Boektips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 10 aug 2005 15:03

Zijn er zo weinig SF-liefhebbers hier, of kent niemand Isaac Asimov? Zijn boek "Nemesis" heeft mij tot een verwoed SF-lezer gemaakt. En het boek "Proefkind" weer van Asimov is ook erg mooi.
Maar ook Blauwe Wereld van Jack Vance is erg goed geschreven, zoals veel meer van zijn boeken.
Torenhoog en Mijlenbreed van Tonke Dragt, en het vervolg erop: Ogen van Tijgers... weer heel mooie SF-boeken.
Ik wist eerst niet dat er ook christelijke SF bestond, maar het boek van Johan Klein Haneveld: Neptunus heeft me volledig van dat idee genezen.
En als laatsten: Stad onder de sterren - Arthur Clarke, De vogelmannen van Gor - John Norman, De stalen holen - Isaac Asimov (en het vervolg erop, De blote zon), Rhialto de Schitterende - Jack Vance.

Nou, SF genoeg geloof ik... :wink:
RPG!
music is the art of living

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 aug 2005 15:31

Over christelijke SF gesproken: vergeet ook de Space Trilogy (Out of the silent planet, Perelandra en That hideous strength) van Lewis niet!

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 10 aug 2005 15:47

Klaas schreef:Over christelijke SF gesproken: vergeet ook de Space Trilogy (Out of the silent planet, Perelandra en That hideous strength) van Lewis niet!

Hoe kon ik die vergeten... :oops: Inderdaad, die zijn erg mooi! Maar toch vind ik Neptunus mooier. :wink:
RPG!
music is the art of living

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 aug 2005 14:45

Ben zojuist begonnen in Che Guevara, A Revolutionary Life van Jon Lee Anderson.

Dit 800+ pagina's tellende boek wordt algemeen beschouwd als de beste Che-biografie ooit. Inderdaad, wat ik tot nu toe heb gelezen is zeer boeiend.

Uiteraard lees ik 'm in het Engels.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 16 aug 2005 14:53

Een echte aanrader: Het Normale Christelijke Leven van Watchman Nee.

Velen hebben hem denk al eens gelezen, hier nog een korte toelichting:

Het boek is gebaseerd op toespraken die Watchman Nee hield ten tijde van en kort na zijn reis door Europa in 1938-1939, en geschreven vanuit de eerste hoofdstukken uit het bijbelboek Romeinen. Volgens dit boek zien hoe hij het christelijke leven zag na een periode van twintig jaar de Heer te hebben kunnen dienen, zonder dat hem daarbij beperkingen waren opgelegd.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 16 aug 2005 20:43

tinos schreef:
Tobbe schreef:
Cathy schreef:Wie heeft "Knielen op een bed violen" van Siebelink gelezen?

Ik heb m een paar maanden geleden gelezen.
Een boek om achter elkaar uit te lezen.
Siebelink is hier een positieve variant van Maarten 't Hart.

yepz heb m 2 weken terug uitgelezen.. ontzettend boeiend, aangrijpend verhaal.. soms lijkt het zo onwerkelijk en toch klopt het. heel positief!

tja.. die heb ik ook gelezen.

heb m idd ook achter elkaar uit gelezen. maar ik miste wat op de gevoelslaag. een boek wat geschreven is door een man, die het moeilijk vindt gevoelens (op een subtiele) over te brengen.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 16 aug 2005 20:45

nonno schreef:
ezri schreef:Sterrekinderen - Clara Asscher-Pinkhof

Daarvoor: Danseres zonder benen - Clara Asscher-Pinkhof

Geweldige, ontroerende boeken

Danseres zonder benen ben ik 3 keer in begonnen, maar ook weer weggelegd. Kon er moeilijk inkomen

ik vond het boek erg de moeite waard... staan echt dingen in die me raken.
misschien nog es proberen en ff doorbijten?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 aug 2005 21:59

maar ik miste wat op de gevoelslaag. een boek wat geschreven is door een man, die het moeilijk vindt gevoelens (op een subtiele) over te brengen.

Ah, dus geen "ongeremde menstruatieproza". Klinkt als een aanbeveling :mrgreen:
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 sep 2005 09:14

...maar ik miste wat op de gevoelslaag. een boek wat geschreven is door een man, die het moeilijk vindt gevoelens (op een subtiele) over te brengen.

*grinnik*

Andere uiterste: 'De thuiskomst' van Anna Enquist (al is zij vast al door de menopauze heen :wink: )
Toch hou ik van Anna. Om de manier waarop ze de dingen weet te benoemen.
Maar ik vraag me af over wie dit boek werkelijk gaat: Is het Elizabeth Batts (de vrouw van Captain Cook)of is ze het zelf?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 sep 2005 09:23

ezri schreef:
tinos schreef:
Tobbe schreef:
Cathy schreef:Wie heeft "Knielen op een bed violen" van Siebelink gelezen?

Ik heb m een paar maanden geleden gelezen.
Een boek om achter elkaar uit te lezen.
Siebelink is hier een positieve variant van Maarten 't Hart.

yepz heb m 2 weken terug uitgelezen.. ontzettend boeiend, aangrijpend verhaal.. soms lijkt het zo onwerkelijk en toch klopt het. heel positief!

tja.. die heb ik ook gelezen.

heb m idd ook achter elkaar uit gelezen. maar ik miste wat op de gevoelslaag. een boek wat geschreven is door een man, die het moeilijk vindt gevoelens (op een subtiele) over te brengen.
Ik ben hem aan het lezen en hij valt me wat tegen eigenlijk...

Dat komt vooral omdat ik al 3 boeken van hem gezelezen heb waarin het ook naarvoren komt (de pauwiaanse maffia) heel veel dingen komen terug, in de bloemen van oscar kristelijn gaat het bijna over het zelfde...

maar desalniettemin toch een fijn boek :)

Onder tussen lees ik een boek : christelijke politici door de eeuwen heen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 29 sep 2005 11:04

Klaas schreef:
maar ik miste wat op de gevoelslaag. een boek wat geschreven is door een man, die het moeilijk vindt gevoelens (op een subtiele) over te brengen.

HAHAHA :mrgreen:
Toch hou ik ook van boeken die door mannen geschreven zijn hoor, bijv Nijenhuis, Bordewijk enzo

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 09:04

Hm ik heb afgelopen tijd het boek Vrienden met Vaders gelezen van James Schaap, fantastisch boek over 4 jongens (voornamelijk 2) met totaal verschillende relaties met hun ouders, echt leuk geschreven. En soms zo heerlijk herkenbaar.

Als bijvoorbeeld de twee hoofdpersonen (Lowell : zwaar Luthers en Romey : alleen moeder gaat soms naar de kerk) samen op bijbelkamp gaan, ze zijn dan 15 en gaan op een avond naar de meidenslaapkamer om daar "spelletjes" te doen, het wordt zo mooi beschreven, leiding die om het gebouw marcheerd om de pubers bijelkaar vandaan te houden omdat er op zulke kampen een hormonale mist schijnt te hangen..

Fantastisch boek.

Vannacht hebt ik Overwinteren van Gert-Jan Segers opnieuw uitgelezen, gaat weer over 4 jongens die samen op kamers in Leiden gaan, waarbij 1 persoon zwaar gelovig is (en blijft) een andere ook gelovig is, en blijft, de derde licht gelovig is en het niet meer weet en de laatste gelovig is en van het geloof afstapt, de conflicten, verliefdheid, strijd, toneel en het studentenleven zijn fantastische beschreven. De 1ste persoon krijgt echter een hersentumor en overlijd aan het eind van het boek en zet daardoor het hele studentenhuis op zijn kop, omdat niemand eigenlijk zonder hem kan.. Ook een fijn boek (speciaal voor onze studenten enzo)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 okt 2005 14:18

ik meen me toch te herinneren dat de eerste persoon aardig van zijn geloof afstapt (de "balkonscene").
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 14:22

Napoleon schreef:ik meen me toch te herinneren dat de eerste persoon aardig van zijn geloof afstapt (de "balkonscene").
degene die overlijd?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 okt 2005 14:26

yep. pas in het ziekenhuis komt hij weer tot geloof. (de balkonscene: hij geeft God nog drie seconden de tijd om zich te bewijzen door een meteoriet op zijn hoofd te laten vallen, en na die drie seconden concludeert hij dat God blijkbaar niet bestaat).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”