GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 okt 2005 21:22

Klaas schreef:Bij mijn weten heb ik ook nooit gezegd dat je niet zou kunnen, mogen en moeten groeien in kennis. Laat staan dat ik gezegd heb dat we infantiel zouden moeten blijven.

Als Boekenlezer bijbelkennis benadrukt als de weg wil ik dat alleen nuanceren en wijzen op de enige echte Weg. De enige manier om die Weg te volgen is door geloof, hoop en liefde. (En de meeste daarvan is de liefde). Als je het hebt over het accepteren van andere christenen dan moet dat voorop staan. Natuurlijk kunnen we dan onze verschillende inzichten naast elkaar leggen, maar dat staat niet voorop. Ik krijg soms het gevoel dat er pas sprake kan zijn van liefde en acceptatie als de ander volledig (of op z'n minst grotendeels) voldoet aan 'mijn' criteria, mijn interpretatie van de bijbel. Die weg is zeker niet de enige goede en zeker niet de Weg.

Waar ik het over had, was: we leven in een wereld met een wirwar aan ideeën, en dan is het nodig om te bepalen wat waar is en wat niet waar. Als je in de wereld rondloopt en met de mensen omgaat, hoor je die ideeën wel. Het vereist echter best wel veel kennis om alles goed te kunnen toetsen.
Ik had het ook niet over het accepteren van die mensen als persoon. Dat was niet aan de orde in wat ik bedoelde, terwijl jij er hier over begint. Iedereen moet je accepteren als persoon.
Als je echter over bepaalde zaken anders denkt dan die ander, is dat heel wat anders dan die persoon niet accepteren. Je verbreekt het contact immers niet, je stoot de persoon niet van je af. Nee, je denkt anders over bepaalde zaken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 okt 2005 21:29

Marnix schreef:Hm, interessante visie, ook nog niet zo gehoord :)

Toch vraag ik me af of we het woord "uitverkorenen" goed intepreteren als we het gelijkstellen met redding. Juist dan vergeten we dat we God de rug toe kunnen keren en het verbond verbreken en vlakken we de verantwoordelijkheid om te volharden in het geloof volgens mij te makkelijk weg. Mijn onderbouwing bevatte meer dan de gelijkenis van de 5 wijze en dwaze maagden.

Uitverkorenen wordt in de bijbel gebruikt voor gelovigen, en gekoppeld aan het eeuwige leven als bestemming... Maar niet iedereen die als uitverkorene aangesproken werd zal daar ook zijn... Maar wie volharden. Is dat dan een bijbels foutje dat Paulus ze wel uitverkorenen noemde? Had hij ze dan niet beter geroepenen of zo kunnen noemen?

Je noemt hier wel een interessant punt. Ik las afgelopen week dat de gereformeerd-vrijgemaakte oudtestamenticus B. Holwerda (1909-1952) opmerkte dat je bij bijbelexegese niet moet werken met dogmatische definities, zoals die in de dogmatiek toegepast worden. Helaas is dit bij veel gereformeerde bijbelexegese uit het verleden niet goed uit elkaar gehouden, waardoor men scheef ging in exegese. In de dogmatiek heeft verkiezing de betekenis: Gods verkiezing van eeuwigheid. Maar in de Bijbel heeft het woord verkiezing meestal een andere betekenis. O zeker, de uitverkiezing van eeuwigheid wordt wel geleerd in de Bijbel. Maar vaak wordt er de verkiezing van God bedoeld, die meer in de tijd plaats vindt.
Tot zover mijn poging om wat ik gelezen had van B. Holwerda uit mijn hoofd weer te geven. (Ik had even geen zin om helemaal mijn boek erbij te pakken, en het op te zoeken. :D )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2005 01:04

Schriftgeleerde schreef:God heeft het mensdom lief:

"Aller ogen wachten op U, en Gij heeft hun te zijner tijd hun spijze; Gij doet Uw hand open en verzadigt met welbehagen al wat leeft" Psalm 145:15,16
De zonneschijn en de regen, die de aarde verblijden en verkwikken, de heuvelen, de zeëen getuigen van Gods liefde voor alle mensen.

God de Schepper zegt dit over de mensen:

Ik wil dat de mensen gered worden en de waarheid leren kennen. Want er is één God, tussen Hem en de mensen is er één Bemiddelaar, de mens Jezus ( 1 Timoteus 2:4,5)

en Ik, de Heer, zal je de weg wijzen die je moet gaan, je raad geven en je niet uit het oog verliezen. (Psalm 32:8 )

Toen Noach 120 jaar geevangeliseerd had, was de genade tijd vor de mensheid van die tijdspannen voorbij. God Zelf sloot de deur van de Ark.
Alle mensen van die tijd, wisten dat ze gered en verlost konden worden.
Allen waren a.h.w. "Uitverkoren" . Slechts Noach bleef over met zijn gezin.
Ondanks de vele vele waarschuwingen van Noach bleven de meeste mensen opzichzelf vertrouwen!

En zo leven we ook nu weer in een tijd als die van Noach

Ik vraag me af; hebben Christenen wel een redelijk begrip van wat God bedoeld met "Uitverkorenen"

Uitverkoren wil even goed betekenen: Zij die de juiste keuze hebben gemaakt! God de Schepper is een God van Liefde en zal er voor zorgen dat alle mensen weten wat en waarom ze hun koning uit verkiezen!

Openbaring 1: 1-3

1 Dit is de openbaring van Jezus Christus, welke God hem gegeven heeft, om aan zijne knechten te tonen wat weldra geschieden moet; en hij heeft haar te kennen gegeven en gezonden door zijnen Engel aan zijnen knecht Johannes;

2 die betuigd heeft het woord Gods, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.

3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij.

Christus stierf voor alle mensen van het mensdom sinds de overtreding in het Paradijs, Gods genade trad direct in werking, toen Adam én Eva de zonde in hun leven hadden aangenomen.

Noach vond genade in Gods ogen. Toch zegt Hebreeen 11 wel:

7 Door zijn geloof bouwde Noach, toen hem te kennen was gegeven wat er zou gebeuren, nog voordat dit voor iemand zichtbaar was, gehoorzaam een ark om daarmee zijn huisgenoten te redden. Zo veroordeelde hij de wereld en verwierf hij de gerechtigheid die voortkomt uit het geloof.

en Genesis 6:

9 Dit is de geschiedenis van Noach en zijn nakomelingen. Noach was een rechtschapen man; hij was in zijn tijd de enige die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God.

Het geeft wel aan dat uitverkiezing nooit van geloof kan worden losgekoppeld... en dat houdt meer in dan dat je geloof niet van uitverkiezing kan loskoppelen. Door het geloof vond Noach genade in Gods ogen, en werd hij gered. Niet: God wou Noach redden dus geloofde hij. We draaien dingen dan te makkelijk om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2005 01:12

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hm, interessante visie, ook nog niet zo gehoord :)

Toch vraag ik me af of we het woord "uitverkorenen" goed intepreteren als we het gelijkstellen met redding. Juist dan vergeten we dat we God de rug toe kunnen keren en het verbond verbreken en vlakken we de verantwoordelijkheid om te volharden in het geloof volgens mij te makkelijk weg. Mijn onderbouwing bevatte meer dan de gelijkenis van de 5 wijze en dwaze maagden.

Uitverkorenen wordt in de bijbel gebruikt voor gelovigen, en gekoppeld aan het eeuwige leven als bestemming... Maar niet iedereen die als uitverkorene aangesproken werd zal daar ook zijn... Maar wie volharden. Is dat dan een bijbels foutje dat Paulus ze wel uitverkorenen noemde? Had hij ze dan niet beter geroepenen of zo kunnen noemen?

Je noemt hier wel een interessant punt. Ik las afgelopen week dat de gereformeerd-vrijgemaakte oudtestamenticus B. Holwerda (1909-1952) opmerkte dat je bij bijbelexegese niet moet werken met dogmatische definities, zoals die in de dogmatiek toegepast worden. Helaas is dit bij veel gereformeerde bijbelexegese uit het verleden niet goed uit elkaar gehouden, waardoor men scheef ging in exegese. In de dogmatiek heeft verkiezing de betekenis: Gods verkiezing van eeuwigheid. Maar in de Bijbel heeft het woord verkiezing meestal een andere betekenis. O zeker, de uitverkiezing van eeuwigheid wordt wel geleerd in de Bijbel. Maar vaak wordt er de verkiezing van God bedoeld, die meer in de tijd plaats vindt.
Tot zover mijn poging om wat ik gelezen had van B. Holwerda uit mijn hoofd weer te geven. (Ik had even geen zin om helemaal mijn boek erbij te pakken, en het op te zoeken. :D )

Goede oude Holwerda :) Overigens, wat ik vertel is niet altijd 100% representatief voor de gereformeerde leer. Ik ben alleen ook naar eigen kerkleer altijd kritisch, en haal soms andere dingen uit de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

GKV

Berichtdoor Schriftgeleerde » 08 okt 2005 14:21

Marnix schreef, heel interesant:

Het geeft wel aan dat uitverkiezing nooit van geloof kan worden losgekoppeld.....

Je gaat tot het uitverkoren volk behoren, als je je geloof in Christus beleid! Als sommigen Noach's oproepen hadden aanvaard en zich Geestelijk met die informatie, door de Heilige Geest, hadden laten bedouwen (tot inzicht t.o.v. hun eigen positie) dan hadden ook zij zich tot het uitverkoren volk kunnen rekenen. Het uitverkoren volk van God is een Geestelijk Israël. Een ieder die zich dus laat bedouwen door de Heilige Geest en Christus aanneemt, of dus het verbondsteken van elk ander verbond in (andere) eigentijdse tijdspanne, zal dus deel worden aan het uitverkoren volk Israël. God heeft en naam voor een uitverkoren volk.
Een ieder die zich dus Geestelijk verbindt met God, wordt dus aan dat volk (door een verbond) toegevoegd. Mijn uitverkoren volk!

Laat ik het eens vanuit een ander oogpunt aan julie voorleggen, dat meer in onze tijd past;

Efeziërs 3:3-6

3 dat mij deze verborgenheid door openbaring is bekend geworden, gelijk ik te voren met enkele woorden geschreven heb,
4 waaraan gij, indien gij het leest, kunt bemerken mijn inzicht in de verborgenheid van Christus,
5 welke den kinderen der mensen in de verleden tijden niet is bekendgemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan zijne heilige apostelen en profeten door den Geest: namelijk,
6 dat de heidenen medeerfgenamen zijn, en medeïngelijfd, en medegenoten zijner belofte in Christus door het Evangelie,

Hier gaat het om de vraag: op welke manier ontving Paulus het geheimenis, en wat was het mysterie.

Het volk Israël werd geconfronteerd met een God die voor alle mensen evenveel Liefde kon opbrengen en ook vanuit dat punt, alle mensen gelijkwaardig behandelde.

Het volk Israël vond het nogal vanzelfsprekend dat zij het uitverkoren volk waren. Uiteraard was dat in de toenmalige werled bekend en ooki een vanzelfsprekendheid.
Maar dat er zich tenslotte slechts een Overblijfsel uit dat bijzondere volk Israël de basis zou vormen de Nieuw Testamentische gemeente.
dat was natuurlijk vor de meeste Joden moeilijk te begrijpen. Israël van het OT, de ooit eens zo bekende Theocratische Staat op aarde, was niet meer het uitverkoren volk van weleer, want zij hadden de verschillende Verbonden en oproepen naast zich neer gelegd, waarop Christus de "uitverkorenheid" alleen kon leggen op het Overblijfsel, zij die in Geestelijk opzicht Christus hadden aangenomen; een Geestelijk Israël dus.
Zonder concessie vooraf zonder op onnodige traditie te hoeven wijzen, was zelfs voor de discipelen een verrassing. (vers 3) het was nu een Geloof "door de Geest"voor iedereen, ongeacht zijn achtergrond. Elk mens kon nu tot de uitverkorenen gaan behoren, door een Geestelijke Israëliet te -willen- worden.

Paulus noemde het feit dat God nu, in het NTera aangekomen, dit geheimenis, zoals Paulus het noemde, te onthullen.

Met het ide dat vor God alle menen gelijk zijn, zijn velen het in theorie eens. Maar in de praktijk wil het toch wel ( in alle kerken) regelmatig voorkomen dat christenen die in -de- volle overtuiging hun Heer belijden, zich voor laten voorstaan op hu godsdienstige, culturele of positionele erfgoed, zodat ze anderen daarmee afschrikken! In elke kerk, in elke organisatie komen we deze aspecten tegen. Sinds de weerspannigheid van het volk Israël van het OT, moeten we afleren dat het Geloof in Christus een privilege is dat we zelf kunnen bewerkstelligen.

Christus gaf Zelf regelmatig aan dat Hij deed wat Hij van de Vader had gezien. Ook za Hij zij Vader als God! God voor Hem, zoals Hij Cgristus voor ons een Godheid is.

En dan stel ik de vraag:

Is het mogelijk dat de beperking die wij zelf aanbrengen in ons geloof, door te menen dat alleen onze kerk, of alleen de 3 formulieren van Enigheid, of het maar voor de helft onderhouden van het HA of het nalaten van de geboden (overlopen van..), zaligmakend zijn voor ons geloof en de grens of muur, dan wel veeleerder een barriére is of kan zijn, om een getuigenis van Christus te zijn, en mijn leven verder op te bouwen tot de Heiligheid en de Verheerlijking die God zo graag ziet in het opgroeien van Zijn Geestelijke Israël, Zijn kinderen tot de Gerechtrghied van Christus tot de volmaaktheid (verheerlijking) van Christus heeft gebracht.

Nog even over de 3 formulieren van Enigheid.

Ik heb begrepen dat deze geschriften bepaald zijn in de 16e- 17e eeuw. Hoe kunnen mensen nu een maatstaf hanteren, die haar oorsprong in de 16e 17e heeft heeft, terwijl Christus voortging en ook nog niet is teruggekeerd. Welke meerwaarde missen de meeste Christenen dan, vanaf dat moment, dat een aanvuling ( in historisch of Geestelijk opzicht)
op deze 3 formulieren zou moeten rechtvaardigen sinds 1600-1700 tot aan de dag van vandaag. De maatstaf ligt bij Christus en/of de Heilige Geest, niet bij menselijke maatstaven van vergane glorie! Wie een wet (-matigheid) van mensen hanteert als eindpunt van zijn persoonlijk denken en handelen, is een dode levende (Christus zegt dat)

Want als de 3 formulieren van Enigheid een grens van geloof aangeven, dan kan er ook geen (Geestelijke-) groei plaats vinden, daar deze groei de maatstaf van het moment waarop de 3 formulieren werden samengesteld, ver overschrijdt. (tot nu aan 2005).
Profetisch gezien is er sinds 1600-1700 heel wat gebeurt, dat nergens in de grondslag van de 3 formulieren van Enigheid (nog) kan worden gevonden. Het zijn daar slechts de inzichten tot aan dat moment, in en van een totaal andere wereld.

Dat is ook de reden dat Christus een andere Trooster heeft gevraagd aan Zijn Vader, die zonder tussenkomst van mensen (Satan) elk mens afzonderlijk kan benaderen.

Christus' wederkomst overstijgt namelijk alles wat verloren gaat! Dat betekent dat ook alles wat mensen hebben gepresteerd, niet tot de verlossing leiden kan, maar de Heilige Geest.

(Joh. 8 aangaande het twistgesprek met Christus legt dat duidelijk uit)

Ons Geloof maar ook de verlossing is niet ons werk, maar Christus' Dienstwerk. We hoeven het alleen maar aan te nemen.
Welaan we kunnen nooit iets aannemen wat van onszelf uitgaat. Vandaar!

26 En wie overwint en mijne werken houdt tot het einde toe, dien zal ik macht geven over de heidenen,27 en hij zal hen weiden met een ijzeren staf, en als pottebakkers-vaten zal hij hen vermorzelen, gelijk ook ik van mijnen Vader die macht ontvangen heb;28 en ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Het uitverkoren volk is dus dat volk dat in een Geestelijk Israël haar fundamenten zal vinden. Geen nationale staat Israël (want dat volk is , inmiddels bovendien een vermengd volk geworden...) geen 3 formulieren van Enigheid, maar Christus, ook door onze getuigenis is Hij het Begin en het Einde van alle dingen; ook in ons leven en de wet! (daaraan verbonden) Overwinnen in Christus Gerechtigheid, zoals vers 26 aangeeft. Naar mijn bescheiden mening snijden we ons zelf de pas af, als we onze redding of "waarheid" 300 jaar oude formulieren vinden, in een nationale staat Israël of in een eigenmachtige uitverkiezing!

En dus, inderdaad Marnix, je hebt volkomen gelijk zoals je het interepeteert. Ook "andersom" zoals je stelt want Gods Liefde voor Zijn volk Israël, maar ook de verstandige gelovige die door de Deur (Christus) gaat en Zijn Raadgevingen ter harte neemt, zet God de Hemelse Poorten van Goddelijke wijsheid, door de Heilige Geest open. (Jesaja 8:20)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 okt 2005 21:47

Boekenlezer schreef:Ik had het ook niet over het accepteren van die mensen als persoon. Dat was niet aan de orde in wat ik bedoelde, terwijl jij er hier over begint. Iedereen moet je accepteren als persoon.

Dat je iedereen als persoon accepteert lijkt me evident. Waar het mij om ging is de vraag of je zo iemand ook als broeder / zuster in Christus kunt zien; iemand dus die ook het licht van de Heilige Geest ontvangt als het gaat om het interpreteren van de bijbel.

Oorspronkelijk schreef je nl:

Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.
Alleen als je de Bijbel grondig kent, kun je de waarheid kennen. De Bijbel is daarin een zuiverdere bron dan de medechristen, want die kan zich vergissen, en kan blind zijn voor bepaalde aspecten van de Bijbel.

Aangezien de praktijk leert dat mensen die de bijbel grondig kennen toch grondig kunnen verschillen van inzicht stel ik de kanttekening dat je de kennis niet moet overwaarderen. Kennis kan ook opgeblazen maken en dat proef ik hier een beetje. Je medechristen zou zich kunnen vergissen en lind zijn voor bepaalde zaken. Jij en ik niet dan?

Ik probeer me altijd maar voor te houden dat ik me ook kan vergissen (niet makkelijk ;-)). Ik heb echter wel ervaren dat verschillende inzichten het elkaar accepteren als broeders in Christus wel onder druk kan zetten. Je kunt vaak beter de verschillen accpteren en geloven als een kind: voortgaan in het vertrouwen dat God je zal leiden.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 10 okt 2005 11:46

Boekenlezer schreef:
chickie schreef:Ik ben onlangs uit de GKV weggegaan, vond het een heel eng en benauwd kringetje worden. Nu zat ik in een meer dorpse gemeente, zo eentje waar je geen scheet kan laten zonder dat de hele gemeente t weet. Zeg overigens niet dat dit voor alle GKV-en geldt hoor, had t alleen hier niet zo naar mn zin. Zeker als je naar een andere kerk gaat zoeken en ze gaan je dan nog lastig vallen omdat je niet naar een kerk gaat die ook deel uitmaakt van de GKV.

Ik ben er vooral tegenstander van om een nieuw kerkverband op te richten. Dat bedoelde ik ermee als ik zeg dat je de kerk niet uit mag gaan.
Of het ten allen tijde verboden is om van een ander (bestaand) kerkverband lid te worden, dat is weer een heel andere vraag.

Wat jij hier echter zegt, dat vind ik wel weer heel erg klinken zo van "De klant is koning, dus doe ik lekker wat ik wil, en moet je je als verkoper niet met mij bemoeien als ik een andere winkel prefereer". Dat de vrijgemaakten hun eigen kerkverband een beetje serieus nemen is op zich goed, al vind jij dat blijkbaar al bemoeizucht. Tenminste... zo kom je hier wel op mij over.

Is niet de bedoeling. Waar ik zat zagen ze alleen hun eigen kerk als de ware en dat is wat mij vooral stoorde. En ik ging verhuizen en ben daar op zoek gegaan naar een kerk waar ik mij thuis voelde. Is helemaal niks mis mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2005 22:51

Daar zullen de meningen verdeeld over zijn, maar ik ben het er wel mee eens. Ik merk wel dat het een gevoelig punt is in de GKV, het is wel een beetje de bedoeling dat je bij je eigen kerk blijft, dat is een standpunt waar aan vast wordt gehouden. Dat heeft overigens niet met het enige ware kerk-verhaal te maken. Opvallend dat je zegt dat dit in jou kerk wel zo werd gezien, ik dacht dat die GKV's allang niet meer bestonden?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 okt 2005 18:47

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Ik had het ook niet over het accepteren van die mensen als persoon. Dat was niet aan de orde in wat ik bedoelde, terwijl jij er hier over begint. Iedereen moet je accepteren als persoon.

Dat je iedereen als persoon accepteert lijkt me evident. Waar het mij om ging is de vraag of je zo iemand ook als broeder / zuster in Christus kunt zien; iemand dus die ook het licht van de Heilige Geest ontvangt als het gaat om het interpreteren van de bijbel.

Oorspronkelijk schreef je nl:

Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.
Alleen als je de Bijbel grondig kent, kun je de waarheid kennen. De Bijbel is daarin een zuiverdere bron dan de medechristen, want die kan zich vergissen, en kan blind zijn voor bepaalde aspecten van de Bijbel.

Aangezien de praktijk leert dat mensen die de bijbel grondig kennen toch grondig kunnen verschillen van inzicht stel ik de kanttekening dat je de kennis niet moet overwaarderen. Kennis kan ook opgeblazen maken en dat proef ik hier een beetje. Je medechristen zou zich kunnen vergissen en lind zijn voor bepaalde zaken. Jij en ik niet dan?

Ik probeer me altijd maar voor te houden dat ik me ook kan vergissen (niet makkelijk ;-)). Ik heb echter wel ervaren dat verschillende inzichten het elkaar accepteren als broeders in Christus wel onder druk kan zetten. Je kunt vaak beter de verschillen accpteren en geloven als een kind: voortgaan in het vertrouwen dat God je zal leiden.

Vergissen wordt wel èrg moeilijk, als je zo intelligent bent als ik. 8) :mrgreen:
Geintje. Kort geleden schreef ik nog ergens dat ik kan dwalen, doordat ik me vergis. (Ik kon de bijdrage waarin dat stond even niet vinden.)
Maar laten we wel wezen: de Bijbel is een zuiverdere bron dan een mens. (En dat bedoelde ik dan ook te zeggen.) Wat niet wegneemt dat je toch erg veel waardevols van andere mensen kan leren, als ze een duidelijke en zuivere visie hebben.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 11 okt 2005 19:19

Marnix schreef:Daar zullen de meningen verdeeld over zijn, maar ik ben het er wel mee eens. Ik merk wel dat het een gevoelig punt is in de GKV, het is wel een beetje de bedoeling dat je bij je eigen kerk blijft, dat is een standpunt waar aan vast wordt gehouden. Dat heeft overigens niet met het enige ware kerk-verhaal te maken. Opvallend dat je zegt dat dit in jou kerk wel zo werd gezien, ik dacht dat die GKV's allang niet meer bestonden?

Ze zijn er nog steeds, wat ik al zei, beetje dorps gemeente. Een dominee van de GKV uit de grote stad vlakbij vond het ook een beetje erg vreemd hoe ze reageerden. Kan je nagaan hoe het verschilt.
Mn ouders hebben ook overwogen om er weg te gaan om de manier waarop ze met mij om zijn gegaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2005 23:53

chickie schreef:
Marnix schreef:Daar zullen de meningen verdeeld over zijn, maar ik ben het er wel mee eens. Ik merk wel dat het een gevoelig punt is in de GKV, het is wel een beetje de bedoeling dat je bij je eigen kerk blijft, dat is een standpunt waar aan vast wordt gehouden. Dat heeft overigens niet met het enige ware kerk-verhaal te maken. Opvallend dat je zegt dat dit in jou kerk wel zo werd gezien, ik dacht dat die GKV's allang niet meer bestonden?

Ze zijn er nog steeds, wat ik al zei, beetje dorps gemeente. Een dominee van de GKV uit de grote stad vlakbij vond het ook een beetje erg vreemd hoe ze reageerden. Kan je nagaan hoe het verschilt.
Mn ouders hebben ook overwogen om er weg te gaan om de manier waarop ze met mij om zijn gegaan.

Ik weet dat er verschillen zijn, maar toch verbaast het mij om dit te horen. Ik dacht dat deze groep mensen allang was afgescheiden of uitgestorven. Maar ja, ik ben dan ook een stedeling.

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 20 dec 2005 00:07

Boekenlezer schreef:Kijk je naar de laatste 15 jaren, dan zijn er wel aanzienlijke veranderingen te constateren in de GKV. Veranderingen, waardoor naar mijn idee het verschil met de reformatorische kerken groter is geworden. Er is ook een sterke invloed van de evangelische beweging.

Hallo Boekenlezer, helaas kan ik (zelf GKv'er) niet anders dan instemmen met jouw waarneming. Er zijn inderdaad forse veranderingen in de GKv gaande. In dat kader ben ik benieuwd wat je dan vindt van een site als http://www.eeninwaarheid.nl . Waar ik met name benieuwd naar ben is in hoeverre de onderwerpen die daar aan de orde gesteld worden (echtscheiding, Schriftgezag, zondagsrust), ook spelen in de reformatorische kerken.
Dood door schuld
Levend door genade

André

Berichtdoor André » 20 dec 2005 01:26

Is eeninwaarheid.nl een subsite van gkv.nl?
Of gaat het wellicht uit van een 'nieuwe' stroming binnen de GKV?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 dec 2005 10:37

André schreef:Is eeninwaarheid.nl een subsite van gkv.nl?

Het lijkt me eerder een site van verontrusten binnen de GKV.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2005 10:51

elbert schreef:
André schreef:Is eeninwaarheid.nl een subsite van gkv.nl?

Het lijkt me eerder een site van verontrusten binnen de GKV.

Dat is het heel duidelijk, ja.
Hij ziet er trouwens wel mooi eigentijds uit.
Ik maak er even een linkje van: http://www.eeninwaarheid.nl/
Er is nog zo'n website: http://www.gereformeerdblijven.nl/index.html
Het verschil is, dat Gereformeerd Blijven van predikanten is, en Een in waarheid van gemeenteleden. Dat is wat ik zojuist heb gezien in het openingsartikel. Zij stellen daarin, dat zij nadrukkelijk in het voetspoor van die predikanten willen treden. Ook verwijzen zij naar die website.

Het verschil met de zg. nieuw-vrijgemaakten is, dat zij een andere kerkelijke visie hebben. Zij vinden het verkeerd om uit het kerkverband te stappen.

Internetpagina's van de zg. nieuw-vrijgemaakten:
http://www.reformanda.nl/
http://www.gereformeerd.info/

Terug naar “Archief”