Moderator: Moderafo's
elbert schreef:- de gelijkenis staat in de context van de gelijkenis van het verloren schaap en die van de verloren penning.
Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.
Zo, zeg ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.
Maar op het moment dat die jongen weg is, kan die vader die jongen zijn liefde niet geven, niet omdat de vader niet wil, maar omdat die zoon niet wil. Als wij ver bij God vandaan leven wil dat niet zeggen dat God ons zijn liefde niet wil geven... maar dat wij het niet willen ontvangen.
De 'titel' gelijkenis van de verloren zoon is er later bij bedacht, er had ook kunnen staan iets in de trant van 'de liefdevolle Vader'elbert schreef:Kuch ..., bij de gelijkenis van de verloren zoon moeten we wel een aantal dingen bedenken:
Klopt het is een feit- de zoon had er niet voor gekozen om kind van z'n vader te zijn
Dat schijnt wel gezond te zijn om je ouderlijk huis te verlaten, staat ook ergens iets over in Gen. e.a.- hij koos er wel voor om het ouderlijk huis vaarwel te zeggen
Geweldig zo'n Liefdevolle Vader, die zelfs nog van je blijft houden dan- pas toen hij helemaal aan de grond zat, kwam hij bij zinnen en ging hij terug
Klopt- de gelijkenis staat in de context van de gelijkenis van het verloren schaap en die van de verloren penning.
Zondebesef wellicht?- de zoon vertrouwt niet op z'n (al dan niet vrije) wil, maar komt met de intentie om bij z'n vader te bedelen om een slavenbaantje.
Die zelfde Vader die op zoek gaat naar dat schaap nummer 100, die Vader is dat.- als de zoon weer terug is, zegt z'n vader: "Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden!". De vader zegt dus niet: "nou, m'n zoon heeft eindelijk met z'n vrije wil de goede keuze gemaakt".
Marnix schreef:Inderdaad....
En zijn wij niet maar al te vaak als die andere zoon? Wat? Die gelovig, die in een hele andere kerk zit? Wat? Gaat broeder N. aan het avondmaal? Wat een schijnheiligen, die afgescheidenen... etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten