Moderator: Moderafo's
parsifal schreef:Resultaten uit deze verschillende takken van wetenschap moeten op verschillende wijze beoordeeld worden. Uitspraken binnen de wiskunde hebben een andere status dan uitspraken binnen de biologie. Maar ook uitspraken over de historie vanuit de evolutietheorie hebben een geheel andere status dan de beschrijving van een waargenomen mechanisme. Het probleem is dat deze laatste punten verward worden.
parsifal schreef:Ik geloof dat de wetten van de zwaartekracht zoals wij die waarnemen, deel uitmaken van de absolute waarheid. Echter de eerste twee woorden van die zin zijn belangrijk. Ik kan dit niet naar anderen claimen als absolute waarheid.
parsifal schreef:Verder uitspraken die ik in mijn geloof doe, gaan vaak over dingen waarvan ik geloof dat het een absolute waarheid is. Echter het gaat niet over wetenschappelijk bewijsbare zaken. Sterker nog veel van de uitspraken die in vanuit het geloof doe zijn anti-wetenschappelijk, omdat ze vanuit de wetenschap niet eens beoordeelbaar zijn.
parsifal schreef:Absolute waarheid is misschien practisch niet toepasbaar, maar het is wel ons verstandelijk begrip van waarheid. De waarheid die jij voorstaat is subjectief. In ieder geval de criteria waarmee de waarheid beoordeeld wordt is subjectief. Dit moet altijd erkend worden.
parsifal schreef:Wat betreft de volwassen aarde heb ik al geprobeerd aan te geven dat het mogelijk is dat wat wij waarnemen niet alleen een gevolg is van de historie maar misschien ook een hoger doel dient. De vraag is of de aarde wel bedoeld is om er wetenschap over de historie uit te halen. Dit kan ook gelden voor fossielen? Dat wij geen direct doel van ze zien, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als ze er zijn kunnen we onmogelijk zeggen dat er sprake is van misleiding.
parsifal schreef:De Schepping is inderdaad iets waardoor mensen zaken te weten kunnen komen over hun Schepper. Maar gaat dat via de historie? Ik weet het niet. De verwondering over de Schepping. De Schoonheid zegt al zoveel over God.
parsifal schreef:Lees eens wat van Jonathan Edwards hierover. Geweldig is dat gewoon.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten