Derkel schreef:Bij welke kerkgenootsschap zit jij Night?
Niet dat je het niet mag weten, maar draagt het iets toe aan de discussie, het is namelijk wat ik vind en tegenkome in Gods Woord. Wat ik ook in mijn eigen gemeente terugzie, en waar ik voor heb gekozen en achter sta. Ik ben gergemmer.
Een vraagje: jij zegt dat je op de zondag met geestelijke zaken bezig dient te houden.
Ja, dat is toch geen rare redenatie? God heef de zevende dag gerust. De rustdag dient ook als zodanig te worden gehouden. De zevende dag was een geheiligde dag, en afgezonderde dag. "dan zult gij geen werk doen"
Als dit niet geaccepteerd wordt voor de zondag, dan zal je uitgangspunt mogelijk zijn dat de sabbath niet overgegaan is in de zondag bij het NT.
Zo werkten ook de Israelieten niet, en hadden daar zelfs wetten bij wat betreft reistijd en ga zo maar door. De zondagsrust is in de reformatorische gezindte toch wel heel breed geaccpeteerd dacht ik.
Maar als ik in mijn geval mag spreken: Om 930 uur en om 1500 uur heb ik kerk. Daarnaast heb ik op vrijdag Jeugdvereniging en 1 maal in de twee weken zondagavond een gespreksgroep. Maar tussen de diensten heb ik vaak nog wel tijd over.
Prima, ik heb ook nog wat tijd over. Dan rust ik heerlijk uit met mn gezin en ben ik blij dat ik geen enkel moment aan studie of werk of gehaaste zaken van doordeweeks hoef te denken.
Wanneer het moet, dan ga ik gewoon studeren. Met nadruk op MOET. Ik probeer wel zoveel mogelijk te plannen om dat niet te doen, maar voor een tentamenweek (waar het toch om gaat op HBO) geneer ik me niet om het even over te kijken.
Tja..het is maar net welke keuze je maakt. Je lijkt nu even je studiedruk de schuld te geven. Je poogt te plannen maar tja, als het moet....
Ik ken het probleem wel. Ik deed een voltijd HBO studie en een deeltijd HBO studie naast elkaar. Ik vrees dat ik nog heel wat minder tijd had dan jij.....en toch heb ik nooit een zondag hoeven leren, simpelweg omdat ik de keuze heb gemaakt dat nooit te willen doen.
Maar waarom zet ji jde zondag in het daglicht als dag dat je met geestelijke zaken bezig dient te houden?? Onderzoek voor jezelf doen kun je ook door de weeks doen natuurlijk. Volgens mij is dit een punt waar jezelf je prioriteiten legt.
Nee, dan heb je me niet helemaal begrepen. De zondag is een aan God geheildigde dag, oftewel afgezonderd, dus behoren we wat mij betreft ons met Zijn Woord bezig te houden en niet te werken en niet de dingen te doen die we ook doordeweeks kunnen doen. Omdat het werk is en niets met God en rust te maken heeft. Bijbelstudie en onderzoek van Zijn Woord zijn uitstekend geschikt om op zondag te doen. Uiteraard hoort dit ook doordeweeks plaats te vinden.
Maar kunnen anderen Derkel ook even helpen zicht te krijgen waarom de zondag een dag is die in het teken hoort te staan van God en Zijn Woord?