinus wat heeft geschreven over het avondmaal [eucharistie], over het aangaan van minderjarigen, en de herrie die ze tijdens de bediening ervan maakten enzo..? Heb alleen geen idee waar ik dat kan vinden, welk geschrift het is en of het uberhaupt in het Nederlands te lezen is. Iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt :D

Eric.
..

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 25 okt 2005 11:31

Hallo Riska,

Bedankt voor je reactie

God leert ons dat we zelf mogen kiezen of we Hem navolgen of niet.
Christus is het begin en einde van alle dingen! Ik zeg nergens dat ik iemand iets opleg of toe dwing. Het valt me echter wel op, dat we het allemaal er mee eens zijn dat we iedereen moeten respecteren, maar ik zie weinigen of eigenlijk helemaal niemand, die het voor Christus opneemt en Zijn woorden -ook eens- serieus wil nemen, herkent of spreekt als een Getuigenis van de Heiland.

Jezus is niet iemand die in eerste instantie tot de massa spreekt of sprak, maar veelal slechts tot het hart van elke individu. Wie de massa volgt, lijkt veilig. Het Beeld dat nu lijkt te zwijgen zal straks door de wereld worden aanbeden, omdat het een stem krijgt en zal spreken, het Beeld van Nebukadnessar dat Daniël zo pefect uitlegde aan die Heidense koning. Zo dienenook wij dat Beeld aan de mensen voor te houden in het licht van Christus. Wie straks beoordeeld word aan de hand van wat in de Boeken staat, kan zich aan niemand vasthouden of de andere kant opkijken. Jezus heeft zijun oigen op ons hart gericht. Dat moet overeenstemmen met Gods wet!

Enkele weken geleden vroeg ik aan een zuster in de kerkgemeente, tijdens de Bijbelstudie: Wat doet u, als Amerikaanse militairen of zij die namens hen zal optreden, u uit uw huis jagen omdat u weigert uw adoratie aan de Amerikanen en hun alliantie te betuigen. (Rome feitelijk zie Openbaring 13)

De zuster keek naar de predikant, en de predikant gaf antwoord.
Ten tweede malen vroeg ik haar wt zij zou doen als haar bezittingen zouden worden afgenomen als de Paus aangeeft dat onze bezittingen algemeen bezit zijn. Weer keek ze naar de predikant, weer gaf de predikant antwoord.

Ik zei verder niets! De zuster gaf aan dat haar hart niet bij Christus lag, maar bij de predikant. Ik moest onmiddelijk denken aan datgene wat Christus aanduidde toen de Joden Hem vertelden dat Abraham hun vader was. Terwijl ze zeiden dat hun hart bij de Hemels God lag, logen ze over hun hart, want Jezus duidde hen aan dat hun vader Abraham was en daar dus ook hun wet.

En dat is wat ik trachtte aan te duiden. Zulke zaken leren mij zelf ook waakzaam te zijn. Het zijn slechts voorbeelden voor ons allemaal om te bidden en onze zonden te belijden. We kunnen het met elkaar (geestelijk) hier op aarde eens zijn. Maar in hoeverre kunnen we ervaren dat we nu op een moment zijn aangekomen dat we onze Heiland herkennen en Zijn stem ervaren in ons hart, zodat we ook eens de massa op iets anders kunnen wijzen.

Als we dan zulke vlijtige Christenen willen zijn in in ons Recht willen staan, wat zegt dan het Boek Daniël ons dan, als wij ons vandaag de dag in zo'n zelfde leeuwenkuil bevinden.

2 Petrus 1:19

Indien nu Ik, uw Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik u gedaan heb. Ik zeg u een slaaf staat niet boven zijn heer, noch een gezant boven zijn zender.

Kijk Riska; Niemand heeft dit Bijbelvers dat notabene naar de voetwassing verwijst weerlegt, tegengesproken of op een andere wijze uitgelegd dan dat het niet in overeenstemming zou zijn met het Heilig Avondmaal.

Fijne dag verder Riska!

Terug naar “Archief”