Sabra schreef:Misschien bedriegen we ons zelf wel, in is God alleen maar auto-suggestie.
Dat geloof ik althans niet, soms denk ik het weleens als ik weer eens twijfel. Erg makkelijk vind ik het in ieder geval niet om zomaar te geloven dat vele miljoenen mensen zomaar naar de hel zouden gaan.
Puur menselijk bekeken verliest God dan ook. Het aantal mensen in de hel zou dan groter zijn dan in de hemel, of heeft God al overwonnen omdat Hij ervoor gezorgd heeft dat er überhaupt mensen in de hemel komen?
Moeilijk hoor!
Hmmm... als de wens de vader van de gedachte is. Dan is het wenselijker om God weg te denken. Je bent dan nl. niemand verantwoording schuldig. En dat is een stuk makkelijker leven, nietwaar?
Verder, ik weet niet of God het verliest. Een ding is zeker, wij verliezen het door niet terug te gaan naar de Bron. God wilde waarschijnlijk mensen die oprecht konden
kiezen voor God. Bij die keuze hoort ook de mogelijkheid om niet te kiezen. Bij het scheppen van de mens heeft God ons een vrije wil gegeven om voor Hem te kiezen. Als God bepaalde mensen zou dwingen om bij Hem te zijn in de hemel, terwijl ze het liefste veraf van Hem zijn (neem Hitler als voorbeeld), dan zou God eerst de vrije wil van mensen moeten afpakken en ze tot robotten moeten maken, alvorens ze bij Hem kunnen zijn. Misschien is dat nog wel een ongelukkigere mogelijkheid voor de mens.