Recitativo schreef:joris schreef:Recitativo schreef:
Je ziet een niet onbelangrijk feit over het hoofd. De psalmteksten uit de Bijbel worden tot de canon gerekend en als zodanig gezien als het rechtstreeks geinspireerd woord van God. Dat is toch weer een andere status dan een lied van bijv. Elly en Rikkert.
dat snap ik wel Rec, maar dat is ook maar een menselijke maatstaf immers.
Dus als ik je goed begrijp, ik vraag het voor zekerheid maar even na, vind jij dat de Bijbel, wat daar wel en niet in is opgenomen, tot stand is gekomen volgens maar een menselijke maatstaf?
Ik denk dat de bijbel geinspireerd is door God, zeker weten. Ik geloof in heel de bijbel en alles wat er instaat is relevant voor vandaag. Dus ook de psalmen.
ik geloof niet dat het feit dat de psalmen in de canon staan betekent dat je dus niets anders mag zingen.
De psalmen horen in de canon, daar ben ik het mee eens.
maar de berijmde versie dat is al wat anders.
daarnaast denk ik dat er in deze tijd op precies dezelfde manier als de originele psalmen tot stand zijn gekomen namelijkd oor Gods Geest, ook andere liederen tot stand komen die dezelfde zwaarte mogen hebben als de psalmen. Ook die liederen komen door de werking van de Heilige Geest en ook die liederen zijn gebaseerd op geloofswaarheden en geloofservaring.
De canon zelf , de vijf criteria, dat zijn menselijke criteria. NEt als dat we zelf bedacht hebben dat je vooral psalmen in de kerk moet zingne.