Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 jun 2003 16:35

roomsen noemen zichzelf katholiek, zullen we dat ook maar doen?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2003 20:41

Katholiek betekend toch gewoon ALGEMEEN?

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 15 jun 2003 21:22

caprice schreef:Ik vind het ook niet eerbiedig om God te 'eren' met de muziek waarmee de satan zijn duizenden verslaat.

Als de duivel een middel kan gebruiken om mensen voor zich te winnen, waaro zou onze almachtige God dat dan niet kunnen? Je wilt dus eigenlijk een krachtig instrument in handen van de duivel laten, en God niet toestaan ditzelfde instrument te gebruiken om zijn kinderen tegen de duivel te laten vechten? God kijkt niet naar de wijs en snelheid waarop je zingt, wanneer het uit je hart komt is het tot zijn eer. Zo niet, is ook de minst ritmische psalm niet beter dan de gemiddelde 538-hit., om maar eens iets te noemen.
Laatst gewijzigd door Pim op 16 jun 2003 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2003 06:48

joris schreef:De HEer toch slaat der mensen wegen ga
en wendt alom het oog van zijn gena
op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
met vaste gang het pad der deugd betreen.
God kent hun weg, die eeuwig zal betstaan
maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.

Het is inderdaad zoals ik zei: Niemand kan oprecht van rein en zeden zijn. Dus daarom wordt die niet gezongen daar in de kerk.
Ik moet zeggen dat onze berijmind van psalm 1 dichter bij de onberijmde versie komt.
Die is nu zo, 20 jaar oud en is een mooie berijming. Maar ook daar staan weleens woorden die eigenlijk taalkundig niet kunnen, zoals mijn al eerder genoemde totterdood!
Maar of er nu al dan niet een popversie moet komen is mij nu nog niet duidelijk. Laat ze die maar maken, dan kunnen we daarna kijken of ze inhoudelijk nog kloppen met de onberijmde tekst.
Net zoals we die oude berijming van de onberijmde tekst ook weleens mogen gaan nakijken, want daar klopt ook van alles niet.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 17 jun 2003 14:09

Pim schreef: Je wilt dus eigenlijk een krachtig instrument in handen van de duivel laten, en God niet toestaan ditzelfde instrument te gebruiken om zijn kinderen tegen de duivel te laten vechten?

Hebben wij de 'macht' om een instrument in de handen van Satan te laten? Kunnen en moeten wij God zaken toestaan of is de HEERE souverein?

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 jun 2003 18:59

Recitativo schreef:
Pim schreef: Je wilt dus eigenlijk een krachtig instrument in handen van de duivel laten, en God niet toestaan ditzelfde instrument te gebruiken om zijn kinderen tegen de duivel te laten vechten?

Hebben wij de 'macht' om een instrument in de handen van Satan te laten? Kunnen en moeten wij God zaken toestaan of is de HEERE souverein?

Hohoho, ik had bij het posten al kunnen weten dat mijn opmerkingen zo opgevat zouden worden. Ik bedoel dus absoluut NIET dat wij zomaar even kunnen bepalen wat God of de duivel kunnen doen en laten. Ik bedoel dat een instrument door personen die door de duivel worden beinvloed, kan worden gebruikt, terwijl God zelf zijn kinderen de beschikking geeft over eenzelfde instrument. Vervolgens zijn zij bang voor het gebruik ervan, omdat de duivel het al gebruikt. Er wordt dus een instrument dat door de duivel wordt gebruikt, niet gebruikt om tegen hem te vechten, terwijl God ons het instrument in handen heeft gegeven.

Bedenk eens hoe je door het gebruik van muziek en allerlei instrumenten God kunt prijzen (zie de feesten in het testament, en een aantal psalmen) en tegen de duivel kunt vechten!

Ik geef toe, Recitativo, ik had mijn bericht even over moeten lezen.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 jun 2003 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 22:54

Precies, Hizkia en Ezra gingen beiden de vijand te lijf. Hoe>? door de levithen God te laten prijzen!!!!! God deed de rest. God troont op de lofzangen van zijn volk. Jongens er valt nog zoveel te ondekken in de bijbel!

caprice

Berichtdoor caprice » 18 jun 2003 13:49

God kijkt niet naar de wijs en snelheid waarop je zingt, wanneer het uit je hart komt is het tot zijn eer.

Inderdaad, maar het moet geen moeilijke wijs zijn, want dan kan de inhoud van de tekst je ontgaan omdat je je moet concentreren op de wijs. Bovendien heeft snel zingen ook een nadeel, je staat minder lang stil bij de woorden. Persoonlijk vind ik het ook niet mooi als een Psalm snel wordt gezongen.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 jun 2003 15:15

Maar als een psalm sloom wordt gezongen wordt je ook niet goed bij de tekst bepaald, over het algemeen dwalen mn gedachten onder het zingen nog wel ns af, veel psalmen ken je uit je hoofd, over de inhoud denk je niet meer na, heb ik het idee.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 jun 2003 17:08

Het moet ook niet te sloom gezongen worden, maar niet te snel. De bekende gulden middenweg.

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 22:53

dr staat nu een heel stuk over in de nieuwe Visie

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jun 2003 04:43

dr staat nu een heel stuk over in de nieuwe Visie

Is 'tie ook los te koop?

joris

Berichtdoor joris » 19 jun 2003 08:21

volgens mij wel gewoon in boekwinkels.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jun 2003 18:29

Ik zal in ieder geval nooit mee kunnen doen aan die nieuwe palmberijming, ook al is het alleen maar omdat ik in het dagelijks leven popmuziek uit de weg ga. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het mooier is. Het is gewoon mijn smaak niet. Daar komt nog bij dat er bij ons in de kerk tegen popmuziek gewaarschuwd wordt. Ze wordt omschreven als muziek rechtstreeks uit de hel door de duivel gemaakt met de weinige instrumenten die hij nog bij zich had toen hij uit de hemel geworpen werd na zijn val en waar hij miljarden mensen mee naar de afgrond sleurt.

En dan klaagt men wel dat er moeilijke woorden in de nieuwe psalmberijming (1773) staan, maar moet er dan perse een versie met popmuziek gemaakt worden? Er kan toch ook gewoon een nieuwe tekst gemaakt worden die op dezelfde wijs :idea: wordt gezongen als die van de berijming van 1773? :!:

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jun 2003 20:38

caprice schreef:Daar komt nog bij dat er bij ons in de kerk tegen popmuziek gewaarschuwd wordt. Ze wordt omschreven als muziek rechtstreeks uit de hel door de duivel gemaakt met de weinige instrumenten die hij nog bij zich had toen hij uit de hemel geworpen werd na zijn val en waar hij miljarden mensen mee naar de afgrond sleurt.

Caprice,

Dat je de huidig melodieen mooier vindt dan ze op moderne muziek ooit gemaakt kunnen worden, is natuurlijk prima!
Maar is het echt zo dat bovenstaand citaat je reden is om geen modernere muziek te willen? Dit is toch aperte onzin, dat men dit durft te zeggen. In de bijbel staan zoveel voorbeelden van dezelfde instrumenten als waarmee nu popmuziek wordt gemaakt. En dat durft men dus te kwalificeren als komende rechtstreeks uit de hel? Dat vind ik een nogal schokkende bewering, die ik niet graag voor mijn rekening zou willen nemen. Mijn vraag aan jou is of je dit soort uitspraken van je kerk werkelijk serieus neemt.

Terug naar “Archief”