Dominee.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 jun 2003 16:28

Evelien schreef:
We hebben van alles aan te merken...maar wordt dat ook in alle ootmoed in het gebed neergelegd?

Waarop kun je baseren dat het in het gebed niet word neergelegd?

Dat baseer ik nergens op, want dat zeg ik ook niet.
Ik leg het als vraag neer, niet als iets wat ik bij jou bemerk.

Wat me opvalt is dat gebed maar weinig gekoppeld is aan kritiek.
Veel kritiek en weinig gebed. Weinig zelfreflectie ook.

Ik leg dat dus neer als overdenking, het doet je namelijk soms iets milder stemmen. Dat wil niet zeggen dat de feiten blijven en er verandering in bepaalde zaken moeten komen.
Ik hoop dus Evelien dat het bij jou anders is.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 jun 2003 16:29

Sabra schreef:Tuurlijk mag je best kritiek hebben. Zolang deze kritiek maar gefundeerd is op de bijbel.

Wat veel gevaarlijker is, als er een situatie ontstaat waar het hebben van kritiek taboe is geworden. Dan is een gemeente blind geworden. Zelfreflectie is juist een goede zaak, zeker een gemeente zou dit moeten hebben. Als dogma's de overhand gaan voeren dan is het woord van God ver weg. Geloven doe je namelijk vanuit de bijbel, niet vanuit dogma's

Ik kan heel ver met je meegaan.

Let wel dat de discussie in werkelijkheid begonnen is over iets heel anders dan dogma's of geloven, het ging namelijk over persoonlijke eigenschappen, de manier van (s)preken en de woordkeus.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 16:35

Ik heb respect voor het besluit van deze man, om zijn ambt neer te leggen. Of ik het met hem eens ben laat ik me niet over uit, dat is zijn zaak, die hij tussen God en zichzelf zal moeten uitmaken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 16:39

Hoelang is dat geleden?

hooguit 2 maand geleden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 16:58

johannes1 schreef:dat ie nog bevindelijk preekte. waar ik graag onder het gehoor bij zat toen.

Zou jij het begrip bevindelijk voor mij eens toe willen ligten!

Ik heb me door deze dominee nooit aangesproken gevoelt! ik kreeg altijd het gevoel bij hem dat God zoveel mijlen van je af staat, terwijl God bij alles wat je doet over je schouder mee kijkt!
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 17:01

Hoi Theodoor,

een mooi onderwerp voor een nieuw topic.
Zie daar voor mijn antwoord.

dag,
TK

Jack

Berichtdoor Jack » 26 jun 2003 13:19

Hallo,

Het is in de ger. gem. een beetje gebruik dat er hoog tegen dominees wordt opgekeken. De andere zijde van deze medaille is dat we ze als bakstenen laten vallen zodra ze een misstap begaan of in conflict komen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de meeste net mensen zijn :D :D :D

Tips:
Acht een ambtsdrager om zijn ambt en niet om zijn persoon
(iemand achten is wat anders dan boven alle kritiek verheven te achten)
Praat met hem en geef openlijk je mening
Blijf vooral voor hem en voor jezelf bidden

Succes.

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 23:32

Jack schreef:Hallo,

Het is in de ger. gem. een beetje gebruik dat er hoog tegen dominees wordt opgekeken. De andere zijde van deze medaille is dat we ze als bakstenen laten vallen zodra ze een misstap begaan of in conflict komen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de meeste net mensen zijn :D :D :D

Tips:
Acht een ambtsdrager om zijn ambt en niet om zijn persoon
(iemand achten is wat anders dan boven alle kritiek verheven te achten)
Praat met hem en geef openlijk je mening
Blijf vooral voor hem en voor jezelf bidden

Succes.
in alle andere gemeentes ook hoor. je zegt: acht een ambtsdrager om zijn ambt en niet om zijn persoon. Volgens mij is een ambtsdrager juist om zijn persoon gevraagd voro het ambt. Tenminste, als het goed is dan. Dr staan rijtjes zat waaraan een oudste moet voldeon immers?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 28 jun 2003 14:04

Na gelezen te hebben waarom ie zn ambt neerlegt, kan ik m geen ongelijk geven. Zou hetzelfde gedaan hebben....

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 jun 2003 17:44

joris schreef:he theodoor! misschien moet je wel weg uit je gemeente? Een kerk is er om God groot te maken. Als je je alleen maar ergert moet je misschien een gemeente zoeken waar je wél GOd kan dienen?

Wanneer stap je uit een kerk? Dilemma.
Volgens Ouweneel (EO-Jongerendag) moet je niet weggaan als je je kerk te lauw vind, maar moet je juist gaan bidden. Ben het hier helemaal mee eens. Als iedereen alle kritiek omruilt voor gebed, creeëren we een geweldige basis voor de HeiligeGeest om te gaan werken. Dan gebeuren er wonderen. :D

Aan de andere kant mijn mening dat het onmenselijk is om je hele leven in veel te kleine schoenen rond te gaan lopen. Als de kerk niet veranderd is een plaats waar jij geestelijk groeit, is het voor jezelf beter ergens anders te gaan kerken.
Je moet sterk in je schoenen staan om heel je leven te bidden en te staan voor een opwekking in je eigen gemeente, zonder dat je een plaats hebt waar je wordt gevuld met de HeiligeGeest.

Dilemma. :?
Laatst gewijzigd door Invincible op 01 jul 2003 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
..

joris

Berichtdoor joris » 28 jun 2003 18:27

mooi gezegd, al past het beter in de topic KERK

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 01 jul 2003 18:24

johannes1 schreef:jammer dat ie zijn ambt neer legt, want hij kan goed preken, vindt ik.

Ik heb ook twee keer naar hem geluisterd en ik vond hem niet superslecht. Toch zit ik natuurlijk wel liever onder het gehoor van een wat meer linkse predikant. Hij weet helaas niet op een juiste manier de drie stukken te verdelen. Wat meer genade/verlossing zou van mij wel mogen. Mijn vader had hem eerder gehoord en zei dat hij in dat opzicht iets verbeterd was.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Terug naar “Archief”