Dominee.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Dominee.

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2003 18:38

Ik zit met een de volgende vraag:

Er is een dominee binnen de gereformeerde gemeenten die geen eigen gemeente heeft, en niet meer beroepbaar gesteld is. Er zijn nog meer andere dingen wat er speelt. (gehoord van betrouwbare bron)

Maar nu zit ik met het volgende. Hij komt in onze gemeente preken. Moet ik daar wel of niet heen gaan???

Ik heb dit ook met mijn ouders besproken en weten zelf er ook niet echt raad mee.

Kan iemand mij helpen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jun 2003 18:42

laat ons onze onderlinge diensten niet verzaken (ofzoiets) staat ergens in de bijbel. dus gewoon gaan. of is het zo erg?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2003 18:46

[quote="johannes1"]laat ons onze onderlinge diensten niet verzaken (ofzoiets) staat ergens in de bijbel. dus gewoon gaan. of is het zo erg?[/quote]

Nou ja. Als ik hoor hoe de synode en hoe hij er over denkt, dan zijn mijn ouders daar best wel verdrietig over.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 jun 2003 18:59

als het echt zo erg zou zijn, dan zou hij toch niet meer mogen preken?? ja, ik weet er verder niks van maar goed....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2003 19:02

Dat is het hem juist. De synode houd zijn hand erachter.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 jun 2003 19:52

ik denk dat het er vanaf hangt wat er aan de hand is?!

Napoleon
Moderator

Re: Dominee.

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 19:57

Evelien schreef:Ik zit met een de volgende vraag:

Er is een dominee binnen de gereformeerde gemeenten die geen eigen gemeente heeft, en niet meer beroepbaar gesteld is. Er zijn nog meer andere dingen wat er speelt. (gehoord van betrouwbare bron)

Maar nu zit ik met het volgende. Hij komt in onze gemeente preken. Moet ik daar wel of niet heen gaan???

Ik heb dit ook met mijn ouders besproken en weten zelf er ook niet echt raad mee.

Kan iemand mij helpen?

tja, ik heb geen idee wat er gaande is (ik heb geen betrouwbare bronnen :D ), tja, als het een theologisch geschil gaat, zou ik zeggen gewoon gaan, en probeer uit te vinden of je het er al of niet mee eens bent, als het om persoonlijke zaken gaat is het aan jezelf om te beslissen, maar dat is niet iets wat ik hiervandaan kan beoordelen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 06 jun 2003 20:01

Kennelijk mag hij nog wel preken. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar verdient niet iedereen een tweede kans?

garry

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 06 jun 2003 20:49

De kerkenraad heeft hem uitgenodigd. Dus is het geen probleem. Dus ga maar gewoon naar de dienst. Dan kun je ook een eigen oordeel hebben over het feit of hij wel of niet zou mogen preken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2003 21:27

Nee, de kerkenraad heeft hem dus niet uitgenodigd. Hij belt zelf gemeenten's op of hij mag komen preken.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 06 jun 2003 21:32

Evelien schreef:Nee, de kerkenraad heeft hem dus niet uitgenodigd. Hij belt zelf gemeenten's op of hij mag komen preken.

nou, dus die kerkeraad vindt het geen probleem!
Als jij dus niet gaat, is dat een teken dat je geen vertrouwen hebt in je kerk.

Ik vind het overigens een vreselijk vaag verhaal. Je kunt niets concreets aangeven, en je hebt het eigenlijk alleen over geruchten. Wat moet je daar nou mee? Als je nou eens kon vertellen wat er met die beste man aan de hand is, dan konden we er hier misschien iets zinnigs over zeggen.
Zolang dat niet het geval is, blijft het allemaal wel heel speculatief.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2003 22:06

Sommige dingen wil ik gewoon niet zeggen. En dat wil ik ook helemaal niet zeggen.

Maar een ding weet ik wel.

Als er iets gebeurd wat niet Bijbels is en dat je dat dan kunt uitleggen, en de synode gaat er niet goed op in, dan vindt ik dat dat niet kunnen.

Als echtpaar scheiden en allebei opnieuw trouwen dat mag toch ook niet? (al helemaal niet binnen een kerkverband)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 22:14

maar wat wil je nou van ons? want wat je nu vraagt is hetzelfde alsof ik zeg: ik sta op een kruising, moet ik links of rechts? en vervolgens niet wil zeggen welke kruising.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 07 jun 2003 13:53

Als je het heel strak neemt mogen echtparen al niet eens scheiden...

Maar wat is het probleem nu? Is hij fout geweest? En dan nog: wie zonder zonde is werpe de eerste steen...
Kijk, als hij een dwaalleer verkondigd zou het goed fout zijn, maar dan nog, waarom mag hij bij jullie komen preken?

joris

Berichtdoor joris » 07 jun 2003 16:09

ik zou zeggen, ga overleggen met iemand die het probleem wel kent.

Ga gewoon naar die dienst en bidt er een beetje over. Ga desnoods die man bellen.

Terug naar “Archief”