Boekenlezer bedoelt ook dat een kinderlijk geloof voldoende is, maar dat je kunt groeien in je geloofKlaas schreef:Dus, hoezo infantiel blijven?![]()
Dus 'geloven als een kind' betekent 'infantiel'?
Ik leer elke dag weer bij....

Moderator: Moderafo's
Boekenlezer schreef:Daar kan ik me wel in vinden, als je het zo zegt.
Het gaat inderdaad beide op: Gods uitverkiezing, maar ook onze verantwoordelijkheid en de oproep aan ons om ons te bekeren.
Nu gelooft de remonstrant ook in uitverkiezing, maar dat is dan meer een voorwaardelijke uitverkiezing, waarvan de uiteindelijke uitkomst van onze keuze afhankelijk is. En dat is dwaalleer.
God verkiest onvoorwaardelijk en souverein. Toch neemt dat niet weg dat er aan ons een heel directe oproep tot bekering gedaan kan worden. Dat we niet slechts zeggen "je moet bekeerd worden", maar "bekeer je!".
Nee, ik denk niet dat je kan zeggen dat remonstranten geen echte christenen zijn en niet gered kunnen worden. Ze houden er een verkeerd idee op na over tot geloof komen en Gods rol daarin, maar dat neemt niet weg dat zij niet behouden zouden kunnen worden. Er zijn in de kerkgeschiedenis wel meer oprechte christenen geweest die dwaalden in de leer. Zo is de dwaalleer dat de volmaaktheid in dit leven bereikt kan worden al veel ouder dan John Wesley, en Basilius de Grote leerde die al! Toch geldt hij als een grote kerkvader. (Ook ds. Baruch Maoz zegt hier iets over, zie hier, bij de vraag Hun opvattingen over de verzoening verschillen sterk met de uwe.. Met Ctrl+F vind je die zin zo.)
Wanneer een dwaling zó dodelijk is dat behoud onmogelijk is, dat weet ik niet.
Maar waarom zou ik gaan dwalen in de leer? Natuurlijk, dat kan ook ik doen door vergissing. Maar waarom zou ik het opzettelijk gaan doen? Liever span ik mij in om de waarheid zo goed mogelijk te kennen.
Boekenlezer schreef:Klaas schreef:Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.
Ik dacht dat 'geloven als een kind' ook een aanrader was
Hebreeën 5:11-14:
11 Hierover hebben wij veel te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden in het horen. 12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs. 13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling. 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
En over dat kinderlijke schrijft Paulus, 1 Kor. 13:11:
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was.
Dus, hoezo infantiel blijven?![]()
Leert de Bijbel dàt?
elbert schreef:Hmm, mensen kunnen het verbond wel breken (en het volk Israel deed dit ook voortdurend), maar ik lees nergens in de Bijbel dat ze de verkiezing kunnen verbreken. Verbond en verkiezing zijn niet hetzelfde, al hebben ze wel met elkaar te maken. Boekenlezer heeft het over de verkiezing en het antwoord gaat grotendeels over het verbond. Ik vind het een beetje een vergelijking van appels met peren.
Matth. 25:1 Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
André schreef:Boekenlezer bedoelt ook dat een kinderlijk geloof voldoende is, maar dat je kunt groeien in je geloofKlaas schreef:Boekenlezer schreef:Dus, hoezo infantiel blijven?![]()
Dus 'geloven als een kind' betekent 'infantiel'?
Ik leer elke dag weer bij....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten