Waarom behoort een christen nee te zeggen tegen homeopathie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2005 12:22

ketura schreef:In het gerenommeerde Britse medisch tijdschrift The Lancet van 27 augustus 2005 staat een artikel dat onlangs ook in Nederland de aandacht van een groot publiek heeft getrokken. Zwitserse onderzoekers betogen dat homeopathische middelen geen sterker genezend effect hebben dan een placebo (onwerkzaam fopmiddel, klik hier voor artikel over placebo). Dit is voor de VtdK natuurlijk geen nieuws, maar homeopaten beweren altijd dat hun middelen wel degelijk werken als echte geneesmiddelen en dat met homeopathie ziekten te bestrijden zijn. In de geneeskunde is het gebruikelijk om een dergelijke bewering te staven met het resultaat van wetenschappelijk onderzoek. Nu is het probleem dat dergelijk onderzoek aan zeer strenge kwaliteitseisen moet voldoen voordat men uit de resultaten definitieve conclusies kan trekken en zulk onderzoek bestaat bijna niet. Bij minder goed onderzoek doet zich een vertekening van de resultaten voor. Dit probleem treedt niet alleen op bij onderzoek naar alternatieve/complementaire geneeswijzen, maar evenzeer in de reguliere geneeskunde, bijvoorbeeld bij het testen van een nieuw geneesmiddel. In het algemeen geldt: hoe slechter het onderzoek, hoe werkzamer het middel lijkt te zijn. Bovengenoemde Zwitserse onderzoekers hebben een groot aantal onderzoekingen bestudeerd, zowel op het gebied van de homeopathie als op dat van de reguliere geneeskunde. Ze hielden alleen de in methodologisch opzicht beste homeopathie-onderzoeken over en vergeleken die met een aantal reguliere onderzoeken van dezelfde hoge kwaliteit. De homeopathische middelen bleken nauwelijks enig genezend effect te hebben terwijl de reguliere therapieën een duidelijke werking vertoonden, waarbij aangenomen mag worden dat vertekening van de resultaten door onvolkomenheden in de onderzoeksopzet in beide groepen even groot was. De onderzoekers trekken hieruit de conclusie dat eventuele klinische effecten van homeopathie placebo-effecten zijn.

mee eens, zie ook mijn betoog nav artikel lancet. Klein vraagje: wat is de VtdK?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2005 14:03

VtdK = Vereniging tegen de Kwakzalverij
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 04 okt 2005 18:38

misschien hangt het er ook nog van af tegen wat voor ziektes/bacterien/ect het helpt.

en wat je er mee wil behandelen. ik ga niet uit van de "genezende kracht" maar het is wel een feit dat je erg veel resultaat krijgt.
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

ketura

Berichtdoor ketura » 04 okt 2005 20:38

Yep, vereniging tegen de kwakzalverij.
Want sorry dat ik het zeg, het zijn nl allemaal kwakzalvers, homeopathen, iriscopisten, acupuncturisten, magnetiseurs, etc. allemaal kwakzalvers, bezield door de duivel.
Een Christen kan zich niet met goed fatsoen inlaten met kwakzalvers.
Toch ken ik er zat die er honderden euries aan spenderen.
Neem bv een vriendin van mij, ze is tegen de gewone medicijnen en koopt altijd spullen van Dr Vogel.
Heeft ze bv een keelontsteking, of een verkoudheid, dan gebruikt ze dingen van Dr Vogel en na 3 a 4 weken is haar keelontsteking over, en zij 25 euro's lichter.
Als je niets doet ook, alleen houd je dan die 25 euro in je zak.
Als je een antibioticakuur neemt is het na 3 tot 5 dagen over.
Mensen zijn zo makkelijk te beduvelen door welbespraakte wonderdokters.

ketura

Berichtdoor ketura » 04 okt 2005 20:40

Top twintig 20e eeuw
Tijdens de jaarvergadering 2000 van de VtdK hield de Voorzitter C.N.M. Renckens zijn traditionele jaarrede, ditmaal getiteld: "Kwakzalvers van de twintigste eeuw: een toptwintig als vastgesteld door de Vereniging tegen de Kwakzalverij". Hierin maakte hij de 20 belangrijkste kwakzalvers van de twintigste eeuw bekend, in volgorde van kwaadaardigheid. Uit een lijst van 50 kandidaten werden de volgende winnaars gekozen:

1. Moerman C. 11. Croiset G.
2. Samuels J. 12. De heer X.
3. Borgman J. 13. Eilers H.J.
4. Vander Upwich H. 14. Greet Hofmans
5. Staphorster Boertje 15. Jomanda
6. Defares J.G. 16. Neelissen F.J.M.
7. Sickesz M. 17. Maas H.P.J.A.
8. Van der Schaar P.J. 18. Miermet J.G.
9. Lodewijkx A.J. 19. Polderman Rama
10. Femia Haverhoek 20. Veeman J.

ketura

Berichtdoor ketura » 04 okt 2005 20:48

De grondlegger van de homeopathie is "dokter" Hahneman, die leefde van 1755-1843. Hahneman was lid van de vrijmetselarij, een gesloten geheim genootschap vol rituelen. Hij geloofde wel in God, maar verwees het heilbrengend werk van de Here Jezus naar het rijk der fabelen.
Homeopathische geneesmiddelen "werken" d.m.v. hoge verdunningen, hoe hoger de verdunning des te beter het werkt. De oertinctuur (kruiden/ mineralen) zijn dan niet meer aantoonbaar aanwezig! De D geeft de verhouding van verdunning aan D1, D2, D100, etc.

Het medicijn verkrijgt zijn kracht d.m.v. een schudproces (potentiëren of dynamiseren). Een magisch occult ritueel? Tovenarij?
Het principe berust dus op een verdunning + een schudproces.
Wat de homeopathie zegt is min of meer hetzelfde dat als je een aspirine of paracetamol in het IJsselmeer zou gooien en schudden (dat schudden kan natuurlijk niet, het gaat om het idee) dat als je daar dan een slok van zou nemen dit zou helpen voor de hoofdpijn.(?)

Hetzelfde is het wanneer je een kind limonade zou geven en je dit doet met een druppel siroop i.p.v. een flinke scheut + water. De homeopathie beweert dat allebeide hetzelfde zou zijn(!), die met het druppeltje + schudden zou zelfs beter zijn.(!)

Wanneer je naar een homeopaat toegaat is de kans heel groot dat hij gaat uitpendelen wat er aan de hand is. Ook het bepalen van de juiste medicijnen gebeurt door het uit te pendelen. Dit is een occult ritueel!

Voor alles wat met het occulte verband houdt:
Deuteronomium 18:10-12:
"Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. Want ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg."

Wedergeboren christenen kunnen geen heil verwachten van datgene wat door de afgoden bezoedeld is. Men wederstaat datgene wat de Heilige Geest wil schenken:
Exodus 23:24-25:
"Gij zult u niet nederbuigen voor hun goden noch hen dienen en gij zult niet doen naar hun werken, maar gij zult ze volkomen vernielen en hun gewijde stenen zult gij geheel verbrijzelen. Maar gij zult de Here, uw God, dienen; dan zal Hij uw brood en uw water zegenen en Ik zal ziekte uit uw midden verwijderen."

Jakobus 5:13-16:
"Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 okt 2005 07:45

Ik zeg nog een keer: je moet onderscheid kunnen en durven maken tussen oorspronkelijk en de hedendaagse vorm. Waarbij acupunctuur een goed voorbeeld is, vroeger in China uitgevonden door monikken die je Yin en Yang weer in evenwicht brachten, nu wordt dezelde techniek gebruikt om je te genezen van bepaalde (vaak spier/zenuw) klachten..

En trouwens, zou je dan nog wel naar een gewone dokter gaan, of naar een ziekenhuis, er zijn genoeg artsen die mensen omleggen (oude mensen en ongeboren kinderen) die levens niet belangrijk genoeg vinden, mensen als machines zien, als vervangbare dingen, over organen praten als over appels en eieren...

tja, als jij het niet kunt moet je het absoluut niet doen, ik zeg wees voorzichtig kijk, vraag (aan de dokter en de Dokter) en concludeer. En over vrijmestelarij... het is wat freaky, maar er zijn heel veel hoogstande mensen lid van vrijmetselarij (bijvoorbeeld Matt Herben), zegt dat wat over de intenties van die mensen? Ik heb Matt nog geen bezweringen zien uiten tegenover SGP-kamerleden en hem nog niet op een kleedje naar de kamer zien komen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 05 okt 2005 08:24

Wanneer je naar een homeopaat toegaat is de kans heel groot dat hij gaat uitpendelen wat er aan de hand is. Ook het bepalen van de juiste medicijnen gebeurt door het uit te pendelen. Dit is een occult ritueel!

Flauwekul. De homeopaat bepaalt welk medicijn je nodig hebt door je ziektegeschiedenis op te nemen en hij let daarbij op speciale dingen, bijvoorbeeld je geur, je karakter, je angsten, je ontwikkeling. Zonder pendelen. Hou je alsjeblieft aan de feiten zeg. Heb je wel eens een homeopaat in het wild gezien?
Ik geef meteen toe dat ik niet kan snappen hoe dat met die verdunningen zit. Maar ik zie wel dat er resultaten mee bereikt worden zonder enige occulte belasting.
Lisabeth

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 okt 2005 08:44

Flauwekul. De homeopaat bepaalt welk medicijn je nodig hebt door je ziektegeschiedenis op te nemen en hij let daarbij op speciale dingen, bijvoorbeeld je geur, je karakter, je angsten, je ontwikkeling. Zonder pendelen. Hou je alsjeblieft aan de feiten zeg. Heb je wel eens een homeopaat in het wild gezien?
Dit afdoen van flauwekul vind ik ook weer overdreven, de kans is groter dan bij een gewone arts dat dit gebeurd, maar hij is niet heeel groot (maar het is geen flauwekul).

Hij neemt je ziektegeschiedenis op en let op geur, karakter, angsten ontwikkeling? baseerd hij daar je ziekte geschiedenis op? op doet hij dat en + en de rest.

Ik geef meteen toe dat ik niet kan snappen hoe dat met die verdunningen zit. Maar ik zie wel dat er resultaten mee bereikt worden zonder enige occulte belasting.
correctie: zonder directe occulte belasting.

babousjka

Berichtdoor babousjka » 05 okt 2005 09:12

idd heb ik ook nog nooit een homeopaat zien pendelen.het zijn zeer vriendelijke, ècht in de mensen geinteresseerde hulpverleners.ik heb zelfs een aantal jaren een huisarts gehad die ook klassiek homeopaat was! en vooral bij kinderen hielp de homeopatie erg goed! baatte de homeopathie niet,dan kon hij iets reguliers voorschrijven.
over de verdunningen:van die paracetamol in het ijsselmeer is natuurlijk onzin want paracetamol is een chemische stof en een homeopatische verdunning is puur natuur.
de d'2's,d4's en d6's zijn meer klachtgericht en de hogere potenties zijn gericht op de gehele constitutie,dus het hele lichaam.en niks geest of iets dergelijks.
beseffen de tegenstanders wel dat nog niet zo heel lang geleden de planten en kruiden alles was waarmee men mensen( en dieren) kon genezen/helpen?
en dat de reguliere geneeskunde veel natuurlijke stoffen synthetisch namaakt,chemisch dus en dat er meestal akelige bijwerkingen bestaan bij reguliere geneesmiddelen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 okt 2005 09:21

beseffen de tegenstanders wel dat nog niet zo heel lang geleden de planten en kruiden alles was waarmee men mensen( en dieren) kon genezen/helpen?
Homeopathie is niet alleen kruidenleer... het is ook niet alleen een natuurgeneeswijze.

Dat homeopathen lieve mensen zijn geloof ik direct, er zijn ook aardige heksen, satanisten en moslims dus :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 okt 2005 09:55

Raido schreef:En trouwens, zou je dan nog wel naar een gewone dokter gaan, of naar een ziekenhuis, er zijn genoeg artsen die mensen omleggen (oude mensen en ongeboren kinderen) die levens niet belangrijk genoeg vinden, mensen als machines zien, als vervangbare dingen, over organen praten als over appels en eieren...

Ik denk niet dat er (veel) dokters zijn die zo kil reagerenals het over bv euthenasie gaat en ze beschuldigen van het niet belangrijk vinden van levens vindt ik dan ook oneerlijk en erg flauw.
Verder denk ik dat als je dagelijks tot aan je ellebogen in de menselijke organen zit je zo iemand een beetje afstandelijkheid tot zijn werk ook niet kwalijk kan nemen.

En over vrijmestelarij... het is wat freaky, maar er zijn heel veel hoogstande mensen lid van vrijmetselarij (bijvoorbeeld Matt Herben), zegt dat wat over de intenties van die mensen? Ik heb Matt nog geen bezweringen zien uiten tegenover SGP-kamerleden en hem nog niet op een kleedje naar de kamer zien komen.

Het is wel weer typisch hoe de vrijmetselaars er altijd weer bij de haren bij worden gesleept; is dat verplicht ofzo?. Wel maakt dit duidelijk dat dit gewoon een conspiracy theory is. :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 okt 2005 10:16

Raido schreef:
Dat homeopathen lieve mensen zijn geloof ik direct, er zijn ook aardige heksen, satanisten en moslims dus :)

dus wat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 okt 2005 10:38

wat betreft euth/abort. sorry

Het is wel weer typisch hoe de vrijmetselaars er altijd weer bij de haren bij worden gesleept; is dat verplicht ofzo?. Wel maakt dit duidelijk dat dit gewoon een conspiracy theory is.
Schijnbaar, mensen verwachten dat dit het complot van de antichrist is, na De Davinci Code en boeken/films over Uliminati enzo zijn die erg hip.

dus wat?

Dus zegt dat niks over het wel of niet gebruiken van 'occulte' geneeswijzen. Mensen hier denken dat 'occult' iets gruwelijks is (briesende leeuw) terwijl het ook gewoon heel iets normaals kan zijn (engel van het licht).

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 okt 2005 13:47

de d'2's,d4's en d6's zijn meer klachtgericht en de hogere potenties zijn gericht op de gehele constitutie,dus het hele lichaam.en niks geest of iets dergelijks.

D2, D4 en D6 zijn gewoon normale verdunningen, die kunnen werken.

D30 kan gewoon niet werken! dat houdt in: 1 deel werkzame stof op 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 delen water.
Dat betekent zoveel als: 1 werkzaam molecuultje uit de plantjes op een heel zwembad met watermolecuultjes.

En ik geloof niet dat er krachten zijn buiten de molecuultjes om, die erin gepotentioneerd kunnen worden.

Terug naar “Archief”