Afschaffing bijzonder onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Afschaffing bijzonder onderwijs

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2003 15:49

Het wordt tijd dat de regering stopt met het financieren van bijzondere scholen. Op deze scholen met een fundamentalistisch karakter worden kinderen zo gevormd dat zij later of een bedreiging zijn voor de tolerante maatschappij, bijv. moslimscholen, of kinderen hebben geen weet van de maatschappij omdat zij onderwijs hebben genoten op reformatorische scholen.

Ik ben het dus eens met het standpunt van D'66 om alle financiering van bijzonder onderwijs te stoppen en alleen nog scholen te financieren die openbaar zijn. Scholen die door de overheid betaald worden dienen geen religieus onderwijs te geven. Dit onderwijs is de verantwoordelijkheid van de ouders, kerk, moskee, synagoge etc.

joris

Re: Afschaffing bijzonder onderwijs

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 15:51

Sabra schreef:Het wordt tijd dat de regering stopt met het financieren van bijzondere scholen. Op deze scholen met een fundamentalistisch karakter worden kinderen zo gevormd dat zij later of een bedreiging zijn voor de tolerante maatschappij, bijv. moslimscholen, of kinderen hebben geen weet van de maatschappij omdat zij onderwijs hebben genoten op reformatorische scholen.

Ik ben het dus eens met het standpunt van D'66 om alle financiering van bijzonder onderwijs te stoppen en alleen nog scholen te financieren die openbaar zijn. Scholen die door de overheid betaald worden dienen geen religieus onderwijs te geven. Dit onderwijs is de verantwoordelijkheid van de ouders, kerk, moskee, synagoge etc.

d66 wil dus eignelijk ook een bijzonder school, namelijk DE SCHOOL ZONDER BIJBEL. NOu hun goed recht, als wij het onze ook maar mogen huouden.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 15:53

De redenen zijn onjuist beste Sabra. Op bijzonder onderwijs dient wel toezicht te zijn, maar zeker de reformatorische scholen zullen geen bedreiding zijn voor de maatschappij en vanuit christelijk oogpunt (ben jij christen?) al helemaaal niet. Dan is het alleen maar goed voor de maatschappij. Daar komen nog mensen met verantwoordelijkheids gevoel van school af enkrijgen ze nog respect voor elkaar mee.\

Ach wat een stompzinnigheid. Ik reageer niet meer. bleh.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2003 15:53

Het is niet de taak van de overheid om kinderen religieus te vormen. Zij hoeft dit dan ook niet te bekostigen. Dit soort onderwijs moet geheel buiten de overheid omgaan. Als ouders kinderen religieus willen onderwijzen, moeten zij dit dan ook maar zelf bekostigen.

Voorbeeld: Ik liep onlangs op zo'n school voor mijn werk. En omdat het nogal warm was droeg ik een korte broek. Van alle kanten hoorde ik opmerkingen van leerlingen dat dit niet zou kunnen. Wat is dit voor onzin?
Op andere scholen nog nooit meegemaakt. Dit fundamentalisme moet zeker niet door de overheid gefinancierd worden.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 16:25

Sabra schreef:Het is niet de taak van de overheid om kinderen religieus te vormen. Zij hoeft dit dan ook niet te bekostigen. Dit soort onderwijs moet geheel buiten de overheid omgaan. Als ouders kinderen religieus willen onderwijzen, moeten zij dit dan ook maar zelf bekostigen.

Voorbeeld: Ik liep onlangs op zo'n school voor mijn werk. En omdat het nogal warm was droeg ik een korte broek. Van alle kanten hoorde ik opmerkingen van leerlingen dat dit niet zou kunnen. Wat is dit voor onzin?
Op andere scholen nog nooit meegemaakt. Dit fundamentalisme moet zeker niet door de overheid gefinancierd worden.

Het volk kiest een regering wat het verdient denk ik dan maar. D66 moet niet zo zieken en niet potjes open trekken waar helemaal niet in geroerd hoeft te worden.
In he tonderwijs en in de zorg hebben we de trent gezet: zorg op maat, vraaggestuurd werken. Dus ook in het onderwijs. Bovendien wordt er op biujzondere scholen ook heel normaal gewerkt aan de exameneisen dus heeft de overheid helemaal niets daarvan af te knibbelen. Exameneisen moeten gehaald worden, hoe de school dat gaat doen mag de school gelukkig zelf weten.
OUders mogen nog steeds zelf kiezen naar welke scholen ze hun kinderen sturen.Laten we dat gewoon zo houden.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 jun 2003 16:36

Sabra schreef:Voorbeeld: Ik liep onlangs op zo'n school voor mijn werk. En omdat het nogal warm was droeg ik een korte broek. Van alle kanten hoorde ik opmerkingen van leerlingen dat dit niet zou kunnen. Wat is dit voor onzin?

Aha, tis een persoonlijke vete :mrgreen:

Ten tweede: leef jij in een andere maatschappij dan ik? Een bedreiging voor de tolerante maatschappij? Sorry, maar dan heb ik zeker mn zonnebril op. Als er een maatschappij niet tolerant is dan is het de Nederlandse wel.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Afschaffing bijzonder onderwijs

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 17:17

Sabra schreef:Het wordt tijd dat de regering stopt met het financieren van bijzondere scholen. Op deze scholen met een fundamentalistisch karakter worden kinderen zo gevormd dat zij later of een bedreiging zijn voor de tolerante maatschappij, bijv. moslimscholen, of kinderen hebben geen weet van de maatschappij omdat zij onderwijs hebben genoten op reformatorische scholen.

hmm, dan hebben jouw ouders en kerk hun roeping laten liggen ;)

Wat wil je? Wil je kinderzieltjes laten vergiftiggen door de zieke zogenoemde tolerantie? Een ieder zn mening en je ziet het verder maar?

PS. laat TK nou net op een refoschool gesolliciteerd hebben...

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 16 jun 2003 20:16

Het Nedrlandse systeem is uniek te noemen. ik denk dat heel wat Christenen in andere landen jaloers zijn op dta systeem.

Het fijne is dat er nu op christelijke scholen ook nog wel eens kindern zitten die thuis niet over God horen. Dat voorkom je ook door het bijzonder onderwijs af te schaffen.

Bovendien is er van reformatorische zijde nog nooit enige bedreiging gevormd. Nog nooit is men op deze scholen gewezen op het alternatief om de boze wereld schade toe te brengen.

Op Reformatorische scholen is men ook echt niet wereldvreemd of zo.

Wel vind ik het jammer dat Moslim scholen het bijzonder onderwijs ondertussen van een negatie imago voorzeen. om het probleem niet te omzeilen en tegelijkertijd toch politiek correct te zijn moeten de Reformatorische en andere chrsoitelijke scholen op één hoop gegooid worden.

Maar goed, as je de refo's de gelegenheid geeft kun je de Moslims niet het recht ontnemen vamzelf. Stricte controle van de overheid is dan ook nodig om incidenten keihard aan te pakken, waardoor niet het bijzonder onderwijs als geheel in negatief daglicht komt.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 16 jun 2003 23:17

op sommige christelijke scholen kan het zo zijn dat er kinderen zitten die thuis niet over God horen, maar dat is naar mijn ervaring niet zo op de reformatorische scholen...

Ik zie geen enkele reden om bijzonder onderwijs af te schaffen. Zolang er maar geen slechte dingen worden geleerd aan kinderen. Wel moet altijd worden bekeken of de kwaliteit van het onderwijs er niet onder lijdt en volgens mij valt dat inderdaad wel mee op het reformatorisch onderwijs. Ik begreep zelfs dat ze er heel goed vanaf komen.

Ik zou mijn kinderen geen toestemming geven om naar een reformatorische school te gaan, tenzij ze dat perse willen, maar das meer een kwestie van 'smaak'. Ik zie geen enkele reden om zulk onderwijs te willen afschaffen.

chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 jun 2003 08:15

overigens is ongeveer 2/3 van de nederlandse scholen "bijzonder"
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 jun 2003 16:43

Het bijzonder onderwijs scoort ook relatief beter dan het reguliere onderwijs...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jun 2003 17:13

Het is zeker niet zo dat bijzondere scholen betere cijfers halen qua slagingspercentage en gemiddeld slagingscijfer (bron: de onderwijsbijlage van Elsevier). Dit is dus een argument wat geen hout snijdt.

Maar dit is eigenlijk mijn punt niet. Mijn punt is dat de overheid niet de financiele verantwoordelijkheid dient te dragen voor religieus onderwijs. Dit is iets wat puur ligt bij kerken en bij ouders.

Ik ben voor een algemene, openbare school. Dit is niet alleen beter voor de leerlingen, ze worden dan tenminste geconfronteerd met een realistisch samenstelling van de maatschappij, en kunnen ze alvast wennen aan de multiculturele samenstelling van de maatschappij. (dat de beleidsmatige mulitculti maatschappij is mislukt hoeft dus niet bediscussieerd te worden). Maar het zal ook uit eindelijk leiden tot een beter begrijpen van de verschillende bevolkingsgroepen, dit resulteert in een sterkere, meer samenhangede maatschappij.

P.S. Ik ben geloof in God en heb zelf ook op een reformatorische middelbare school gezeten, nl. in Amersfoort op het Van Lodenstein College. Ik weet dus waar ik over praat, schoolinhoudelijk gezien.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 jun 2003 18:08

Sabra schreef:Het is zeker niet zo dat bijzondere scholen betere cijfers halen qua slagingspercentage en gemiddeld slagingscijfer (bron: de onderwijsbijlage van Elsevier). Dit is dus een argument wat geen hout snijdt.

Ik praat liever over de praktijk in dit geval.
Ik heb met verschillende onderwijsinspecteurs gesproken.
Zij spraken hun waardering uit over diverse elementen en onderdelen van het bijzonder onderwijs waar ze zeer blij mee waren. En hoopten dat het regulier onderwijs op die gebieden ook eens wat meer zou ontplooien.
Een practisch voorbeeld is de ouderbetrokkenheid. Neem anders ontwikkeling en ontplooiing van leerlingen.

Verder is het presteren niet alleen afhankelijk van gemiddelde cijfers en slagingspercentages. Dat weet Elsevier, en dat weet jij mogelijk ook.
Neem alleen al de betrokkenheid van docenten, sfeer,betrokkenheid van kinderen, uitval op korte en langere termijn, zo kan ik nog wel even doorratelen.

Ik ben overigens de laatste die zal ontkennen dat er onder de scholen ook scholen zitten die minder presteren. Het algemene beeld geeft overigens wat anders aan.

Zo ook voor bepaalde moslimscholen die onderzocht zijn. Het onderwijs is daar gedegen en er worden bijzondere resultaten behaald met de aloochtone kinderen, resultaten waarvan men verwacht dat die niet gehaald zouden worden op een reguliere basisschool.
(Ik voer hier overigens geen pleidooi voor wildgroei van moslimscholen. )

Maar goed...we wijken af...het gaat je om iets anders.
terug naar dat.

Zie je dan geen enkele meerwaarde van bijzonder onderwijs tov regulier onderwijs?

En andersom gezien...als de overheid voor niets meer verantwoordelijk hoeft te zijn wat met religie te maken heeft, wat voor gevolgen heeft dat allemaal wel niet?

Wat zou een kind in een basisschoolklas voor meerwaarde beleven aan het feit dat hij op een reguliere basisschool zit? Meer inzicht in de multiculturele samenleving om hem heen? Gaat hij het jongetje waarmee hij na schooltijd mee speelt beter begrijpen wanneer hij ook nog eens bij hem in de klas zit?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 jun 2003 16:15

Sabra,

Puur leervakinhoudelijk gezien heb je helemaal gelijk.
Maar is onderwijs zuiver iets leervak inhoudelijks, of is onderwijs ook een belangrijker pijler in de opvoeding van kinderen?
In mijn ogen wel!
Sterker nog, ik denk dat onderwijs op de lange duur een stukje opvoeding van de maatschappij met zich meebrengt; d.w.z. de normen en waarden van de nieuwe burgers in de maatschappij.

Moet de overheid dit doel van onderwijs financieren?
In mijn ogen wel!

Maar moet de overheid dan de opvoeding op school bepalen?
Ik denk dat je dan op het spanningsvlak 'kerk en staat' komt; mogen mensen op grond van hun persoonlijk geloof een school en daarmee een stukje buitenhuis opvoeding voor hun kinden kiezen?
Ik denk dat dit onder de vrijheid van godsdienst moet blijven vallen, al kan houden van beperkt toezicht en minimum vakinhoudelijke zeker geen kwaad.
Iedere school die daar op een oprechte manier mee bezig is zal daar geen moeite mee hebben.

John

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 18 aug 2003 07:48

Wat een opvallend standpunt voor een forum als dit!

Ik denk echter dat we extra bezuinigingen krijgen als Sabra zijn zin zou krijgen. Immers, bijzondere scholen gaan vaak doelmatiger met geld om dan de openbare. En aangezien die kinderen toch onderwijs moeten hebben, zal dit idee uiteindelijk geen besparing blijken op te leveren. Ik heb dan ook meer sympathie voor het (CDA?-) voorstel om juist te proberen alle openbare scholen bijzonder te maken.

Maar zijn bijzondere scholen nu echt zo'n bedreiging voor de maatschappij? Lijkt me onjuist. Er zijn natuurlijk excessen. Maar als we bijvoorbeeld de jeugdcriminaliteit afzetten tegen de vraag: betreft het leerlingen van bijzondere of openbare scholen, lijkt me de conclusie in het nadeel van de openbare.

En bijzondere scholen maken wereldvreemd?
Goed, gaan we onderzoeken wie meer algemene ontwikkeling heeft. De doorsnee leerling (havo 5 bijvoorbeeld) van een bijzondere school of van een openbare school.
Ik maak me, als aanhanger van bijzonder onderwijs, geen zorgen over de uitkomst hiervan.

Terug naar “Archief”