Games In Aantocht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
General
Verkenner
Verkenner
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mei 2005 10:38
Locatie: Rotterdam/Perkouw
Contacteer:

Berichtdoor General » 20 jun 2005 08:44

Ontwikkelaar Pyro en uitgever Eidos. Zelden zijn deze twee genoemd in een zin waarbij het niet ging over een deel uit de Commandos reeks. Sinds kort heeft Pyro de wereld een nieuw spel geschonken wat weer het nodige tactische inzicht vereist: Imperial Glory. De beste omschrijving is een verwerking van het bordspel Risk tot een mix met Rome: Total War, een teentje Pirates of the Caribbean en een scheut Civilization. We namen het spel onder handen om te zien of het een smakelijk mengsel is geworden.

Imperial Glory (IG) is een mix geworden van turnbased en realtime strategy. De politieke beslissingen op de wereldkaart worden om beurten genomen, net als het delven van grondstoffen en het verplaatsen van eenheden. Komen de grootmachten op de wereldkaart tot een conflict, dan zoomt het spel in op het territorium van de strijd en kan er in een volledige 3D omgeving naar hartelust worden geëxperimenteerd met allerlei oorlogstactieken. Hierbij dient de speler op te letten welke eenheden het beste tegen elkaar presteren en in wat voor formatie. Soms zijn er gebouwen of natuurlijke obstakels als voordeelposities te gebruiken in de strijd. De echte turnbased liefhebbers kunnen de strijd aan de hand van de eenheden ook laten berekenen en zich enkel op het management van het Rijk richten.
AfbeeldingAfbeelding
Bij aanvang van het spel zijn er drie tutorials en vijf campagnes beschikbaar. De tutorials beschrijven in het kort de speelstijl op de overzichtskaart, geven aan hoe er succesvol op het land moet worden gestreden en werpen een blik op zeegevechten. Bij de summiere uitleg had iets dieper op het managementgedeelte ingegaan mogen worden; tijdens de eigenlijke campagne is het soms maar afwachten wat bepaalde politieke besluiten tot gevolg hebben.

De vijf campagnes gaan ieder in op de ontwikkeling van een grootmacht rond de 18e eeuw. De te spelen naties zijn Groot Brittannië, Frankrijk, Oostenrijk, Pruisen en Rusland. Voor de Hollanders die een roemrijke rol voor ons kikkerlandje zien: helaas, Nederland is enkel vertegenwoordigd als figurant onder de naam Batavia. Hoofdstad Brussel en één haven: Amsterdam. Het land kan worden ingelijfd als provincie. Ieder Rijk heeft tijdens de campagne een aantal speciale voordelen. Zo kan Engeland als zeemacht al vroeg schepen produceren. Frankrijk daarentegen kan direct aan de training van soldaten beginnen.
Afbeelding
Het spel start rond 1789 en loopt door tot 1830. Tijdens het spel zullen bij het aantrekken van strategen, ook bekende namen om de hoek komen kijken. Bij Engeland bijvoorbeeld Wellington en bij Frankrijk Napoleon. Onvermijdelijk doet deze titel denken aan eerdere edities uit de Total War reeks, met als meest recente voorbeeld het sterke Rome: Total War. Imperial Glory heeft echter de nodige eigen verrassingen in petto. Tijdens het spel is er een ‘technology tree’ te doorlopen met vier stromingen, een systeem vergelijkbaar met Empire Earth. Onderzoek kan worden gestaakt wegens kostenbesparing, of aangemoedigd door het bouwen van scholen en universiteiten. Zijn er voldoende uitvindingen onderzocht, dan rolt het Rijk in een volgend tijdperk na de keuze voor een bestuursvorm. Anders dan bij de meeste RTS spellen (Age of Empires, Empire Earth, Civilization) heeft IG slechts drie tijdsperiodes.

Om terug te komen op de vier stromingen in het onderzoeksschema: deze zijn ongeveer gelijk aan de vier veroveringsstrategieën die er in het spel voor handen zijn. Zo geeft de eerste tak van het schema voordelen bij het inwinnen van grondstoffen. Grondstoffen heeft iedere staat nodig en zijn ook onderling te verhandelen. Er zijn er vier: goud, ruwe materialen, populatie en voedsel. Goud komt voort uit handel en belasting, ruwe materialen worden ingewonnen na het bouwen van houtzagerijen, mijnen etc. Voedsel wordt verbouwd op boerderijen en de populatie werk je omhoog door ziekenhuizen te stichten en zo het sterftecijfer omlaag te werken. Je bevolking is het enige wat niet is te verhandelen en vormt daardoor vaak de bottleneck om de speler niet te gemakkelijk alles vol te laten bouwen.

Vervolgens is er de militaire tak. Hier vindt onderzoek plaats naar betere barakken, stallen en andere trainingscentra. Aanvankelijk zijn units enkel te trainen in de hoofdsteden van je staten, waardoor je genoodzaakt bent wijs met ze om te springen. Voor het verplaatsen van je legers op de overzichtskaart, dien je ze eerst te binden aan een leidinggevende. In het begin is er de kapitein, een vrij lage rang die enkele troepen kan begeleiden. Na het uitbreiden van je militaire academie zijn ze op te waarderen tot hogere rangen zoals kolonels en generalen. Ook voor de infanterie, cavalerie, artillerie en broodjes brie verschijnen nieuwe units.

Een militair leider palmt nieuwe lidstaten met geweld in, vertrouwend op de constante productie van units en minder politiek correct gebabbel. Het real-time vechten in 3D is vergelijkbaar met hetgeen uit de Total War spellen; duizenden units op een kluitje. Juiste formaties zijn van levensbelang. De camera is hierbij wel eens lastig te plaatsen. Ook op zee moet er worden gestreden, waarbij vooral de wind, het blikveld vanaf je schepen en hun munitie een vitale rol spelen. Wil je het vijandelijke schip tot zinken brengen, de zeilen verwoesten om het stil te leggen of de bemanning afslachten om het schip in te nemen? De keuze is aan jou. Zowel je zeelieden als manschappen op het land doen ervaring op bij hun strijd.
Afbeelding
Dan is er de politieke tak. Voor de fijnproevers die geen zin hebben in oorlogen en gebieden liever vreedzaam annexeren. Van belang hierbij is de relatie met het gebied. Bereikt de waardering van het land een waarde van 100% voor je rijk, dan zal de staat zich vanzelf aan je zijde scharen en niet meer wijken totdat ze ingenomen wordt door een vijandige natie. Deze waardering is op te krikken door het onderhouden van goede handelscontacten (genoeg goud doet wonderen), het aangaan van een gezamenlijk defensief verdrag of coalitie, het betreden van elkanders grondgebied toelaten, schenkingen verlenen, het uitwisselen van legers en ga zo nog maar even door. Zeer nuttige opties zijn het bouwen van een consulaat in het gebied om je populariteit te versterken. Een lokale krant oprichten is goed voor de propaganda. Volledig op deze wijze is overigens niet te winnen: op een gegeven moment hebben de vijf grote rijken alle beschikbare staten opgeslokt. Een politiek trucje wat dan nog rest is het ondersteunen van de opstandige autochtone troepen in een land. Wanneer je dan tot oorlog besluit met het heersende rijk, zal de lidstaat zich vrij vechten en is weer klaar om te worden ingenomen.

Voor spelers op zoek naar rijkdom, is er de handelstak. Hierin wordt onderzoek verricht naar grotere winsten uit je handelsbetrekkingen met de overige staten. Voorbeelden zijn nieuwe handelsschepen om je zeeroutes intensiever te benutten, uitbreidingen aan de handelsdepartementen in het buitenland, douaneposten voor tolheffingen op goederenverkeer of smokkelroutes om nog omzet te halen uit versperde routes. Bijna al de transacties met de andere naties gaan gepaard met een hoeveelheid goud. Voor een vreedzame omgang met het buitenland is goud onmisbaar en geeft (als je er ladingen van biedt) ook nieuwe mogelijkheden. Heeft je rijk namelijk een flinke vaste stroom van inkomsten, dan annexeer je geen gebieden maar koop je ze simpelweg van andere naties.
Afbeelding
Met het onderzoeken worden nieuwe quests vrijgegeven die bij het behalen een bonus voor je rijk opleveren. Overwinnen kan uiteindelijk door het behalen van de meeste punten (gebaseerd op je economische en militaire positie) of door de gehele kaart te veroveren. Ben je eenmaal op de campagnes uitgekeken, dan zijn er nog de historische scenario’s waarin bekende veldslagen zoals de slag bij Waterloo (met onze eigen Prins van Oranje) zijn na te spelen. Naar verwachting zal dit niet snel gebeuren: een campagne loopt van 1789 tot 1830, waarbij iedere beurt één speelmaand in beslag neemt. Aangenomen dat je bij iedere beurt een minuutje besteedt aan micromanagement en de uitkomsten van gevechten laat berekenen, ben je al meer dan 40 speeljaar = 480 beurten = 8 uur bezig voor één partij. Multiplayer matches zijn via LAN en online te spelen met maximaal 4 spelers, maar moeten helaas het turnbased gedeelte missen.
AfbeeldingAfbeelding
Grafisch is de speelkaart niet iets om over op te scheppen, deze draait dan ook om het overzicht. De gevechten zien er wel goed uit, het schept grootse voldoening de troepen van de tegenstander te overlopen met massa’s ruiters. Het doet niet onder voor Rome: Total War. Veel geluid is er niet; het meeste komt voort uit je troepen bij de veldslagen. De achtergrondmuziek van het spel dringt zich niet op tijdens het spelen.

Pyro heeft met Imperial Glory de ultieme vorm van Risk op de PC bereikt, gecombineerd met de grootschalige 3D battles uit spellen als de Total War reeks. De meeste RTS liefhebbers zullen een aankoop goed moeten overwegen door de diplomatieke haken en ogen en het turnbased gedeelte wat het spel bevat. Wie bij het horen van Shogun of Medieval het hart sneller gaat kloppen én op z’n tijd van een potje Risk houdt, rent het beste naar de dichtstbijzijnde gameshop om deze titel in de collectie op te nemen.

Gameplay: 9.0
Graphics: 8.5
Geluid: 7.5
Totaal: 8.7

Bron: Gamer.nl
Extra review (ter land ter zee)
Laatst gewijzigd door General op 03 nov 2005 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

Gebruikersavatar
General
Verkenner
Verkenner
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mei 2005 10:38
Locatie: Rotterdam/Perkouw
Contacteer:

Berichtdoor General » 20 jun 2005 08:45

Dat Rick Goodman strategiespellen kan maken bewees hij al in het verleden. Zo schreef de goede man (inkoppertje) onder andere Age of Empires, Empire Earth en Empires: Dawn of the Modern World op zijn naam. Toch neemt hij geen rust totdat hij de perfect mix vindt tussen real-time strategiespellen en de strategie die de oude wijsgeren van de geschiedenis hanteerden. Daarom komt Goodman met Rise & Fall: Civilizations at War, een real-time strategiespel waarin je controle hebt over alles wat er zich op het slagveld afspeelt.

Net als de voorgaande spellen van Rick Goodman is Rise & Fall een historische RTS game, al overspant het spel dit keer geen duizenden jaren. Men heeft zich geconcentreerd op gevechten rond het begin van de jaartelling. Je zult erop uittrekken met gigantische legers, bestaande uit meer dan tachtig verschillende eenheden. Hierdoor lijkt het spel op het eerste gezicht sterk op Rome: Total War, met het verschil dat in Rise & Fall het optrekken van een basis en het creëren van eenheden, wel een rol spelen.
AfbeeldingAfbeelding

Rise & Fall geeft je de controle over vier verschillende legers, namelijk de Perzen, de Grieken, de Egyptenaren en de Romeinen. Elk van deze legers kent verschillende eenheden en maakt gebruik van andere vaar- en voertuigen. Ook zijn er verschillen in de gebouwen en is de manier waarop de technologie onderzocht wordt, per beschaving anders.

Een grote rol in Rise & Fall spelen de Heroes. Elke beschaving heeft een tweetal helden die de legers aan zullen voeren. Deze helden zijn ijzersterk en haast onverslaanbaar. Door het leiderschap dat de helden uitstralen, beïnvloeden ze ook de eenheden om zich heen. Deze zullen binnen het auro van de held een bonus genieten, die verschilt afhankelijk van de held. De helden zijn gebaseerd op bestaande personen uit de oudheid, zoals Alexander de Grote, Julius Caesar, Ramses de Grote, Achilles en Cleopatra.
AfbeeldingAfbeelding

Het gebruik van helden hebben we al eerder in RTS spellen gezien en is niet bepaald nieuw meer, maar Rise & Fall geeft er een eigen draai aan met Hero Command. Dit is de mogelijkheid om, op ieder gewenst moment, de controle over de held over te nemen. Het spel schakelt dan over naar een derde persoonsperspectief en de held zal nog sterker worden. Je kunt vervolgens met je zwaard in het rond hakken, of andere attributen gebruiken die de held op zak heeft, zoals een pijl en boog.

De Hero Command optie kan niet oneindig lang gebruikt worden. Elke held heeft namelijk een balk die zijn vermoeidheid weergeeft en eenmaal deze leeggelopen is, zal de speler de RTS interface weer voorgeschoteld krijgen. Met de tijd zal de vermoeidheidsbalk weer vollopen en kun je opnieuw de controle over je held nemen. In multiplayer is er een speciale coöperatieve mode, waarin één speler zorgt voor de grondstoffen terwijl de ander er in de Hero Command mode op uit trekt.
Afbeelding

Naast de gevechten op land spelen ook zeegevechten een grote rol in Rise & Fall. Volgens Rick Goodman zijn zeegevechten namelijk een essentieel onderdeel van elke RTS. Je gaat hierbij niet alleen met boten op pad, maar je moet ook beslissen welke eenheden plaatsnemen in de boot. Dit bepaalt voor het grootste deel de kracht van je vloot. Je kunt zelfs hele katapulten op je boot plaatsen, wat voor behoorlijk wat vuurkracht te water zorgt. Het schouwspel van de vele afzonderlijke eenheden, soldaten, matrozen en boogschutters, die op het dek van het schip vechten voor hun leven, is prachtig om te zien.

Grafisch weet Rise & Fall sowieso een goede indruk na te laten. De sfeer van het spel doet denken aan mix tussen Rome: Total War en Age of Empires. Alles wordt in 3D weergegeven en de mate van detail is enorm. Dit is ook nodig, want met de Hero Command mode krijg je alles van dichtbij te zien. De gebouwen in het spel zijn dan ook erg interactief, wat inhoudt dat je er als speler in, op en overheen kunt lopen. De schaal tussen de gebouwen en de eenheden is dan ook natuurgetrouw, in tegenstelling tot wat in veel RTS spellen het geval is.
AfbeeldingAfbeelding

Rise & Fall ziet er veelbelovend uit en lijkt zich te kunnen meten met de andere grote RTS games die op komst zijn, zoals Company of Heroes, Age of Empires 3 en SpellForce 2. Het feit dat je de helden direct kunt besturen, belooft een leuke afwisseling te worden die bij veel spelers in de smaak zal vallen. Hopelijk zal men ervoor zorgen dat dit aspect net zo interessant is als het RTS gedeelte. Dan is de kans groot dat Midway zijn eerste PC-exclusieve topgame af zal weten te leveren.

Bron: Gamer.nl
Laatst gewijzigd door General op 03 nov 2005 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 08:17

Morgen komt de Multiplayer Demo van F.E.A.R uit, F.E.A.R. gaat er prat op dat het het meest angstige spel is tot nu toe, en ik denk dat ze er aardig in de buurt komen, vooral door de sfeer, het plot en de muziek.

Zie het als een kruising tussen de film The Ring (het meisje..) en Doom 3..

http://www.fearfans.com en http://www.whatisfear.com/us/ een singeplayer demo kun je hier naar beneden halen. ftp://ftp.sierra.com/pub/sierra/fear/de ... emo_en.exe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 28 sep 2005 08:19

Ik heb de sp demo gespeeld. Maar het is inderdaad vrij angstig ja. Hij liep alleen niet lekker op mijn computer. Maar dit vind ik niet zo vreemd met 256 mb geheugen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 08:25

jip_86 schreef:Ik heb de sp demo gespeeld. Maar het is inderdaad vrij angstig ja. Hij liep alleen niet lekker op mijn computer. Maar dit vind ik niet zo vreemd met 256 mb geheugen.
Op de site staat een filmpje.. knipper knipper, do you know what is fear *kreeg kippenvel*

filmpje niet afgekeken is echt eng :(
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 29 sep 2005 16:35

jip_86 schreef:Ik heb de sp demo gespeeld. Maar het is inderdaad vrij angstig ja. Hij liep alleen niet lekker op mijn computer. Maar dit vind ik niet zo vreemd met 256 mb geheugen.

Lol ik zag het filmpje ook dit is echt een vet relax spel... alleen je hebt wel gelijk ik denk dat ik echt ga flippen als ik dit speel... dit is volgens mij een ubervet spel 8) :shock: :D

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 29 sep 2005 16:43

J@Sp3R schreef:
jip_86 schreef:Ik heb de sp demo gespeeld. Maar het is inderdaad vrij angstig ja. Hij liep alleen niet lekker op mijn computer. Maar dit vind ik niet zo vreemd met 256 mb geheugen.

Lol ik zag het filmpje ook dit is echt een vet relax spel... alleen je hebt wel gelijk ik denk dat ik echt ga flippen als ik dit speel... dit is volgens mij een ubervet spel 8) :shock: :D


Ik ben nu aan t downloaden met zon 350 kb/s maar het schiet nog niet echt op....

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 29 sep 2005 17:46

J@Sp3R schreef:zon 350 kb/s maar het schiet nog niet echt op....
Ruilen? In vergelijking met mij vind ik het aardig opschieten eigenlijk.

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 29 sep 2005 19:22

jip_86 schreef:
J@Sp3R schreef:zon 350 kb/s maar het schiet nog niet echt op....
Ruilen? In vergelijking met mij vind ik het aardig opschieten eigenlijk.


Hoezo ruilen... het was gewoon een waardeloze server... of bedoel je dat je met minder download :shock:

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 29 sep 2005 19:26

Het zal meer liggen aan het aantal personen dat die demo aan het downloaden is denk ik.

Maar ik doelde er meer dat het ruim 4 keer zo snel is als wat ik kan halen.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 sep 2005 19:27

de komende voetbal manager games zijn volgens reviews van een bedenkend niveau... :?
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 29 sep 2005 19:43

Volgens mij is fifa 2006 een behoorlijke manager.

mn broertje krijgt hem morgen :P

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 29 sep 2005 21:08

jip_86 schreef:Volgens mij is fifa 2006 een behoorlijke manager.

mn broertje krijgt hem morgen :P


Jongen bij mij op school had hem en zei ook dat er wel een paar mooie verschillen zijn... hij had m gisteren gehaald ofzo

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 sep 2005 21:16

J@Sp3R schreef:
jip_86 schreef:
J@Sp3R schreef:zon 350 kb/s maar het schiet nog niet echt op....
Ruilen? In vergelijking met mij vind ik het aardig opschieten eigenlijk.


Hoezo ruilen... het was gewoon een waardeloze server... of bedoel je dat je met minder download :shock:
ja duh :) ik met 80kbps maar op de zaak met 10mb/ps :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 30 sep 2005 06:12

Raido schreef:
J@Sp3R schreef:
jip_86 schreef:
J@Sp3R schreef:zon 350 kb/s maar het schiet nog niet echt op....
Ruilen? In vergelijking met mij vind ik het aardig opschieten eigenlijk.


Hoezo ruilen... het was gewoon een waardeloze server... of bedoel je dat je met minder download :shock:
ja duh :) ik met 80kbps maar op de zaak met 10mb/ps :D


Das wel relax ja.. 10mb/s maarja...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten