Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 14:09

Ikke21 schreef:Hoe zit het dan met de mensen die niet in God geloven?? Gaat bij hun het opvoeden allemaal verkeerd, nee dat geloof ik niet. We hebben ook nog zoiets als een eigen wil (bij deze mensen)

Ook de mensen die wel in God geloven hebben een eigen wil, maar als het goed is bidden wij wel tot God, of Hij ook deze krachten ons wil geven en of Hij ook hierbij ons wil helpen. We denken alles lekker zelf te kunnen, ook het opvoeden van kinderen, maar volgens mij word je er altijd wel bij bepaald dat wij dat zelf eigenlijk helemaal niet kunnen!!

we hebben God nodig, dat snap ik zeker, maar ook die mensen die die kinderen niet kunnen opvoeden, bidden ook om kracht van God en toch lukt het ze niet

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jun 2003 14:51

Ik ben benieuwd hoe oud we allemaal zijn (die gereageerd hebben) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik kom uit een gezellig groot gezin.....

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 jun 2003 15:56

Sommige mensen kunnen één kind niet normaal opvoeden. Andere mensen kunnen achttien kinderen wél normaal opvoeden.

Groetjes, Chloë
Laatst gewijzigd door Chloë op 23 aug 2003 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 11 jun 2003 16:10

Iedereen moet het voorzich weten, maar mensen die zeggen dat grote gezinnen asociaal zijn (vanwege overbevolking) zijn ongelooflijk naief, en praten maar wat na. Kan ik me zo kwaad om maken
We hebben nu al onderbezetting in de zorg en hulpverlening. En dan komt de grootste vergrijzng ernog aan. Echtwaar over tiental jaren zijn er onwijs veel mensen oud (babyboom van na de oorlog) terwijl er veel minder mensen werkende zijn (babystop van jaren 70/80)

Als wij oud zijn, zijn we dolblij met de kinderen uit grote gezinnen die dan werken.

Ik kom zelf uit een gezin van 3 kinderen. Ik vind het overbevolking verhaal best een beetje opgaan. Deze wereld wordt op een gegeven moment te veel belast. Ik denk dat dat nu al het geval is. De hele bioindustrie is toch ook aanwezig omdat we allemaal vlees willen hebben, en als je al die beesten de ruimte wilt geven, nemen die heel wat ruimte in beslag, die er niet eens is.

Het argument dat er mensen nodig zijn, om voor de kinderen, geboren tijdens de babyboom, te zorgen gaat volgens mij ook niet op. Dat zou betekenen dat er ieder moment net zo veel mensen geboren zouden moeten worden als tijdens de babyboom. Anders zullen er op een gegeven moment weer bejaarden zijn die niet goed genoeg verzorgd kunnen worden. Dat zou helemaal een explosie van de bevolking van Nederland betekenen.

Hierbij buiten gelaten of al die kinderen genoeg liefde en zorg krijgen, want daar weet ik werkelijk waar niks vanaf.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 11 jun 2003 16:31

beter grote gezinnen dan kleine gezinnen. Om als enig kind op te groeien is ook niet alles. Al lijkt het me ook niet alles om in een heel groot gezin op te groeien. Ken iemand die uit een gezin van 20 (!) kinderen, op zich leer je dan wel verantwoordelijkheid te dragen, en alleen ben je nooit, maar soms krijg je wel weinig aandacht van ouders, helemaal als je een van de oudsten bent.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 11 jun 2003 16:37

beter grote gezinnen dan kleine gezinnen. Om als enig kind op te groeien is ook niet alles.

Er bestaat ook nog een tussenweg. 2,3 of 4 is natuurlijk ook een mogelijkheid. Waarom zouden grotere gezinnen beter zijn dan kleine?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 11 jun 2003 16:52

TheKeimpe schreef:
Sabra schreef:
Elsa schreef:
Daarom denk ik dat we gewoon meer afhankelijk van de Heere moeten leven. Als Hij de kindjes schenkt, dan schenkt Hij de kracht erbij om ze op te voeden. :!:

Zo gemakkelijk gaat het dus niet. Als wij als mensen iets doen, wil niet zeggen dat God ons dan maar alles geeft om het op te lossen.

Het krijgen van kinderen is iets wat volledig in de verantwoordelijkheid van de mensen ligt. God maakt niet zwanger, met alle eerbied gezegd, dat doen we zelf.

BLEH! ;) Ik vrees dat je, wanneer je gewoon doet zoals je geschapen bent, je wel degelijk mag zeggen dat God dan voor je zorgt. Dus als jij, gewoon via een natuurlijke weg, kinderen KRIJGT, dan mag je wel zeker op God vertrouwen dat Hij je de kracht wil geven om je te helpen ze op te voeden.

en wanneer je dus die kracht niet krijgt en als vrouw overspannen bent is God gestopt met helpen (sorry ff beetje lomp uitgedrukt)

Ik vind dat je ook je verantwoordelijkheid moet kennen.
Ik ken ook hele grote gezinnen (12 of meer kinderen) en vraag me af of dat de bedoeling is. Ook trouwens bij gezinnen waar 5 of 6 kinderen in idem aantal jaren worden geboren. Vrouwen zijn dan bijna alleen maar zwanger. Maar goed, ik vind het toch wel heel moeilijk. Je zult mij nooit een groot gezin zien veroordelen. Ik ben opgegroeid in een gezin met 4 kinderen en vind dat zelf gewoon mooi getal. Maar dat is ook gewenning denk ik.
Time flies when you have none!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: .

Berichtdoor lizzz » 11 jun 2003 17:02

Antiblob schreef:
beter grote gezinnen dan kleine gezinnen. Om als enig kind op te groeien is ook niet alles.

Er bestaat ook nog een tussenweg. 2,3 of 4 is natuurlijk ook een mogelijkheid. Waarom zouden grotere gezinnen beter zijn dan kleine?

ja oke, 3 kinderen is voor mij de perfecte gezinssamenstelling :D Met klein bedoel ik 1 of 2. Ik denk dat het best goed is om verantwoordelijkheid te hebben voor broertjes en zusjes, en de kans dat je verwend wordt is in een groot gezin ook kleiner.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: .

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 17:04

lizzz schreef:
Antiblob schreef:

ja oke, 3 kinderen is voor mij de perfecte gezinssamenstelling :D Met klein bedoel ik 1 of 2. Ik denk dat het best goed is om verantwoordelijkheid te hebben voor broertjes en zusjes, en de kans dat je verwend wordt is in een groot gezin ook kleiner.

hmm dat weet ik niet... miijn jongste broertje wordt best wel verwend.. doordat hij zelf nog maar 9 is en wij al wat ouder zijn heeft dat wel zijn voordelen voor hem

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 11 jun 2003 17:15

ja ok, dat is wel weer zo, nakomertjes in grote gezinnen zijn vaak wel verwend...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 17:18

lizzz schreef:ja ok, dat is wel weer zo, nakomertjes in grote gezinnen zijn vaak wel verwend...

en de oudsten zoals ikmogen altijd veel midner dan de jongsten mijn broertje van een jaar jonger mag even veel als mijn broer van een jaar ouder als mij.

toen die tijd mocht hij net zoveel als mijn andere broertje van 16, niet eerlijk dus en voer mij maar te zwijgen. niet dat ik zielig of moeilijk thuis heb, maar tis niet helemaal eerlijk

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 17:19

lizzz schreef:ja ok, dat is wel weer zo, nakomertjes in grote gezinnen zijn vaak wel verwend...

ja, nou ja, nakomertje.. hij is 4 jaar na mijn jongste broertje... dus dat valt op zich mee. Maar ja als je 7 kinderen hebt, dan kan het wezen dat er een groter verschil zit tussen de oudste en de jongste....

we zouden anders nog wel een nakomertje hebben, die zou nu dan 2 jaar zijn geweest... dat zou dan het 8ste kind zijn geweest en dan nog zouden we er even blij mee zijn geweest.. al was het een nakomertje en al was het dan ''al" het 8ste kind

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jun 2003 19:58

Maarten schreef:En om Napoleon de woorden uit de mond te nemen: waarom staat dit topic in vredesnaam bij religie?

tja, ik wilde juist mijn mond erover houden, ik kreeg zo'n don quichotte-gevoel...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 jun 2003 21:40

lizzz schreef:beter grote gezinnen dan kleine gezinnen. Om als enig kind op te groeien is ook niet alles. Al lijkt het me ook niet alles om in een heel groot gezin op te groeien.

Ik ben enig kind. En ik heb er echt nooit problemen mee gehad. Ik zou niet weten wat het probleem is dat je alleen bent? Ik zou het denk ik juist vervelender vinden als ik steeds heel veel anderen om me heen heb. Maar het is gewoon de situatie. Je went daar aan.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 jun 2003 22:01

Ik heb nu eigenlijk alleen maar reacties gelezen van kinderen die uit grote gezinnen komen. Maar hoe staat het met de moeders?
Ik vraag me af of die met elk kind wat er kwam wel even blij waren.
Of dat ze soms best wel eens moesten huilen omdat ze weer zwanger waren, en tegen nog een kleintje op zagen.
Ik heb in mijn mans en mijn familie ook grote gezinnnen.
Zelf 1 van de 7, mijn man 1 van de 9, en zijn zussen en broers hebben ook grote gezinnen. Bij mij een zus die er 7 heeft.
En eerlijk gezegt hebben ze allemaal toegegeven dat ze echt niet altijd blij waren met weer een kind.
Ik heb zelf mijn jongste zus moeten troosten toen ze zwanger was van de jongste. Dus die ideaal beelden die jullie scheppen zijn in het echt wel even anders.
Hetzelfde kwam ik tegen in mijn werk als kraamverzorgster. Ook daar menig traantje moeten weg helpen vegen en praten omdat er weer een kind was.
Dus geloof me er zullen veel moeders van grote gezinnen gehuild hebben als bleek dat ze weer zwanger waren.

Terug naar “Archief”