Hoi Huk,
bij dezen nog een late reactie. Ik moest er lang over nadenken, vandaar.
huk schreef:Chloë schreef:...Ja dat is een goede vraag. Niet iedereen heeft een even grote verantwoordelijkheid denk ik. Maar de verantwoordelijkheid is er wel. Jij hebt gehoord van Jezus Christus -ook al was dat op verplichte basis. En je weet ook dat het in zekere zin je verantwoordelijkheid is Hem te geloven op Zijn Woord: de Bijbel.
Je hebt gelijk als je het vanuit Christelijk oogpunt bekijkt dat het mijn verantwoordelijkheid is om de Bijbel te geloven. Maar als je het van uit een neutraal oogpunt bekijkt dan valt die verantwoordelijkheid helemaal weg. Dan is het christendom "maar" een van de vele levensfilosofieen.
Klopt. Toch heeft het christendom, zelfs vanuit atheïstisch standpunt, een meerwaarde boven andere levensfilosofiën. In het boeddhisme moet je tot een moksha komen. In het confucianisme moet je de harmonie behouden. In de islam moet je goed leven en in zekere zin aan zelfkastijding doen. In het christendom hoef je in principe niets te doen maar krijg je alles cadeau, je hoeft enkel te geloven. In het christendom is God niet één of andere vage kracht, maar een persoonlijke Vriend en Leraar. In het christendom is God niet een toornig heersende man in de hemel, maar een liefdevolle Vader.
Begrijp je waar ik heen wil?
De meeste van mijn vrienden die doen het geloof af als "niet van deze tijd" en "dom als je daarin gelooft". Als je bij hen aankomt met verantwoordelijkheid dan lachen ze je keihard uit, snap je.
Ja snap ik. En je wilt die vrienden niet kwijt, logisch! Maar als je het geen verantwoordelijkheid noemt, maar keuze? Zij kiezen er toch voor om niet te geloven? Blaise Pascal zei (in iets andere bewoordingen

) dat je het beste kon 'gokken' op de christelijke God: als de God niet bestaat, verlies je niets; als de God wel bestaat win je alles.
Het is heel moeilijk voor iemand die niet gelooft om tot geloof te komen omdat het bijna niet te doen is om je als buitenstaander met de bijbel te identificeren. Net zoals het voor een christen heel moeilijk is om een ongelovige met goede argumenten inzicht te geven in hun eigen geloof en belevingswereld. Dit nog los van het feit dat er nog een aantal andere Godsdiensten zijn die ook beweren het enige ware woord te verkondigen.
Klopt. Het is ook moeilijk. Maar het is niet onmogelijk. De Bijbel zegt: wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt. Kun je zeggen ja dat is uit de Bijbel, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Als je wat dit betreft jezelf overwint, dus je over die drempel heenzet, ben je sterker dan wie een stad inneemt.
Ik sta er nog voor open en vind religie over het algemeen interessant, maar Jan Modaal staat je over het algemeen raar aan te kijken als je over Jezus begint. Hij staat er niet voor open omdat zijn leventje gewoon zijn gang gaat. Hij heeft zn biertje, zn TV, ieder jaar op vakantie, hij heeft alles wat zijn hartje begeert. En hij kan dit op geen enkele manier linken met een of ander Goddelijk wezen dat alles geschapen heeft en aan wie hij dankbaarheid verschuldigd is. Hij heeft wel eens van Jezus gehoord maar doet het af als "veel te veel regeltjes en verplichtingen", hij is er bang voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet.
Dus ik denk dat die verantwoordelijkheid vrij relatief is.
Als je het zo bekijkt, inderdaad ja. Toch gaat het er ook om dat je leven leeg kan zijn. Ondanks je pilsje, je Yorin 's avonds uit je werk, je vrouw/vriendin, je lieve kindertjes, je leuke huisje, je dikke BMW.. Of misschien wel ondanks je baan bij het Novib, ondanks je adoptiekindertjes in Guatemala, ondanks je werkvakanties in Roemenië.. Er blijft een leegte, hoe je het ook wendt of keert. En daarvoor hoef je niet religieus of spiritueel te zijn aangelegd. Daarvoor kun je ook een gewone nuchtere JanBoerenFluitjesNederlander zijn. Ieder mens heeft die hang naar religie in zich, de een weliswaar meer dan de ander, maar ieder mens hééft het. De atheïst bevredigt het door het te ontkennen. De christen ziet deze honger gestild. En dat is het hele verschil.
Ik kan je met dit dilemma niet helpen, Huk, ik wou dat ik het kon..
Hartelijke groetjes,
Chloë