Onduidelijkheid in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Onduidelijkheid in de bijbel

Berichtdoor Sjaan » 28 sep 2005 10:22

Ik vraag me het volgende af:
Waarom is God over bepaalde zaken in de bijbel niet duidelijker geweest? Heeft Hij daar een bedoeling mee? Ik denk bijvoorbeeld aan het verschil volwassendoop- kinderdoop. Beide standpunten worden aangehangen met een beroep op dezelfde bijbel. En het maakt nogal wat uit welke van de twee waar is!
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie hierop.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 sep 2005 10:26

Dat vraag ik me ook weleens af. Toch is het niet voor niets. Voor sommige dingen is ook niet één ding goed. Dan ligt het aan jezelf of je met God overlegd wat goed is. En uiteindelijk daar een weg in vind

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 10:30

Volwassendoop en kinderdoop zijn allebij juist, zijn allebij niet tegen Bijbels alleen komt de volwassendoop (doop als zegel van het verbond) expliciet naar voren, de kinderdoop wordt niet genoemd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Miscanthus
Verkenner
Verkenner

Re: Onduidelijkheid in de bijbel

Berichtdoor Miscanthus » 28 sep 2005 10:30

Sjaan schreef:Ik vraag me het volgende af:
Waarom is God over bepaalde zaken in de bijbel niet duidelijker geweest? Heeft Hij daar een bedoeling mee? Ik denk bijvoorbeeld aan het verschil volwassendoop- kinderdoop. Beide standpunten worden aangehangen met een beroep op dezelfde bijbel. En het maakt nogal wat uit welke van de twee waar is!
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie hierop.
Over het allerbelangrijkste had God toch niet duidelijker kunnen zijn?
Wie in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
Verder mogen we Hem om wijsheid bidden als we dingen (zoals de doop) moeilijk vinden, want Hij belooft het Zelf: Indien iemand van U wijsheid ontbreekt, dat Hij ze van God begere, die een ieder mild geeft en niet verwijt. (Jac 1:5)
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 10:33

I agree with Miscanthus.

daarbij als de kinderdoop niet voorkomt in de Bijbel dan lijkt me toch duidelijk? zelf hadden we afgelopen zondag kinderdoop, ik weet nu heel zeker voor mezelf dat ik mn kinderen niet laat dopen. die keuze mogen ze zelf maken. maar dat ligt persoonlijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 10:38

Yael schreef:I agree with Miscanthus.

daarbij als de kinderdoop niet voorkomt in de Bijbel dan lijkt me toch duidelijk? zelf hadden we afgelopen zondag kinderdoop, ik weet nu heel zeker voor mezelf dat ik mn kinderen niet laat dopen. die keuze mogen ze zelf maken. maar dat ligt persoonlijk.
Het komt niet expliciet voor in de Bijbel.

Vanuit deze redenatie : wie gedoopt is en gelooft zal hebben die zal zalig worden: waarom dan niet je kind direct laten dopen, dan is die eerst helft al goed.

Vanuit de Bijbelbeschrijvingen van mesnen die gedoopt werden, die werden gedoopt omdat ze geloofden. Het een is niet beter als de ander, ik vind persoonlijk de volwassendoop mooier, maar ik laat mijn kinderen dopen om willen van de cultuur, kerkovertuiging en familie enzo :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 10:45

Raido schreef:
Yael schreef:I agree with Miscanthus.

Het komt niet expliciet voor in de Bijbel.

Vanuit deze redenatie : wie gedoopt is en gelooft zal hebben die zal zalig worden: waarom dan niet je kind direct laten dopen, dan is die eerst helft al goed.

Vanuit de Bijbelbeschrijvingen van mesnen die gedoopt werden, die werden gedoopt omdat ze geloofden. Het een is niet beter als de ander, ik vind persoonlijk de volwassendoop mooier, maar ik laat mijn kinderen dopen om willen van de cultuur, kerkovertuiging en familie enzo :)

in principe is het nog geen probleem want ik heb nog niet eens verkering laat staan kinderen. :P tja hoe mn ouders/familie zullen reageren dat weet ik wel: negatief.
mijn redenatie is: eerst geloof dan doop. ik kan toch niet op grond van mijn geloof mijn kind laten dopen? daarbij kan ik me op bepaalde punten niet vinden in het Doopsformulier.
ik vind de volwassendoop heel erg mooi. ben niet zover dat ik zeg ik laat me nog een keer dopen... maar je weet nooit.

Miscanthus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miscanthus » 28 sep 2005 10:51

Ik denk dat voor beide opvattingen Bijbelse argumenten te vinden zijn.
Als we de doop zien als een voortzetting van de besnijdenis, dan is het niet de vrije keus van onze kinderen.(want U komt de belofte toe, en allen die daar verre zijn). Het is Gods verbondstrouw dat hij met onze kinderen in een verbond wil treden. Dat Hij onze God wil zijn en dat Hij door de doop zijn beloften verzegelt.
Mijn kinderen mogen straks wel voor hun geloof uitkomen door belijdenis van hun geloof af te leggen, maar de verbondssluiting gaat van God uit. Hij is de eerste die Zijn hand op mijn kind legt. Dat vind ik toch heel mooi.
Doop is een teken van Gods verbond en niet van mijn geloof. Mijn geloof is het antwoord op Gods verbond.
Andere meningen zijn ook mogelijk. Ik meen niet de waarheid in pacht te hebben.
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 10:54

dan is nu juist mijn vraag in welk verbond wordt het kind opgenomen?
alsje zegt dat de doop voortzetting is van de besnijdenis of zoals het doopsforumulier zegt ipv de besnijdenis gekomen is. dat suggereert de kerk dat het Gods verbond van Israel heeft overgenomen het stokje heeft overgepakt van Israel.... dat riekt naar de vervangingstheorie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 10:55

Mijn kinderen mogen straks wel voor hun geloof uitkomen door belijdenis van hun geloof af te leggen, maar de verbondssluiting gaat van God uit.
In veel reformatorische kerken doe je openbare belijdenis geen belijdenis van je geloof.

Ik moet trouwens de eerste tekst nog vinden waaruit blijkt dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 28 sep 2005 10:58

Hé, maar wacht eens even, het was niet mijn bedoeling dat hier een discussie zou ontstaan over volwassendoop of kinderdoop, maar over het hoe en waarom van onduidelijkheden in de bijbel! Ik weet het, het is zeer verleidelijk, maar doe het ajb in een ander topic.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 sep 2005 10:59

Raido schreef:In veel reformatorische kerken doe je openbare belijdenis geen belijdenis van je geloof.

En dat vind ik heel jammer!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 11:00

sorry sjaan :P tis idd heel verleidelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 11:02

marina87 schreef:
Raido schreef:In veel reformatorische kerken doe je openbare belijdenis geen belijdenis van je geloof.

En dat vind ik heel jammer!
Ja dat is het opzich ook wel, maar dat heeft weer alles te maken met uitverkiezingsleer en verbondsvisies. Wat je dus zegt met je belijdenis is dat jij het eens bent met de kerkleer (of er niet mee botst), je belijd je geloof wel weer met het avondmaal.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2005 11:06

off-topics zullen verder verwijderd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”