Andere religies

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2003 13:43

Misschien bedriegen we ons zelf wel, in is God alleen maar auto-suggestie.

Dat geloof ik althans niet, soms denk ik het weleens als ik weer eens twijfel. Erg makkelijk vind ik het in ieder geval niet om zomaar te geloven dat vele miljoenen mensen zomaar naar de hel zouden gaan.

Puur menselijk bekeken verliest God dan ook. Het aantal mensen in de hel zou dan groter zijn dan in de hemel, of heeft God al overwonnen omdat Hij ervoor gezorgd heeft dat er überhaupt mensen in de hemel komen?

Moeilijk hoor!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 12 jun 2003 14:09

Sabra schreef:Misschien bedriegen we ons zelf wel, in is God alleen maar auto-suggestie.

Dat geloof ik althans niet, soms denk ik het weleens als ik weer eens twijfel. Erg makkelijk vind ik het in ieder geval niet om zomaar te geloven dat vele miljoenen mensen zomaar naar de hel zouden gaan.

Puur menselijk bekeken verliest God dan ook. Het aantal mensen in de hel zou dan groter zijn dan in de hemel, of heeft God al overwonnen omdat Hij ervoor gezorgd heeft dat er überhaupt mensen in de hemel komen?

Moeilijk hoor!

Hmmm... als de wens de vader van de gedachte is. Dan is het wenselijker om God weg te denken. Je bent dan nl. niemand verantwoording schuldig. En dat is een stuk makkelijker leven, nietwaar?

Verder, ik weet niet of God het verliest. Een ding is zeker, wij verliezen het door niet terug te gaan naar de Bron. God wilde waarschijnlijk mensen die oprecht konden kiezen voor God. Bij die keuze hoort ook de mogelijkheid om niet te kiezen. Bij het scheppen van de mens heeft God ons een vrije wil gegeven om voor Hem te kiezen. Als God bepaalde mensen zou dwingen om bij Hem te zijn in de hemel, terwijl ze het liefste veraf van Hem zijn (neem Hitler als voorbeeld), dan zou God eerst de vrije wil van mensen moeten afpakken en ze tot robotten moeten maken, alvorens ze bij Hem kunnen zijn. Misschien is dat nog wel een ongelukkigere mogelijkheid voor de mens.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 14:52

God accepteert alleen maar het goede en het beste. Mensen die daarvan afdwalen laat Hij de gevolgen daarvan ondervinden. Wij noemen dat vaak 'straf'. Het mooie is nu dat deze 'straf', de gevolgen van zonde, de potentie hebben om ons terug te drijven naar God vanwege de pijn en onrust die we ondervinden. Dan moeten we echter wel weten wie God is; dat heeft Jezus ons bekend gemaakt.

Dan zijn er mensen die zeggen dat er geen echte vrije wil is, omdat je alleen maar God's wil zou mogen doen. Alle andere soorten van 'vrije wil' monden echter maar in één ding uit: het om zeep helpen van de 'vrije wil' en van al het goede dat er is (God). Deze afwijkende vormen zijn dus fundamenteel fake.

Het doen van een andere wil dan God's wil is een soort zelfvernietiging, alleen het feit dat de mens van oorsprong uit God geboren is houdt hem in leven, voor de rest lijdt hij onuitsprekelijk vanwege zijn zonde en blijft hij lijden omdat hij er geen afstand van doen wil. De pijn van de 'hel' (drijft naar God toe) en de onwil om God te gehoorzamen (drijft van God af) houden elkaar in een soort gruwelijke balans.

In de hel is er feitelijk ook geen sprake van leven, maar alleen maar van 'nog bestaan' in een hele gereduceerde vorm.

Ik denk dat mensen niet voor de hel bang hoeven te zijn, want als je er komt dan is dat 'vrijwillig', je eigen keuze.

Terug naar “Archief”