Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 06 jun 2003 16:34

kurtyo schreef:ja weet ik wel: maar ik zie roken als een serieuser probleem dan vliegen. Ik ben zwaar tegen roken... Vind het nog erger dan SOFTdrugs.... Dat zegt wel wat. Het is trouwens ook verslavender dan SOFTdrugs. Het ging mij erom dat roken gewoon niet goed te praten is...

Kurtyo ik kan je verzekeren de blowen verslavender is dan roken!
Ik rookte zelf ook (week gestopt) maar ik kwam weer tot de conclusie dat roken niet verslavend is maar het zit tussen de oren!
-ik rook niet, dus ik kan niet ff naar buiten om te gaan roken, shit rookte ik maar.
-gezellig dat sigaretje ik mis hem en het ruikt wel lekker!!!

volgens mij is dit psygisch!?

Kurtyo wel eens een jointje op????
zo niet waar *censuur* je dan over?
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

everlastingman
Mineur
Mineur

Roken

Berichtdoor everlastingman » 06 jun 2003 16:35

joepie schreef:Ik heb als vraag voor deze topic: Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl? Ik denk dus niet.
Net zoals stelen. Waarom iemand gaat stelen is eigenlijk niet belangrijk, wel dat stelen je tot een dief maakt en niet past bij een Christelijke levensstijl.
Pas als je daar met elkaar over eens bent kunt je gaan kijken hoe je dat dan uit kunt gaan bannen.
En volgens mij is de eerste stap door het gewoon zonde te noemen.
Niet alleen maar dat het slecht is, maar zonde.

Goed, jij je zin roken is zonde. Het waarom, dat je bent gaan roken is zeker wél belangrijk maar daar ga ik na het volgende stukje van joris verder op in.

joris schreef:Het waarom is zeker wel dé vraag die ene christen zich moet stellen. We leven in vrijheid, ook in christelijke vrijheid. En de intensies zijn dus erg belangrijk, want die laten zien of je God wel of niet kent namelijk.
als je zou zeggen: ik blijf roken omdat ik dat lekker vind, dan zou dat kunnen betekenen dat het je niets kan verotten wat GOd er van vindt.
En als je zegt: roken is slecht omdat het slecht is, dan heeft dat ook geen geestelijke achtergrond maar aardse redenaties.

Ik rook zelf ook, en volgens jouw ben ik dan geen goeie gggrrristen. Ben jij volmaakt? Laat ik het zo zeggen (zonder het goed te praten) ik vecht ertegen, ik rook tegenwoordig steeds minder en ben zeker van plan zeer binnenkort helemaal niet meer te roken. Het begint bij 1 sigaretje, dat is lekker word je vertelt, en je hoort er dan bij. Net als die slang die Eva verleid weet je wel. Maar als je ouder wordt, kom je erachter dat je verslaaft bent en bedondert, door je "vrienden", het is alleen maar slecht voor je en als je het slecht treft hou je er later nog een enge ziekte aan over. roken is een dood zonde! Maar eigenlijk heel menselijk.
Mijn doen en laten zijn voor mij zelf een raadsel. Want ik doe niet wat ik graag wil. Nee ik doe juist de dingen waar ik een afschuwelijke hekel aan heb. ( Romeinen 7 : 15 )
Wij mensen hebben de ziekelijke neiging om te doen wat we niet willen. Wil een roker graag lonkanker hebben? Nee toch? Dat betekent dat niemand de wet kan houden. Als je niet rookt dan ga je wel ten onder aan een andere zonde die je regelrecht naar de dood leid. Versta me goed, ik praat het niet goed hoor. Conclusie: We hebben een verlosser nodig. :idea: Het is zo dat een "ware" christen er wel tegen vecht, maar dat is niet makkelijk, ik hoop dus binnenkort te stoppen. Want eigenlijk leid het me naar de dood, dat vereist wel een bepaalde standvastigheid.

Everlastingman
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2003 23:24

everlasting man zei
Ik rook zelf ook, en volgens jouw ben ik dan geen goeie gggrrristen. Ben jij volmaakt?

Dat heb ik niet gezegd, ik geloof dat het jouw overtuiging is, want je wilt van het roken af. Goed initiatief lijkt mij.
simpatieke reactie overigens, vind ik.
ROken om er bij te horen, kijk dat is vaak een reden om te gaan roken. Ook heel logisch. Maar waarom wil je ergens bij horen? het zou zo mooi zijn geweest als je al vroeg ervanovertuigd was geraakt dat je de moeite waard bent, dat je een toffe gozer/wijfie bent, dat je prima bent zoals je bent, dat je ouders je je goede en minder handige kanten hadden laten zien zodat je gewoon een goed ego had. Dan hoefde je nergens bij te horen, want dan kon je prima gewoon jezelf zijn.

doe niet te stresserig overstoppen met roken> het is goed voor je lichaam, zeker weten. Maar je wordt er niet meer of minder zalig van.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2003 06:04

Het vervelende bij rokers is als je over hun zonde spreekt ze aankomen met de dooddoener: ben jij zonder zonde?
Ik heb dat nooit gezegt. En ook ik heb de vergeving der zonde nodig, net als iedereen.
Het gaat mij ook niet om de zondaar( wat we allemaal zijn) Maar om de openbare zonde.
We noemen tenslotte abortus ook moord, maar de persoon die het heeft ondergaan is een zondaar en heeft net als iedereen vergeving van zonde nodig.
Stel dat ik aan alcohol verslaafd ben, dan is dat toch ook een openbare zonde en zal ik daar ook op aangesproken worden. Kan ik dan ook zeggen: Heb jij geen zonde dan?
Of de man die zijn dochter misbruikte en voor de rechter zelfs nog beweerde dat hij nu eenmaal zondaar was net als zijn kinderen en dat we allemaal vergeving van zonde nodig hadden!

Het gaat erom of je inziet dat het zonde is en je oprecht berouw hebt. Dat mag je bij God neerleggen en pas dan kan er genezing( Stoppen met roken) komen.
Maar zolang als je vind dat roken moet kunnen want zoveel kwaad richt je daar niet mee aan, zul je je ook niet kunnen bekeren.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jun 2003 18:50

Maar zolang als je vind dat roken moet kunnen want zoveel kwaad richt je daar niet mee aan, zul je je ook niet kunnen bekeren

een gewaagde uitspraak, joepie. ik snap het verband ook niet zo. zou je niet bekeerd kunnen worden als je rookt, bedoel je dat?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2003 19:31

Ik bedoel dat als je zonde geen zonde vind je je daarvan niet kunt bekeren.
Dus roken is zonde en daar zul je je van moeten bekeren. Maar zolang je vind dat het wel kan bekeer je je niet van die zonde.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 18:36

Theodoor schreef:Kurtyo ik kan je verzekeren de blowen verslavender is dan roken! Ik rookte zelf ook (week gestopt) maar ik kwam weer tot de conclusie dat roken niet verslavend is maar het zit tussen de oren!
-ik rook niet, dus ik kan niet ff naar buiten om te gaan roken, shit rookte ik maar.
-gezellig dat sigaretje ik mis hem en het ruikt wel lekker!!!

volgens mij is dit psygisch!?

Kurtyo wel eens een jointje op????
zo niet waar *censuur* je dan over?

Roken is inderdaad GEEN lichamelijke verslaving maar een Geestelijke (dus het is weldegelijk een verslaving) Het zit tussen de oren ja, maar dat wil niet zeggen dat het niet verslavend is... Ja psychisch, zo zou je het ook kunnen noemen. Ik *censuur* niet ik vertel de (ONDERZOCHTE) feiten... Dat wil zeggen: mensen onderzoeken iets en daar komt iets uit. Joints zijn wel slechter voor de gezondheid, maar omdat je er minder van rookt en ze minder verslavend zijn, zijn sigaretten uiteindelijk slechter...!!!

Boudewijn

roken

Berichtdoor Boudewijn » 13 jun 2003 07:53

Als we even nadenken, dan gaan we zeer proper om met andersmans spullen, zeker als we een voorbeeld willen zijn van Jezus.

1 Corinthiërs 6:19
Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest? Van de Geest, Die God u heeft gegeven en Die nu in u woont? U bent niet van uzelf!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 06:26

Roken is inderdaad GEEN lichamelijke verslaving maar een Geestelijke (dus het is weldegelijk een verslaving) Het zit tussen de oren ja]

Roken is wel degelijk een lichamelijke verslaving!
Er zitten stoffen in die maken dat je er verslaafd aan raakt.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 08:36

joepie schreef:Roken is inderdaad GEEN lichamelijke verslaving maar een Geestelijke (dus het is weldegelijk een verslaving) Het zit tussen de oren ja]

Roken is wel degelijk een lichamelijke verslaving!
Er zitten stoffen in die maken dat je er verslaafd aan raakt.

HA Joepie,

ik weet niet og weleens (verslaafd) aan roken bent geweest?
ik rookte 80 sigaretten per week ben gestopt maar mijn lichaam vroeg nergens naar!! je mist meer het gezellig roken met vrienden het buiten staan omdat je ff moet roken!!!!!!
mijn stand punt is dat het tussen de oren zit!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 08:44

Omdat jij netgens last van had bij het stoppen zit het volgens jouw tussen de oren?
Vreemd om daarop je standpunt te bazeren. Maar de fabrikanten van de sigaretten hebben al lang toegegeven dat ze verslavend werken. En dan wel lichamelijk.
Jij had dan toevallig geen ontwennigns verschijnselen, maar vele anderen dus wel. Hartkloppingen, zweten, trillen enz.
Ik hou me maar aan de wetenschappelijk bewezen versie, en dat is dat roken dus lichamelijk verslavend werkt.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 08:49

joepie schreef:Omdat jij netgens last van had bij het stoppen zit het volgens jouw tussen de oren?
Vreemd om daarop je standpunt te bazeren. Maar de fabrikanten van de sigaretten hebben al lang toegegeven dat ze verslavend werken. En dan wel lichamelijk.
Jij had dan toevallig geen ontwennigns verschijnselen, maar vele anderen dus wel. Hartkloppingen, zweten, trillen enz.
Ik hou me maar aan de wetenschappelijk bewezen versie, en dat is dat roken dus lichamelijk verslavend werkt.

ik ben het met je eens dat Nicotine verslavend werkt maar het zit bij iedereen voor een groot deel tussen de oren! maar goed hier gaat het forum niet over! joepie begin maar een topic met stoppen met rook tips want ik rook ook alweer teveel!

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 09:49

Theodoor schreef:
joepie schreef:Omdat jij netgens last van had bij het stoppen zit het volgens jouw tussen de oren?

ik ben het met je eens dat Nicotine verslavend werkt maar het zit bij iedereen voor een groot deel tussen de oren! maar goed hier gaat het forum niet over! joepie begin maar een topic met stoppen met rook tips want ik rook ook alweer teveel!

euh, een tip? ?euh, gewoon stoppen met roken!

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 10:12

joris schreef:
Theodoor schreef:

euh, een tip? ?euh, gewoon stoppen met roken!

ja en dan!!! mijn probleem is altijd dat ik geen argument heb om te stoppen!

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 10:30

Dan moet je ook niet stoppen! Als je het alleen maar lekker vind en verder niets? waarom zou je dan stoppen?

Terug naar “Archief”