joepie schreef:Ik heb als vraag voor deze topic: Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl? Ik denk dus niet.
Net zoals stelen. Waarom iemand gaat stelen is eigenlijk niet belangrijk, wel dat stelen je tot een dief maakt en niet past bij een Christelijke levensstijl.
Pas als je daar met elkaar over eens bent kunt je gaan kijken hoe je dat dan uit kunt gaan bannen.
En volgens mij is de eerste stap door het gewoon zonde te noemen.
Niet alleen maar dat het slecht is, maar zonde.
Goed, jij je zin roken is zonde. Het waarom, dat je bent gaan roken is zeker wél belangrijk maar daar ga ik na het volgende stukje van joris verder op in.
joris schreef:Het waarom is zeker wel dé vraag die ene christen zich moet stellen. We leven in vrijheid, ook in christelijke vrijheid. En de intensies zijn dus erg belangrijk, want die laten zien of je God wel of niet kent namelijk.
als je zou zeggen: ik blijf roken omdat ik dat lekker vind, dan zou dat kunnen betekenen dat het je niets kan verotten wat GOd er van vindt.
En als je zegt: roken is slecht omdat het slecht is, dan heeft dat ook geen geestelijke achtergrond maar aardse redenaties.
Ik rook zelf ook, en volgens jouw ben ik dan geen goeie gggrrristen. Ben jij volmaakt? Laat ik het zo zeggen (zonder het goed te praten) ik vecht ertegen, ik rook tegenwoordig steeds minder en ben zeker van plan zeer binnenkort helemaal niet meer te roken. Het begint bij 1 sigaretje, dat is lekker word je vertelt, en je hoort er dan bij. Net als die slang die Eva verleid weet je wel. Maar als je ouder wordt, kom je erachter dat je verslaaft bent en bedondert, door je "vrienden", het is alleen maar slecht voor je en als je het slecht treft hou je er later nog een enge ziekte aan over.
roken is een dood zonde! Maar eigenlijk heel menselijk.
Mijn doen en laten zijn voor mij zelf een raadsel. Want ik doe niet wat ik graag wil. Nee ik doe juist de dingen waar ik een afschuwelijke hekel aan heb. ( Romeinen 7 : 15 )
Wij mensen hebben de ziekelijke neiging om te doen wat we niet willen. Wil een roker graag lonkanker hebben? Nee toch? Dat betekent dat niemand de wet kan houden. Als je niet rookt dan ga je wel ten onder aan een andere zonde die je regelrecht naar de dood leid. Versta me goed, ik praat het niet goed hoor. Conclusie: We hebben een verlosser nodig.

Het is zo dat een "ware" christen er wel tegen vecht, maar dat is niet makkelijk, ik hoop dus binnenkort te stoppen. Want eigenlijk leid het me naar de dood, dat vereist wel een bepaalde standvastigheid.
Everlastingman