Het evangelie in 5 minuten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2003 10:34

TK heeft pas een mooie lezing gehoord van ds van Duijn uit Eindhoven. Deze man heeft hem in ieder geval bijgebracht dat het idee van: "als je iemand maar 5 minuten over het evangelie kan vertellen, moet je hem de hele kern meegeven" in feite een misvatting van Gods plan met mensen is.

Het is beter om mensen iets van God en het leven met Hem te laten zien, al is het gewoon iets uit het dagelijks leven. Een stortvloed van woorden levert echt niet veel op... En juist een klein gebaar kan mensen aan het denken zetten.
Een kleine illustratie: een man van 60 had in zijn jeugd ooit een kleine ontmoeting met een christen die het moeilijk had, maar iets kon getuigen van de kracht van zijn geloof. Toen deze man het moeilijk kreeg dacht hij daaraan, en ging vervolgens naar een kerk toe.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jun 2003 10:54

Inderdaad, TK! Daar gaat het boek over wat ik nu aan het lezen bent. CHristenen willen graag hun kans grijpen en zoveel mogelijk aan iemand meegeven in een stortvloed van woorden. De hele ellende, verlossing, dankbaarheid en alles wat daarmee te maken heeft. En dat kan een grote fout zijn. Je moet iets kleins pakken. MIsschien moet je ze kritische vragenstellen over hun levensvisie.
En dat wil ik graag weten, wat zou je dan meegeven.

En wat betreft niet sterk staan in je geloof: jaren heb ik het christelijkgeloof verdedigd bij klasgenoten. Om dat ik nu eenmaal christenen was. Maar het kwam niet uit mn hart. Soms zei ik dingen met een zekerheid wat diep van binnen helemaal geen zekerheid voor me was. Gelukkig is dat anders mogen worden in mijn leven. Maar heb ik toendertijd gelogen? Ik weet het niet, maar ik kon mijn twijfels toch niet aan niet-christenen laten merken?

Een tweede probleem is dat we altijd gelijk resultaat willen zien, ik wel tenminste, dat iemand de bijbel gaat lezen..... en als dat niet gebeurd ben ik terleurgesteld. Alsof ik iemand tot geloof kan brengen...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jun 2003 10:54

Inderdaad, TK! Daar gaat het boek over wat ik nu aan het lezen bent. CHristenen willen graag hun kans grijpen en zoveel mogelijk aan iemand meegeven in een stortvloed van woorden. De hele ellende, verlossing, dankbaarheid en alles wat daarmee te maken heeft. En dat kan een grote fout zijn. Je moet iets kleins pakken. MIsschien moet je ze kritische vragenstellen over hun levensvisie.
En dat wil ik graag weten, wat zou je dan meegeven.

En wat betreft niet sterk staan in je geloof: jaren heb ik het christelijkgeloof verdedigd bij klasgenoten. Om dat ik nu eenmaal christen was. Maar het kwam niet uit mn hart. Soms zei ik dingen met een zekerheid wat diep van binnen helemaal geen zekerheid voor me was. Gelukkig is dat anders mogen worden in mijn leven. Maar heb ik toendertijd gelogen? Ik weet het niet, maar ik kon mijn twijfels toch niet aan niet-christenen laten merken?

Een tweede probleem is dat we altijd gelijk resultaat willen zien, ik wel tenminste, dat iemand de bijbel gaat lezen..... en als dat niet gebeurd ben ik terleurgesteld. Alsof ik iemand tot geloof kan brengen...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2003 10:58

Wij hoeven alleen maar zaaien en nat te houden... God zal het zaad wel laten groeien!

Maar wat ik mee zou geven... Das moeilijk. Ik denk dat hetgene wat je meegeeft wel iets van jezelf moet zijn. (Niet uit jezelf, maar het moet ook niet iets wat je van een ander gehoord hebt zijn.) Doen alsof je niet twijfelt, terwijl je dat wel doet, doet volgens mij meer kwaad dan goed.

Het belangrijkste is dat je jezelf kunt zijn als je iets wilt laten zien van het werk van Christus. Dat houd dus in dat dat wel een wezenlijk onderdeel is van je leven, toch?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jun 2003 11:25

mijn getuigenis bestaat uit kleine dingen en bij voorkeur uit daden en niet uit woorden.

Deze teksten spreken mij aan:

Prediker 11:
1 Werp uw brood uit op het water, want gij zult het vinden na vele dagen.
5 Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, [of] hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere [vrouw], alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt.
6 Zaai uw zaad in den morgenstond, en trek uw hand des avonds niet af; want gij weet niet, wat recht wezen zal, of dit of dat, of dat die beide te zamen goed zijn zullen.

Theo de Koning

Berichtdoor Theo de Koning » 12 jun 2003 19:37

Wees niet te bang dat je in een gesprek te weinig zal zeggen. Als de Heilige Geest je leidt, spreek je geen woord te veel en ook geen woord te weinig. Dan kan zelfs een glimlach al genoeg zijn. De Heilige Geest is zoveel wijzer als wij. En dat is maar goed ook want alleen dan wordt het: Soli Deo Gloria.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 19:40

Je kijkt er van op dat zelfs mensen zonder expliciet te zijn een getuigenis kunnen geven van God. Zelfs mensen die (ogenschijnlijk?) niet direct in God geloven.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jun 2003 20:24

Theo de Koning schreef:Wees niet te bang dat je in een gesprek te weinig zal zeggen. Als de Heilige Geest je leidt, spreek je geen woord te veel en ook geen woord te weinig. Dan kan zelfs een glimlach al genoeg zijn. De Heilige Geest is zoveel wijzer als wij. En dat is maar goed ook want alleen dan wordt het: Soli Deo Gloria.

Ik ben het met je eens dat "de Heilige Geest heel wat wijzer is dan wij."
Het grote probleem is alleen, hoe weet je dat de Heilige Geest je leidt?
Ik hoor nog wel eens mensen babbelen over hun geloof, terwijl ze de stellige indruk hebben dat de ze geleid worden door de Heilige Geest, en ik juist de stellige indruk heb dat dat niet het geval is.
Kortom: een uiterst subjectief gegeven en een reden te meer om maar heel voorzichtig te zijn om te snel te spreken over de leiding van de Heilige Geest.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

10x

Berichtdoor TheEdge » 15 jun 2003 11:25

Ik heb me eens laten vertellen dat een niet-christen gemiddeld met zo'n 10 christenen in contact is geweest voordat hij bekeerd raakt. Ofwel: je hoeft niet alles te vertellen in één keer.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 jun 2003 12:10

OP vakantie heb ik en mijn vriendin nachtelijke gesprekken gevoerd met twee niet-christelijke jongens. Ze waren super stoer maar tijdens die gesprekken brank er eentje voor onze ogen. Hij bleek gewoon geen levensvisie te hebben, hij begreep niet waarvoor hij leefde, het was heel zinloos voor hem. Hij had alles al geprobeerd: lol met vrienden, sex, de liefde, prestatie, opwindende reizen maken.

We waren verbijsterd, het was echt zo'n zelfbewust type (om te zien) met veel vrienden, behoorlijk knappe verschijning........

Wehbben fantastich gepraat. Maar dan komt het punt dat je afscheid neemt. Ze hadden niet echt beloofd de bijbel te gaan lezen, wel zeiden ze dat we hen het chritelijk geloof veel boeiender hadden gegeven dan wat ze er van wisten. . En dan denk ik: heeft het wel zin gehad? Hebben we het goede gezegd? hadden we het niet anders moeten formuleren? DAn vertrouw ik zo weinig op Gods wil met die jongens. Ik baal daar echt van, dat ik zo graag resultaat wil zien van mijn werk, terwijl het mijn werk geeneens is!!!

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:12

Fijn!!!!
Ik denk dat God met die jongens bezig is. En Hij heeft jullie gebruikt voor een paar puzzelstukjes die die jongens nog nodig hadden. Maar een volgende keer kan je best wat stoerder zijn en vragen of je met ze bidden mag bijvoorbeeld. Ik heb een kennis die regelmatig de straat op gaat en met mensen gaat bidden. En die mensne vinden dat fijn en prettig> En na verloop van tijd zie je ze eens in de gemeente rondneuzen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 jun 2003 14:32

joris schreef:Fijn!!!!
Ik denk dat God met die jongens bezig is. En Hij heeft jullie gebruikt voor een paar puzzelstukjes die die jongens nog nodig hadden. Maar een volgende keer kan je best wat stoerder zijn en vragen of je met ze bidden mag bijvoorbeeld. Ik heb een kennis die regelmatig de straat op gaat en met mensen gaat bidden. En die mensne vinden dat fijn en prettig> En na verloop van tijd zie je ze eens in de gemeente rondneuzen.

Zover ben ik nog niet met mijn eigen geloof. Het is nog maar kort geleden dat ik echt door God ben aangeraakt. Maar alles in mij wat betreft geloof is nog heel onrustig hoewel ik aan de andere kant onwijze drang voelt om al die mensen die nog zonder God leven op het spoor van de Bijbel te brengen. Daarom wordt ik liever nog niet te persoonlijk, door met mensen in gebed te gaan, omdat ik zelf mijn twijfels nog een plek aan het geven ben. Ik ben bang dat ze mijn twijfels merken. Liever praat ik met mensen over hun levensvisie en probeer ik ze op de waarde van Jezus levensvisie te wijzen.

Dat goede boek wat ik lees ben ik opeens pleitte :x Daarvoor moet ik mjn zusjes even onder handen nemen.

Terug naar “Archief”