kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 okt 2005 16:11

essieee schreef::roll: :roll:

Dat snap ik, maar ik word af en toe gek van het feit dat ik mijn kleding (ja een rok dus...) steeds moet verantwoorden en verdedigingen..laat iedereen zin zijn of haar waarde!

Helemaal mee eens.

In Romeinen 14 staat dit mooi verwoord.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 16:53

Blijft het feit dat je het dragen van een rok niet kunt baseren op bijbelse voorschriften. Ik vind hetgeen PeterL zegt erg to the point.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 okt 2005 17:08

johannes1 schreef:
Dat is toch niets meer dan bekrompenheid?

ik zou het formuleren als vasthouden aan principes

Een mooi bijbels voorbeeld hiervan vind je in Jeremia 35 over het huis van de Rechabieten, dat van hun stamvader geen wijn mocht drinken en niet in huizen wonen. Wat de refo's onder de christenen zijn, waren zij in Israel. Let op dat juist het vastklampen aan de traditie door de Heere als iets positiefs wordt beoordeeld! Daarom ook hulde aan de refo's die in weerwil van de vele neerbuigende opmerkingen die hun -ook hier- ten deel vallen, toch vasthouden aan de traditie!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 17:23

niet ik heb een cultureel waardeoordeel, maar degenen, die hun voorkeuren als norm willen opleggen aan anderen.

nu snap ik waarom al die mensen mij zondags raar aankijken, dat komt omdat ik een cultureel waarde oordeel heb. dat verklaart alles. :mrgreen: peter je velt nu dus wel een oordeel over degene die denken dat het zo hoort en er daarom zo bij lopen door te zeggen dat ze iedereen hun wil op wil leggen terwijl je er zelf net zo hard aan mee doet
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 17:24

Maja de Bij schreef:
johannes1 schreef:
Dat is toch niets meer dan bekrompenheid?

ik zou het formuleren als vasthouden aan principes

Een mooi bijbels voorbeeld hiervan vind je in Jeremia 35 over het huis van de Rechabieten, dat van hun stamvader geen wijn mocht drinken en niet in huizen wonen. Wat de refo's onder de christenen zijn, waren zij in Israel. Let op dat juist het vastklampen aan de traditie door de Heere als iets positiefs wordt beoordeeld! Daarom ook hulde aan de refo's die in weerwil van de vele neerbuigende opmerkingen die hun -ook hier- ten deel vallen, toch vasthouden aan de traditie!

als je het verhaal wilt dat over de rechabieten is geschreven dan laat je het maar horen, ik heb hem over getypt :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 17:24

Sabra schreef:Blijft het feit dat je het dragen van een rok niet kunt baseren op bijbelse voorschriften. Ik vind hetgeen PeterL zegt erg to the point.

ligt er maar net aan hoe je het wilt intrepeteren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 20:50

Ik denk dat afdoende bewezen is dat het bekende vers uit Deut. niet gaat over rokken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 20:53

ja door mensen die tegen rokken zijn. :mrgreen: en andersom :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 20:56

Dan is het wellicht verstandig dat mensen die menen dat dit vers gaat over het dragen van rokken door vrouwen in tegenwoordige tijd, zich eens echt gaan verdiepen in de bijbel.

Ik heb geen zin om weer een uitgebreide discussie hierover aan te gaan, maar ik word wel moe van mensen die de traditie als hogere norm hebben dan de bijbel zelf.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 21:00

ik word moe van mensen die lopen te zeuren en toch doen ze het. :mrgreen:

dit is een uitgekauwde discussie dat had je al kunnen weten bij pagina 1

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 21:13

Ja, daarom moet nog één keer benadrukt worden dat het dragen van rokken enkel cultuur bepaald is, en dat het geen bijbelse opdracht is. Nu kan het topic wel gesloten worden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 21:15

nog 1 keer benadrukt worden dat het dragen van een rok een principieele traditie/cultuur is, afgeleid van de bijbel. en nu mag ie zeker gesloten worden

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 21:18

Dat afgeleid zijn van, dat klopt niet. Verder kun je het topic wel op slot doen, je bent per slot van rekening mod.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2005 21:19

Sabra schreef:Dat afgeleid zijn van, dat klopt niet. Verder kun je het topic wel op slot doen, je bent per slot van rekening mod.

ik ga niet over dit sub-forum en er worden geen rare dingen gezegd dus geen reden tot sluiten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2005 21:22

Omdat het al minstens 33 keer is uitgemolken. En er zulke eigenwijze mensen zij die willen blijven geloven dat wanneer een vrouw een rok draagt dit een bijbelse opdracht is.

Terug naar “Archief”