zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:34

ha, dat wordt leuk! de zondag komt als zodanig immers niet voor in de bijbel. De enige rustdag die in de bijbel genoemd wordt is de sabbath. En dat zou dus in onze weektelling de zaterdag moeten wezen heeft iemand ooit bedacht. Mij kan het niet schelen.
De rustdag is in principe vervuld wwant door het offer van Christus zijn wij immers de eeuwige sabbath al ingegaan. Maar dr komt nog een dag waarop alles de rust zal ingaan.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat het sabbathsgebod het enige gebod in de bijbel is wat niet wordt herhaald door de Here Jezus? Van de sabbath zegt Hij alleen: de sabbath is gemaakt om de mens en niet andersom.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jun 2003 12:42

De rustdag is in principe vervuld wwant door het offer van Christus zijn wij immers de eeuwige sabbath al ingegaan.

dus hoeven we geen sabbath meer te houden. kunnen we 7 dagen gaan werken. kunnen we alles doen wat we willen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 jun 2003 12:43

Klopt. In Handelingen (13(2x), 15 & 18) lees ik wel dat er op de sabbat (=zaterdag) naar de synagoge gegaan wordt...

Wat betreft de richtlijnen in het NT voor de sabbat (ook al deels aangehaald):

Twee bijna identieke stukken:

Mattheus 12 schreef:1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
2 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
3 Maar Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hem hongerde, en hun, die met hem waren?
4 Hoe hij gegaan is in het huis Gods, en de toonbroden gegeten heeft, die hem niet geoorloofd waren te eten, noch ook hun, die met hem waren, maar den priesteren alleen.
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
6 En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.
7 Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
8 Want de Zoon des mensen is een Heere ook van den sabbat.
Marcus 2 schreef:23 En het geschiedde, dat Hij op een sabbatdag door het gezaaide ging, en Zijn discipelen begonnen, al gaande, aren te plukken.
24 En de Farizeën zeiden tot Hem: Zie, waarom doen zij op den sabbatdag, wat niet geoorloofd is?
25 En Hij zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen, wat David gedaan heeft, als hij nood had, en hem hongerde, en dengenen, die met hem waren?
26 Hoe hij ingegaan is in het huis Gods, ten tijde van Abjathar, den hogepriester, en de toonbroden gegeten heeft, die niemand zijn geoorloofd te eten, dan den priesteren, en ook gegeven heeft dengenen, die met hem waren?
27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat.
28 Zo is dan de Zoon des mensen een Heere ook van den sabbat.

Romeinen 14 schreef:5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

Mocht iemand denken dat ik deze tekst verkeerd interpreteer, Calvijn doet het ook zo... :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:43

johannes1 schreef:
De rustdag is in principe vervuld wwant door het offer van Christus zijn wij immers de eeuwige sabbath al ingegaan.

dus hoeven we geen sabbath meer te houden. kunnen we 7 dagen gaan werken. kunnen we alles doen wat we willen.

alles wat we willen inderdaad!!!!! :lol: En dus wil ik graag op zondag naar mijn gemeente om de HEer te prijzen en een hoop van Hem te leren!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jun 2003 12:44

dan snap ik je logica niet bij de koopzondag verbieden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 jun 2003 12:45

johannes1 schreef:

Nee, ons hele leven moet in teken van Gods liefde en dus in het teken van dienstbaarheid aan God staan, niet alleen de 'rustdag'.
Wel zijn er voldoende menselijke motieven om minstens 1 dag in de week te rusten.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 jun 2003 12:46

Gershwin schreef:Klopt. In Handelingen (13(2x), 15 & 18) lees ik wel dat er op de sabbat (=zaterdag) naar de synagoge gegaan wordt...

tja, als ze een dag later zouden gaan zouden er geen mensen zijn aan wie ze het evangelie zouden kunnen verkondigen. ;)
Mocht iemand denken dat ik deze tekst verkeerd interpreteer, Calvijn doet het ook zo... :wink:
Denk niet te vlug dat je Calvijn goed iterpreteert. (Kwam ik pas ook achter, maar ben nog steeds niet overtuigd :mrgreen: )
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:49

johannes1 schreef:dan snap ik je logica niet bij de koopzondag verbieden.

ik denk ook dat Gerswhin een antwoord hier op heeft gegeven. Voor God mogen we in principe alles! Als we Hem maar niet vergeten! maar dat is niet afhankelijk van de zondag en als dat wel zo is, dan lijkt het me dat je niet een wedergeboren christen bent.
Elke dag leven we in Gods aanwezigheid en zijn we vrij om Hem te prijzen en met Hem te praten. HEt voorhangsel is immers gescheurd toen Christus aan het kruis stierf?
Ik ben dus niet tégen koopzondagen want mijn God wordt daar geen stukje minder van en ik zelf ook niet. Maar als je een christen bent die een winkel heeft, dan kan ik me goed voorstellen dat je tégen de koopzondag bent omdat je op zondag natuurlijk graag naar je bijeenkomst wilt! Maar we zouden daar ook soepel mee kunnen omspringen door bijvoorbeeld twee keer in de week samen te komen, dat is gelijk handig voor mensen die in de zorg werken of bij de politie of weet ik waar je nog meer onregelmatig werkt.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 13 jun 2003 10:05

joris schreef:
johannes1 schreef:dan snap ik je logica niet bij de koopzondag verbieden.

ik denk ook dat Gerswhin een antwoord hier op heeft gegeven. Voor God mogen we in principe alles! Als we Hem maar niet vergeten! maar dat is niet afhankelijk van de zondag en als dat wel zo is, dan lijkt het me dat je niet een wedergeboren christen bent.
Elke dag leven we in Gods aanwezigheid en zijn we vrij om Hem te prijzen en met Hem te praten. HEt voorhangsel is immers gescheurd toen Christus aan het kruis stierf?
Ik ben dus niet tégen koopzondagen want mijn God wordt daar geen stukje minder van en ik zelf ook niet. Maar als je een christen bent die een winkel heeft, dan kan ik me goed voorstellen dat je tégen de koopzondag bent omdat je op zondag natuurlijk graag naar je bijeenkomst wilt! Maar we zouden daar ook soepel mee kunnen omspringen door bijvoorbeeld twee keer in de week samen te komen, dat is gelijk handig voor mensen die in de zorg werken of bij de politie of weet ik waar je nog meer onregelmatig werkt.

Amen brother!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 13 jun 2003 10:16

Gershwin schreef:Klopt. In Handelingen (13(2x), 15 & 18) lees ik wel dat er op de sabbat (=zaterdag) naar de synagoge gegaan wordt...

Wat betreft de richtlijnen in het NT voor de sabbat (ook al deels aangehaald):

Ik vind het zo vreemd dat op iedere refoschool bij 'namen en feiten' kinderen wordt aangeleerd hoe afschuwelijk farizeeen wel zijn. Ze hebben maar liefst zeshonderd-en-nog-wat wetjes!! Het zijn mensen die alleen maar voor wetjes leefden, en dat hoefde toch niet meer? Afschuwelijk die farizeeen! Op catechisatie en in preken wordt daar nog eens een schepje bovenop gedaan, wij mogen immers in de vrijheid van Christus leven!

Maar, met alle respect voor iedereen in dit forum, ik zie bij sommige onderwerpen toch wel erg veel overeenkomsten tussen (generaliserend) 'refo's' en farizeeen. Hoe kan het toch dat mensen die op scholen hebben gezeten waar men zegt bijbelgetrouw onderwijs te geven, zich soms zo zorgen kunnen maken over wat je wel en wat je niet mag doen op de zondag, juist een van de dingen waar farizeeen herhaaldelijk op hameren (graan plukken, genezen op de sabbath e.d.).

Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread, de zondag is de dag waarop je naar je gemeente mag gaan, om de stomtoevallige reden dat die op zondag samenkomt. Maar de zondag is niet de dag dat je verder ook helemaal niets mag, mijns inziens geeft Jezus zelf dat voldoende duidelijk aan.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 jun 2003 10:33

Beste Pim, ik vind dit een zalig antwoord 8)
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 10:41

Pim,

Wat betreft de wettische omgang met de zondag ben ik het met je eens. Ik zou alleen wat willen nuanceren: Het is niet stom toevallig dat de gemeente op zondag samenkomt. De vraag wat mag wel en wat mag niet op zondag komt inderdaad vaak voor uit Wetticisme.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 10:43

parsifal schreef:Pim,

Wat betreft de wettische omgang met de zondag ben ik het met je eens. Ik zou alleen wat willen nuanceren: Het is niet stom toevallig dat de gemeente op zondag samenkomt. De vraag wat mag wel en wat mag niet op zondag komt inderdaad vaak voor uit Wetticisme.

soms vind ik dat eeuwige genuanceer ook puur wetticisme. Niet alleen bij jou parsi, maar bij veel meer. Elk woordje wordt op een weegschaal gelegd, wordt er gewoon griezelig van.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 jun 2003 11:06

Ik behoor nu we tot het "protestantisme" maar ben toch blij dat ik ben opgegroeid in een RK-omgeving inzake de zondag.

Ik heb in mijn jeugd ervaren hoe "zalig" een zondag wel kan zijn. Een dag van God's eer maar ook een dag waar de mensen terug hun banden met elkaar kunnen versterken. Een dag die ons eerst en vooral terug laat mens zijn in plaats van een economische factor.

De horeca is al sinds jaar en dag open op zondag in België. De mensen die in de horeca werken hebben daar systemen voor dat je niet elke zondag moet opofferen. Van mij mag de horeca best geopend zijn op zondag, meer nog, ik vind het een aanrader. Bepaalde warenhuizen en bakkerijen zijn in België enkel in de voormiddag open.

Uiteraard is dit alles cultuurgebonden maar ik vind dat men dit in België goed heeft aangepakt. Ik wil uiteraard niet naar Ierse toestanden waar de warenhuizen op zondag geopend zijn tot 22u!!!!
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jun 2003 11:41

joris schreef:soms vind ik dat eeuwige genuanceer ook puur wetticisme. Niet alleen bij jou parsi, maar bij veel meer. Elk woordje wordt op een weegschaal gelegd, wordt er gewoon griezelig van.

Ik laat me niet van ondiplomatiek uit, maar nu even wel. Wat een gel*l, joris. Van dit soort opmerking word ik dus helemaal kriebelig van binnen.

Terug naar “Archief”