Hoe kan ik een kind van God worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 11:08

De plaatsen opzoeken waar je bekeerd kunt worden..niet noodzakelijkerwijs. Eerder zou ik zeggen, altijd je ogen goed openhouden! Op iedere plek.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 11:44

lees ook de rest van de antwoorden eens! Ik bedoel: niemand zegt hier dat je jezelf kan bekeren. Het is altijd God die dat werkt. Maar je moet het wel zelf doen. Maar dat ga ik niet allemaal weer herhalen.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 11:51

joris schreef:lees ook de rest van de antwoorden eens! Ik bedoel: niemand zegt hier dat je jezelf kan bekeren. Het is altijd God die dat werkt. Maar je moet het wel zelf doen. Maar dat ga ik niet allemaal weer herhalen.

Joris wat jij zegt is heel tegenstrijdig!!! Eerst zeg je dat je jezelf niet kan bekeren. En vervolgens zeg jij: "maar je moet het wel zelf doen". Hoe verklaar jij dat??

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 11:59

Precies hetzelfde als wat jij zegt, Else:
Gods Geest ging over de duisternis en er ontstond een wereld. Die Geest houdt de wereld nog steeds draaiende, heeft jou en mij geschapen. In Romeinen staat immers ook dat ern voor niemand een excuus is om God niet te kennen. NOu, om te zien dat God bestaat, heb je al Gods Geest nodig. God houdt van mensen en wil iedereen vergaderen. Daarom roept en stuurt hij mensen. Als je, zoals hier gebeurt op het forum, veel van God weet en hoort. Als je wel graag bij HEm wilt horen, dan moet je je bekeren!!! Bekeert u! En dus niet: laat je bekeren. Zoals ik hierboven al ergens (tigkeer ) heb beschreven. Waarom denk je dat God ons iets opdraagt wat we niet kunnen? Zou God zo zijn? tuurlijk niet!

Jij moet naar God komen. HEt vorobeeld van het kopje koffie wat ik ergens heb geschreven.
korte herhaling: ik biedt jou een kop koffie aan: jij zegt ja graag.
Ik reik hem je aan, maar jij moet hem aanpakken. Als ik hem alleen aanraak en jij pakt hem niet aan, heb ik jou wel een kop koffie gegeven, maar heb jij nog gene kop koffie. Jij zult zelf je armen moeten gebruiken om het kopje koffie aan te pakken. Dan pas heb je een kopje koffie.
Je zegt eigenlijK: ik kan toch niet zelf koffie pakken? nee, in een vreemd huis is dat onbeschoft. Maar als ik met de koffie voor je neus sta te zwaaien en je pakt het niet aan, is het ook wat onbeschoft of niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 12:05

de koffie wordt je door iemand aangeboden. je vergelijkt de bekering daarmee. dus kan je de lijn doortrekken dat je bekering je aangeboden wordt. en jij moet het aanpakken. maar als die bekering je niet aangeboden wordt, dan kan je het ook niet aanpakken.

sorry voor de kinderlijke wijze waarop ik het hier beschrijf hoor, maar kon geen andere woorden bedenken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 12:05

Het voorbeeld van het kopje koffie is goed. Maar dat is nog niet hetzelfde als jezelf bekeren! Verder wat was er tegenstrijdig in wat ik zei???

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:09

johannes1 schreef:de koffie wordt je door iemand aangeboden. je vergelijkt de bekering daarmee. dus kan je de lijn doortrekken dat je bekering je aangeboden wordt. en jij moet het aanpakken. maar als die bekering je niet aangeboden wordt, dan kan je het ook niet aanpakken.

sorry voor de kinderlijke wijze waarop ik het hier beschrijf hoor, maar kon geen andere woorden bedenken.

Die bekering wordt je ook niet aangeboden> het kindschap van God wordt je aangeboden en als je dat nooit gehoord hebt in je kerk, dan ben ik bang dat je niet in een christelijke kerk zit. Klinkt hard, maar zo is het wel denk ik. Lees 1 johannes maar eens.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:09

Else16 schreef:Het voorbeeld van het kopje koffie is goed. Maar dat is nog niet hetzelfde als jezelf bekeren! Verder wat was er tegenstrijdig in wat ik zei???

elk voorbeeld gaat mank uiteraard.
wat doe jij dan met de opdracht van Jezus: bekeert u!!!!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 16 jun 2003 12:48

Ik raad de vraagsteller aan om maar niet al te veel de forums hiervoor op te zoeken.
Er zijn betere plekken waar je kunt horen hoe je bekeerd kunt worden. In de kerk kun je het horen als het goed is. Waar ook duidelijk staat hoe je een kind van God kunt worden: www.jongerenavonden.nl en dan kijken bij de brochures en lezingen.
Ongetwijfeld zal er ook het een en ander op www.refoweb.nl bij de vragen staan.

Hoe kun je van een kind des toorns een kind Gods worden? Waarom zijn wij een kind des toorns? Omdat wij van God afgevallen en afgescheiden zijn en vol met zonde zitten. Daarom is God rechtvaardig als Hij ons voor eeuwig van Zich wegdoet. Zie je daar al de ernst van in? Daarom roept de Heere tot ons: Bekeert u en leeft, gelooft het Evangelie. Er is een weg van verlossing, God heeft geen lust in de dood van goddelozen. Wat is die weg? Dat wij van de brede naar de smalle weg gaan. Dat wij onze zondige wegen gaan verlaten en de Heere Jezus aan gaan hangen. Want Hij is ons heil en onze zaligheid. We zullen dus met God verzoend moeten worden om weer in Zijn zalige gemeenschap hersteld te worden. Daarom moeten we alles van ons vlees vaarwel zeggen, alles van onszelf wantrouwen, we zullen onze zonden moeten belijden, zodat God ze vergeven kan. Heb jij behoefte aan een Zaligmaker, een Borg voor de schuld omdat je zondelast zo drukt, omdat je het beleeft dat je zonder zo'n Borg niet kunt zalig worden? Heb jij behoefte aan vergeving der zonden en verzoening?
Het bloed van onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden, je mag Hem aannemen. Sterker nog: Hij klopt aan de deur van je hart, opdat jij Hem zou aannemen! Aannemen is vluchten tot Jezus met de nood van je leven. Kun je niet vluchten, zijn je armen tekort om Hem aan te nemen? Vraag er dan om, vraag dan om verlichte ogen van het verstand, want dat hebben we niet bij onszelf en bij een ander kunnen we het niet krijgen, van een dominee ook niet. Maar de zaligheid en een open hart komen bij God en Zijn Geest vandaan! Wacht niet langer, ik zeg het ook tegen mezelf, totdat je zeker mag zijn dat Hij, de Heere Jezus, ook jouw schuldovernemende Borg is en je in het reine met God bent gekomen. Zodat wij door de Geest der aanneming tot kinderen mogen zeggen: Abba, Vader! Van een toornend Rechter, tot een verzoend Vader, die door Zijn kinderen eeuwig zal geprezen worden om Zijn eenzijdig werk en liefde!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 14:01

erg complex, Wilko. Bovendien schrikt het bepaalde mensen af vanwege het taalgebruik.

Het kan veel simpeler, als je naar de woorden van God zelf kijkt:

"Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart"

of

"Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven"

De overgave aan God is voldoende. God zorgt verder wel voor eventueel benodigde kennis van verlorenheid, of wat dan ook.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 14:11

En de kortste uitnodiging is:

"Volg mij"

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:18

surfer schreef:En de kortste uitnodiging is:

"Volg mij"

Sorry, Heer, dat kan ik niet. Dat zult u moeten doen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 14:20

en voila, de eerste twee stappen op de weg naar de hemel zijn gezet!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 14:27

joris schreef:
Else16 schreef:Het voorbeeld van het kopje koffie is goed. Maar dat is nog niet hetzelfde als jezelf bekeren! Verder wat was er tegenstrijdig in wat ik zei???

Ik zoek Hem op in gebed. Misschien dat Hij zich laat verbidden. Maar ik mag 1 ding nooit uit het oog verliezen: Ik heb het niet verdiend dat Hij mij bekeert.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:33

Else16 schreef:
joris schreef:

Ik zoek Hem op in gebed. Misschien dat Hij zich laat verbidden. Maar ik mag 1 ding nooit uit het oog verliezen: Ik heb het niet verdiend dat Hij mij bekeert.
waarom zou hij praten met zo'n onbekeerde heiden?

Terug naar “Archief”