Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 08:52

JOngens, dit is net zo'n discusssie als de 'heeft het leven zin'discussie. Ieder christen is een kind van God en God zal hem nooit laten vallen. Helemaal nooit en never. Je kan God wel verlaten, maar je mag altijd bij Hem terug komen.
Iemand die het moeilijk heeft, zou God die in de steek laten? zou God die niet meer willen ontvangen?

We worden immers niet allemaal personlijk afgerekend op de shit inde wereld? Je moet verantwoording afleggen voor je eigen bewuste zonden, niet voor de oorzaken waardoor iemand zelfmoord gaat plegen> iemand zegt dat niet voor de lol, lieve mensen.
Psychisch ziek zijn is een geestelijke strijd en het is ozo vaak waar dat wij iemand psychiatrisch verplegen terwijl we demonen zouden moeten uitdrijven. De duivel wil levens kapot maken, Jezus wil levens helen.
Als iemand zelfmoord pleegt is hij van harte welkom bij Jezus, want ooki hij mag aanspraak maken op het offer van Jezus. Voor ons ongelooflijk, maar dat is nou genade.
ik zou zeggen, inplaats van te discusieren over zelfmoordgedachtenhebbers, ga voor ze bidden!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jun 2003 09:03

joris schreef:JOngens, dit is net zo'n discusssie als de 'heeft het leven zin'discussie. Ieder christen is een kind van God en God zal hem nooit laten vallen. Helemaal nooit en never. Je kan God wel verlaten, maar je mag altijd bij Hem terug komen.
Iemand die het moeilijk heeft, zou God die in de steek laten? zou God die niet meer willen ontvangen?

We worden immers niet allemaal personlijk afgerekend op de shit inde wereld? Je moet verantwoording afleggen voor je eigen bewuste zonden, niet voor de oorzaken waardoor iemand zelfmoord gaat plegen> iemand zegt dat niet voor de lol, lieve mensen.
Psychisch ziek zijn is een geestelijke strijd en het is ozo vaak waar dat wij iemand psychiatrisch verplegen terwijl we demonen zouden moeten uitdrijven. De duivel wil levens kapot maken, Jezus wil levens helen.
Als iemand zelfmoord pleegt is hij van harte welkom bij Jezus, want ooki hij mag aanspraak maken op het offer van Jezus. Voor ons ongelooflijk, maar dat is nou genade.
ik zou zeggen, inplaats van te discusieren over zelfmoordgedachtenhebbers, ga voor ze bidden!

dat ben ik helemaal met je eens, joris!!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 09:22

trijntjejohanna schreef:
joris schreef:JOngens, dit is net zo'n discusssie als de 'heeft het leven zin'discussie. Ieder christen is een kind van God en God zal hem nooit laten vallen. Helemaal nooit en never. Je kan God wel verlaten, maar je mag altijd bij Hem terug komen.

dat ben ik helemaal met je eens, joris!!

Bidden voor doden? dat is Rooms
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jun 2003 09:23

er staat bidden voor de zelfmoordgedachtenhebbers... dat is wat anders dan doden...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 jun 2003 12:04

RieBo schreef:

het gaat hier om potentiële doden, ik bedoel, mensen die suïcidale gedachten hebben, en nog geen zelfmoord hebben gepleegd, i.i.g. geen geslaagde poging.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 12:38

Napoleon schreef:
RieBo schreef:

het gaat hier om potentiële doden, ik bedoel, mensen die suïcidale gedachten hebben, en nog geen zelfmoord hebben gepleegd, i.i.g. geen geslaagde poging.

Oke, dan heb ik me vergist in hoe het er staat. Sorry. vind dat wel een goed plan.

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 jun 2003 14:37

Waarom kan je geen kind van God zijn als je zelfmoord pleegt? Is zelfmoord een ergere zonde dan andere? Lijkt me niet. En zijn je zonden niet al van te voren vergeven?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 jun 2003 14:42

Is zelfmoord een ergere zonde dan andere? Lijkt me niet. En zijn je zonden niet al van te voren vergeven?

Weet je wat zondig is, de ziekmakende situatie die iemand aanzet tot zelfmoord. Ons handelen moet vooral uitgaan naar de concrete problemen!
Afbeelding

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 jun 2003 14:47

Inspector Morse schreef:
Is zelfmoord een ergere zonde dan andere? Lijkt me niet. En zijn je zonden niet al van te voren vergeven?

Weet je wat zondig is, de ziekmakende situatie die iemand aanzet tot zelfmoord. Ons handelen moet vooral uitgaan naar de concrete problemen!

Ja, dat is zo. Maar op zich praat de situatie niet alles goed. Zelfmoord blijft moord, en dat blijft een zonde. Maar Jezus is niet voor niks gestorven.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 jun 2003 15:00

Ik denk het niet, want wanneer worden zonden vergeven? Als je er berouw over toont. Hoe kan je nu na zelfmoord nog berouw tonen over je zonden? Je bent er dan toch niet meer? Dus kan die zonden ook niet vergeven worden.

Heb jij over al je zonde vergeving gevraagt als je sterft? En als je nu inderdaad plotseling sterft zonder over de zonde die je die dag gedaan hebt vergeving te hebben gevraagt?
Dan zijn dus je zonde niet vergeven. En kun je niet bij God komen.
Zal toch niet zo wezen.
Je zonde zijn je vergeven om Jezus wil!
Uit genade, en niet omdat je nog net voor je stierf hebt gevraagt of die zonde vergeven worden. Dat moet je natuurlijk elke dag weer doen.
Maar voor jij ook maar iets van Hem gevraagt hebt geeft Hij het, eenvoudig weg. Zal dat dan ook niet zo zijn met de zelfmoordpleger?
[/quote]

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 01 jul 2003 21:55

Over depressie: Tegenwoordig wordt dit beschouwt als een ziekte. Als je depressief bent kom je daar zelf niet meer uit, daar moet je hulp voor zoeken/aangeboden krijgen. Als ik me de statistieken goed herinner plegen 15% van de depressieven zelfmoord of doen een poging daartoe. Hierdoor wordt nog eens benadrukt dat depressiviteit een serieuze zaak is.

Met mensen die ziek zijn houden we rekening, we helpen ze. Omdat ze ziek zijn is hun zelfmoord ook moeilijker aan te rekenen lijkt me. Als je depressief bent kijk je niet meer reeel naar de werkelijkheid. Daarom verdienen ze gebed en steun, geen veroordeling als zondig. Voor achterbljvers is zelfmoord al erg genoeg.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jul 2003 12:04

RieBo schreef:Bidden voor doden? dat is Rooms

Dat laatste is geen reden om het eerste af te keuren. Het Onze Vader is ook Rooms. Op zich zie ik trouwens nergens in de Bijbel dat je niet voor doden mag bidden. Wel lees ik in 1 Kor.15:
29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden ganselijk niet opgewekt worden? Waarom worden zij voor de doden ook gedoopt?
dit suggereert dat dergelijke praktijken wel gebeurden. Ik lees niet in de context dat het afgekeurd wordt. En dopen gaat toch wel verder dan bidden...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2003 12:17

Gershwin schreef:
RieBo schreef:Bidden voor doden? dat is Rooms

Dat laatste is geen reden om het eerste af te keuren. Het Onze Vader is ook Rooms. Op zich zie ik trouwens nergens in de Bijbel dat je niet voor doden mag bidden. Wel lees ik in 1 Kor.15:
29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden ganselijk niet opgewekt worden? Waarom worden zij voor de doden ook gedoopt?
dit suggereert dat dergelijke praktijken wel gebeurden. Ik lees niet in de context dat het afgekeurd wordt. En dopen gaat toch wel verder dan bidden...

Een tijdje geleden is een vriend van me overleden en ik ging automatisch voor hem bidden, Borkdude deed dat ook. Ik weet niet waar hij nu is, hij was geen christen. Ik heb er best veel moeite mee... Afgelopen zondag in de kerk: een preek over dat je maar blij moet zijn dat je naar de hemel gaat en dat je maar moet bidden voor degenen die niet geen christen zijn. Ja en diegenen die dood zijn dan? Ik kon mijn tranen amper inhouden tot de dienst afgelopen was.

joris

Berichtdoor joris » 02 jul 2003 12:33

het onze vader rooms? Ik dacht dat JEzus ons dat zelf geleerd had?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jul 2003 12:36

Ik bedoel: iets wat in de RKK voorkomt is niet per definitie slecht. Daarom zei ik: het Onze Vader is ook rooms.
Let's go on-topic
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”