Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 okt 2005 21:18

3 discipelen roeren geen woord over de voetwassing, maar 1 doet dat wel. de andere 3 spreken over het HA en johannes niet. over het breken van het brood en drinken van de wijn. maar je leest 2x in hetzelfde hoofdstuk dat Hij opstond van het avondmaal en de voeten van Zijn discipelen wastte. Hij vernederde zich menselijk gesproken net als Hij later aan het kruis deed voor onze zonde. en nergens anders lees je over het avondmaal samen met voetwassing.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 13 okt 2005 23:32

Johannes 1

Nogmaals:

vers 8. Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.

Geen van de discipelen die deel hadden aan het (Heilig) Avondmaal was gereed om met Christus gemeenschap te hebben, omdat zij met hun eigen geest waren vervuld en niet in de Geestelijkheid konden treden met Christus. Bovendien was er onder hen één die misleid werd door Satan, Hem zou verraden. Christus wist dat en paste, door de Heilige Geest de voetwassing toe, om ook deze "verrader" tot het inzicht te brengen dat Hij, de Meester ook hem lief had. Pas toen zij nederig zouden zijn t.o.v. elkaar en Christus, konden zij deel hebben aan het Paasmaal of in de herdenkinsdienst die Christus voornemens was in te stellen. Het gaat er dus om dat we door die handeling, leren inzien dat we nederig dienen te worden en onze vijandschap jegens onze naaste nalaten, voodat we aan het Heilig Avondmaal deelnemen.

Het gaat hier wel om een Heilig Avondmaal!
Da wil zeggen indien we daaraan deel nemen, dan wordt onze geestelijke toestand in ogenschouw genomen door Christus en Zijn engelen.
Omdat we geen deel kunnen hebben aan iets Heiligs (apart gezet), in zonden! Daarom is het Heilig Avondmaal een handeling, die gebaseerd is op een relatie met Christus en op grond van een persoonlijke keuze. Het gaat immers om onze relatie met Christus.

En in dat opzicht drinken en eten we ons een oordeel. Of we kruisigen Christus opnieuw, of we kunnen vrij deel hebben, zoals ook Petrus werd uitgenodigd, gehinderd door zonden en gevoelens van een onwelbehagen.

Juist door het voorbeeld van Christus, kwam Petrus tot inzicht en werd bedouwd door de Liefde van de Heiland.

En laten we ook niet vergeten dat, als de verlosten in het Hemels Jeruzalem aankomen, dat zij samen met hun Koning Christue, wederom met Hem maaltijd zullen hebben, maar dat is dan wel in de postitie dat we verlost zijn van zonden. Dus het is onmogelijk om hier op aarde, in het expleciete voorbeeld van Christus dat geacht wordt na te volgen, eveneens in een situatie verkeren dat we onze eigen geest hebben afgelegd en tot de nederigheid t.o.v. onze broeder of zuster zijn gekomen.

De voetwasing kan onmogelijk genegeerd worden want we zouden dan aan het Hemels Avondmaal ook geen deel kunnen hebben, en ons niet thuis voelen in een situatie die ons geheel onbekend is. We zouden God opnieuw voor leugenaar uitmaken.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 okt 2005 09:48

Bij dit alles vergeet je een belangrijk ding.
In die tijd was het wassen van de voeten net zo belangrijk als wij nu onze handen wassen bij het eten.
Men liep einden over stoffige paden in open sandalen. En in die tijd lagen de mensen aan, zaten dus niet (zoals meestal afgebeeld).
Het hoorde dus tot de 'etiquette' dat de voeten gewassen werden.
Dat gebeurde normaal door een bediende.
Het gaat erom dat Jezus als Heer deze taak niet hoefde te doen.
Wat Hij heeft willen aangeven is dat wij ons niet meerder moeten achten dan de ander en dat Hij ons wil wassen van het vuil dat wij al doende oplopen, letterlijk en figuurlijk.
Maar de voetwassing op zich heeft niets met het laatste Avondmaal te maken. De inzetting van Christus is dus over het breken van het brood en het schenken van de wijn - als symbool voor het gebroken lichaam en het vergoten bloed. "Doe dit tot Mijn gedachtenis"...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2005 13:42

johannes1 schreef:3 discipelen roeren geen woord over de voetwassing, maar 1 doet dat wel. de andere 3 spreken over het HA en johannes niet. over het breken van het brood en drinken van de wijn. maar je leest 2x in hetzelfde hoofdstuk dat Hij opstond van het avondmaal en de voeten van Zijn discipelen wastte. Hij vernederde zich menselijk gesproken net als Hij later aan het kruis deed voor onze zonde. en nergens anders lees je over het avondmaal samen met voetwassing.

Klopt, in die tijd was het overigens gebruikelijk dat je je voeten waste als iemand op bezoek kwam en de maaltijd met je hield. Gezien het feit dat het vrij stoffig kon zijn, sandalen standaard schoeisel was, en men aan tafel aanlag was dit gewoon hyhienisch. Nu liggen we niet aan, en dragen we vaak geen sandalen, dus dat is een heel ander verhaal. Daarom gaat het niet om het verhaal, maar om wat daar achter zit, de dienstbaarheid, nederigheid.

Wat dat betreft vind ik de voetwassing van de zevendedags adventisten wel een mooi symbool, het straalt dienstbaarheid naar elkaar uit, wat goed past bij een gemeente die vrijgekocht werd door Jezus Christus, omdat Hij dienstbaar was en is. Dienstbaar aan elkaar zijn is een opdracht die we als gemeente van Christus hebben gekregen. Stellen dat een voetwassing verplicht zou moeten zijn is echter onjuist, zoals ik hierboven heb duidelijk gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 okt 2005 13:39

off-topic is verwijderd, mede vanwege persoonlijke toon. klachten mogen via pb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 18 okt 2005 19:51

Hoi Marnix,

Je haalde het volgende aan:

Wat dat betreft vind ik de voetwassing van de zevendedags adventisten wel een mooi symbool, het straalt dienstbaarheid naar elkaar uit, wat goed past bij een gemeente die vrijgekocht werd door Jezus Christus, omdat Hij dienstbaar was en is. Dienstbaar aan elkaar zijn is een opdracht die we als gemeente van Christus hebben gekregen. [color=darkblue]Stellen dat een voetwassing verplicht zou moeten zijn is echter onjuist, zoals ik hierboven heb duidelijk gemaakt.

Als je op persoonlijke gronden gen deel wilt hebben aan de Voetwassing, dan kan dat maar één reden hebben, denk ik, en dat is dat je je bewust er van bent dat je niet in het reine kunt komen met Christus. Dat je nog teveel obstakels op je weg hebt, om bepaalde zaken van je af te kunnen zetten.

Maar dat betekent ook dat je in zeker opzicht m.b.t. het doel van de voetwassing, ook geen deel kunt hebben aan het brood en de "wijn".
want Christus Zelf geeft aan dat je geen deel aan Hem hebt, als je één aspect na laat.

Voor zover mij bekend, passen de Adventisten het Heilig Avondmaal ook zo toe. De Voetwassing heeft bij de Adventisten hetzelfde elan en inhoudelijk het geestelijke zoals Christus dat aan (hen) ons voorhoudt.
Zij volgen de Heiland gewoonweg na, zoals Hij ons opdraagt te doen.

Ik meen niet dat Adventisten er een wettisch zaakje van maken, want daarvoor zijn zij veel te veel gebaseerd op historische gronden inzake hun oorsprong en fundament dat daaruit is gegroeid.

De voetwassing van de ZDA kerk is geen gepersonificeerd symbool, maar op (de) Bijbelse gronden binnen de kerk gebracht. Een Heilig Avondmaal zonder de voetwassing, vooraf, is bij Adventisten ondenkbaar om dat het om dezelfde reden wordt toegepast als Christus heeft opgedragen.

Elk lidmaat of bezoeker van een Adventkerk, die Christus beleid mag aan dat Heilig Avondmaal deel hebben. En dat kan en mag ook alleen maar op grond van de persoonlijke keuze zo zijn. Want het is immers onze eigen verantwoording (de geestelijke relatie met Christus) of we Christus erkennen of verwerpen. Ook God heeft de mens de vrijheid gegeven om te zondigen en gewoon zijn eigen gang te gaan.
Het oordeel is niet aan ons maar aan de Vader (door Christus)

Dat houdt echter in dat tijdens de Heilig Avondmaldienst de predikant veelal eerst een duidelijke uitleg geeft wat de betekenis van de voetwassing (maar ook het brood en de wijn) inhoudt. Omdat deze ceremoniële en tegelijkertijd Geestelijke handeling op Sabbat gebeurd, vetrouwt men er op dat de Heilige Geest de harten zal bedouwen met Zijn liefde, om de juiste keuze te maken. God wil dat we rein en oprecht voor Hem verschijnen, niet geveinsd noch omdat we bij een kerk horen of vanwege de predikant.
God dwingt namelijk ook niemand, dus waarom zou een kerk of kerkleiding zoiets wel doen.

God gaat met een elk van ons Zijn weg en respecteert onze keuzes, maar zal altijd wijzen op het Heil, zodat we nooit achteraf Hem de schuld kunnen geven van onze keuzes. Hij wil dat we weten dat Hij ons nooit zal verzoeken.

Weet ook dat juist bij zulke belangrijke evenemnten (in welke Kerk dan ook) Satan altijd zijn engelen stuurt om de harten van mensen te misleiden. Vandaar dat, zeker op een Sabbat, onreine handelingen waarin Christus ons niet vor kon of kan gaan, nooit plaats kunnen hebben!

Groet

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2005 00:17

Schriftgeleerde schreef:Hoi Marnix,

Je haalde het volgende aan:

Wat dat betreft vind ik de voetwassing van de zevendedags adventisten wel een mooi symbool, het straalt dienstbaarheid naar elkaar uit, wat goed past bij een gemeente die vrijgekocht werd door Jezus Christus, omdat Hij dienstbaar was en is. Dienstbaar aan elkaar zijn is een opdracht die we als gemeente van Christus hebben gekregen. [color=darkblue]Stellen dat een voetwassing verplicht zou moeten zijn is echter onjuist, zoals ik hierboven heb duidelijk gemaakt.

Als je op persoonlijke gronden gen deel wilt hebben aan de Voetwassing, dan kan dat maar één reden hebben, denk ik, en dat is dat je je bewust er van bent dat je niet in het reine kunt komen met Christus. Dat je nog teveel obstakels op je weg hebt, om bepaalde zaken van je af te kunnen zetten.

Maar dat betekent ook dat je in zeker opzicht m.b.t. het doel van de voetwassing, ook geen deel kunt hebben aan het brood en de "wijn".
want Christus Zelf geeft aan dat je geen deel aan Hem hebt, als je één aspect na laat.

Voor zover mij bekend, passen de Adventisten het Heilig Avondmaal ook zo toe. De Voetwassing heeft bij de Adventisten hetzelfde elan en inhoudelijk het geestelijke zoals Christus dat aan (hen) ons voorhoudt.
Zij volgen de Heiland gewoonweg na, zoals Hij ons opdraagt te doen.

Ik meen niet dat Adventisten er een wettisch zaakje van maken, want daarvoor zijn zij veel te veel gebaseerd op historische gronden inzake hun oorsprong en fundament dat daaruit is gegroeid.

De voetwassing van de ZDA kerk is geen gepersonificeerd symbool, maar op (de) Bijbelse gronden binnen de kerk gebracht. Een Heilig Avondmaal zonder de voetwassing, vooraf, is bij Adventisten ondenkbaar om dat het om dezelfde reden wordt toegepast als Christus heeft opgedragen.

Elk lidmaat of bezoeker van een Adventkerk, die Christus beleid mag aan dat Heilig Avondmaal deel hebben. En dat kan en mag ook alleen maar op grond van de persoonlijke keuze zo zijn. Want het is immers onze eigen verantwoording (de geestelijke relatie met Christus) of we Christus erkennen of verwerpen. Ook God heeft de mens de vrijheid gegeven om te zondigen en gewoon zijn eigen gang te gaan.
Het oordeel is niet aan ons maar aan de Vader (door Christus)

Dat houdt echter in dat tijdens de Heilig Avondmaldienst de predikant veelal eerst een duidelijke uitleg geeft wat de betekenis van de voetwassing (maar ook het brood en de wijn) inhoudt. Omdat deze ceremoniële en tegelijkertijd Geestelijke handeling op Sabbat gebeurd, vetrouwt men er op dat de Heilige Geest de harten zal bedouwen met Zijn liefde, om de juiste keuze te maken. God wil dat we rein en oprecht voor Hem verschijnen, niet geveinsd noch omdat we bij een kerk horen of vanwege de predikant.
God dwingt namelijk ook niemand, dus waarom zou een kerk of kerkleiding zoiets wel doen.

God gaat met een elk van ons Zijn weg en respecteert onze keuzes, maar zal altijd wijzen op het Heil, zodat we nooit achteraf Hem de schuld kunnen geven van onze keuzes. Hij wil dat we weten dat Hij ons nooit zal verzoeken.

Weet ook dat juist bij zulke belangrijke evenemnten (in welke Kerk dan ook) Satan altijd zijn engelen stuurt om de harten van mensen te misleiden. Vandaar dat, zeker op een Sabbat, onreine handelingen waarin Christus ons niet vor kon of kan gaan, nooit plaats kunnen hebben!

Groet

Tja, ik heb altijd geleerd dat het bloed van Christus ons heiligt en verlost... maar blijkbaar is het de voetenwassing aan elkaar die je zalig maakt...

Weet je, ik ga er niet veel meer over zeggen. Jezus zegt iets tegen Petrus in die situatie, en het wordt zo opzichtig uit het verband gerukt om een eigen gebruik tot meer te verheffen dan het is.

Gelukkig heb ik wel vaker met zevendedags adventisten gepraat, die dit wel inzien en deze voetwassing niet als essentieel voor je redding zien ;)

Overigens zegt Jezus: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij. Jezus moet dus je voeten wassen... en niet iemand anders.... als je dan toch zo dingen op zo'n manier verdraait moet je ook consequent zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 21 okt 2005 21:20

Beste Marnix,

Je schreef:

Tja, ik heb altijd geleerd dat het bloed van Christus ons heiligt en verlost... maar blijkbaar is het de voetenwassing aan elkaar die je zalig maakt...

en....

Weet je, ik ga er niet veel meer over zeggen. Jezus zegt iets tegen Petrus in die situatie, en het wordt zo opzichtig uit het verband gerukt om een eigen gebruik tot meer te verheffen dan het is. ( zo zo Marnix wat een wijsheid!!)

Gelukkig heb ik wel vaker met zevendedags adventisten gepraat, die dit wel inzien en deze voetwassing niet als essentieel voor je redding zien zo zo Marnix, wat een wijsheid!

Overigens zegt Jezus: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij. Jezus moet dus je voeten wassen... en niet iemand anders.... als je dan toch zo dingen op zo'n manier verdraait moet je ook consequent zijn. zo zo Marnix, wat een wijsheid!

Zo zo Marnix, wat een wijsheid! Moet je nu eens goed lezen waarom Christus de voetwassing instelde en hoe Hij dat nadrukkelijk aan zijn discipelen bevool......na te volgen.

Ten eerste;

Wat Adventisten wel of niet inzien is voor, elk van hen, voor eigen rekening. Dat ze wel deelnemen aan de voetwassing is dan voor hen (die dat inzien) huichelarij of mee doen omdat het "moet".
Je moet niets! Als je de mening bent toegdaan dat je hart niet gered is voor het Heilig Avondmaal dan neem je ook geen deel aan de voetwasing.
Dat is de Geestelijke drempel die Christus heeft opgeworpen om te voorkomen dat je onheilig aan het Heilig Avondmaal deel neemt.

Jouw redernatie zoals je daar hebt neergeschreven is er één die mij leert dat je Christus' Liefde voor de mens geheel over het hoofd ziet. Christus wees met de voetwassing op het onvoorbereiden hart van de discipelen, waarmee zij aan het Heilig Avondmaal wilde deelnemen, zo vlak voordat de Heiland afscheid van hen nam. De discipelen maakten geen aanstalten elkaar te helpen. Jezus aannschouwde de kibbelende discipelen die een even zo zachtmoedig hart moesten tonen aan de wereld als hun Meester en daar de Heiland zou sterven, uit de dood opstaan en op zou stijgen naar de Hemel, was hte van belang dat de discipelen wijze raad van Hem zouden ervaren, om op zaxhtmoedige en nederige wijze te -kunnen- dienen zoals ook Hij gediend had.
Tja, je moet alles wel in een breed spectrum van Jezus' Dienstwerk zien, dat Hij achterliet aan de discipelen!

Ten tweede

Het was de zorg van Christus dat Hij de voetwassing instelde in voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Geen twijfelende of aarzelende Adventisten of Marnix die notabene hiermee proclameert dat hij dus aan het bloed van Christus wel geheiligt en verlost wil worden, maar evenzo met een zondig hart en een verstand vol oreine gedachten aan dat Heilig Avondmaal wil deelnemen. Hoe dan te kunnen verlost worden door het (heilig) bloed van Christus en deel te hebben an ZIjn Lichaam, at dus volgens de Meester zelf helemaal niet kan!.

De voetwassing is dus geen eigen gebruik, maar wordt, in dit geval door de Adventisten toegepast zoals Jezus aan Zijn discipelen voorhield. De essentie voor de Adventisten als Christus' discipelen is dus van dezelfde achtergrond. Er is helemaal niets uit het verband gerukt. Hoe kom je daarbij!

Want wat zegt Jezus nu over de voetwassing en daar rep jij helemaal niet over, vandaar dat ik je verhaal over die Aventisten die het met jou eens zijn maar aan mijn laars lap:

Dit zegt de Heiland, ook tot jou:

"Begrijpt gij wat ik u gedaan heb"? Gij noemt mij Meester en Here en gij zegt dat terecht, want Ik ben het.

"Indien nu Ik, uw Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik u gedaan heb. Ik zeg u een slaaf staat niet boven zijn heer, noch een gezant boven zijn zender.

Christus wilde eens en voor altijd met de voetwassing het bewijs leveren dat Hij elke dienst wilde bewijzen, hoe nederig deze ook mocht zijn, waardoor de discipelen Zijn erfgenamen met he zouden worden van de eeuwige rijkdom van de hemelse wijsheid. De discipelen beloven door de instelling van de voetwassing, vooraf an het Heilig Avondmaal dat zij unbroeders ( de mensheid) wille dienen. Jezus'wil dat we voordat we deel aan Hem hebben -kunnen- in een heilige houding worden gebracht om elkaar te helpen en tot een zegen te zijn. Het gaat om het onzelfzuchtige dienen van hen die zeggen discipelen van Hem te zijn.

Wie informeert nu onjuist over het Schriftwoord, door de voetwassing te ontkennen alsof dat buiten het Heilig Avondmaal staat! Onheilig deel hebben aan het Heilig Avondmaal dat is pas tof!

En die Adventisten, ach het zal wel.....ik verbaas me wel meer de laatste jaren over sommige Adventisten......

Goed weten waarover je schrijft Marnix en vooral wat Christus er mee bedoelt! Want wat Christus zegt of vraagt te doen, kan nooit tot de eeuwige dood leiden maar altijd tot het Eeuwige Leven (Koninkrijk Gods)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2005 12:41

Geen twijfelende of aarzelende Adventisten of Marnix die notabene hiermee proclameert dat hij dus aan het bloed van Christus wel geheiligt en verlost wil worden, maar evenzo met een zondig hart en een verstand vol oreine gedachten aan dat Heilig Avondmaal wil deelnemen. Hoe dan te kunnen verlost worden door het (heilig) bloed van Christus en deel te hebben an ZIjn Lichaam, at dus volgens de Meester zelf helemaal niet kan!.

Wat Adventisten wel of niet inzien is voor, elk van hen, voor eigen rekening. Dat ze wel deelnemen aan de voetwassing is dan voor hen (die dat inzien) huichelarij of mee doen omdat het "moet".

Je schrijft mij en anderen dingen toe die niet juist zijn. Ik wil niet met een zondig hart en onreine gedachten aan het avondmaal deelnemen.... De voetwassing neemt dat soort dingen niet weg, dat kan innerlijk vuil niet afwassen. Dat kan alleen Christus bloed.

Het probleem is dat je je focust op de voetwassing, en vergeet wat Jezus hiermee duidelijk wil maken. Het gaat niet puur om het wassen van elkaars voeten. Het voetenwassen was echter in die tijd een slavenwerkje, dat liet je een knecht doen maar ging je niet zelf doen. Jezus laat zien dat Hij dienstbaar is, de gedaante van een dienstknecht aannam. Hij roept ons op om dat ook te doen, dienstbaar zijn, de minste te willen zijn. Daar gaat het om.... Verder was de voetwassing in die tijd gewoon iets practisch en hygienisch... het gaat niet om die voetwassing maar om het dienstbaar zijn. Als Jezus in deze tijd had geleefd, zou Hij dan gezegd hebben: Mensen, doe allemaal maar je schoenen uit, dan ga ik jullie voeten wassen? Ik denk dat Hij dan op een andere manier dienstbaarheid had getoond.

Staar je niet blind op de voetwassing, maar op wat daar achter zit. Zet de oogkleppen eens af en ontdek dat mensen ook vergeven kunnen zijn en daarom aan het avondmaal mogen, zonder dat iemand hun voeten heeft gewassen. Dienstbaarheid is inderdaad een opdracht, maar de manier waarop we die mogen tonen is heel breed. Het feit dat ik nergens lees over een voetwassing rond het avondmaal, zelfs niet als Paulus in de brief aan Kortinthe over hoe avondmaal te vieren schrijft.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 22 okt 2005 16:29

Hallo Marnix,

Lees nu toch eens waarom Christus de voetwassing tot een Heilige handeling maakte. Jezus bereid het hart (denken en doen) voor op het Heilig Avondmaal!

Probeer vanuit dat standpunt te begrijpen vanuit de teksten die ik je aangerekt heb in mijn vorige postings.
Toen Petrus zei dat hem de voeten niet gewassen hoefde te worden berispte Christus hem.

De voetwassing heeft een diepe betekenis, die Christus er aan bracht. Het is het zinnebeeld van de reiniging van het hart

Hoe kan nu een onrein hart deel hebben aan het Heilig Avondmaal, dat ons tot inzicht brengt, en hoe kunnen zonde ons nu vergeven worden als we met een onrein hart deel hebben aan dat Heilig Avondmaal.

Denk je nu echt dat je me een door Christus ingestelde ceremonie, die Hij opdraagt aan elkaar te doen, wil laten vallen?
Je spreekt over iemand de ogen open te doen, maar sorry je bent en blijft blind voor het profetische aspect er van (2 Petrus 1:19)

Want wat staat hier nu:

Indien nu Ik, uw Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik u gedaan heb. Ik zeg u een slaaf staat niet boven zijn heer, noch een gezant boven zijn zender.

Blijf jij nu tegen de Allerhoogste strijden en verloochen je daarmee dan niet alleen Christus, maar oordeel je jezelf dan ook niet dor onrein te drinken en te eten? Besef je dan wel, wat je werkelijk doet en wat het HA werkelijk voor je hart (groeien in Christus'Geest) betekent maar ook voor jezelf consequenties in houdt! Wat zegt Christus daar nu over.

Jij doet net alsof de een of andere predikant van de Adventkerk zoiets heeft uitgevonden. Het is wel de Heiland Zelf !
Kun je nu lezen of niet, begrijp je wel wat Christus zegt tegen ons.

Denk je nu echt dat ik dan het Heilig Avondmaal "Tot Zijn gedachtenis" in een ander perspectief zou plaatsen? Veeleer krijgt dat Heilig Avondmaal -dan- door die visuele en emotie-volle handelingen van het wassen van elkanders voeten, de juiste betekenis aan (mijn) het hart in het licht van het Hemelse Koninkrijk, omdat Christus met ons exact die wijze van Avondmaal vieren zal houden als wij daar aankomen.

Als je dat dus -bewust- nalaat, HEB JE GEEN deel aan Hem, want je zou OPDEZELFDE MANIER REAGEREN ALS PETRUS. Heer ik ben toch geheel rein, want ik ben in het Hemels Jeruzalem aangekomen!
Nee, het Avondmaal met Christus in het Hemels Jeruzalem geeft dan aan, dat we de strijd hebben ervaren en overwonnen. Die voetwassing zal dan in het de Heilige Stad in de Hemel gebeuren om eens en voor eeuwig onze Heiland te erkennen en aan te geven, tegenover de engelenen en zij die reeds in het Hemels Jeruzalem wonen (Eliah en Mozes bijv.) dat wij een zuiver en rein hart hebben, in relatie met Christus persoonlijk!

Het voorbeeld van de voetwassing zoals Christus voorhield an Zijn disciepelen leert on snog iets anders:

Christus had ook de voeten van Judas gewassen. Christus maakte vlak na die handeling bekend:

"Gijlieden zijt rein, doch niet allen"

Christus wees op het feit dat Judas zich niet wilde onderwerpen aan Christus'. Kijk en dat is de reden Marnix dat zovelen steeds maar aspecten van de aanbidding van Christus weglaten of ontkennen.
Over de zondag over de sabbat, hier over de voetwassing.
En dan maar te menen dat zij deel hebben aan Chrstus. Hierdoor Marnix, openbaar je ongewild aan mij dat je Christus helemaal niet begrijpt en feitelijk gezien geen deel aan Hem hebt.

En pas op, het is dus niet wat ik zeg, maar Christus! Steeds probeer ik op vanuit een ander zichtspunt de aandacht op dat ene juiste (Chtristus) te wijzen en steeds weer ontvlucht je de essentie van wat Christus zegt, door mijn teksten "uit he verband te rukken".

Ik zou het fijn vinden als eens iemand zei: Ik weet niet wat de Heiland hiermee bedoeld. Of ik gellof niet dat Christus dat bedoeld. Terwijl ik gewon de Bijbelkteksten van Hem aan je voorhoudt.

Daarom dienen wij te leren en te ervaren wat het is om te groeien in die zaken en taken die Christus ons voordeed en Hij van de Hemels Vader heeft gehoord.

Ik weet dus waarom ik deel heb aan dat Heilig Avondmaal.
Maar ik weet ook hoe de gemoedstoestand van mijn hart is, als ik geen deel neem aan de voetwassing en HA. Het (kan mij) beschermen tegen het risico dat ik Mijn Heiland verloochen, terwijl ik denk dat ik Hem navolg.

Ik ben er met mijn hersens bij (over het Geestelijke Israël gesproken: Wat Ik u zeg is Geest en Leven = Gerechtigheid in het licht van het Hemels Koninkrijk -dus Johannes 6:63)

Jezus leert ons dat er velen verloren zullen gaan omdat Hij hen niet (her-) kent. De reden hiervan is dat zij gezondigd hebben tegen de Heilige Geest. Dat kan ons allemaal overkomen. Want zondige tegen de Heilige Geest is besloten in het feit, dat de mens steeds weer tegen de adviezen en Christus aanwijzingen, in zijn gegaan. Zij hebben Zijn genade niet aangenomen, omdat ze de Gerechtigheid die in die tijd aan hen geopenbaard is, niet hebben (h-) erkend, ondanks de werking van de Heilige Geest. Jezus haalt de muren van scheiding weg, terwijl Christene voortdurend er plezier in hebben, om muren op te werpen, zodat zij zelf er voor zorge dat zij het Koninkrijk niet binnen kunnen gaan.

De ziel die blijvend zondigt, zal sterven

Prettige dag!
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 22 okt 2005 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2005 16:49

Blijf jij nu tegen de Allerhoogste strijden en verloochen je daarmee dan niet alleen Christus, maar oordeel je jezelf dan ook niet dor onrein te drinken en te eten?

Jij ook een fijne dag verder.... En hou alsjeblieft eens op al je medechristenen te veroordelen :) Mijn standpunt is je bekend, en ik kan niet in je redenering meegaan dat deze bijbels onjuist en zelfs onchristelijke is. De redenen die ik daarvoor heb zijn vaak genoeg genoemd.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 22 okt 2005 16:57

Okay Marnix,

Easy come....................easy go!

Maar: Genesis 6:3 3 Toen sprak de Heer: Mijn geest zal niet voor altijd in den mens wonen, dewijl hij vlees is, maar zijn levensduur zal honderd twintig jaren zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 okt 2005 19:01

Marnix schreef:
Blijf jij nu tegen de Allerhoogste strijden en verloochen je daarmee dan niet alleen Christus, maar oordeel je jezelf dan ook niet dor onrein te drinken en te eten?

Jij ook een fijne dag verder.... En hou alsjeblieft eens op al je medechristenen te veroordelen :) Mijn standpunt is je bekend, en ik kan niet in je redenering meegaan dat deze bijbels onjuist en zelfs onchristelijke is. De redenen die ik daarvoor heb zijn vaak genoeg genoemd.

Aha, is er weer zo'n Josh-look-a-like online?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 22 okt 2005 22:20

Zo Optimatus,

Wat een antwoord, niet bepaald iemand die beseft welk een domme en ongeestelijk antwoord hij geeft! Ik hoop dat er binnenkort forumleden zullen zijn, die zulke achterlijke reacties eens flink pareren!

Want zoals jij reageert is iets wat onder het zondige tegen de Heilige Geest wordt genoemd. Want des te vaker we Gods Geest afwijzen, en Christus'schriftuurlijke waarschuwingen verachten of negeren, des te grote de onvergefelijke zonde tegen de Heilige Geest toeneemt. Want als je nu denkt dat dat een intelligent antwoord is, dan is dat slechts een antwoord dat een kind van 4 kan geven, geen volwassen man die in het licht van Christus verantwoordelijke is voor wat hij aangaande de Heiland openbaart.

Luister en kijk maar eens op deze link:
http://www.amazingfacts.tv/default.aspx

En klick maar eens op "watch"

Milennium of Profecy

Sla het bestand op en speel het af op je Windows Player!

Stomtoevallig stuitte ik hier vanmiddag op en kwam het Heilig avondmaal m.b.t. de voetwassing aan de orde. Iemand die voortdurend de voorbeelden en Geestelijk bedoelde uitspraken van Christus negeert of afwijst, toont een zondig karakter tegen over de Heilige Geest. tegen zo iemand zal Christus zeggen:

Ik ken u niet!

De predikant haalt verschillende Bijbeteksten aan waarbij Christus zo'n uitspraak zowel indiviudeueel als groepen doet.
Geen fijn gevoel als je ongeestelijk meent gered en verlost te zijn. Maar God zend de dwaling aan he die daarin geloven! Dus weet wat en waarom je iets meent te beweren over iemand of de Bijbel.

En deze oprechte waarschuwing heeft met de door jouw aangehaalde vermeende "Josh" theorie niets van doen. Je ziet dat ik je de bewijzen van je ongeestelijke gedrag aan probeer te toenen, door je je er mee te confromteren. Weet je Optimatus, ik zeg of beweer nooit zo maar dingen, aangaande het Heilsplan van onze Heiland. Onthoudt dat maar goed!

Het is wel in het Engels, maar als je dat goed verstaat beste Optimatus, dan weet je hoe niet alleen belachelijk antwoord heb gegeven, maar dat je er maar eens over na moet denken, waar je hart werkelijk naar uit gaat

Want wie is nu "Josh" wat heb ik met "Josh" en waarom zou dan, dat wat ik weergeef op "Josh" lijken, onzin of verwerpelijk zijn.
Zo te zien heb je nogal een erg hoge dunk van selffulfilling profecy.

Luister maar eens wat deze predikant je te zeggen heft over Christus, dan zul je wel een toontje lager zingen!

Want aangaande het zondige tegen de Heilige Geest, komt de afwijzing van de voetwassing van Petrus hier ook aan de orde, waarmee Petrus feitelijk tegen de Heilige Geest zondigde! Je moet eens leren begrijpen hoe ongeestelijk je houding is. Ik hoop oprecht dat je van dit video-bericht leert.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 okt 2005 22:51

Inderdaad heeft Josh hier weinig mee te maken. Dus die mogen we buiten de discussie laten. Verder Schriftgeleerde zou het prettig zijn als je de discussie los van de persoon voert. Dus puur op argumenten en niet het geloof van degene met wie je discussieert in twijfel trekt. Als je zorg over het laatste hebt kun je dat beter per pb met diegene bespreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”