Het gaat erom dat de mensen die voor deze mensen zorgen daar zelf ook veel aan kunnen hebben. Dat hoeft niet per sé een hoofddoel te zijn maar één van de doelen. Nuancering is alles...De meer pragamatische visie die in deze discussie genoemd wordt:
Surfer schreef:
Maar inderdaad kan het ook zo zijn dat andere mensen hun zorg kunnen geven en dat het daardoor betekenis krijgt.
deel ik niet direct, in een tijd waarin te kort is aan personeel in de verzorging kunnen de verzorgenden zich toch wel nuttig maken. Ik vind het eigenlijk onzin om een dergelijke uitspraak te doen.
als je dat niet doet leef je niet maar besta je alleen maar.Misschien moeten we beginnen met ons af te vragen wat überhaupt de zin van het leven is.
deze gedachte veronderstelt dat God op zoek is naar verheerlijking van zichzelf. Voor deze veronderstelde houding kan ik geen bewondering hebben. Integendeel, die zie ik terug bij de gevallen mens die zichzelf zoekt. Hoe dichter je bij God komt, hoe meer je van jezelf kwijtraakt en hoe aangenamer je daardoor als mens wordt.Volgens mij is de mens geschapen tot eer van God.
Deze veronderstelling kan daarom fundamenteel niet waar zijn.
Ik zou dit liever formuleren als: De mens is geschapen omdat God daar plezier aan had. God's heerschappij is in beginsel niet gebaseerd op macht maar op liefde en rechtvaardigheid. En we moeten Hem niet gehoorzamen, moeten is een contradictie in het koninkrijk van God.De mens is geschapen omwille van God. Hij heeft de heerschappij. Hij is Koning en Hem moeten we gehoorzamen.