Hoe kan ik een kind van God worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 09:54

mooi gezegd, kaw.

De apostelen komen niet voor niets met de boodschap: bekeert u!
ze zeggen niet: wordt bekeerd!!!!
en ook niet: laat u bekeerd worden!!!!!

Nee, bekeerd u!!!!

Jou antwoord moet dan zijn: ja HEer, ik zie dat ik zondig ben en dat ik redding nodig heb, hier ben ik Here!!!!

Je antwoord moet niet zijn: o, ga gerust u gang, ik wacht wel even
of: ja ik wil dolgraag bekeerd worden
of: wanneer merk ik nu eens dat u mij bekeerd?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 jun 2003 09:58

een politiek correct nuance, de onmacht is er aan de zijde van de mens wel degelijk. Het probleem ligt echter meer in de onwil. Wordt de wil door Gods Geest overtuigd dan zal de kracht om je te bekeren geen probleem meer zijn. Hoewel de ervaring wellicht tegengesteld is, maar dan gaan we weer praten over bevinding enzo.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 10:03

Kaw schreef:Hoe je een kind kan worden van God? Door in geloof Zijn genade aan te nemen. Maar goed... Da's niet zo makkelijk als je in een "bevindelijke" kerk zit.

In deze preek http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2027&postdays=0&postorder=asc&start=120 die op deze Url staat, preekt Spurgeon over de moeiten van het bevindelijke milieu. Ik hoop dat er wat tussen staat dat je kan helpen.

Hier in de bovenstaande link is een preek te vinden van Spurgeon. Hij beschrijft hierin de problemen die ontstaan als je afgaat op bevindelijk geloof. Ik denk dat de problemen van het refo-wereldje, in het komen tot Gods genade, te vinden zijn in de bevindelijkheid. Lees die preek van Spurgeon eens! Mensen!

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 10:05

Maarten schreef:een politiek correct nuance, de onmacht is er aan de zijde van de mens wel degelijk. Het probleem ligt echter meer in de onwil. Wordt de wil door Gods Geest overtuigd dan zal de kracht om je te bekeren geen probleem meer zijn. Hoewel de ervaring wellicht tegengesteld is, maar dan gaan we weer praten over bevinding enzo.

allemaal een pot nat, maarten, het gaat om geloof! Mensen van uit 'de wereld' bedenken zich vaak geen moment! Ik zie vaak dat God echt bezig is met mensen. Ze raken in de shit en op gegeven moment komt er een christen op hun pad of ze raken geroerd door een programma op tv. Geweldig hoe God dan al bezig is geweest vorodat ze het zelf doorhadden!!!!

wij kerkmensen zijn verwende christenen. Rijkeluiszoontjes die niet eens meer het wonder in zien van een schuldvrije studietijd ofzo.
we hebben het namelijk niet meer over God en onze zonden We hebben het over de kerk versus de wereld. En er zijn allemaal ideeen bedacht die kerkmensen er van weerhouden zich volledig over te geven aan Jezus! Zoveel mensen op dit forum die hunkeren naar een echte relatie met God, zo ongelooflijk veel!!! misschien ien jullie ze niet, maar ik spreek ze wel op de chat en hier achter de schermen.

Mensen gooi die angst over boord, stap er over heen en ga zélf geloven. Helemaal zélf en niet op grond van wat je geleerd hebt. Vraag God of je helemaal mag open staan voor zijn woord en of HIj je antworodenwilgeven. BId om de Heilige Geest dan zal je Hem krijgen, staat in de bijbel!!!! Lees anders eens heel bewust even niet uti de statenvertaling maar pak groot nieuws of de nieuwe vertaling. Gewoon om eens wakker geschud te worden. want dat zal je! je zult ontdekken dat je ineens naar je statenvertaling gaat grijpen om te controleren of het wel klopt wat in Groot Nieuws staat. En vaak staat het er dan geowon wel, nooit gelezen. Een kans om te groeien mensen!

O God, geef die mensen hier het lef om in het diepe te springen!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 10:40

De Joden ontdekten dat zij hun hoop op verlossing, namelijk Jezus Christus, hadden gekruizigt.

Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen mannen broeders?

En Petrus antwoorde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Gewoon doen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 10:48

Het klinkt allemaal zo mooi. Gewoon doen. Maar wat doen? Overgeven aan Christus? Hoe doe je dat? Ik kan me goed voorstellen dat er hier heel wat mensen zijn die zich niet serieus genomen voelen als gezegd wordt: Geloof gewoon, val gerust in de armen. In zo'n geval is het denk ik belangrijker om de tweede mijl te lopen. Heb je antwoord niet klaar voor er iets uitgesproken is. Ik heb al het voorbeeld gegeven van Izak God verhoorde zijn gebed, vervolgens duurde het 20 jaar voor de kinderen kwamen. De strijd gedurende die 20 jaar zou best groot geweest zijn. Maar iedereen mag weten dat ook de strijd in het zoeken naar de echte gemeenschap met God niet uitzichtloos is. Sterker nog je mag zeker weten dat de zoeker vindt. En ja dat verwoordt Spurgeon mooier dan ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 10:53

Probeer dit eens (ik ben tegen methodiek in het geloof, maar dit kan kapstokje zijn)

Leg in een eerlijk gebed je leven aan God voor en zeg in je eigen woorden dat
- je voor Gods aangezicht komt in de naam van Jezus (joh 14:13,14,15,16
- je zonden hebt gedaan en zelfs door en door zondig bént (rom 3:23)
- je Jezus nodig hebt om je te verzoenen met GOd (1 joh 2:1b , 2)
- je je oude lven achter je wilt laten, GOd volkomen wilt volgen (luc 15:11-24)
- je vraagt of Jezus/God al je zonden vwil vergeven, in je hart wil komen (op 3:20) en je een kind van Hem mag worden (joh 1:12)
- je dit niet vraagt op grond van je eigen gerechtigheid (je goede= dode werken), maar omdat JEzus zijn leven gegeven heeft voor jouw zonden (1 joh 1:7)
- je God dankt dat Hij je zo liefheeft, dat HIj je gebed zal beantwoorden.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 10:55

parsifal schreef:Het klinkt allemaal zo mooi. Gewoon doen. Maar wat doen? Overgeven aan Christus? Hoe doe je dat? Ik kan me goed voorstellen dat er hier heel wat mensen zijn die zich niet serieus genomen voelen als gezegd wordt: Geloof gewoon, val gerust in de armen. In zo'n geval is het denk ik belangrijker om de tweede mijl te lopen. Heb je antwoord niet klaar voor er iets uitgesproken is. Ik heb al het voorbeeld gegeven van Izak God verhoorde zijn gebed, vervolgens duurde het 20 jaar voor de kinderen kwamen. De strijd gedurende die 20 jaar zou best groot geweest zijn. Maar iedereen mag weten dat ook de strijd in het zoeken naar de echte gemeenschap met God niet uitzichtloos is. Sterker nog je mag zeker weten dat de zoeker vindt. En ja dat verwoordt Spurgeon mooier dan ik.

Spurgeon zegt ook:"gewoon doen.", maar verwoordt dat inderdaad beter dan mij. Mensen! Lees die preek nou eens! De link staat hier ongeveer 3 postings boven.

Ik (en Joris) wordt misschien van activisme verweten, maar bedenk wel dat lijdelijkheid een grotere zonde is. En is activisme wel een zonde? Waarom lees ik dat niet in de bijbel?

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 13 jun 2003 11:06

Hoi Joris, ik dank dat je wat te ver gaat en geloof veronderstelt waar dat nog gemist wordt. Je zegt:

joris schreef:- je voor Gods aangezicht komt in de naam van Jezus (joh 14:13,14,15,16
- je zonden hebt gedaan en zelfs door en door zondig bént (rom 3:23)
- je Jezus nodig hebt om je te verzoenen met GOd (1 joh 2:1b , 2)
- je je oude lven achter je wilt laten, GOd volkomen wilt volgen (luc 15:11-24)
- je vraagt of Jezus/God al je zonden vwil vergeven, in je hart wil komen (op 3:20) en je een kind van Hem mag worden (joh 1:12)
- je dit niet vraagt op grond van je eigen gerechtigheid (je goede= dode werken), maar omdat JEzus zijn leven gegeven heeft voor jouw zonden (1 joh 1:7)
- je God dankt dat Hij je zo liefheeft, dat HIj je gebed zal beantwoorden.

dit zijn toch allemaal dingen die eigen zijn aan het geloof? En dat geloof wordt juist gemist! Het geloof maakt dat een mens kind van God is. Hier help je volgens mij niemand mee. Het zijn allemaal ware dingen die je zegt, maar we kunnen alleen maar wijzen op de waarheid van het Woord en bidden om de krachtige werking van Gods Geest daarbij. Het is werkelijk allemaal zo (existentieel) onmogelijk van de zijde van de mens. Maar het toch niet los kunnen laten. Toch God blijven zoeken. Is dat niet de werking van de Heilige Geest?

Ik kan me mijn leven niet voorstellen zonder gebed, maar ik ben tegelijk volslagen onbekwaam tot het bidden. Dan kan je wel bidden om een gebed, maar dat is rationeel gezien innerlijk tegenstrijdig. Toch doe ik het. Raar he? En dan merk je soms ook nog dat God je hoort en troost en wilt leiden. Alleen maar meer reden tot verwondering en verheelijking van God. Geloof is niet iets wat ik in mijn broekzak heb zitten, iets wat ik op ieder gewenst moment tevoorschijn kan halen. Zo werkt het bij mij niet. Vaak is het het lezen in de BIjbel wat je wéér overtuigd van de genade van Christus en dan kan ik het weer vast geloven, maar die overtuiging kan ook soms zo lang weg zijn. Dan houd ik me vast aan bijv. Klaagliederen 3, de Heere kan zich een tijd ontouden, maar zal terugkomen! Op Zijn tijd. Maar toch niet ophouden met bidden en lezen enz.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 11:22

Hans schreef:Dan houd ik me vast aan bijv. Klaagliederen 3, de Heere kan zich een tijd ontouden, maar zal terugkomen! Op Zijn tijd. Maar toch niet ophouden met bidden en lezen enz.

Je denkt dat, maar de Heere onthoudt zich niet aan jou. Jij onthoudt God van jezelf, door je ongeloof. Ik denk inderdaad dat ongeloof (of kleingeloof) je probleem is. Ik wil je hierin niet kleineren, want je kunt er zelf inderdaad niets aan doen. Ik wil hier niemand of niets afkraken, maar in sommige gemeentes zijn de preken ook niet tot opbouw van het geloof, maar juist tot afbraak, want een mens moet toch arm worden van zichzelf, zodat hij zijn verlossing buiten zichzelf zoekt?!? Arme mensen, arme prediking, arm geloof...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 11:29

Kaw schreef:
Hans schreef:Dan houd ik me vast aan bijv. Klaagliederen 3, de Heere kan zich een tijd ontouden, maar zal terugkomen! Op Zijn tijd. Maar toch niet ophouden met bidden en lezen enz.

Je denkt dat, maar de Heere onthoudt zich niet aan jou. Jij onthoudt God van jezelf, door je ongeloof. Ik denk inderdaad dat ongeloof (of kleingeloof) je probleem is. Ik wil je hierin niet kleineren, want je kunt er zelf inderdaad niets aan doen. Ik wil hier niemand of niets afkraken, maar in sommige gemeentes zijn de preken ook niet tot opbouw van het geloof, maar juist tot afbraak, want een mens moet toch arm worden van zichzelf, zodat hij zijn verlossing buiten zichzelf zoekt?!? Arme mensen, arme prediking, arm geloof...

Sorry... Dat was wat hard... Maar er zit wel een kern van waarheid in. Waar Jezus niet in het evangelie centraal staat, komt er een wildgroei van kleingeloof en twijfel. Alleen als je enige troost is dat je het eigendom bent van deze Jezus, twijfel je niet meer en zoek je je geloof niet meer in je bevinding.

En wanneer zijn wij het eigendom geworden van deze Jezus? Juist ja... In de doop.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 11:38

Nu ga ik weer met Kaw mee. Christus moet centraal staan. In Hem alleen is zekerheid te vinden. Uit Hem komt ook de bevinding voort.

Zoals velen misschien wel weten ben ik nogal fan van Caedmon's Call. Aan de volgende nummers had ik nogal wat:
Sometimes I believe all the lies
So I can do the things I should despise
And everyday I am swayed
By whatever is on my mind

I hear it all depends on my faith
So I'm feeling precarious
The only problem I have with these mysteries
Is they're so mysterious

And like a consumer I've been thinking
If I could just get a bit more
More than my fifteen minutes of faith
Then I'd be secure

My faith is like shifting sand
Changed by every wave
My faith is like shifting sand
So I stand on grace

I've begged you for some proof
For my Thomas eyes to see
A slithering staff, a leprous hand
And lions resting lazily

A glimpse of your back-side glory
And this soaked altar going ablaze
But you know I've seen so much
And I explained it away

Waters rose as my doubts reigned
My sand-castle faith it slipped away
Found myself standing on your grace
It'd been there all the time

En het volgende nummer:

This is the valley that I’m walking through
And if fells like forever since I've been close to you
My friends up above me don't understand why I struggle like I do
My shadow's my only, my only companion and at night he leaves too
Down in the valley, dying of thirst

Down in the valley, it seems that I'm at my worst
My consolation is that you baptize this earth
when I’m down in the valley, valleys fill first

Down in this wasteland I miss the mountaintop view
but it's here in this valley that I'm surrounded by you
Though I'm not here by my will it's where your view is the most clear
so I'll stay in this valley it takes 40 years

And it's like that long Saturday your death and the rising day
When no one wrote a word, wondered is this the end
But you were down there in the well, saving those that fell
Bringing them to the mountain again

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 11:44

ja das mooi parsifal.

hans, gaaf dat je het zo persoonlijk trekt in je antwoord! JE geloof heb je niet in je broekzak zitten zeg je. Mag ik een andere vraag stellen? heb je de Heilige Geest in je hart zitten?

Lees het gebed wat ik schreef niet voor een ander, maar voor jezelf. Laat het op je inwerken en kijk wat je er van vindt. Heb jij je leven al eens helemaal aan JEzus gegeven? Vertrouw je er echt op dat Hij je leven kan leiden Durf je echt al met heel je hart te zeggen: uw wil geschiede? Durf je ook met je verstand te geloven? dus dat je zegt: ik begrijp er met mijn verstand niets van maar omdat het in de bijbel staat geloof ik dat het waar is?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 11:54

Veel gestelde vraag... Hoe wordt ik bekeert...

Antwoord: Door je te bekeren.

Tegenwerping:
- Maar dat kan ik toch niet?
- God moet dat toch doen?
- Ik moet toch eerst mijn ellende kennen?
- Niemand wil zich toch uit zichzelf bekeren, want wij hebben toch van nature een afkeer van God?
- Maar als ik nou niet uitverkoren ben?
- Hoe kan dat nou zonder geloof doen?

Dan is mijn vraag: Waarom wil je het dan?

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 09:33

RieBo schreef:
joris schreef:
Else16 schreef:Beste Joris,

mag ik je op één ding wijzen? Een mens is van nature geneigd om God te haten. Een mens zal dus uit zijn eigen nooit voor God kiezen! Het is de Heilige Geest die dit geloof in hun werkt. Voor dat geloof hebben zij gebeden zonder ophouden. Bovendien als wij door ons eigen kiezen zalig zouden worden, zou er ook geen uitverkiezing meer nodig zijn. En dan zou God voor niks aan het kruishout voor onze zonden gestorven zijn.

Else

Beste Else en alle anderen die het hier mee eens zijn.
ik ben het helemaal met je eens, als je goed mijn postings leest dan zie je dat ook erin staan. God geeft het geloof, maar je moet zelf kiezen. probeer eens inhoudelijk te reageren op het stukje over Jozua dan?

Beste Joris,

Jozua zegt: Maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen! Dit betekend niet automatisch dat ze een kind van God zijn :!: Wij kunnen ons wel heiligen voor de Heere, maar dat is allemaal uitwendig. Ons innerlijk veranderen kan alleen God. En wij moeten Hem verbidden. En de plaatsen opzoeken waar we bekeerd kunnen worden. Weet je een keuze die je zelf maakt, is makkelijk te verbreken, maar als je door God getrokken word uit de wereld, kan je nooit meer terug. Verder ben ik het helemaal met else eens.

groetenis.

Dank je Riebo dat jij het zo goed verwoord heb. Joris ik ben het helemaal met Riebo eens!

Terug naar “Archief”