....nedergedaald ter helle....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

broeloe
Verkenner
Verkenner

....nedergedaald ter helle....

Berichtdoor broeloe » 06 okt 2005 16:12

Ik heb een kleine twist met een medebroeder omtrent het nedergedaald ter helle.

Is het nu zo dat Christus in de hel is geweest of heeft hij slechts de helse pijnen gevoeld?

De volgende bijbeltekst pleit voor het ter helle geweest:
1Petrus 3:19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft.

De catechismus is ook niet echt duidelijk omtrent het nu wel in de hel of niet:
Zondag 16 Vr.44. Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Antw. Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden a, (maar inzonderheid aan het kruis) gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft b.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 06 okt 2005 16:26

tja ik moet gelijk denken aan de woorden van Jezus: "Vader, in Uw handen beveel ik mijn Geest". Voor mij geeft dat aan dat het voor God genoeg was dat Jezus stierf aan het kruis. Maar echt voor 100% sta ik hier ook niet achter, want dan kan ik het na drie dagen opstaan eigenlijk niet plaatsen... Dus ik ben er niet over uit...
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2005 16:40

Persoonlijk denk ik dat bedoeld wordt dat Jezus de totale Godverlatenheid heeft ervaren. Hij sprak niet voor niets: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?"
Daarnaast wordt het dodenrijk vergeleken met wat wij als 'hel' benoemen. En Hij is in dat dodenrijk geweest, alvorens Hij werd opgewekt uit de dood. Voor mij zelf is dat het allerbelangrijkste geloofsfeit, dat God gezegd heeft: "En toch.... de dood heeft niet het laatste woord...!"

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 06 okt 2005 16:41

AMEN

daar ben ik het helemaal mee eens...
Laat je leiden door Hem!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 okt 2005 16:42

ik denk dat Hij echt in de hel is geweest...
want hij stierf voor onze zonden.. en als wij zelf voor onze zonden moeten boeten, gaan wij ook naar de hel..
Hij heeft de straf volkomen voor ons gedragen, dus ook de hel
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 06 okt 2005 16:57

Mischien leuk om te weten alhoewel onbijbels.

In Dante's boek "de goddelijke komedie" staat het volgende:

Dante loopt door de hel en vraagt dan aan zijn gids:
Ging hier ooit iemand uit om zijn eigen deugd of die van anderen?
Gids: "Lang geleden kwam in deze voorhof (voorportaal van de hel) een machtig heerser nederdalen. Het hoofd gekroond met het teken der victorie. Hij nam de ziel van de eerste vader mede, van Abel, Mozes Abraham, David etc."

Dante verondersteld dus dat Christus in het voorportaal van de hel is geweest om daar de zielen van de gelovigen die voor Christus kruisiging gestorven waren te bevrijden.

Dit sluit dan wel weer aan bij 1Petrus 3:19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft.
Laatst gewijzigd door broeloe op 06 okt 2005 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Rianne88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rianne88 » 06 okt 2005 18:07

Ik denk dat je het het als figuurlijk moet zien. Om aan te tonen hoeveel pijn hij heeft doorstaan.
Want de hel is toch ook een plek die nog moet komen? Die is er nu nog niet...
Wees zelf de verandering die je in de wereld wil zien.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 06 okt 2005 18:20

Rianne88 schreef:Ik denk dat je het het als figuurlijk moet zien. Om aan te tonen hoeveel pijn hij heeft doorstaan.

Die is er nu al wel.

Numeri 16:32 En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en allen mensen, die Korach toebehoorden, en al de have.
33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 okt 2005 19:13

broeloe schreef:
Rianne88 schreef:Ik denk dat je het het als figuurlijk moet zien. Om aan te tonen hoeveel pijn hij heeft doorstaan.

Die is er nu al wel.

Numeri 16:32 En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en allen mensen, die Korach toebehoorden, en al de have.
33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

Het gebruik van hel in het Oude Testament heeft wat meer verklaring nodig. Juist omdat het bijvoorbeeld ook in psalm 139 gebruikt wordt. Vaak lijkt het in het OT gebruikt te worden als de plaats van alle doden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 okt 2005 08:16

mw schreef:ik denk dat Hij echt in de hel is geweest...
want hij stierf voor onze zonden.. en als wij zelf voor onze zonden moeten boeten, gaan wij ook naar de hel..
Hij heeft de straf volkomen voor ons gedragen, dus ook de hel

Dat denk ik ook.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 okt 2005 08:58

Dat zou niet waar kunnen zijn, want Hij had geen zonden gedaan en zou dus niet naar de hel hoeven. Volgens mij staat er in de grondtekst trouwens geen hel maar dodenrijk, maar ik denk dat Invincible je daar wel wat over kan verkondigen..

Het dodenrijk
Na de kruisiging is Jezus afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist. De Statenvertaling vertaalt "hades (=dodenrijk)" en "gehenna (=poel des vuurs)" beide door "hel", maar in dat geval zou in Openb.20:14 de hel in de hel worden geworpen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 okt 2005 11:13

Wat is de hel??

Mensen zeggen wel eens: een helse plek.
Wat voor plek is dat?
Voor mij nogal simpel: een plek waar God NIET is en NIET kan zijn.

En ik denk dat bedoeld is met 'nedergedaald in de hel'. Hij was op een plek waar God, Zijn Vader niet was. Totaal alleen. Dus: de hel...

(tenminste, die uitleg kreeg ik pas toen ik hetzelfde vroeg aan iemand ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2005 12:35

Inderdaad. Wat er in die 3 dagen precies is gebeurd, ik weet het niet en het gaat mijn verstand ver te boven, dus ik ga geen dingen met zekerheid concluderen. Wel geeft de bijbel niet aan dat Jezus echt in een plaats die de hel zou zijn, geweest is.

Iderdaad, veel waarschijnlijker vind ik de hel als plaats waar God niet is. Als je kijkt naar de betekenissen van het woord hel wordt dit volgens mij ook duidelijker. Het is wel eens eerder op het forum geplaatst volgens mij, waar dit woord vandaan komt in de brontekst, de verschillende betekenissen, nav een discussie over de vertaling van dit woord in de NBV. Misschien heeft iemand dit nog ergens staan en kan dat hier posten?

En verder, bestaat er al iets als een brandende poel van vuur of zo, zoals we ons de hel, nav de woorden van Jezus, en Johannes' visioenen, voorstellen? Zit er beeldspraak in of niet, en is de hel een verschrikkelijke plek waar God niet is, en waar dus totaal geen hoop, geen uitzicht, geen leven is? Volgens mij zou de aarde een hel worden als God zijn handen er helemaal van af haalde en ons aan ons lot overliet. En God verliet Jezus echt, dit was hels voor Hem.

Ik vind het moeilijk te zeggen, hoe het precies is geweest, maar ben wel kritisch wat betreft het "neergedaald in de hel". Niet zozeer vanwege het woord hel, want dat Jezus door de hel ging staat voor mij vast. Ik heb meer moeite met het "neergedaald". Ik kan dat niet bijbels herleiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 okt 2005 12:42

Marnix schreef:Inderdaad. Wat er in die 3 dagen precies is gebeurd, ik weet het niet en het gaat mijn verstand ver te boven, dus ik ga geen dingen met zekerheid concluderen. Wel geeft de bijbel niet aan dat Jezus echt in een plaats die de hel zou zijn, geweest is.

Het gaat mijn verstand ook te boven, maar als je 1 Petrus 3:19 leest (trouwens een van de moeilijkste teksten uit de Bijbel), dan is er de mogelijkheid dat Jezus in het dodenrijk/de hel is afgedaald en daar Zijn overwinning heeft geproclameerd (dat is 1 interpretatie van dit vers).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2005 14:17

Inderdaad.... goede eyenopener, zo had ik het nog niet bekeken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”