parsifal schreef:Kan de mens kiezen? Waartussen dan? In Jozua worden maar twee keuzes gelaten: De goden van de Kana"anieten of de goden die de voorouders van Israel dienden voor ze de levende God dienden. Het is onze verantwoordelijkheid inderdaad, maar we kunnen het echt niet zelf om voor God te kiezen.
Ik heb al eerder het boekje van J.I. Packer "Evangelisatie en Soevereiniteit" aangeraden. Dat is als het om de theoretische vragen hierover gaat zeer aan te raden. Ook voor de practische vragen trouwens. Juist doordat God het is die het doen zal kunnen we zekerheid hebben. Wij zelf maken er een potje van, God niet. Bij Hem mogen we zo zeker zijn als Mordechai was toen hij Esther naar de Koning stuurde. "Als je niet gaat, komt er wel op een andere manier redding." Dit kun je niet zeggen als het van de keus van mensen afhangt.
Dat is niet waar volgens mij, parsifal. Jozua is daar volgens mij aardig cynisch. Jozua 24:14, daarin zegt jozua dat ze alle goden moetne wegdoen die ze vereeerden voor ze de eufraat overstaken: vereer alleen de Heer. Wil je dat niet?kies dan nu wie je wilt vereren. De goden van je voorouders óf de goden van het nieuwe land. Maar Ik en mijn huis zullen de Here dienen!
heel droog gezegd kan je niet iemand bekeren natuurlijk. Je kan iemand wijzen op zijn verantwoordelijkheid en de consequenties, vraag en aanbod. En daarna moet iemand zich zelf bekeren. Net als d everloren zoon in lucas 15 mag je naar GOd (terug) gaan. Je mag dan Gods kind worden: aan wie hem aanvarden en in hem geloofden heeft hij het recht gegeven kinderne va God te worden. joh 1:12