Dominee.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 17:47

Theodoor schreef:
joris schreef:he theodoor! misschien moet je wel weg uit je gemeente? Een kerk is er om God groot te maken. Als je je alleen maar ergert moet je misschien een gemeente zoeken waar je wél GOd kan dienen?

bij de ger Gem kan je God echt wel dienen! alleen zitten we bij de Ger. Gem. met een aantal accent verschillen! en dat is gelijk mijn probleem die verschillen gaan over de meest trieste dingen sommige mensen denken dat als ze zich maar zo zwart mogelijk en de meest degelijke rokken enz enz aantrekken dat het dan wel goed komt! maar ik zie dat niet zo. maar dit zijn voor mij geen redenen om weg te gaan bij de ger gem. absoluut niet

nou, dan heb je een grote taak, als jij ziet dat het ergens anders om gaat in het gleoof!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 jun 2003 19:14

Evelien schreef:
Niet alleen voor het woord. Dat gebulder belemmerd het luisteren en de concentratie wel.....En laten we daar duidelijk mee zijn...

Zo af en toe krijgen wij student Beens te horen maar wat hij verkondigd? nee dat vind ik geen evangelie meer. Ik hoor sommigen mensen denken, "hij is nog maar student" dat is hij ook maar moet het dan met zoveel bombarie?" Mij zie je dus niet meer bij student Beens.

Ik ben nu zeker sterk aan het overdenken of ik wel in deze kerk blijf. Zo af en toe ga ik naar een andere kerk. Waar ik beter naar Gods Woord kan luisteren en mijn aandacht daar beter op kan vestigen. Er zijn trouwens ook wel fijne dominee's in de gergem. dat wil niet ontkennen, daarvan zijn er maar weinig dominee's die rust en vrede uitstralen en het ook in hun Woord duidelijk laten merken.

Uiteraard snap ik best wel wat jullie bedoelen. Ik ken de genoemde mensen ook, ook wat betreft hun prediking.
Maar let wel op de argumenten die je aanvoert: dit mogen alleen objectieve argumenten zijn wat betreft de prediking. Een kerkdienst niet bijwonen of bij een kerkverband weggaan omdat de manier waarop gepredikt wordt door een enkele predikant is wat mij betreft een argument wat qua inhoud en beleving dan weliswaar heel vervelend is, maar niet ter zake doet.
Wat ik wil zeggen is dit: misschien gebruikt iemand anders dan God wel zulke gedachten om tweedracht te zaaien. Kritiek is o zo'n aantrekkelijk iets om in te vervallen. Maar het leidt ons wel weg bij het Woord.

Ik heb ook weleens kritiek gehad. Onterecht, op dit soort bijkomende zaken. Met als gevolg: een leeg gevoel in Gods huis.
Daarna een goede dienst.....onder het woord van een dominee die ik daarvoor verfoeid had...om misschien nog wel mindere zaken als dit...schaamte is dan wel op zn plaats bij zo'n les...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2003 19:49

Waar mag je dan wel kritiek op hebben? om bij een gemeente weg te gaan?

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 20:26

Evelien schreef:Waar mag je dan wel kritiek op hebben? om bij een gemeente weg te gaan?

als je niet de ruimte krijgt om je gaven te gebruiken, als je niet wordt gestimuleerd in je geloof.

mijn vraag aan de gemeente was: waar kunt u mij nog gebruiken? en dat was nergens meer.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 jun 2003 22:43

Evelien schreef:Waar mag je dan wel kritiek op hebben? om bij een gemeente weg te gaan?

Als Gods Woord niet meer recht gepredikt wordt.

Waar het mij voornamelijk om gaat is de valkuil die er is bij het hebben van kritiek.
Is kritiek altijd juist?
Kritiek is een gevaarlijk iets, namelijk omdat het zeer subjectief is.
De woordkeus van iemand staat me niet aan. Andere kerk zoeken?
Worden "kritiekpunten" dan niet snel misbruikt om iets anders te bedekken?

Verder vraag ik me af of we tegenwoordig niet te snel op van alles en nog wat kritiek hebben. Iets past al snel niet meer in ons straatje, we zouden het graag anders willen, baf, ongezouten kritiek wordt gespuit, zonder soms recht van spreken te hebben en ga zo maar door.

We hebben van alles aan te merken...maar wordt dat ook in alle ootmoed in het gebed neergelegd?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jun 2003 02:16

Tuurlijk mag je best kritiek hebben. Zolang deze kritiek maar gefundeerd is op de bijbel.

Wat veel gevaarlijker is, als er een situatie ontstaat waar het hebben van kritiek taboe is geworden. Dan is een gemeente blind geworden. Zelfreflectie is juist een goede zaak, zeker een gemeente zou dit moeten hebben. Als dogma's de overhand gaan voeren dan is het woord van God ver weg. Geloven doe je namelijk vanuit de bijbel, niet vanuit dogma's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jun 2003 15:43

We hebben van alles aan te merken...maar wordt dat ook in alle ootmoed in het gebed neergelegd?

Waarop kun je baseren dat het in het gebed niet word neergelegd?

joris

Berichtdoor joris » 15 jun 2003 16:32

Evelien schreef:

Waarop kun je baseren dat het in het gebed niet word neergelegd?

soms kunnen we druk zijn met het bouwen van onze eigen tempeltjes. Maar God wil dat we zijn tempel bouwen. En als je naar de geschiedenis van Hiskia kijkt, vond God het eerst nodig dat alle trope uit de tempel werd gehaald, daarna moesten d emensen gereinigt worden, gingen de mensen op hun knieeen in verootmoediging voor Gd en daarna werd de tempeldienst pas hervat.

Eerst schoonschip maken, ook als je zelf kritiek op de kerk hebt:
wat doe ik verkeerd?
wat doe ik tegen Gods wil in?
zit er iets in mijn karakter waardoor ik het niet trek in deze kerk?
ben ik nog eerlijk bezig met de zaak van God, of is het mijn eigen ding geworden?

Kortom: bidden bidden en nog een bidden.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 15 jun 2003 17:05

talk to Him....
alleen krijg je dit soort dingen toch niet opgelost!!!
ook door dit forum niet!!!
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jun 2003 09:20

Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 09:21

jammer dat ie zijn ambt neer legt, want hij kan goed preken, vindt ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jun 2003 11:55

johannes1 schreef:jammer dat ie zijn ambt neer legt, want hij kan goed preken, vindt ik.

Dan zullen wij met elkaar niet eens zijn.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 11:58

johannes1 schreef:jammer dat ie zijn ambt neer legt, want hij kan goed preken, vindt ik.

ik weet niet wat jij onder goed verstaat???????????/
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 12:00

dat ie nog bevindelijk preekte. waar ik graag onder het gehoor bij zat toen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jun 2003 15:19

Hoelang is dat geleden?

Terug naar “Archief”