Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jun 2003 15:49

Wanneer mensen met dit soort argumenten, als je daar al van kunt spreken, allerlei positieve ontwikkelingen tegenhouden, denk ik dat deze mensen het ook maar eens moeten accepteren als ze niet voor de volle 100% hun zin krijgen.

iets waar je niet voor 100% achter kan staan moet je niet doen. bij zulke beslissingen moet je er echt achter staat wat jou standpunten zijn. maar wat is de positieve ontwikkeling hieraan dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2003 15:56

Recitativo schreef:
joris schreef: Dat zijn toch allemaal psalmen> we moeten gewoon af van het idee dat alleen de liederen in de bijbel psalmen zijn, dan zijn er een hoop problemen uit de wereld.
die psalmen zijn toch immers op dezelfde manier ontstaan als de liederen die nu gemaakt worden?: vanuit de liefde van God, ervaring in het leven mét God, bewust van de redding door God.

Je ziet een niet onbelangrijk feit over het hoofd. De psalmteksten uit de Bijbel worden tot de canon gerekend en als zodanig gezien als het rechtstreeks geinspireerd woord van God. Dat is toch weer een andere status dan een lied van bijv. Elly en Rikkert.

dat snap ik wel Rec, maar dat is ook maar een menselijke maatstaf immers.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jun 2003 16:16

Ik sluit mij volledig bij Pim aan!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2003 20:30

johannes1 schreef:
Beproeft alle dingen; behoudt het goede

je onderschrift is zo mooi. behoudt het goede. de berijming van 1773 is goed.

Ik denk dat er al diverse voorbeelden zijn gegeven waarom ze niet goed zijn. Zingen jullie psalm 1 het laatste vers in de kerk?

Of ; Eist van mij vrijmoedig, Al wat u ontbreekt schenk ik zo u smeekt?
Wie doet dat in jullie kerk?
Er zijn der die in de kerken waar nog de oude vertaling gezongen wordt, vele liederen niet mee durven zingen.
Hoe kom je der dan bij dat het goed is?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jun 2003 20:35

Zingen jullie psalm 1 het laatste vers in de kerk?

ja die hebben we wel eens gezongen ja.

Er zijn der die in de kerken waar nog de oude vertaling gezongen wordt, vele liederen niet mee durven zingen

dat heb je ook bij de nieuwe vertaling, hoor. wat jij wel kan zingen, kan ik misschien niet zingen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 09 jun 2003 21:25

johannes1 schreef:
Wanneer mensen met dit soort argumenten, als je daar al van kunt spreken, allerlei positieve ontwikkelingen tegenhouden, denk ik dat deze mensen het ook maar eens moeten accepteren als ze niet voor de volle 100% hun zin krijgen.

iets waar je niet voor 100% achter kan staan moet je niet doen. bij zulke beslissingen moet je er echt achter staat wat jou standpunten zijn. maar wat is de positieve ontwikkeling hieraan dan?

Met positieve ontwikkelingen bedoel ik ontwikkelingen die ertoe leiden dat de kerk laat zien dat zij op het gebied van tijd universeel is, dat zij niet gebonden is aan wat mensen 230 (!) jaar geleden hebben bedacht. De kerken moeten mensen die niet geloven, laten zien dat zij mensen iets te bieden hebben. Dit hoeft niet door op alle gebieden de lolbroek uit te hangen, maar wel door een eerlijke zelfevaluatie waarin men zich afvraagt waarom men bepaalde zaken (zoals zingen) doet zoals men doet, wat hiervan de zin is, en in welke mate dit mensen verhindert om de kerk binnen te gaan, en tot geloof te komen. Ik vind het nogal een zware verantwoordelijkheid die kerken nemen als ze gewoontes in stand houden, zelfs als dat mogelijk ten koste gaat van de zielen van mensen die hierdoor worden verhinderd.

Samenvattend: een positieve ontwikkeling is mijns inziens in dezen een ontwikkeling waardoor de kerk laat zien enerzijds vast te houden aan wat in de bijbel staat, en anderzijds laat zien flexibel om te kunnen gaan met de manier waarop geloof naar buiten wordt gebracht.

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2003 22:01

wat is mis met psalm 1;3?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2003 06:48

In de oude vertaling is er een vers 4 van psalm 1 en bij mijn schoonzoon in de kerk wordt die nooit gezongen omdat die niet zou kloppen.
Zal hem eens om zijn bijbeltje vragen. Want ik heb alleen de SV van de Bijbel niet van de berijmde psalmen.

En Johannes ik kan alles meezingen.

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2003 07:18

ik heb ooit zo'n boekie van mijn oma geerft, dus dan moet het dit wezen:

De HEer toch slaat der mensen wegen ga
en wendt alom het oog van zijn gena
op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
met vaste gang het pad der deugd betreen.
God kent hun weg, die eeuwig zal betstaan
maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.

DIt zal hem wel níet wezen, want hier is niets mis mee lijkt mij.

misschien is het enige probleem, dat enkel de laatste twee regels in de onberijme versei terug te vinden zijn?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2003 07:20

Ik zal het hem vragen. Maar het wordt dus echt niet gezongen in zijn kerk.
Misschien is het de mensen oprecht van zeden?
Want dat kan toch niemand zijn?
Ik vraag het hem.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 10 jun 2003 08:59

joris schreef:
Recitativo schreef:
Je ziet een niet onbelangrijk feit over het hoofd. De psalmteksten uit de Bijbel worden tot de canon gerekend en als zodanig gezien als het rechtstreeks geinspireerd woord van God. Dat is toch weer een andere status dan een lied van bijv. Elly en Rikkert.

Dus als ik je goed begrijp, ik vraag het voor zekerheid maar even na, vind jij dat de Bijbel, wat daar wel en niet in is opgenomen, tot stand is gekomen volgens maar een menselijke maatstaf?

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2003 09:05

Recitativo schreef:
joris schreef:
Recitativo schreef:

Dus als ik je goed begrijp, ik vraag het voor zekerheid maar even na, vind jij dat de Bijbel, wat daar wel en niet in is opgenomen, tot stand is gekomen volgens maar een menselijke maatstaf?

Ik denk dat de bijbel geinspireerd is door God, zeker weten. Ik geloof in heel de bijbel en alles wat er instaat is relevant voor vandaag. Dus ook de psalmen.
ik geloof niet dat het feit dat de psalmen in de canon staan betekent dat je dus niets anders mag zingen.
De psalmen horen in de canon, daar ben ik het mee eens.
maar de berijmde versie dat is al wat anders.

daarnaast denk ik dat er in deze tijd op precies dezelfde manier als de originele psalmen tot stand zijn gekomen namelijkd oor Gods Geest, ook andere liederen tot stand komen die dezelfde zwaarte mogen hebben als de psalmen. Ook die liederen komen door de werking van de Heilige Geest en ook die liederen zijn gebaseerd op geloofswaarheden en geloofservaring.

De canon zelf , de vijf criteria, dat zijn menselijke criteria. NEt als dat we zelf bedacht hebben dat je vooral psalmen in de kerk moet zingne.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 11 jun 2003 08:13

hoe het ook zij, ik vind de psalmen erg mooi
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 jun 2003 13:57

Sjaan schreef:hoe het ook zij, ik vind de psalmen erg mooi

Over welke heb je het nu? De oude psalmen neem ik aan?
Op zich mooi, maar waarom worden ze (bij ons tenminste) niet ritmisch gezongen?? Dat niet-ritmisch zingen vind ik zo 'saai' (niet het goede woord maar ik weet het niet beter)

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 11 jun 2003 16:03

de psalmen zijn ook mooi... De onberijmde versie iig.

Veel mooier om die door te lezen dan om de berijmde versie te zingen (sorry, maar die ligt me niet zo)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”