Moderator: Moderafo's
Het zijn de mensen die niet willen..Maja de Bij schreef:Toch blijft het lastig : als de Heere wereld lief heeft, waarom gaan er dan uiteindelijk mensen verloren? Doet Hij zo eigenlijk het offer van Zijn eigen Zoon niet te kort? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, kan ik met een verwerpend God geen kant uit...
Ik vat het liefhebben van de hele schepping op als dat God eenieder door Zijn Woord roept en dat ook inderdaad nodigend en gunnend.
Calvijn, die de uitverkiezing theologisch behoorlijk op de agenda heeft gezet, behandelde de uitverkiezing in zijn Institutie pas in hoofdstuk 21 van Boek 3 en dat wil dus zeggen dat hij er niet mee begon, maar pas ver over de helft van dit werk.
Maja de Bij schreef:Toch blijft het lastig : als de Heere wereld lief heeft, waarom gaan er dan uiteindelijk mensen verloren? Doet Hij zo eigenlijk het offer van Zijn eigen Zoon niet te kort? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, kan ik met een verwerpend God geen kant uit...
Klaas schreef:Ik vat het liefhebben van de hele schepping op als dat God eenieder door Zijn Woord roept en dat ook inderdaad nodigend en gunnend.
Dat geloof ik ook. Ik geloof alleen niet dat dat te combineren is met de ‘klassieke’ uitverkiezingsleer.
Dordtse Leerregels schreef:3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Klaas schreef:Calvijn, die de uitverkiezing theologisch behoorlijk op de agenda heeft gezet, behandelde de uitverkiezing in zijn Institutie pas in hoofdstuk 21 van Boek 3 en dat wil dus zeggen dat hij er niet mee begon, maar pas ver over de helft van dit werk.
Dat mag zo zijn maar dat zegt niets over de plaats die ‘men’ de uitverkiezing geeft als het gaat om exegese. In dit geval is de uitverkiezing de belangrijkste reden die wordt gegeven voor het idee dat de hele wereld niet alle mensen kan betekenen. De uitverkiezing staat dan wel degelijk voorop.
Ik denk dat er ook veel problemen zitten in het woord uitverkiezing, alsof God mensen daadwerkelijk uitkiest tot uitverkorenen en mensen uitkiest tot verworpenen (dat is de andere kant van de medaille).Mijns inziens komen de meeste misverstanden over de uitverkiezing hieruit voort, dat men vergeet dat de verkiezing een zaak van de eeuwigheid is, terwijl de roeping een zaak in de tijd is. Ze gelden dus op verschillende niveaus en zijn toch met elkaar in overeenstemming, hoe tegenstrijdig ze misschien ook kunnen lijken.
Marnix schreef:Ik vind het wel een treffend voorbeeld... uiteindelijk komt het allemaal weer op de vraag: Heeft de mens keuzeverantwoordelijkheden of niet?
Marnix schreef:Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?
Elbert schreef:Dat is dan nieuw voor me.
Volgens mij is het zelfs een integraal onderdeel van die klassieke uitverkiezingsleer: (…) En daarbij zou ik ook DL 1-1 t/m 1-5 willen betrekken. Een zeer ruime en hartelijke uitnodiging tot het evangelie wordt hier beschreven. Heel vaak wordt over dit aspekt van de DL faliekant heengelezen, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Nadat de DL dit besproken hebben, gaat men verder door de oorzaak van geloof en ongeloof te bespreken en komt men bij de verkiezing uit.
Mijns inziens komen de meeste misverstanden over de uitverkiezing hieruit voort, dat men vergeet dat de verkiezing een zaak van de eeuwigheid is, terwijl de roeping een zaak in de tijd is. Ze gelden dus op verschillende niveaus en zijn toch met elkaar in overeenstemming, hoe tegenstrijdig ze misschien ook kunnen lijken.
Het lijkt me het verstandigste om deze tekst maar gewoon te laten staan zoals ze is: met de wereld wordt volgens mij gewoon de wereld (in de zin van de gehele schepping) bedoeld. Er staat kosmos in het Grieks en dat zou ik niet uitsluitend op mensen willen betrekken, eerder op het geheel van Gods schepping. Want diezelfde wereld ligt onder de vloek (Rom. 3:19) en zal worden geoordeeld (Rom. 3:6). Tot juist die wereld komt het evangelie (dat is genade en dat op zich is al een daad van Gods liefde), opdat mensen door het geloof in Zijn Zoon gered kunnen worden en aan dat oordeel kunnen ontkomen.
Uiteraard.
Maar een andere vraag is: heeft een mens keuzemogelijkheden of niet? Sommigen zeggen van wel. Anderen zeggen dat je op een gegeven moment niet anders meer kan dan voor Hem te buigen.
Misschien had ik moeten zeggen dat m.i. de klassieke uitverkiezingsleer zichzelf wat dat betreft tegenspreekt. Enerzijds wordt beleden dat God wil dat een ieder die de roeping hoort tot geloof komt (het is een oprechte oproep). Anderzijds wordt echter gesteld dat God niet wil dat iedereen zalig wordt.
Die geloven niet omdat ze niet gewild hebben. Weten wie er later in de Hemel zijn is wat anders dan uitkiezen wie er later in de Hemel zullen zijn. Als God mensen uitzou hebben gekozen heeft God de zondeval nodig gehad, omdat anders alle mensen naar de Hemel zouden gaan, dat is onverenigbaar met mijn Godsbeeld.Klaas schreef:God kiest mensen uit.... en wie niet geloven geloven dus omdat Hij ze niet uitkoos.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten