Dat is ook wat ik tegen Dhr. v/d Heuvel zei in een gesprek op school, daar werd me toen meteen onder m'n neus gewreven dat het doodslaan was!iemand zei: Gij zult niet doden.

Moderator: Moderafo's
optimatus schreef:
Sokkie, sokkie, als jij zo doorgaat, draagt mijn Stadhuiscollega straks gedwongen een hoedje en een rokkie... :MrGreen:
ketura schreef:De doodstraf mag je nooit uitvoeren, omdat er in de 10 geboden staat "gij zult niet doden"
Ook de overheid mag niet doden. Sommige overheden eigenen zich het recht toe mensen d doodstraf te geven omdat ze bv van een "fout" ras zijn, zo erg is het al met de mensheid gesteld.
Hier in Nederland nog niet, gelukkig zijn wij een beschaafd Christelijk land.
ahuibers schreef:Ook moet er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat onschuldige mensen worden veroordeeld.
Zoals uit de genoemde Bijbelteksten blijkt, vindt God elk mensenleven waardevol. Om het leven te beschermen en het recht te handhaven moet de mogelijkheid van de doodstraf in het Wetboek van Strafrecht worden opgenomen.
5. Is de doodstraf niet in strijd met de Tien Geboden? In het zesde gebod staat immers: 'Gij zult niet doodslaan'?
De doodstraf staat in het teken van de beschermwaardigheid van het leven. God vindt het leven zó heilig, dat Hij de doodstraf heeft gezet op het bewust doden van andere mensen. En alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren na overtreding van het zesde gebod van de Tien Geboden.
6. De doodstraf is onherroepelijk. Als een onschuldige veroordeeld wordt, kan dit nooit meer goed gemaakt worden. Is de SGP daar niet bang voor?
Juist vanwege dit risico vindt de SGP dat de doodstraf alleen uitgesproken mag worden als de bewijsvoering waterdicht is en het onherroepelijk vaststaat dat de verdachte ook daadwerkelijk de dader is.
parsifal schreef:(Je kunt moeilijk verschillende landen vergelijken om aan te geven dat er meer doodslag is in landen waar de doodstraf is)
Zelf ben ik voor de doodstraf vanwege het vergeldende karakter.
Wie iemand vermoord verliest zijn recht op leven.
De staat is dan degene die dit leven mag nemen.
Al ben ik ook weer voor genade. Vandaar dat het meest elegante systeem m.i. is de doodstraf invoeren en uitspreken op misdaden waar deze straf op staat, maar zet vervolgens deze straf automatisch om in levenslang.
Er is op die manier aangegeven dat iemand zijn recht op leven verspeeld heeft maar ook is er genade betoond (en bovendien is het omkeerbaar).
MrSokkie schreef:parsifal schreef:(Je kunt moeilijk verschillende landen vergelijken om aan te geven dat er meer doodslag is in landen waar de doodstraf is)
Hoezo, dat is zelfs vrij makkelijk.
Zelf ben ik voor de doodstraf vanwege het vergeldende karakter.
Waar is het de andere wang toekeren gebleven?
Wie iemand vermoord verliest zijn recht op leven.
Hoezo is leven een recht wat je kan verliezen?
De staat is dan degene die dit leven mag nemen.
En aangezien de staat de burgers vertegenwoordigd betekent dit ...
Al ben ik ook weer voor genade. Vandaar dat het meest elegante systeem m.i. is de doodstraf invoeren en uitspreken op misdaden waar deze straf op staat, maar zet vervolgens deze straf automatisch om in levenslang.
Het minst barbaarse systeem bedoel je?
Er is op die manier aangegeven dat iemand zijn recht op leven verspeeld heeft maar ook is er genade betoond (en bovendien is het omkeerbaar).
Wat een constructie. Iets invoeren om vervolgens vast te leggen dat je het nooit gaat uitvoeren en dan denken dat je genadig bent. Dat is wel heel makkelijk punten scoren.
Even naast de morele discussie over de doodstraf zijn er natuurlijk nog genoeg problemen met bijvoorbeeld de Europese Unie en die wetten.
parsifal schreef:Klopt, maar om oorzakelijke verbanden aan te tonen is een stuk moeilijker.
Doordat je in daden hebt aangegeven het leven van anderen niet te respecteren kun je dit recht verliezen. Je eigen leven leef jezelf en daarvoor heb je de verantwoordelijkheid naar jezelf (en God) toe en niet naar anderen , als je het leven van een ander neemt, neem je het verkeerde leven. Er is m.i. maar een straf die hier recht aan doet.
Is de staat niet meer dan de vertegenwoordiging van burgers? Ik betwijfel dit. Maar ik vraag me af wat het in jouw ogen betekent dat de staat gevangenisstraffen mag uitdelen?
Ik vind de doodstraf niet perse deel uitmaken van een barbaars systeem. Het is wel zo dat de meeste barbaarse systemen gebruik maken van deze straf. Het gaat hier in eerste instantie om rechtvaardigheid.
De afschaffing van de doodstraf is een fout geweest. In die zin is het een fout herstellen. Door het uitspreken van de doodstraf erken je de ernst van het misdrijf ten volle.
Tja, maar dit was even een morele discussie. Dat Nederland uit de EU moet stappen lijkt me sowieso evident.
Katlheen schreef:Altijd lastig, de doodstraf. Vanwege het geklungel met rechterlijke uitspraken ben ik toch niet zo'n voorstander van de doodstraf...Het is lastig terug te draaien.
Alleen daarom?Hoewel, de nederlandse gevangenissen ook al niet meer als gevangenis worden gezien.
Wel eens een paar dagen opgesloten gezeten in een hokje van 2 bij 3 meter dan? Het feit dat gevangenen in nederland een tv-tje op hun cel hebben maakt nog niet dat ze niet gevangen zitten. Maar soms denk ik dat sommige mensen pas tevreden zijn als ook hier een Turks of Thais gevangenisregime is ingevoerd.Maar goed, is er voor de nabestaanden recht gedaan als de doodstraf niet wordt uitgevoerd? Het zal je kind maar zijn dat wordt vermoord...Dan wil je toch ook niet dat de moordenaar door blijft leven? Dat is tenminste het uitgangspunt bij velen.
Krijg je daar je kind mee terug dan? Het uitgangspunt bij velen kan ook zijn dat de dader een langzame marteldood dient te sterven; toch voeren we dat ook niet in.Ik heb een beter idee, wat veel humaner is, en geheel volgens de andere wang is...Veroordeel moordenaars tot een levenslange gevangenisstraf, met dwangarbeid (kunnen ze de kosten terug verdienen). Daarbij eenzame opsluiting (liefs isoleercel). Kortom, de moordenaar behoud het leven, maar er wordt wel een flinke vergelding uitgevoerd, die hopelijk ook recht doet aan de nabestaanden van het slachtoffer. Dan zijn wij niet barbaars, spreken we van genade, maar wordt er ook recht gedaan aan de nabestaanden. Ideetje mensen?
Katlheen schreef:Dus hoeven we een moordenaar eigenlijk helemaal niet te straffen, want als ouder krijg je daar je kind niet meer mee terug....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten