Is het niet houden van de rustdag een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 jun 2003 21:06

Surfer wees er al op dat een christen de rustdag mag houden.
Ik denk dat het nog sterker is: een christen viert de rustdag!
Psalm 92: 1 (berijming 1773)
Laat ons de rustdag wijden
met psalmen tot Gods eer.
't Is goed, o Opperheer,
dat w' ons in U verblijden.

De wet is inderdaad vervuld door het offer van Christus. Zij is een christen dus niet meer tot beschuldiging, maar tot regel van dankbaarheid. Dat is de reden dat de tien geboden nog steeds voluit van kracht zijn.
De kinderen van God doen de wet uit dankbaarheid aan God.
De ongelovigen moeten de wet doen, omdat Gods Woord zegt: "Doet dat en gij zult leven." (hierover heb ik in op een ander topic uiutgebreider geschreven)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 23:00

in mijn gemeente lezen ze de tien gebode niet voor, inderdaad omdat de wet vervuld is. Maar je zult versteld staan hoe vaak de tien geboden voorbij komen! ELke spreker haalt er wel ee paar aan. Die tien geboden zijn namelijk zo perfect dat ze het hele leven omsluiten.

Kogando

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 11:52

trijntjejohanna schreef:lees dan eens vraag en antwoord 115 van de heidelbergse catechismus..

er staat dat de wet wordt voorgelezen zodat wij onze zondige aard steeds beter leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken..

ik ga hem niet helemaal overtypen, zoek de rest maar even op

Laten we het bij de Bijbel houden a.u.b. ik ga ook niet met teksten uit andere boekjes strooien. Op die manier verzanden we in een oneindige citaten en teksten wedstrijd.

Kogando

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 11:55

joris schreef:in mijn gemeente lezen ze de tien gebode niet voor, inderdaad omdat de wet vervuld is. Maar je zult versteld staan hoe vaak de tien geboden voorbij komen! ELke spreker haalt er wel ee paar aan. Die tien geboden zijn namelijk zo perfect dat ze het hele leven omsluiten.

De tien geboden zijn zeker mooi. Behalve dan het heiligen van de sabbat waar ik weinig heil in zie.

Ik merk wel dat de meeste van jullie wel doorhebben hoe het met de rustdag geregeld is in het Nieuwe Testament. Het is een zeker een mooie dag, en een mooi geschenk van God. In maatschappelijk opzicht is het ook goed.

Kan ik dus stellen dat het houden van een rustdag verstandig en goed is, maar wanneer je het niet doet dit ook geen probleem is? Ja toch. Het evangelie maakt vrij.
Laatst gewijzigd door Kogando op 18 jun 2003 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Kogando

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 11:57

Elsa schreef:Surfer wees er al op dat een christen de rustdag mag houden.
Ik denk dat het nog sterker is: een christen viert de rustdag!
Psalm 92: 1 (berijming 1773)
Laat ons de rustdag wijden
met psalmen tot Gods eer.
't Is goed, o Opperheer,
dat w' ons in U verblijden.

De wet is inderdaad vervuld door het offer van Christus. Zij is een christen dus niet meer tot beschuldiging, maar tot regel van dankbaarheid. Dat is de reden dat de tien geboden nog steeds voluit van kracht zijn.
De kinderen van God doen de wet uit dankbaarheid aan God.
De ongelovigen moeten de wet doen, omdat Gods Woord zegt: "Doet dat en gij zult leven." (hierover heb ik in op een ander topic uiutgebreider geschreven)

Jammer dat je nou weer met een quote van David komt, in de tijd van het oude testament was het toch duidelijk anders geregeld met de sabbat.

Stop nou eens met de sabbat betrekken op de huidige rustdag.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 12:02

Kan ik dus stellen dat het houden van een rustdag verstandig en goed is, maar wanneer je het niet doet dit ook geen probleem is? Ja toch. Het evangelie maakt vrij.
Jawel, maar het is dus absoluut niet de bedoeling daarvan dat als gevolg van die vrijmaking je jezelf weer gaat onderwerpen aan de zonde[/u]

Want dan ben je niet vrijgemaakt door het evangelie (of je beseft het nog niet), want als je vrijgemaakt bent (en het beseft) begrijp je waarom dit een drogredenering is.

Het evangelie maakt mij vrij, dus nu ga ik zeven dagen in de week werken. Waarom? Om meer geld te verdienen? (=onderwerping aan het bezit). Om sneller carriere te maken (=onderwerping aan je carriere).

Zie je dat als je zo redeneert, op hetzelfde moment niet meer vrijgemaakt bent maar jezelf weer bindt onder de wet der zonde? Niet God maar andere dingen worden dan belangrijker dan God!

Tis overigens inderdaad 'zonde' om zo'n mooi cadeau (rustdag) ongebruikt te laten :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 jun 2003 12:28

Kogando schreef:
trijntjejohanna schreef:lees dan eens vraag en antwoord 115 van de heidelbergse catechismus..

er staat dat de wet wordt voorgelezen zodat wij onze zondige aard steeds beter leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken..

ik ga hem niet helemaal overtypen, zoek de rest maar even op

Laten we het bij de Bijbel houden a.u.b. ik ga ook niet met teksten uit andere boekjes strooien. Op die manier verzanden we in een oneindige citaten en teksten wedstrijd.

dit staat achter in het psalmboek en het geeft duidelijk weer waarom de wet nog wel gelezen moet worden.. en dan zou ik het niet mogen gebruiken????

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Re: Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Berichtdoor Else-Marilyn » 18 jun 2003 14:47

Sabra schreef:
Else-Marilyn schreef:Overtuig me ervan dat God zegt dat je geen rustdag hoeft te houden. In de Bijbel kom je genoeg teksten tegen waarvan God van ons vraagt om één dag helemaal aan Hem te wijden. Is dat nou teveel gevraagd om in plaats van te werken deze dag aan Hem te besteden? De Israëlieten kregen bijv. het manna dubbel op zaterdag, zodat ze zondag zich niet bezig hoefden te houden met hun levensonderhoud. Lijkt me een goed voorbeeld.

De Joden kregen niet op zaterdag dubbel manna, maar op vrijdag. Laat dit duidelijk zijn. Ik word een beetje moe van mensen die nog steeds willen beweren dat de sabbath die de Joden vieren en de zondag die de christenen vieren precies hetzelfde zijn. Dit is niet zo!

Als het goed is, snap je wat ik er mee bedoel. Ik weet ook wel dat het naar onze begrippen het de vrijdag geweest is.......

Kogando

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 15:52

surfer schreef:Jawel, maar het is dus absoluut niet de bedoeling daarvan dat als gevolg van die vrijmaking je jezelf weer gaat onderwerpen aan de zonde.

Want dan ben je niet vrijgemaakt door het evangelie (of je beseft het nog niet), want als je vrijgemaakt bent (en het beseft) begrijp je waarom dit een drogredenering is.

Het evangelie maakt mij vrij, dus nu ga ik zeven dagen in de week werken. Waarom? Om meer geld te verdienen? (=onderwerping aan het bezit). Om sneller carriere te maken (=onderwerping aan je carriere).

Zie je dat als je zo redeneert, op hetzelfde moment niet meer vrijgemaakt bent maar jezelf weer bindt onder de wet der zonde? Niet God maar andere dingen worden dan belangrijker dan God!

Tis overigens inderdaad 'zonde' om zo'n mooi cadeau (rustdag) ongebruikt te laten :)

Wat een kletskoek, dus omdat ik de zondag niet als verkapte sabbat zie (ofwel rustdag) gebruik ik deze dag om mezelf te verrijken??

Het is niet de bedoeling dat wij Joodse tradities in ere houden. Dus ook niet de sabbat. Bijeenkomsten hebben op een bepaalde dag is een heel ander verhaal.

Zie je wel dat uit jouw redenering ook blijkt dat je denkt dat de rustdag in ere gehouden ofwel geheiligd moet worden...

Niet dus! Ik zie de zondag hetzelfde als de woensdag en vrijdag!

Ik heb het er niet over wat er goed aan is om op zondag te rusten, ik heb erover wat er fout aan is om het niet te doen...

*zucht*

Kogando

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 15:54

trijntjejohanna schreef:dit staat achter in het psalmboek en het geeft duidelijk weer waarom de wet nog wel gelezen moet worden.. en dan zou ik het niet mogen gebruiken????

Omdat het geen deel uit maakt van de Bijbel lieverd... :|

Kogando

Re: Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Berichtdoor Kogando » 18 jun 2003 15:55

Else-Marilyn schreef:Als het goed is, snap je wat ik er mee bedoel. Ik weet ook wel dat het naar onze begrippen het de vrijdag geweest is.......

Naar onze begrippen??? Vrijdag is vrijdag, geen zaterdag.. en van wezenlijk belang in deze discussie.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 jun 2003 16:19

groenrondballetje schreef:
Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Ja want als je geen rustdag houdt (dus ook niet een andere rustdag i.p.v. de zondag!) dan merk je op den duur dat je geestelijk en lihcamelijk niet meer wilt, m.a.w. je zorgt niet goed voor je eigen geest en je eigen lichaam, en dan raak je langzaam in de problemen (je doet je werk minder goed; je wordt overspannen; burn out) en je gaat je doel missen ...
Kogando schreef:
surfer schreef:
Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.
jij bent hard aan een rustdag toe... :P
Maar serieus: als je denkt dat je een rustdag moet houden heb je het verkeerde uitgangspunt, je mag een rustdag houden, het is een gave van God.

Waarom doen zoveel christenen dan zo moeilijk over mensen die op zondag werken enz...

Wat is het doel?
Het houden van een rustdag, of het niet werken op zondag ...
Misschien moet je het aan een zondagswerker (dominee) vragen :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 jun 2003 19:59

Juist... het sociale aspect van de zondag. Sabbat gemaakt voor de mens etc.
Op zich wordt er in het NT ook nogal eens op gehamerd dat je de onderlinge bijeenkomsten niet na moet laten, sommigen zien de zondag (pardon: rustdag, ik ben zoals je ziet nogal cultuurbepaald :D , heb het elke keer over zondag als ik rustdag bedoel) als de uitgelezen dag daarvoor, kan ik op zich inkomen
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 jun 2003 12:31

Zo zegt de HEERE: Wacht u op uw zielen, en draagt geen last op den sabbatdag, noch brengt in door de poorten van Jeruzalem.
Ook zult gijlieden geen last uitvoeren uit uw huizen op den sabbatdag, noch enig werk doen; maar gij zult den sabbatdag heiligen, gelijk als Ik uw vaderen geboden heb.
Maar zij hebben niet gehoord, noch hun oor geneigd; maar zij hebben hun nek verhard, om niet te horen, en om de tucht niet aan te nemen.
Het zal dan geschieden, indien gij vlijtiglijk naar Mij zult horen, spreekt de HEERE, dat gij geen last door de poorten dezer stad op den sabbatdag inbrengt, en gij den sabbatdag heiligt, dat gij geen werk daarop doet;
Zo zullen door de poorten dezer stad ingaan koningen en vorsten, zittende op den troon van David, rijdende op wagenen en op paarden, zij en hun vorsten, de mannen van Juda en de inwoners van Jeruzalem; en deze stad zal bewoond worden in eeuwigheid.
En zij zullen komen uit de steden van Juda, en uit de plaatsen rondom Jeruzalem, en uit het land van Benjamin, en uit de laagte, en van het gebergte, en van het zuiden, aanbrengende brandoffer, en slachtoffer, en spijsoffer, en wierook, en aanbrengende lofoffer, ten huize des HEEREN.
Maar indien gij naar Mij niet zult horen, om den sabbatdag te heiligen, en om geen last te dragen als gij op den sabbatdag door de poorten van Jeruzalem ingaat; zo zal Ik een vuur in haar poorten aansteken, dat de paleizen van Jeruzalem zal verteren, en niet worden uitgeblust.
jeremia 17: 21-27 is misschien het antwoord op de vraag van koganda
Waarom doen zoveel christenen dan zo moeilijk over mensen die op zondag werken enz...
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 jun 2003 12:39

Wat een kletskoek, dus omdat ik de zondag niet als verkapte sabbat zie (ofwel rustdag) gebruik ik deze dag om mezelf te verrijken??
ik doe een poging om een logische redenering op te zetten waarom het niet de bedoeling is dat je de vrijheid van het christelijk geloof gebruikt om je te onderwerpen aan andere goden/ een andere vorm van slavernij. Mijns inziens een overtuigende redenering, om dat 'kletskoek' te noemen zegt meer over jou dan over deze redeneertrant. Ik concludeer hieruit dat je geen serieuze gesprekspartner bent.

Terug naar “Archief”