Raido schreef:Ik denk het wel ja.. Bijvoorbeeld als je naar de kerk bent geweest en getroffend bent, expres dan andere dingen gaan doen om het zo tevergeten..Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?
de Heilige Geest uitblussen.

Moderator: Moderafo's
Yael schreef:Raido schreef:Ik denk het wel ja.. Bijvoorbeeld als je naar de kerk bent geweest en getroffend bent, expres dan andere dingen gaan doen om het zo tevergeten..Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?
de Heilige Geest uitblussen.
Klaas schreef:Elbert schreef:Volgens mij is het zelfs een integraal onderdeel van die klassieke uitverkiezingsleer: (…) En daarbij zou ik ook DL 1-1 t/m 1-5 willen betrekken. Een zeer ruime en hartelijke uitnodiging tot het evangelie wordt hier beschreven. Heel vaak wordt over dit aspekt van de DL faliekant heengelezen, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Nadat de DL dit besproken hebben, gaat men verder door de oorzaak van geloof en ongeloof te bespreken en komt men bij de verkiezing uit.
Misschien had ik moeten zeggen dat m.i. de klassieke uitverkiezingsleer zichzelf wat dat betreft tegenspreekt. Enerzijds wordt beleden dat God wil dat een ieder die de roeping hoort tot geloof komt (het is een oprechte oproep). Anderzijds wordt echter gesteld dat God niet wil dat iedereen zalig wordt.
Klaas schreef:Het spijt me maar dat soort ‘verklaringen’ lossen m.i. niets op.
De vraag is of dat moet en of dat kan.
Mijn 'verklaring' was een poging om bepaalde dingen te onderscheiden, zonder daarmee de pretentie te hebben om de zaken helemaal doorzichtig te krijgen.
De klassieke uitverkiezingsleer poogt de Bijbelse manier van spreken na te zeggen:
Want logisch kloppend krijgen krijgt niemand het, tenzij er bepaalde bijbelse gegevens overboord worden gegooid:
We zullen er mee moeten leren leven dat we dit soort dingen niet in een zodanig dogmatisch keurslijf kunnen persen, dat er geen vragen meer overblijven.
En dat is helemaal zo erg nog niet: wie bijv. bij de maagdelijke geboorte denkt dat hij/zij het helemaal snapt, die heeft daar blijkbaar nog niet diepgaand over nagedacht.
En toch laten we deze mysteries staan zoals ze ons worden gepresenteerd door de Bijbel. Dus ten eerste het besluit van God over de verkiezing en verwerping, in de tweede plaats de welmenende nodiging van het evangelie en ten derde de menselijke verantwoordelijkheid in het horen van dat evangelie.
En toch laten we deze mysteries staan zoals ze ons worden gepresenteerd door de Bijbel. Dus ten eerste het besluit van God over de verkiezing en verwerping, in de tweede plaats de welmenende nodiging van het evangelie en ten derde de menselijke verantwoordelijkheid in het horen van dat evangelie.
Dat er mensen door God zijn uitverkoren, is een zaak van Zijn goedheid: Hij is daarbij aktief in hun redding. Dat sommigen niet zijn uitverkoren, is hun eigen schuld. Dat is zo'n beetje de samenvatting die ook reformatorische christenen geven.
Marnix schreef:Tot zover ben ik het er helemaal mee eens. Maar als we nog een stap verder gaan ontstaan er problemen. Dat mensen niet gered worden is hun eigen schuld.... Maar dan krijg je twee opvattingen:
1. Die schuld ontstond bij de zondeval, door de erfzonde zijn ze zondig.... ze zijn niet uitverkoren, leren dus Christus niet kennen, kunnen niet geloven.... Op dat punt hebben ze totaal geen keuzemogelijkheid.... maar toch is hun veroordeling rechtvaardig want hun voorouders hebben gezondigs in het paradijs en dus zijn ze schuldig. Eigenlijk hebben ze dus geen keuze maar ondanks dat is het hun eigen schuld dat ze verloren gaan.
2. Ze hebben een keuze en gaan verloren omdat ze niets met God te maken willen hebben.
Bedoel je hier een "voorgezien geloof"? Daar zijn de DL weer heel duidelijk in hun afwijzing. (ik weet het niet hoor).Raido schreef:Ligt er aan hoe je de woorden 'vastliggen' en 'verkorenen' definieerd..
In Gods 'gedachten' ligt het dus vast wie er verloren zijn en wie er verkoren zijn, dat zegt niets over of God die mensen heeft geselecteerd. God weet wie er later bij Hem zijn, die noemen wij verkoren.
Nee want dat legt een mogelijkheid bij de mens.Bedoel je hier een "voorgezien geloof"? Daar zijn de DL weer heel duidelijk in hun afwijzing. (ik weet het niet hoor).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten