Hoe kan ik een kind van God worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Hoe kan ik een kind van God worden

Berichtdoor Willempie » 09 jun 2003 13:57

Ik heb een aantal vragen. 1. Ik voel mij op dit moment niet echt heel zondig en toch zou ik graag een kind van God willen zijn. Nu wordt er altijd gepreekt dat je eerst goed je ellende moet kennen voordat je naar Jezus mag gaan. Maar als je nou je ellende niet voelt, mag je dan vragen of God je die ellendekennis wil geven? 2. Aan de andere kant wordt er ook gepreekt dat als je in Jezus gelooft, ("Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.") dat je dan bekeerd bent. Maar ik merk dat ik uit mijzelf helemaal niet geloven kan. 3. De gelijkenis van het verloren schaap zegt toch dat de Heere Jezus zelf zijn verloren schaap opzoekt, zonder dat dat schaap ook maar moeite doet om de kudde terug te vinden. Dat is toch in strijd met bovenstaande vragen, want dat schaap voelde zich niet ellendig, maar toch vond de Goede Herder hem ("Ik ben gevonden van degenen die mij niet zochten") en dat schaap geloofde ook niet eerst voordat de Goede Herder hem vond. Ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is. Ik zit hier echt mee en weet niet hoe ik een kind van God kan worden.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 09 jun 2003 15:45

als je je volledig aan jezus geeft en je wilt jezus volgen dan ben je
al een kind van god

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2003 16:05

Gefeliciteerd! je hebt de juiste attitude om door te gaan naar de hemelse gewesten!
Je wilt dolgraag een kind van God zijn, prijs God daarvoor! Het enige wat jij hoeft te doen is te bidden tot God en Hem het hemd van zijn lijf te vragen met alle vragen waar jij mee zit!! Vraag Hem om zich aan jou te openbaren. vertel Hem dat jij je helemaal ten dienste van Hem wil stellen! Doe dat desnoods met het lied: Vader, Jezus, Heilige GEest ik aanbid u, leg mijn leven voor U, halleluja.

...maar ze verlangden naar een beter vaderland, het hemelse. Daarom schaamde GOd zich niet hun God genoemd te worden: voor hen heeft hij immers een stad gebouwd? hebr 11:16.

Gods zegen gewenst, William. BId en praat met God, Hij ontvangt je met open armen. misschien ben je een schaapje wat Hij terug gehaald heeft ,misschien ben je een jongste zoon die zelf terugkeert. HEt belangrijkste is, dat de Vader zijn armen open heeft om je te ontvangen!!!! het nadenken over het hoe en wat, dat komt later wel!

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2003 16:13

Mooi lied Willempie, hoor ik net op de nieuwe opwekkingcd:

Nog voordat je bestond,
kende HIj je naam
Hij zag je elk moment
en telde elke traan
OmdatHij van je hield,
gaf Hij zijn eigen Zoon
hij wacht alleen nog maar
totdat je komt.

En wat je nu ook doet,
zijn liefde blijft betaan
ook niets wat jij ooit deed,
verandert daar iets aan.
Omdat HIj van je houdt,
gaf Hij zijn eigen zoon
En nu is alles klaar,wanneer jij komt.

KOm tot de vader,
kom zoals je bent.
Heel je hart, al je pijn
is bij Hem bekend.
De liefde die Hij geeft
de woorden die Hij spreekt.
Daarmee is alles klaar
wanneer jij komt.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 jun 2003 16:29

Hoi Willempie,

Ik weet niet wat precies de achtergrond is van de vraag die je stelt. (kerk genootschap ed) Wel vraag ik me af wat je precies verwacht van het kindschap? Is dat een altijd blij en gelukkig gevoel, of iets anders?

De Heere God werkt door Zijn Woord de Bijbel. Neem de middelen waar, lees de Bijbel bidt tot God en zo Hij vertoeft, verwacht Hem want Hij zal gewisselijk komen. Wie volharden zal tot het einde zal zalig worden. Verwacht echter geen geen rimpelloze levenszee. God belooft geen gemakkelijke reis, wel een behouden aankomst.

Je opmerking over zondebesef doet me vermoeden dat je uit de wat rechtsere kringen van de gereformeerde gezindte komt. Lees dan ook vooral de Dordtse Leerregels eens, die zijn zo bemoedigend voor hen die God zoeken.

Groet

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Hoe kan ik een kind van God worden

Berichtdoor meschianza » 11 jun 2003 12:29

Willempie schreef:Ik heb een aantal vragen. 1. Ik voel mij op dit moment niet echt heel zondig en toch zou ik graag een kind van God willen zijn. Nu wordt er altijd gepreekt dat je eerst goed je ellende moet kennen voordat je naar Jezus mag gaan. Maar als je nou je ellende niet voelt, mag je dan vragen of God je die ellendekennis wil geven? 2. Aan de andere kant wordt er ook gepreekt dat als je in Jezus gelooft, ("Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.") dat je dan bekeerd bent. Maar ik merk dat ik uit mijzelf helemaal niet geloven kan. 3. De gelijkenis van het verloren schaap zegt toch dat de Heere Jezus zelf zijn verloren schaap opzoekt, zonder dat dat schaap ook maar moeite doet om de kudde terug te vinden. Dat is toch in strijd met bovenstaande vragen, want dat schaap voelde zich niet ellendig, maar toch vond de Goede Herder hem ("Ik ben gevonden van degenen die mij niet zochten") en dat schaap geloofde ook niet eerst voordat de Goede Herder hem vond. Ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is. Ik zit hier echt mee en weet niet hoe ik een kind van God kan worden.

Ik herken je verhaal wel. Ik zit er, vanwege mijn kerkelijke achtergrond, ook mee de laatste tijd. Hoe kan ik ooit beseffen dat ik de eeuwige doodstraf heb verdient? Ik voel me hoogstends een kruimeldiefje. Wel kan ik niet meer met het idee leven, dat je eerst een bepaalde mate van zondekennis moet hebben voor je naar God mag gaan. En andere gedetailleerd geschreven bekeeringsystemen, door de mens uitgedacht om andere, zoekende mensen, mee om de oren te slaan. Echt, je moet nu JEzus volgen, en niet wachten 'Tot God de eerste stapppen zet' WAnt hoe meer je JEzus, volgt, Hem lief hebt, en Gods geboden wil bewaren, hoemeer je er achter komt hoe zondig je bent. JEzus wil jou leren wat genade is, waarom jij dat zo hard nodig hebt, maar dan moet je wel achter Hem aan!

Er staat niet: U bent gereed, dus kom naar het feest' er staat: Het feest is gereed, dus kom' (Spurgeon: Zoekt en gij zult vinden)

Wanneer je ooit beseft dat je een Kind van God bent, dat God jou in genade tot zich heeft getrokken, kijk je terug op je leven en zul je zien dat het inderdaad dat het God was die jou al had gevonden voor je Hem zocht. Maar Hij laat nooit iemand buitenstaan, als je Hem eerlijk zoekt.

Strijd om in te gaan!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 12:31

ik zit tegenwoordig te twijfelen of ik God ooit nog wel kan vinden. Hij is oneindig ver van mij.

joris

Berichtdoor joris » 11 jun 2003 12:37

paprikameisje2 schreef:ik zit tegenwoordig te twijfelen of ik God ooit nog wel kan vinden. Hij is oneindig ver van mij.

Broeders en zusters, omdat God zo goed voor ons is, roep ik u op uzelf aan te bieden als een levende en heilige offergave die hijgraag aanvaardt. Dat is is uw ware eredienst: loop niet mee in het gareel van deze wereld. U moet andere mnsen worden met een nieuwe gezindheid. Dan kunt u beoordelen wat God wil, wat goed is en volmaakt en wat hem aangenaam is. rom 12:1

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 12:39

joris schreef:
paprikameisje2 schreef:ik zit tegenwoordig te twijfelen of ik God ooit nog wel kan vinden. Hij is oneindig ver van mij.

Broeders en zusters, omdat God zo goed voor ons is, roep ik u op uzelf aan te bieden als een levende en heilige offergave die hijgraag aanvaardt. Dat is is uw ware eredienst: loop niet mee in het gareel van deze wereld. U moet andere mnsen worden met een nieuwe gezindheid. Dan kunt u beoordelen wat God wil, wat goed is en volmaakt en wat hem aangenaam is. rom 12:1

dat wil niet, kweet wel hoe het moet, hoor het elke zondag in de kerk, maar als het niet wil, wodt je daar helemaal kriegel van

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 11 jun 2003 12:41

Wat is de belangrijkste reden om een kind van God te willen zijn?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 12:47

RieBo schreef:Wat is de belangrijkste reden om een kind van God te willen zijn?

wist ik dat maar

joris

Berichtdoor joris » 11 jun 2003 12:50

Ga bidden, paprika! Je praat vanuit iets wat je mist, dus je weet wat je mist volgens mij!!!! Leg je leven neer bij de troon van God! We kunnen dus vol vertrouwen naderen tot de troon van God. Daar zullen we barmhartig en genadig behandeld worden en op de juiste tijd hulp ontvangen. hebr 4:16.

God wil juist graag dt je naar hem toe komt vanuit het niets. Je kan het zelf niet, dus wat dat betreft zit je precies goed!!!! praat met Hem en vraag of Hij mere van zich wil late horen! Belijd je zonde en neem de beslissing dat je voor God wilt leven. Wat moet je daarvoor laten? Vraag Hem bij je te komen wonen!! stel je hart open! Dat moet je toch echt zelf doen!

ik zal voor je bidden! En je mag me altijd benaderen via een berichtje!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 jun 2003 13:38

Hoe je een kind kan worden van God? Door in geloof Zijn genade aan te nemen. Maar goed... Da's niet zo makkelijk als je in een "bevindelijke" kerk zit.

In deze preek http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2027&postdays=0&postorder=asc&start=120 die op deze Url staat, preekt Spurgeon over de moeiten van het bevindelijke milieu. Ik hoop dat er wat tussen staat dat je kan helpen.

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Re: Hoe kan ik een kind van God worden

Berichtdoor Else-Marilyn » 11 jun 2003 14:30

Willempie schreef:Ik heb een aantal vragen. 1. Ik voel mij op dit moment niet echt heel zondig en toch zou ik graag een kind van God willen zijn. Nu wordt er altijd gepreekt dat je eerst goed je ellende moet kennen voordat je naar Jezus mag gaan. Maar als je nou je ellende niet voelt, mag je dan vragen of God je die ellendekennis wil geven? 2. Aan de andere kant wordt er ook gepreekt dat als je in Jezus gelooft, ("Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.") dat je dan bekeerd bent. Maar ik merk dat ik uit mijzelf helemaal niet geloven kan. 3. De gelijkenis van het verloren schaap zegt toch dat de Heere Jezus zelf zijn verloren schaap opzoekt, zonder dat dat schaap ook maar moeite doet om de kudde terug te vinden. Dat is toch in strijd met bovenstaande vragen, want dat schaap voelde zich niet ellendig, maar toch vond de Goede Herder hem ("Ik ben gevonden van degenen die mij niet zochten") en dat schaap geloofde ook niet eerst voordat de Goede Herder hem vond. Ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is. Ik zit hier echt mee en weet niet hoe ik een kind van God kan worden.

Willempie, ondanks dat je het geloof niet bij jezelf voelt, moet je dit blijven vasthouden, namelijk dat aan Gods gerechtigheid genoeg gedaan is. Het begrip 'geloven' wordt het duidelijkst verklaard door het eenvoudige woord 'vertrouwen'. Zo is geloof het aanvaarden van Gods rijke belofte die is vervat in de persoon van Zijn Zoon. Het is God aan Zijn Woord houden, en vertrouwen in Jezus Christus als zijnde mijn zaligheid, hoewel ik Zijn zorg volkomen onwaardig ben.

Daarnaast is er ook een bevel om te geloven. Het gebod is dat je 'gelooft in Zijn Zoon Jezus Christus'. Niet dat je eerst moet wachten op genoeg geloof of ellendekennis. De Bijbel spreekt niet over voorwaarden. Hoe zondig en verdorven je ook ben, God wenkt je om tot Hem te komen. Toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend door de dood van Zijn Zoon. En hij roept nog steeds tot een ieder van ons: Kom herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven'. Dit geloven is op Christus vertrouwen. Spurgeon zegt dat je de kracht hebt om Jezus te geloven wanneer je er reeds van overtuigd bent geworden dat Hij het waard is om geloofd te worden. Daarom gaat het!

Zeg dan maar als eenvoudige gelovige:

'Ik geloof dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken; daarom, hoewel ik een zondaar ben, steun ik geheel op Hem.
Ik weet dat Zijn gerechtigheid de goddeloze rechtvaardigt; daarom, ofschoon ik goddeloos ben, vertrouw ik dat Hij mijn gerechtigheid is.
Ik weet dat Zijn kostbaar bloed in de hemel bij God pleit ten behoev van hen die tot Hem komen. Aangezien ik tot Hem kom, weet ik door het geloof ik deel heb aan Zijn eeuwigdurende voorspraak'

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 jun 2003 19:00

Mensen allereerst kan geen mens hierin helpen. Alleen God kan de Weg wijzen. Hij is het die mensen tot bekering brengt. Hij is het die mensen tot Zijn kinderen aanneemt. Hij is het die alles doet. Dit kan beangstigend zijn, alsof je er misschien niet bij zult horen. Maar weet ook dat onze Heere weende over Jeruzalem. Weet dat Hij beloofd heeft dat "wie zoekt ook zal vinden." Ik vind het heel mooi hoe het in de Dordtse Leerregels is verwoord:

"Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren."

Wanhoop niet over de uitkomst als God nu nog ver weg is of lijkt. (Ik ga je niet vertellen dat je een kind van God bent als je het zelf niet gelooft.) Grote mensen uit de geschiedenis van de kerk zaten vreselijk in het duister. Ze wisten wat ze misten, maar het duurde een tijd voor ze echt tot geloof kwamen. Denk aan John Wesley, denk aan Maarten Luther, denk aan John Nelson Darby. Het duurde bij sommigen jaren. Niet dat dit de normale weg is. Ook het leven nu is al belangrijk, maar wanhoop niet.

Denk ook aan Bijbelse Geschiedenissen:

Kijk eens hoe lang Abraham moest wachten op God voor deze aan Hem verscheen na de geboorte van Ismael: (gen 16:16-17:1). Of vergelijk Gen 25:20/21 en 25:26 met elkaar. Weet zeker dat God geen bidder laat staan.

Zoek trouwens niet naar zonde. Zoek Christus, Hij zal de zonden ook openbaren.

Als dit belerend klinkt excuses daarvoor. Ik heb geen wijsheid in pacht. Alleen de Heere heeft dat.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”