Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 sep 2005 11:46

Hmm ok, tja dan is bericht nog minder leuk. Omdat het dan al zo'n tijd is. Maar positief vooruit kijken, ik ken ook gemeenten die 4 of 5 jaar vacant waren en dit jaar weer een nieuwe predikant mochten krijgen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

@ broeders en zusters van de Christelijk Gereformeerde kerk

Berichtdoor Yael » 30 sep 2005 18:36

van de week kregen wij het gemeentecontact en onze kerkenraad had het goed gedacht voor de jeugd een vervolgverhaal te plaatsen, het boekje van ds W Harinck over de 10 geboden. dit is een dominee uit de gereformeerde gemeente... ik heb hier moeite mee omdat in onze gemeente een paar jaar geleden een kerkscheuring is geweest en onze toenmalige predikant toen van de gereformeerde gemeente geworden is en een stuk of 100 leden nu gergem zijn.
zou het niet beter zijn als ze een boekje kiezen van een predikant uit onze eigen kerk? ds van Amstel heeft ook veel mooie boekjes geschreven met aansprekende onderwerpen voor de jeugd...
natuurlijk is het een mooi voorstel van de kerkenraad maar blijf dan wel binnen de muren van de Christelijk Gereformeerde kerk! dit roept bij mij herinneringen op aan hoe het voor de kerkscheuring was... snap ook niet dat onze huidige predikant er niks tegen gedaan heeft...

snappen jullie dit? of maak ik me (weer eens) druk om niks?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 30 sep 2005 18:50

... niet zo verstandig om zo'n verhaal te plaatsen (met alle achting voor de gergem- dominee). 't Roept toch weer oud zeer op! Beter een verhaal van iemand uit de eigen achterban of van een Hervormde...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2005 18:53

ik heb niks tegen de ger gem hoor of tegen ds Harinck ik heb hem weleens gehoord (toen ik 13 was ofzo..) en vond het best een fijne dominee. daar gaat het eigelijk niet om, meer dat we onze eigen indentiteit moeten benadrukken. vraag me af of ze in de ger gem stukjes zouden plaatsten van bv. ds r kok....( :mrgreen: )

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 30 sep 2005 19:00

Yael schreef:ik heb niks tegen de ger gem hoor of tegen ds Harinck ik heb hem weleens gehoord (toen ik 13 was ofzo..) en vond het best een fijne dominee. daar gaat het eigelijk niet om, meer dat we onze eigen indentiteit moeten benadrukken. vraag me af of ze in de ger gem stukjes zouden plaatsten van bv. ds r kok....( :mrgreen: )

... als jullie die scheuring niet hadden gehad was et minder een probleem en zoals je het zegt: ik denk dat ze in de GG meer hun identiteit benadrukken. Ds. Bakker wordt wel vaak giciteerd in GG- kringen maar dat is 't denk ik zo'n beetje.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2005 19:04

inderdaad dan had je dat vervelende gevoel er niet bij... daarbij denken cgk toch uit de 3 verbondenleer en hun uit twee. :P

kerkmuren zijn er nu eenmaal. ](*,)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 sep 2005 19:08

ik vind het ook niet echt een goed idee van de kerkenraad
er zijn genoeg predikanten die goed schrijven kunnen voor de jeugd... er staat vaak genoeg iets in De Wekker... en dan denk ik ook snel aan ds van Amstel
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2005 19:11

inderdaad mw :wink: en over de Thora weet ik nog wel mooie boekjes van Joodse hand.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 sep 2005 20:45

En we hebben uiteraard ook nog het kerkblad voor het noorden met een speciale jeugdrubriek. Zoals deze week met een artikel over de kinderboekenweek.

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 02 okt 2005 21:31

tanteoranje schreef:
Yael schreef:ik heb niks tegen de ger gem hoor of tegen ds Harinck ik heb hem weleens gehoord (toen ik 13 was ofzo..) en vond het best een fijne dominee. daar gaat het eigelijk niet om, meer dat we onze eigen indentiteit moeten benadrukken. vraag me af of ze in de ger gem stukjes zouden plaatsten van bv. ds r kok....( :mrgreen: )

... als jullie die scheuring niet hadden gehad was et minder een probleem en zoals je het zegt: ik denk dat ze in de GG meer hun identiteit benadrukken. Ds. Bakker wordt wel vaak giciteerd in GG- kringen maar dat is 't denk ik zo'n beetje.

Ook prof. G. Wisse wordt nogal geciteerd in de kring binnen de Gereformeerde Gemeenten. Maar inderdaad ik vind het niet zo verstandig van de kerkenraad van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Alphen aan den Rijn, om tot zo'n actie over te gaan.
Ik vind het altijd ook mooi op te lezen dat in bepaalde Hersteld Hervormde Gemeenten op de bijbelkring gebruik wordt gemaakt van boekjes van predikanten van de PKN. Dat dat andersom gebeurd, betwijfel ik.... (dit is beetje off-topic).

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 okt 2005 09:36

Jacq schreef:Ik vind het altijd ook mooi op te lezen dat in bepaalde Hersteld Hervormde Gemeenten op de bijbelkring gebruik wordt gemaakt van boekjes van predikanten van de PKN. Dat dat andersom gebeurd, betwijfel ik.... (dit is beetje off-topic).

Waar is je twijfel op gebaseerd als ik vragen mag?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2005 12:50

Jacq schreef:Ik vind het altijd ook mooi op te lezen dat in bepaalde Hersteld Hervormde Gemeenten op de bijbelkring gebruik wordt gemaakt van boekjes van predikanten van de PKN. Dat dat andersom gebeurd, betwijfel ik.... (dit is beetje off-topic).

waarom vind je dat mooi om te lezen?
Ik denk dat er nog niet zoveel HHk boekjes zijn verschenen...
En verder herken ik je suggestie van de PKN helemaal niet. De PKN leden zijn absoluut niet kerk-bewust. (anders hadden ze hun eigen kerk niet opgeheven) Het maakt daar over het algemeen niet uit of een boekje door een GG/CGK/ex-PKN-HHK/americaan etc ds is geschreven.

Omgekeerd weet ik wel dat er van de hervormde zondagsschool methode in de GG gebruik gemaakt wordt..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2005 17:48

@Jacq: ja het was idd de gemeente van A a/d R. maar dat wilde ik er juist niet bijzetten. :wink: ik maak me meer zorgen nu over wat er gaat gebeuren rondom ds loonstra... als er weer een scheuring komt in onze gemeente of iedergeval binnen de cgk... :cry:

ds g wisse wordt zeker geciteerd door de ex predikanten uit de cgk hahahaha :mrgreen: :lol:

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 04 okt 2005 18:42

In de Hersteld Hervormde Gemeenten te Soest, Apeldoorn en Scherpenzeel wordt gebruik gemaakt van boekjes van PKN-predikanten. Ook weet ik dat sommige Hersteld Hervormde Gemeenten gebruik maken van boekjes van predikanten uit de Chr. Geref. Kerk en de Geref. Gemeenten.

Maar om even op de CGK terug te komen:

- Fijn voor kandidaat Versluis (zoon van de overleden LCJ-jeugdwerkadviseur) dat hij nu een beroep heeft van Zaamslag.

- Jammer voor 's-Gravenzande, dat ze weeral een bedankje te verwerken kreeg. Ds. B. de Graaf uit Nunspeet bedankte voor het betroep

- Hoop misschien in Zeewolde. Na de moeilijke periode, is het 2e beroep in de vacature uitgebracht en wel op ds. Kieviet uit R'dam-Kralingen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 okt 2005 18:56

Jacq schreef:- Jammer voor 's-Gravenzande, dat ze weeral een bedankje te verwerken kreeg. Ds. B. de Graaf uit Nunspeet bedankte voor het betroep

als je menselijk denkt ook niet vreemd...
ds Klomp is net vertrokken uit die gemeente naar veenedaal... dus er is al een vacante plaats

ik ben benieuwd wanneer kandidaat A Hoekman een beroep krijgt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”