zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 11:49

Sabra schreef:
joris schreef:soms vind ik dat eeuwige genuanceer ook puur wetticisme. Niet alleen bij jou parsi, maar bij veel meer. Elk woordje wordt op een weegschaal gelegd, wordt er gewoon griezelig van.

Ik laat me niet van ondiplomatiek uit, maar nu even wel. Wat een gel*l, joris. Van dit soort opmerking word ik dus helemaal kriebelig van binnen.

of bedoel je: wat bedoel je precies, joris?

Ik zal het vast uitleggen voor het geval je dat bedoelde. Als het over theologie en geloven gaat, lijkt het dat je precies het goede moet zeggen> het moet passen in dejuiste traditie en het moet aansluiten bij de juiste geloofsopvoeding.
Nuanceren op kleine rotwoordjes is pure perfectionisme of slavendrijverij. Een mens mag immers ook foute maken? Een mens hoeft niet altijd alles goed te doen en het hoeft niet altijd in de woorden te zijn die je zelf zou gebruiken.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jun 2003 11:51

ik ben ook opgegroeid met een strenge 'zondagheiliging', maar zelf ga ik daar heel relaxt mee om, en sinds ik dat doe geniet ik pas echt van de zondag.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 11:56

Als er woorden zijn die voor misverstanden kunnen zorgen, wijs ik daar graag op, niet om maar wat te zeuren te hebben, maar om de misverstanden uit de wereld te helpen. Misverstanden kunnen voor grote verwarring zorgen, voor twijfel enz. als het dan een kleine moeite is om er iets over te zeggen, dan doe je dat toch?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jun 2003 14:20

Terug naar het onderwerp:
Parsifal, je bedoelde (neem ik aan): er zijn wel redenen om de rustdag op zondag te houden.
Welke dan volgens jou (of iemand anders)? ik ben nl. vanuit de bijbel niet overtuigd van de zondag als rustdag.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 13 jun 2003 16:13

parsifal schreef:Pim,

Wat betreft de wettische omgang met de zondag ben ik het met je eens. Ik zou alleen wat willen nuanceren: Het is niet stom toevallig dat de gemeente op zondag samenkomt. De vraag wat mag wel en wat mag niet op zondag komt inderdaad vaak voor uit Wetticisme.

Oke, jij je zin, ik bedoel dat men de zondag heeft gekozen omdat Jezus toen was opgestaan, maar het had net zo goed iedere andere dag kunnen zijn. Dan herzie ik mijn standpunt tot gewoon toevallig in plats van stomtoevallig :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 16:57

Eerder in de discussie heb ik al een link geplaatst naar apologetique.org, daar staat een artikel met een heleboel referenties.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 jun 2003 21:24

Gershwin schreef:Terug naar het onderwerp:
Parsifal, je bedoelde (neem ik aan): er zijn wel redenen om de rustdag op zondag te houden.
Welke dan volgens jou (of iemand anders)? ik ben nl. vanuit de bijbel niet overtuigd van de zondag als rustdag.

Jezus stond op op de zondag, pasen is een nieuw begin, dus de week opnieuw beginnen met de rustdag. Eigenlijk stilstaan bij Jezus' opstanding.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 13 jun 2003 22:34

lizzz schreef:Jezus stond op op de zondag, pasen is een nieuw begin, dus de week opnieuw beginnen met de rustdag. Eigenlijk stilstaan bij Jezus' opstanding.

Dat is wat mensen er van hebben gemaakt. Wijs mij de eerste tekst maar aan waar men de sabbat heeft verplaatst naar zondag. Wat mij betreft is het iedere dag zondag, het is niets meer dan een moment rust nemen of een gebed en dat doe ik dagelijks. Vele zien het als iets heiligs.

Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet moet houden aan feest of rustdagen. ( Col. 2 : 16 )

Ik zie het als een dag waarop ik rust houdt en naar de samenkomst ga en nadenkt over mijn geestelijke leven, om daarna op mijn gemak een ijsje te bestellen bij een grandcafe en rustig op een terasje gaat zitten. Daar is niets verkeerds aan. Dat kun je ook op zaterdag doen, als je wilt, sterker iedere dag neem ik een bepaalde tijd om na te denken over de dag en te bidden.
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jun 2003 22:44

lizzz schreef:Jezus stond op op de zondag, pasen is een nieuw begin, dus de week opnieuw beginnen met de rustdag. Eigenlijk stilstaan bij Jezus' opstanding.

Jezus is helemaal niet opgestaan op zondag. Hij werd op vrijdag begraven en lag toen 3 dagen en 3 nachten in het graf. Hij lag dus in het graf van vrijdag op zaterdag, zaterdag, zaterdag/zondag, zondag, zondag/maandag, maandag.

Dat Jezus opgestaan zou zijn op zondag is dus pertinent onjuist!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 23:26

Sabra,

Lees je Bijbel, er is inderdaad goede reden om te twijfelen of Christus op de vrijdag is gekruisigd. Dat Christus op de eerste dag van de week is opgestaan is geen twijfel over mogelijk als je de Bijbel gelooft.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jun 2003 23:57

parsifal schreef:Lees je Bijbel, er is inderdaad goede reden om te twijfelen of Christus op de vrijdag is gekruisigd. Dat Christus op de eerste dag van de week is opgestaan is geen twijfel over mogelijk als je de Bijbel gelooft.

Als ik Markijs 15 lees vanaf vers 40 tot vers 47, dan kom ik maar tot één conclusie en dat is dat Jezus op vrijdag begraven is. Misschien zie jij dit anders maar het staat er echt. En als er ook nog staat dat Jezus drie dagen en drie nachten in het graf zou blijven dan kom ik zeker tot de conclusie dat Jezus niet op zondag is opgestaan. Anders klopt namelijk niet dat Hij drie dagen en drie nachten in het graf hebben gelegen. Dan spreekt de bijbel zichzelf dus tegen.

P.S Ik twijfel er zeker aan of door alle vertalingen en overschrijvingen van de bijbel of wij wel een precies beeld van de werkelijkheid hebben gekregen.

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 08:29

om drie uur is Jezus gestorven mark 15:34, ik denk op donderdag. dan staat er in vers 42: het was al avond geworden, die dag, en het was de dag van de voorbereiding, dat wil zeggen de dag voor de sabbath. Dus Jezus is gestorven o pdonderdag, van het kruis gehaald na 18.00 dus op vrijdag. TOen was het sabbath en toen die voorbij was, 16:1 ging maria naar het graf en vond JEzus niet.
Dus dan krijg je drie dagen :donderdag, vrijdag, zaterdag. En op zondag opgestaan.

En als ik lees in markus 14:38 dat men het er niet over eens was of Jezus had gezegd dat hij binnen drie dagen de tempel zou opbouwen zou het best kunnen zijn dat Hijhet wél gezegd heeft en dat het dus ook bínnen drie dagen zou gebeuren! En als in andere tkestne staat: drie dagen en nachten in het graf, dan hoeven dat niet perse hele dagen te zijn toch?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jun 2003 02:07

[quote="joris"]om drie uur is Jezus gestorven mark 15:34, ik denk op donderdag. dan staat er in vers 42: het was al avond geworden, die dag, en het was de dag van de voorbereiding, dat wil zeggen de dag voor de sabbath. Dus Jezus is gestorven o pdonderdag, van het kruis gehaald na 18.00 dus op vrijdag. TOen was het sabbath en toen die voorbij was, 16:1 ging maria naar het graf en vond JEzus niet.
Dus dan krijg je drie dagen :donderdag, vrijdag, zaterdag. En op zondag opgestaan.

quote]

Als je de Joodse traditie zou kennen, dan zou je niet tot deze conclusie komen. De sabbath begint vrijdagavond om 18.00 uur en niet op donderdag.

joris

Berichtdoor joris » 15 jun 2003 07:46

Sabra schreef:
joris schreef:om drie uur is Jezus gestorven mark 15:34, ik denk op donderdag. dan staat er in vers 42: het was al avond geworden, die dag, en het was de dag van de voorbereiding, dat wil zeggen de dag voor de sabbath. Dus Jezus is gestorven o pdonderdag, van het kruis gehaald na 18.00 dus op vrijdag. TOen was het sabbath en toen die voorbij was, 16:1 ging maria naar het graf en vond JEzus niet.

quote]

Als je de Joodse traditie zou kennen, dan zou je niet tot deze conclusie komen. De sabbath begint vrijdagavond om 18.00 uur en niet op donderdag.

sorry, misleidend woordje toen gebruikt. Toens taat in de bijbel, ws als citaat bedoeld. gestoven op donderdag, van het kruis gehaald op de dag der vorobereiding, in mijn theorie dus op donderdag net na 18.00 uur. Na de vrijdag kwam er een sabbath waarop niets gebeurd. OP de dag na sabbath ging maria naar het graf.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 15 jun 2003 19:02

Sabra schreef:Als je de Joodse traditie zou kennen, dan zou je niet tot deze conclusie komen. De sabbath begint vrijdagavond om 18.00 uur en niet op donderdag.

joris schreef:sorry, misleidend woordje toen gebruikt. Toen staat in de bijbel, ws als citaat bedoeld. gestoven op donderdag, van het kruis gehaald op de dag der voorbereiding, in mijn theorie dus op donderdag net na 18.00 uur. Na de vrijdag kwam er een sabbath waarop niets gebeurd. OP de dag na sabbath ging maria naar het graf.

En toen hebben jouw puntmutsen erbij bedacht dat toen de sabbat van zaterdag naar zondag werd verplaatst. Of Jezus nu op zondag of maandag is opgestaan, nergens staat er dat dan de sabbat maar op die dag geviert wordt. Zo vieren wij al eeuwenlang kerst op de dag dat de heidenenen een feest hielden voor hun afgod; een versierde boom. Lees Jeremia 10.
Afbeelding

Terug naar “Archief”