Berichtdoor Katlheen » 11 okt 2005 11:28
Ik heb zelf ook enige jaren gestudeerd, en was lid van een studentenvereniging. En daar heb ik nooit spijt van gehad. Het was een christelijke vereniging, en overmatig drankgebruik was not done en zeker niet stoer. Drankspelletjes werden dan ook niet gedaan.
Er werd wel wat ontgroend, maar dat ging wel volgens een bepaald principe, zoals ontgroenen hoort. Iemand 2 uur lang midden in een groep voor paal zetten, draagt daar dus niet aan bij, en zegt meer over het intellectuele vermogen van de ouderejaars.
Ik zou je willen aanraden om een christelijke vereniging op te zoeken. Niet alleen heb je dan meer kans op een fatsoenlijke levensstijl (hoewel ik hier dagelijks zware refo's tegenkom die alleen op zondag zo zijn), maar je kunt bij je collega studenten terecht als je problemen hebt met geloven bijvoorbeeld. Om maar wat te noemen. Verder leer je mensen kennen.
Bijbelstudies, als je er behoefte aan hebt. En ga zo maar door. Natuurlijk kost een vereniging ook tijd, maar dat bepaal jij. Jij bepaalt hoeveel tijd je vrij kunt maken. Er wordt natuurlijk wel verwacht dat je je maximaal inzet, maar dat betekent niet dat je dan maar studie vertraging moet oplopen. Grote onzin dus.
Verder, de negatieve kanten worden vaak gebruikt om je bij een vereniging weg te houden, vooral als het op drank aan komt. Niets van aantrekken. Ten eerste bepaal jij wat je drinkt, ten tweede, een christelijke vereniging doet daar als het goed is niet aan mee. Trouwens, er zijn ook veel verenigingn die er ook niet aan mee doen. Het zijn de excessen die je tegen komt in de krant.
In mijn vereniging werkten we bijvoorbeeld met een vader/moeder - kind relatie. Oftewel, je koos een ouderejaars uit die jouw persoonlijke mentor was, in de zin van wegwijs maken en bij wie je terecht kon. Werkt uitstekend. En lijkt me helemaal niets verkeerds aanzitten.
Tja, ik ga altijd een beetje op mijn achterste poten staan als mensen met commentaar komen op studentenverenigingen, die nogal ongegrond is, of eenzijdig.
Nogmaals, het is je eigen keus, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Maar ook zonder studentenvereniging kun je volwaardig student zijn en van je studietijd genieten.
En wat betreft dat biertje met je team, daar is niets mis mee. Ik bedenk altijd maar, als Jezus naast me zou zitten, kan ik Hem ook iets aanbieden, of zou ik de ogen uit mijn kop schamen.
Take care
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.