twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 21:39

Liesl schreef:Tja we dwalen een beetje af wat opzich niet erg is. Je antwoord is helder alleen vraag ik me wel af of je hierbij ook zou kiezen om twee maal op een zondag naar de kerk te gaan?

Je bedoelt als ik een kerk vind waar ik me erg thuisvoel en ik wil daar lid van worden en die kerk heeft twee diensten? Misschien zou ik dan wel twee keer gaan ja. Als er vesper is, ga ik ook altijd twee keer. 's Ochtends voor de preek en 's middags voor de muziek enzo (ja ik ga natuurlijk voor God he...)

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 23 okt 2002 21:52

Ik ga als ik de mogelijkheid heb 2 keer op een zondag naar de kerk.

Soms zit ik een hele zondag niet in de kerk, ik ben muzikant en moet op zondag wel eens optreden. (ik heb het over 2 zondagen per jaar, ik ben alleen wel onmisbaar)
Ik mis dan wel echt iets, en lees iets extra uit de Bijbel om toch nog een goede zondag te hebben. Ik heb al vele discussies gevoerd over het optreden op zondag.

Vergeet het volgende niet:
Je gaat naar de kerk omdat je christen bent, je bent geen christen omdat je naar de kerk gaat.
Dus, dat.

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 21:59

Bij welke kerkgenootsschap zit jij Night? Een vraagje: jij zegt dat je op de zondag met geestelijke zaken bezig dient te houden. Maar als ik in mijn geval mag spreken: Om 930 uur en om 1500 uur heb ik kerk. Daarnaast heb ik op vrijdag Jeugdvereniging en 1 maal in de twee weken zondagavond een gespreksgroep. Maar tussen de diensten heb ik vaak nog wel tijd over. Wanneer het moet, dan ga ik gewoon studeren. Met nadruk op MOET. Ik probeer wel zoveel mogelijk te plannen om dat niet te doen, maar voor een tentamenweek (waar het toch om gaat op HBO) geneer ik me niet om het even over te kijken.

Maar waarom zet ji jde zondag in het daglicht als dag dat je met geestelijke zaken bezig dient te houden?? Onderzoek voor jezelf doen kun je ook door de weeks doen natuurlijk. Volgens mij is dit een punt waar jezelf je prioriteiten legt.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 23 okt 2002 22:10

ik was iets vergeten: Ik ben igg Nederlands Hervormd, ik ga ook heel vaak naar de Christelijk gereformeerde kerk. Die zit tussen "zwaar en licht" in; helemaal mijn keuze :D
Dus, dat.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 08:43

Volgens mij is het gewoon een heel simpel antwoordt. Omdat de kerken dat hebben afgesproken en vast gelegt in de kerkorde.
Artikel 65: De kerkenraad zal de gemeente op de dag des Heren tweemaal samenroepen voor de eredienst.
En deze afspraken worden door de synode zo gemaakt en vastgelegt.
En daarover hebben we afgesproken dat we ons daaraan houden mist het in strijd is met Gods woord.

Maar is het dan te veel om je twee x per zondag bezig te houden met de dingen die van 'boven' zijn?
Als je van iemand houd wil je toch zo veel mogelijk met die persoon bezig zijn? En zoveel mogelijk over deze willen weten? Dan is twee x per week nog erg weinig eigenlijk. Als je nagaat hoe veel we bezig zijn met onze aardse dingen en vrienden.

En je bezighouden met je vriendje? Neem hem mee naar de kerk en luister beide goed naar wat er verkondigt wordt, heb je weer stof om samen over door te praten!
Ik ben lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk.
Groetjes

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2002 08:50

joepie schreef:Volgens mij is het gewoon een heel simpel antwoordt. Omdat de kerken dat hebben afgesproken en vast gelegt in de kerkorde.
Artikel 65: De kerkenraad zal de gemeente op de dag des Heren tweemaal samenroepen voor de eredienst.
En deze afspraken worden door de synode zo gemaakt en vastgelegt.

welke synode is dat precies?

joepie schreef:En je bezighouden met je vriendje? Neem hem mee naar de kerk en luister beide goed naar wat er verkondigt wordt, heb je weer stof om samen over door te praten!
Ik ben lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk.
Groetjes

ah, mijn vriend ook en ik ga nu vaak met hem mee en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt (tenminste qua inhoud...) Vind het ook niet erg om twee keer te gaan hoor, maar bij ons in de kerk is dat niet de gewoonte.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 08:55

De generale synode.
Die is van alle Vrijgemaakte kerken net geweest is zuidhoorn.
Je kunt erover lezen op de WWW.GKV.nl site.
Maar een synode is een hogere kerkeliijke vergadering waar allerlei verschillende zaken behandelt worden die van belang zijn voor al de vrijgemaakte kerken in nederland. Dus als er bepaalde leerpunten zijn, dan komen ze uiteindelijk op de synode terecht.
Deze vind eens in de vier jaar plaats endaar vergaderen vertegenwoodigers van alle vrijgemaakte kerken in nederland.
Maar ook andere kerken kennen synodes.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 10:06

Derkel schreef:Bij welke kerkgenootsschap zit jij Night?

Niet dat je het niet mag weten, maar draagt het iets toe aan de discussie, het is namelijk wat ik vind en tegenkome in Gods Woord. Wat ik ook in mijn eigen gemeente terugzie, en waar ik voor heb gekozen en achter sta. Ik ben gergemmer.

Een vraagje: jij zegt dat je op de zondag met geestelijke zaken bezig dient te houden.

Ja, dat is toch geen rare redenatie? God heef de zevende dag gerust. De rustdag dient ook als zodanig te worden gehouden. De zevende dag was een geheiligde dag, en afgezonderde dag. "dan zult gij geen werk doen"
Als dit niet geaccepteerd wordt voor de zondag, dan zal je uitgangspunt mogelijk zijn dat de sabbath niet overgegaan is in de zondag bij het NT.
Zo werkten ook de Israelieten niet, en hadden daar zelfs wetten bij wat betreft reistijd en ga zo maar door. De zondagsrust is in de reformatorische gezindte toch wel heel breed geaccpeteerd dacht ik.

Maar als ik in mijn geval mag spreken: Om 930 uur en om 1500 uur heb ik kerk. Daarnaast heb ik op vrijdag Jeugdvereniging en 1 maal in de twee weken zondagavond een gespreksgroep. Maar tussen de diensten heb ik vaak nog wel tijd over.

Prima, ik heb ook nog wat tijd over. Dan rust ik heerlijk uit met mn gezin en ben ik blij dat ik geen enkel moment aan studie of werk of gehaaste zaken van doordeweeks hoef te denken.

Wanneer het moet, dan ga ik gewoon studeren. Met nadruk op MOET. Ik probeer wel zoveel mogelijk te plannen om dat niet te doen, maar voor een tentamenweek (waar het toch om gaat op HBO) geneer ik me niet om het even over te kijken.

Tja..het is maar net welke keuze je maakt. Je lijkt nu even je studiedruk de schuld te geven. Je poogt te plannen maar tja, als het moet....
Ik ken het probleem wel. Ik deed een voltijd HBO studie en een deeltijd HBO studie naast elkaar. Ik vrees dat ik nog heel wat minder tijd had dan jij.....en toch heb ik nooit een zondag hoeven leren, simpelweg omdat ik de keuze heb gemaakt dat nooit te willen doen.

Maar waarom zet ji jde zondag in het daglicht als dag dat je met geestelijke zaken bezig dient te houden?? Onderzoek voor jezelf doen kun je ook door de weeks doen natuurlijk. Volgens mij is dit een punt waar jezelf je prioriteiten legt.

Nee, dan heb je me niet helemaal begrepen. De zondag is een aan God geheildigde dag, oftewel afgezonderd, dus behoren we wat mij betreft ons met Zijn Woord bezig te houden en niet te werken en niet de dingen te doen die we ook doordeweeks kunnen doen. Omdat het werk is en niets met God en rust te maken heeft. Bijbelstudie en onderzoek van Zijn Woord zijn uitstekend geschikt om op zondag te doen. Uiteraard hoort dit ook doordeweeks plaats te vinden.

Maar kunnen anderen Derkel ook even helpen zicht te krijgen waarom de zondag een dag is die in het teken hoort te staan van God en Zijn Woord?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 10:10

Volgens mij hoort dit antwoord meer thuis onder het kopje: zondags rust.
Wel of niet werken op zondag. Terwijl de vraag is:
Waarom op zondag twee keer naar de kerk?
En niet drie of één keer. of zo.

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 24 okt 2002 11:50

Ik ben ger. gemmer!

Ik ga 2x naar de kerk op zondag!

Is het niet zo dat de mens er eigenlijk is om God te eren?
Dan kun je toch minimaal op zondag (de dag van God) 2x naar de kerk gaan!!!!
Eigenlijk zou ons hele leven in het teken van kerk/God moeten staan toch?

Dit zeggende besef ik dat ik enigzinds schijnheilig ben nu, want als er doordeweeks kerk is bij ons ga ik er liever niet heen!! En verder breng k er ook weinig van terecht!
Maar het gaat om t principe!!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 12:06

Nou korsiaan! Wat let om bij deze die konstatering om te gaan zetten in daden. En je leven daarin te beteren. Iedereen leert zijn hele leven en kan daarom ook steeds weer dingen bijstellen.

Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf?

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 24 okt 2002 12:13

Tuurlijk!!!

Maar niet altijd makkelijk hoor!
Je valt gauw terug in oude kwalen! Tenminste ik wel!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 12:15

Ik heb ook niet gezegt dat het makkelijk is.

Maar het geeft wel voldoening als je het ook doet.
sterkte dan maar. groetjes

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 24 okt 2002 12:21

Night: ik vind dat als je weet bij welke kerkgenootschap je hoort dat wel iets toevoegt. Zo zijn er veel kerken waar je 2 maal heen kunt en dat is de gewoonte daar. Er zijn echter ook kerken die mar eenmaal diensten hebben en uit eigen ervaringen (met die personen die daar naar toegaan) is dat ze andere opvattingen hebben omtrent kerkgang....dus zo zie ik een eventuele bijdrage aan deze discussie.

Ik weet ook dat God de zondag als rustdag heeft ingesteld. Dat je dan met Gods woordt bezig bent. Maar ik doelde meer op het feit dat he tbij mij overkwam dat je alleen zondags daar mee bezig dient te zijn. Volgens mij is, zoals je ook al zei, dit niet het geval. Je moet er door deweeks natuurlijk ook mee bezig zijn.

Jij zegt dat je tijd over hebt, dat heb ik ook heb ik gezegd. Maar wanneer er zware deadlines zijn, of belangrijke tentamens ( jij zal wel weten hoe zwaar die soms zijn) dan geneer ik me er niet van om dan even te leren. Ik probeer zoveel mogelijk om dat niet te doen, maar ik laat er geen dienst voor schieten. En de studiedruk de schuld geven is niet helemaal waar.

Mijn ouders hebben mij altijd het volgende meegegeven omtrent leren op zondag: wanneer je genoeg tijd gehad hebt om dingen te leren dan moet je dat niet op zondag doen, maar wanneer je even een uurtje bezig bent om alles even op te frissen, over te kijken is dat prima. Dus vanuit die redenatie denk ikd an ook.....

Night, jij schreef ook dat mensen jou moesten helpen om mij inzicht te geven dat de zondag in het teken van God moet staan.
Nu hoeven mensen mij er niet vante overtuigen. Dat staat de zondag ook bij mij en dat weet ik. Dat probeer ikook zoveel mogelijk te doen. Maar heb jij nooit een keer iets gedaan op een zondag, terwijl er geen eredienst aan je voorbij ging??? Ik zie het zelf niet zo als een probleem......
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 14:09

Derkel schreef:Night: ik vind dat als je weet bij welke kerkgenootschap je hoort dat wel iets toevoegt. Zo zijn er veel kerken waar je 2 maal heen kunt en dat is de gewoonte daar. Er zijn echter ook kerken die mar eenmaal diensten hebben en uit eigen ervaringen (met die personen die daar naar toegaan) is dat ze andere opvattingen hebben omtrent kerkgang....dus zo zie ik een eventuele bijdrage aan deze discussie.

Wat ik wilde zeggen is dat niet mijn kerkgenootschap of de gewoonte aldaar mijn keuze bepaalt om tweemaal te gaan en verder geen werk op zondag te doen. Wel biedt mijn kerkgenootschap mij de mogelijkheid om twee keer te gaan, dat is correct.

Ik weet ook dat God de zondag als rustdag heeft ingesteld. Dat je dan met Gods woordt bezig bent. Maar ik doelde meer op het feit dat he tbij mij overkwam dat je alleen zondags daar mee bezig dient te zijn. Volgens mij is, zoals je ook al zei, dit niet het geval. Je moet er door deweeks natuurlijk ook mee bezig zijn.

Ok, dan gebrijpen we elkaar weer. Zo ben ik er inderdaad voor wanneer de mogelijkheid er is en je kan je enigszins vrijmaken ook van de doordeweekse kerkdiensten gebruik te maken. Overigens ben ik dan veel sneller van mening dat studie en andere noodzakelijke doordeweekse arbeid voorgaat. Maar: kan je dat opzij zetten en op een ander moment doen, dan ook denk ik dat je er zeker goed aan doet om te gaan.

Jij zegt dat je tijd over hebt, dat heb ik ook heb ik gezegd. Maar wanneer er zware deadlines zijn, of belangrijke tentamens ( jij zal wel weten hoe zwaar die soms zijn) dan geneer ik me er niet van om dan even te leren. Ik probeer zoveel mogelijk om dat niet te doen, maar ik laat er geen dienst voor schieten. En de studiedruk de schuld geven is niet helemaal waar.

De schuld geven is inderdaad niet helemaal juist uitgedrukt. Laat ik het anders stellen dan: jij geeft aan een grote studiedruk en het vervullen ervan meer prioriteit dan aan het idee geen werk op zondag te doen, ik doe het juist andersom. Ik ga uit van geen werk op zondag, en dus ook nie tstuderen, hoe nodig ook. Overigens hoef ik me daar heden niet meer druk om te maken, die tijd is even voorbij. Bijkomend genot is dat je een dag gewoon even ook helemaal niks hoeft te doen.

Mijn ouders hebben mij altijd het volgende meegegeven omtrent leren op zondag: wanneer je genoeg tijd gehad hebt om dingen te leren dan moet je dat niet op zondag doen, maar wanneer je even een uurtje bezig bent om alles even op te frissen, over te kijken is dat prima. Dus vanuit die redenatie denk ikd an ook.....

Mijn ouders hebben me dit geleerd, en toen ik zelf mijn keuzes en normen en waarden ging bepalen heb ik alles overwogen en ook de keuze gemaakt dit zelf als norm en waarde te gaan hanteren.

Night, jij schreef ook dat mensen jou moesten helpen om mij inzicht te geven dat de zondag in het teken van God moet staan.
Nu hoeven mensen mij er niet vante overtuigen. Dat staat de zondag ook bij mij en dat weet ik. Dat probeer ikook zoveel mogelijk te doen. Maar heb jij nooit een keer iets gedaan op een zondag, terwijl er geen eredienst aan je voorbij ging??? Ik zie het zelf niet zo als een probleem......

Misverstandje...
Ik kreeg namelijk de indruk dat het nieuw voor je was dat mensen studie op zondag als werk zien en dat dus niet willen doen. En het leek er even op alsof ik de enige was die die mening was toegedaan...vandaar mijn verzoek. Maar we zijn er wel uit, ik bedoel: we bergijpen elkaar nu denk ik.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”