zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 15 jun 2003 19:19

everlastingman schreef:En toen hebben jouw puntmutsen erbij bedacht dat toen de sabbat van zaterdag naar zondag werd verplaatst. Of Jezus nu op zondag of maandag is opgestaan, nergens staat er dat dan de sabbat maar op die dag geviert wordt. Zo vieren wij al eeuwenlang kerst op de dag dat de heidenenen een feest hielden voor hun afgod; een versierde boom. Lees Jeremia 10.

Voor de joodse christenen ten tijde van Paulus was de rustdag gewoon op zaterdag. Op die dag deden ze vrijwel niets. Zodra de sabbat was afgelopen (zaterdagavond dus, na zonsondergang) kwamen ze bij elkaar om naar een voordracht te luisteren, of gewoon om samen te zijn en samen te eten. De niet-joodse christenen hadden weinig met die sabbat, veronderstel ik, en namen slechts het 'samen eten op de dag na de sabbat' van de joodse christenen over.

Al gauw bestond de christenpopulatie voor de overgrote meerderheid uit niet-joden, die dus weinig binding meer met de zaterdag hebben, maar aanzienlijk meer met de zondag. Ik denk dat dit ook één van de redenen is van het ontstaan van de zondag als algemeen geaccepteerde dag, speciaal voor God.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 jun 2003 19:49

Sabra,

In alle Evangelieën staat er expliciet dat Christus opstond op de eerste dag van de week (Matth 28:2, Ma 16:1, Luk 24:1, Joh 20:1). De rustdag op de eerste dag vieren is inderdaad hier op gebaseerd. Al in de eerste eeuwen gebeurde dit.

Over de drie dagen zijn veel verklaringen. Het heeft me nooit geinteresseerd, ik ken geen bronnen ofzo. Maar het gaat over zoiets als er was een extra sabbatdag voor het Paasfeest. Ook de andere manier van tellen kan worden gebruikt om dit te verklaren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 08:54

Symbolisch gezien is het absoluut niet vreemd dat wanneer Christus de wet vervuld, er ook een nieuwe rustdag komt, namelijk de dag waarop de wet vervuld werd. De dienst van de offerande is ook afgeschaft.

Het terugwillen van de sabbath vindt ik in dat licht wat dubieus...

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 11:53

Naar aanleiding van de zondagviering en de Sjabbat, ben ik is gaan spitten in de Bijbel waar Jezus (de Heilige Geest) zo expleciet verwijst naar de SDabbat als Gods ware teken (of zegel) als de Sabbat, maar ook dat de Sabbat in het licht staat van Jezus zelf, die er Heer over is. Ik vind NERGENS argumenten voor de 1e dag der week (na de Sabbat) of zondag (heidense 1e dag) waar Jezus expleciet naat verwijst of zegt verandert te hebben. Eerder zegt Hij dat de mensen Hem (dan) helemaal niet eren mar zichzelf bedriegen (Matt 15:7-11).

Het valt me op dat er maar weinig naar de Bijbel wordt verwezen of andere gronden worden aangemerkt, om de zondag te rechtvaardigen als "Jezus" rustdag. Afgezien van het feit dat Jezus Heer is over de sabbat (en niet de heidense 1e dag der week) wijst Hij er op dat als '"Zijn" volgelingen BEWUST de zondag (heidense dagen) navolgen, dat zij dan geen geboden van de Hemel onderhouden maar van mensen.
IN een recnt intervieuw herinnerde Kardinaal SImonis er de kijkers nog aan dat de Rooms Katholieke Staatskerk: De enige is die: De Weg, de Waarheid het Leven is. Deze flagrante aanval op Jezus, persoonlijk die zegt in Johannes:

Johannes 14:6
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven", antwoordde Jezus, "Ik ben de enige weg tot de Vader.

Lukas 6:5
Ik, de Mensenzoon, beslis over de sabbat."
Exodus 20:8
Onderhoud de sabbat als een heilige dag.

Exodus 20:10
maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten

Exodus 20:10
maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten

Deuteronomium 5:12
Houd de sabbat heilig. Dat is een gebod van de HERE, uw God

Jesaja 56:2
Gezegend is de man die de sabbat in ere houdt; gezegend is de man die zichzelf weerhoudt van slechte daden.

Ezechiël 20:12
Ik gaf hun de sabbat (een rustdag op elke zevende dag) als een teken voor hen en Mij om hen eraan te herinneren dat Ik, de HERE, hen heilig en dat zij werkelijk mijn volk zijn.

Ezechiël 22:8
De heilige dingen van God worden veracht; mijn sabbatten worden verwaarloosd.

Mattheüs 12:8
Ik, Jezus, beslis wat op de sabbat wel en niet mag."

Markus 2:27
De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.

Handelingen 18:4
Elke sabbat was hij in de synagoge te vinden, waar hij met Joden en gelovige Grieken discussieerde en probeerde hen te overtuigen

Waar zijn er nu argumenten om de zondag te onderhouden als "Gods" rustdag. Er moet dan wel een andere "Geest" aan de zondag verbonden zijn, als " wetten en geboden" door mensen zijn veranderd.

Wat misschien weinigen weten is, dat Jezus zegt over diegenen die (b ewust) de Sabbat (o.a.) verzaken dit:

Mattheüs 15
7 Huichelaars! Jesaja had gelijk toen hij over u zei:
8 'Deze mensen eren God met de mond, maar in hun hart moeten ze niets van Hem hebben.
9 Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich alleen maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)
10 Hierna riep Jezus de mensen bij Zich. "Luister! Probeer te begrijpen wat Ik bedoel.
11 U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt."

Zo, nu u het zelf gelezen hebt, is er geen verontschuldiging meer en motivatie meer om de zondag te onderhouden, daar de Here hier het e.e.a. uitlegt. Wat mij vooral ook aansprak is dit vers:

| Markus 2:27
De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.

Misschiewn een opsteker, voor de mensen die menen iemand anders op te moeten leggen, vooral niet fietsen op zondag!

Wellicht is dit nu een reden om de Bijbel ter hand te nemen en, onder begeleiding van de Heilige Geest, raad te vragen en te openbaren in uw hart, opdat u tijdig tot inzicht komt dat de zondag een dag is, die door Kardinaalk Simonis gezien wordt als de dag van de Rooms Katholeike kerk, die op haar gezag is ingesteld en haar grondsla niet in Jezus, maar in Zijn tegenstander vindt, als de troon van Satan zelf verklaart dat zij de Weg de Waarheid en het Leven is. Ongelofelijk haast, dat een zo 'geleerde' theoloog als Kardinaal Simonis; de RK kerk stelt als de Verlosser voor de aarde, de mens en de hemel. Maar hij weet (wel) waarover hij spreekt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 11:57

Boudewijn, boudewijn, wat sla je hardstikke door! Sorry, maar je bijdragen hebben een hoog Dennis-gehalte.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:14

valt wel mee volgens mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 12:41

Hallo Surfer,

Wat is "doorslaan" als Jezus in het Woord zo duidelijk en vaak wijst op "Waakzaamheid" 1 Thes 5:18-22 of dat we acht moeten slaan op Zijn waarschuwingen. En waarom valt het mij dan op dat Kardinaal Simonis, de RK kerk op de plaats van Jezus stelt, terwijl deze zo onverdroten Zijn volgelingen waarschuwt. Gevallen IS het Grote Babylon en GAAT UIT van HAAR. Jezus bedoelt hiermee dat degene die menen trouw en oprecht te zijn, maar door misleiding en valsheid in geschriften (dus ook Bijbels) de mensen op een verkeerd been hebben gezet feitelijk met dat Grote Babyloin reeds verloren zijn.. Vergeet niet dat ALLE mensen verantwoordelijk gehouden worden voor datgene wat ze weten (en ervaren hebben) en door dienen te geven. Er is er maar één die belang heeft bij het negeren van waarschuwingen of scanderen van goede raad van (mede-)broeders en zusters in Christus en dat is Satan, de mensenmoordenaar van den beginne. Sla ik door, of weergeef ik slechts wat er in het Eeuwig Evangelei staat. Sla ik door, of geef ik aan wat Kardinaal Simonis beweert en hiermee een, feitelijk heimelijk verescholen, maar directe aanval doet op Jezus, die zo duidelijk is in Zijn (Bijbelse) weergave.

Johannes 14:6
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven", antwoordde Jezus, "Ik ben de enige weg tot de Vader

Rev. L. Beere een Anglicaanse geestelijke zei eens in het blad All Saints Church/Church and People (1 sept 1947) het volgende:

Veel mensen denken dat de zondag de (Bijbelse) Sabbat is. Maar noch in het NT noch in de oude kerk is er ook maar iets aan te wijzen, waaraan wij het recht zouden kunnen ontlenen om de viering van de 7e dag naar de eerste dag te verplaatsen. De Sabbat was en is de zaterdag en niet de zondag. En als dit voor ons van kracht was, zouden wij Hem op die dag, en op geen andere, vieren.

Vergeet ook niet Surfer, dat de RK kerk als Staatskerk met wereldlijk politiek en religieus gezag zelf verklaart en heft vastgelegd, dat zij diegenen geweest is die de Bijbelse Sabbat, op persoonlijk advies van een Hemelse Vader hebben verandert. Dat staat in één lijn met datgene wat Kardinaal Simonis heeft verklaard e bedoelt aangaande de Weg, de Waarheid en het Leven. Voor de goede order nog even dit. ALLE kerken, binnen Nederland erkennen dat zij de zondag weliswaar vieren, maar dat zij in feite de Sabbat zouden moeten onderhouden. Misschien wordt dat niet direct verklaard door uw predikant of voorganger. Maar ik weet haastwel zeker, dat uw organisatie in de hoogste (geestelijke) gezaghebbende organisatie (in hart) overtuigd zijn van dat feit. Als zij dat niet doen,m zijn zij in feite deelgenoot van de RK Staatskerk, hetgeen Kardinaal Simonis nog zo uitdrukkelijk verwoordde in het Reformatorisch Dagblad van 19 januari 2002 , daags nadat de Charta Oecumenica werd getekend door veel kerken. Deze ' gemeentes' vallen allen onder het gezag van Rome, gebaseerd op de zondag, als samen-op-weg basis voor een Oecumenische kerk. Vergeet niet Surfer, dat de Charat Oecumenica een handvest is om het kerkrecht gestalte te geven; richtlijn voor de religieuze leiders en geestelijken.
Alleen een wereldomvattende organisatie is in staat om een wereldkerk te stichten op gelijkwaardigheid op wereldser wetten en geestelijke gronden. Wie momenteel kijkt naar wat gaande is op politiek en oorlogszuchtig terrien, moet eigenlijk wel inzien dat de wereld zich voorbereid op een oorlog tegen de trouwe gelovige mens.

Niet allemaal zullen we de wederkomst persoonlijk kunnen aanschouwen. Maar het is denkbaar dat één van onze generaties dat wel zal zijn. Net zoals gelovige volgelingen van Jezus opstonden uit hun graf, toen Jezus (ook) opstond.

Mattheüs 27
52 Graven gingen open en vele gelovige mannen en vrouwen, die gestorven waren, werden weer levend.
53 Na de opstanding van Jezus verlieten zij de begraafplaatsen en gingen naar Jeruzalem. Daar werden zij door vele mensen gezien.
54 De commandant en zijn soldaten die bij het kruis waren, schrokken vreselijk van de aardbeving en alle andere dingen die er gebeurden. "Deze man was werkelijk de Zoon van God!" riepen ze uit

Als Jezus zegt dat Hij als een dief in de nacht zal komen; wees dan voorbereid, ook met het m kunnen en voral leren ' zien' wat onderscheidelijk is tussen het Grote Babylon (dat reeds is gevallen) het het Hemelse Jeruzalem, dat zal nederdalen uit de Hemel. Allen als we de wetten en ervaringen in de geredchtigheid van Jezus op elkaat kunnen afstemmend door dié ervaringen, zijn we in staat om het "onderscheid" tussen Kardinaal SImonis en Jezus te zien, anders blijft Jezus een mysterie voor hen die te vreden zijn met een het " doorgeslagen " Schriftwoord dat (ik) hier slechts op dit scherm bracht. Allen de Heilige Geest kan mensen -doen- overtuigen. In dat licht "surfer" heb je gelijk als de woorden van mij ' als doorgeslagen overkomen. Ik denk dat Kardinaal Simonis het roerig met je eens zou -kunnen- zijn.

Hier begon het:

Openbaring 12:7
Toen brak in de hemel oorlog uit. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak en zijn engelen.

penbaring 13:7
Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.

Dit overtuigd God van het feit dat Zijn trouwe volgelingen de strijd zullen overwinnen ( met de wapenrusting Gods omgord)

Openbaring 17:14
Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar die oorlog verliezen. Het Lam en Zijn trouwe volgelingen, die door Hem zijn geroepen en uitgekozen, zullen hen overwinnen. Hij is immers de Heer van alle heren en de Koning van alle koningen.

Wereldse machten (inclusief de geestelijkheid die de " wetten en geboden" hebben verandert)

Openbaring 19:19
Ik zag het beest samen met de koningen van de aarde. Zij hadden hun legers verzameld om oorlog te voeren tegen Hem, Die op het paard zit en tegen Zijn leger.

OKay Surfer: Is oorlog voeren tegen Jezus nu alleen een oorlog in daadwerkelijke zin, zoals mensen op deze wereld oorlog voeren? Deels ja; vervolgen, bespotten en tot terugkeer dwingen in het Grote Babylon. De oorlog is een Geestelijke oorlog, in de eerste plaats, omdat de trouwe en oprecht gelovige naar Jezus verlangft en (dus) ook bereid is ZIjn gerechtigheid aan te nemen! (Doop door onderdompeling en daarna groei in dié gerechtigheid).

Als de wereld aan de voeten ligt van het grote Amerika, dat zich door geweld. zowel Geestelijk als Fysiek, opdringt aan alle Staten, zal zin zich een Geestelijk fundamenten doen aanwenden om Jezus uit deze wereld (ook) in Geestelijke ozpicht te verbannen. God trekt dan Zijn Heilige Geest terug en levert de mensen over aan datgene wat zij zelf willen en wensen. Het centrale geestelijke geweten van deze werele ligt daar waar Satan zijn mensen heeft, net zoals Jezus die heeft (als bijwoners). Immers beide machten hebben volgelingen in deze wereld, dus er vindt overal een strijd plaats. Behalve in de Hemel, zoals we inmiddels weten. Het ligt er nu maar aan aan welke oproep gehoor geven.
Ik ben blij dat we zelfs ons geloof van de Here hebben gekregen!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 12:59

Ik kan de overstap naar het Rooms-Katholicisme niet helemaal volgen. Maar even weer naar de link: http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm
Hier wordt door verwijzingen naar geschriften die ontstaan zijn ver voor er sprake was van een Staatskerk, of primaat van Rome, duidelijk dat het vieren van de zondag als rustdag niet een Rooms-Katholieke uitvinding is. Verder denk ik niet dat mensen als Justinus, Tertulianus en Origenes perse iets van het heidendom willen integreren in hun praktijk om zo meer mensen te trekken. Dit beweren getuigt van een groot gebrek aan kennis van wat deze mensen hebben geschreven. Er moet dus een andere reden voor het vieren van de eerste dag als rustdag zijn. Zelf denk ik dat deze praktijk er al vanaf het begin geweest is. Ook vanwege het gebruik van termen als "Dag des Heere" e.d. met betrekking tot de eerste dag (in ieder geval was dit al heel vroeg praktijk in de vroege kerk).

Vaya con Dios,

parsifal

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 14:43

Het is juist om vast te stellen dat de zondag, van oorsprong, niet van de RK kerk afkomstig is. Maar zij hebben de zondag tot een heilige dag verklaart en zelf ook ingesteld. Wie op de officiële site van het Vaticaan (wat overigens betekent: Aanbidding van de Slang= Vatis-=can)zal daarop een hele uitvoerige site vinden over de rechtvaardiging van de Zondag. Maar nergens staat daar Jezus centraal m.b.t. het (Heilige) Geestelijke aspect dat door Hemzelf op Sabbat. door aanwezigheid van Hemzelf, als zodanig wordt weergegeven. De Heer over de Sabbat is slechts een herinnering, op de zondag en de dag der vieiring van die herinnering, terwijl (zoals ik aan Bijbelverzen zelf) al aangaf dat Jezus Zelf in ons midden is! U moet eerst het relaas van de RK kerk maar eens toetsen aan het Schriftwoord en dat wat Jezus er zelf over zegt. Hij zegt nergens dat we Hem moeten herinneren op zondag, maar met Hem moeten leven volgens het Levende Woord, dat de Bijbel is. M.b.t. de zondag zegt Jezus (matt 15) is het LEVENDE Woord DOOD, omdat Jezus als centraal GEzag ert in ontbreekt. Rome leert ons dit:

De Rooms Katholieke kerk nam de HEIDENSE zondag over en MAAKTE hem tot de Christelijke zondag. En zo werd de HEIDENSE ZONdag gewijd aan Balder (de Zonnegod) de christelijke zondag gewijd aan Jezus (Catholic World). Zo, wat nu met het Onze Vader, waarin staat dat de Christenen trouw de wetten van de Hemel ook op aarde (als voorbeeld) willen uitvoeren ter meerdere glorie van het Koninkrijk, de Heerlijkheid (zelfs) tot in Eeuwigheid. Wel nu als Babylon, deze wereld ten onder gaat, waarom passen we dan niet het Schriftwoord van Jezus toe m.b.t. het GEBED dat Hij leerde aan Zijn discipelen, dat tot de Eeuwigheid moet leiden. Aan de zondag komt dus een einde! Wie herkent of erkent dan de Sabbat nog, als hij of zij meent dat de zondag van Jezus afkomstig is, laat staan van de Vader in de Hemel, die in het 4e gebod van de Decaloog (niet de wet van de Joden alleen dus)

Kardinaal Gibbons (een Rooms katholieke) legt zelfs uit:

De Heilige Schrift nu bevat niet alle waarheden, die een Christen moet geloven (moet??), noch alle plichten die hij ye vervullen heeft. Om slechts één voorbeeld te noemen. Is niet iedere Christen verplicht de ZOndag te heiligen? En toch moogt gij de Bijbel geheel doorlezen, u zult er geen enkel woord vinden die verwijst naar de Zondag. De Heilige Schrift beveelt de heiliging der Zaterdag, een dag die wij nooit heioligen (RK kerk en gemeenten die tot haar behoren!!!!!) (Uit het Geloof blz 107 1932)

Dit zegt de Rooms katholieke over de Protestantse kerk

Opmerkelijk is dat zelfs de Protestanten niet buiten de Overlevering van de Rooms Katholieke kerk kunnen. Waarom vieren de Protestanten de zondag? Vanwege de Overlevering! Over de Zondagsplciht staat niets in de Bijbel, integendeel: Daar staat; wees gedachtig dat gij de Sabbat heiligt. Het (Rooms-) Kerkelijk Gezag heeft voor de Sabbat de zondag ingevoerd. Waarom vieren zij (de Protestanten) de dag des Heeren volgens 3 Mos. 23,32 niet van avond tot de avond? Vanwege de Over;levering (Uit Bijbel of Leergezag n0 313 blz 50,51 A.V. Petrus Canisius Den Bosch

(Met 3 Mos 23,32 wordt de Sabat bedoeld zoals die door Mozes op de stenen tafelen werd meegevoerd van de berg). Maar toem al vierden de Israëlieten een heel ander feest bij het Gouden Kalf. Dus wat dat betreft is het wellicht beter om vast te houden aan Jezus zelf, ook als het om de Sabbat gaat. omdat Hij daar Heer over is.! En niet aan de Wereldkerk in Rome, die zich opmaakt om de wereld te leiden vanuit een politiek-religiues systeem dat ontleent is aan het Babylon van weleer, de stadstaat van Nebukadnessar en de Stad die de wereld zal zijn, als Jezus terugkeert om Zijn Hemelse JEruzalem aan ons aan te bieden. Maak nu uw keuze, want zelfs binnen de Religieuze Heilstaat van het Grote Babylon, weet God nog Zijn boodschappen aan ons te openbaren.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 14:53

De Katholieke Kerk belijdt ook dat Christus Heer is. Is dat daarom niet waar? De katholieke Kerk belijdt ook dat de Bijbel God's Woord is, is het daarom niet waar?

Verder, je draait om het punt heen.

*De zondag was al een Christelijke feestdag, de dag van de samenkomst voor er ook maar sprake was van primaat van Rome, of van staatsgodsdienst. Het is opvallend dat mensen als Justinus en Tertulianus, die het heidendom en zonaanbidding belachelijk maken en fel bestrijden, ook de eerste dag als dag van de samenkomst zagen.

Hier mee hoop ik aan te tonen dat de verwijzing naar het Rooms Katholicisme in deze discussie enkel afleidt en niets toevoegt.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:58

alsjullie extra studiepunten/airmiles aan het verdienen zijn wil ik wel wat lobbyen hoor. ik heb een direct lijntje met Boven namelijk.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 15:40

Hallo Joris,

Ik denk Joris dat jij nog een hele hoop moet leren. In ieder geval zou ik je voorganger of predikant vragenbom eztra Bijbelstudie! Je zult je deze worden nog herinneren als je uiteindelijk gewezen wordt wat je bedoelt hebt en zegt, vanuit je hart. We leven in een tijd die wijst op een zeer spoedig einde der dingen. Wellicht moet je blij zijn dat je dit nog zo kunt zeggen. Als straks de genadetijd voorbij is, wordt de deur ook voor jou gesloten. Als je de geschiedenis van Noach kent, weet je wat ik daarmee bedoel. Onderzoek de geschriften jongen aan de hand van de Heilige Geest, i.p.v te spotten met Jezus en Zijn laatste oproepen aan de mensheid en vooral de Christengemeenten. Laat dit een waarschuwing zijn. Ik weet dat je door de Heilige Geest aan jouw en mij woorden herinnerd zult worden. Meestal is dat op een moment dat je jezelf geen raad meer weet, in een bepaalde sutuatie die weinig mensen zich wensen. Als Refojongere geef je in ieder geval een voorbeeld van slechte Bijbelkeninis, ook zul je niet alles (nog) kunnen begrijpen. Als dat de weergave van jou kerk is, dan hoop ik dat je je bedenkt als je komende zondag (oprecht) het Onze Vader zult kunnen bidden. Alleen een trouw gebedsleven en kennis van de profetieën in het licht van een oprecht en trouw getuigenis van Jezus, zal een "lijntje" naar boven kunnen openbaren aan je hart. Maar zoals ik het nu door jou verwoord zie, adviseer ik je om vergeviong te vragen hiervoor en je leven over een andere boeg te gooiemn. Al was het alleen maar omdat je deelgenoot bent van Refojongeren. Ik kan me haast niet vorstellen dat zulke jongeren daadwerkelijk en oprecht deel uit maken van deze site, waar we de Heer ook dankbaar voor mogen zijn en de organisatie er van, die ons in de gelegenheid stelt om werkelijk met Onze Verlosser bezig te zijn.

Het Koninkrijk is niet te verdienen met goede werken. Het Koninkrijk wordt aangeboden. Je kunt het slechts aannemen en je leven er op afstemmen, voor dat Jezus terug komt. Dat de Sabbat daar een wezelijk en belangrijk deel van uit maakt is zeker. Jezus is het middelpunt alsd Hij zegt dat Hij er Heer over is. ROme zegt dat zij Heer over de zondag is. Twee Rijken, Twee Koningen, bestudeer nu maar eens de Bijbel dan zul je zien dat ik gelijk heb en dat het van belang is dat je je bewust moet zijn van je Christen zijn. Christen zijn als baamwoord of Christen zijn als getuige (enis) van Jezus, dat is een heel groot verschil Joris!

Maar als we de Sabbat of Christus alleen als naamwoord gebruiken voor iets waarvan een vaag vermoeden heben, dan misleiden wij ons zelf. Want als het niet in ons leeft, dan willen we zelfs ook niet in dst Hemels Koninkrijk wonen. We zouden dezelfde geestelijke onzin uitkramen als hier. En er zal geen enkele zonde meer in het Koninkrijk der Hemelen zijn, zoals eens in het Paradijs.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 15:47

hmm, je reageert ietsie pietsie te snel misschien Boudewijn.
ik maak me zorgen over jullie relatie met God. En ik vraag me af of je Hem wel kent? maak je geen zorgen hoor, ik ben erg eerbiedig als ik met mijn Heer en Heiland praat.
Tekort aan bijbelkennis? PRima, ikga er vanuit dat je al mijn reacties al nagelezen hebt. Het volk gaat ten onder door gebrek aan kennis, ja dat staat in de bijbel. Dus je zal wel gelijk hebben.

En misschien scheelt het: ik ben niet een refojongere. Dus ik val onder een andere beoordelingsschaal.

Wat ik enkel bedoel te zeggen :jongens hou toch op met dat moeilijke gedoe. We hebben nu eenmaal een zondag, en het ging hier om de rust die we zijn ingegaan. Tenminste, ieder die het offer van Christus aanneemt. Wat zou je je dan nu nog druk maken over hoe en wat en waarom de zondag is ontstaan.
Ga liever de straat op en probeer mensen GOds liefde te laten ervaren. OF getuig hier op jaloersmakende manier wie God voor jou is en wat Hij voor je betekent.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 15:49

En over het 'lijntje naar boven', dat is een redelijk normale uitdrukking hoor. De hele dag online met God is er nog zo één.
Overigens klopt de uitdrukking niet, want ik hoef geen lijntje naar boven. De Heilige Geest woont immers in mijn hart.Daar twijfel je aan als je niet mijn cynische toon kunt opvangen.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 16:05

Hallo Joris,

Bedankt voor je reactie. Als je ement dat je God kent, had ik op zijn minst een teken van herkening daarin terug moeten vinden. Genade alleen is niet voldoende om gered te (kunnen of willen) worden. Kennis is de basis van inzicht om genade en de henadegave te herkennen als basis van het getuigenis van Jezus. Als de wil om het getuigenis van Jezus in diens gerechtigheid aan te willen leren aanwerig is, is de genade en de genadetijd die toegepast wordt, anders is het verloren tijd. Ook aangaande het onderscheid van een wereldse en Hemelse Sabbat!

Bedankt in ieder geval Joris.

Terug naar “Archief”