Alzo lief had God de wereld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 27 sep 2005 10:56

Toch blijft het lastig : als de Heere wereld lief heeft, waarom gaan er dan uiteindelijk mensen verloren? Doet Hij zo eigenlijk het offer van Zijn eigen Zoon niet te kort? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, kan ik met een verwerpend God geen kant uit...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 11:01

Maja de Bij schreef:Toch blijft het lastig : als de Heere wereld lief heeft, waarom gaan er dan uiteindelijk mensen verloren? Doet Hij zo eigenlijk het offer van Zijn eigen Zoon niet te kort? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, kan ik met een verwerpend God geen kant uit...
Het zijn de mensen die niet willen..

Ik kan ook niets met een verwerpende God, maar ook niet met een uitkiezende God. Ik geloof gewoon botweg niet dat God mensen uitkiest en dat die zalig worden. God weet wie er zalig worden, die worden uitverkorenen genoemd. Er staat wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn niet wie uitverkoren is en gedoopt zal zijn.

Wij zien uitverkiezing als een uitkiezing, dat is het niet. Dan zou je ook met een probleem zitten, als God van het begin van de wereld al mensen uitgekozen zou hebben zou Hij de zondeval dus zelf gewilt hebben (omdat Hij andersr geen mensen uit zou kunnen kiezen). God weet alleen, God kiest niet.

Voor elk mens staat de deur naar de Vader open, door Jezus Christus kan iedereen tot de Vader komen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 11:18

Ik geloof niet in een verwerpende God. Ik geloof wel in de verwerpende mens.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 11:25

Ik vat het liefhebben van de hele schepping op als dat God eenieder door Zijn Woord roept en dat ook inderdaad nodigend en gunnend.


Dat geloof ik ook. Ik geloof alleen niet dat dat te combineren is met de ‘klassieke’ uitverkiezingsleer.

Calvijn, die de uitverkiezing theologisch behoorlijk op de agenda heeft gezet, behandelde de uitverkiezing in zijn Institutie pas in hoofdstuk 21 van Boek 3 en dat wil dus zeggen dat hij er niet mee begon, maar pas ver over de helft van dit werk.


Dat mag zo zijn maar dat zegt niets over de plaats die ‘men’ de uitverkiezing geeft als het gaat om exegese. In dit geval is de uitverkiezing de belangrijkste reden die wordt gegeven voor het idee dat de hele wereld niet alle mensen kan betekenen. De uitverkiezing staat dan wel degelijk voorop.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2005 11:54

Maja de Bij schreef:Toch blijft het lastig : als de Heere wereld lief heeft, waarom gaan er dan uiteindelijk mensen verloren? Doet Hij zo eigenlijk het offer van Zijn eigen Zoon niet te kort? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, kan ik met een verwerpend God geen kant uit...


Dat is het gevaar van het focussen op uitverkiezing... dat we op deze manier gaan denken: Alsof mensen geen kant hebben aangezien het Gods wil zou zijn dat ze verloren gaan. De bijbel is duidelijk, dat mensen verloren gaan is niet Gods wil. De gelovigen zijn de uitverkorenen.... de niet-gelovigen zijn geen mensen die niet geloven omdat ze niet uitverkoren zijn, maar die niet zijn uitverkoren omdat ze God niet willen kennen. Als ze zich zouden bekeren en Hem volgen zouden ze ook bij die uitverkorenen horen. Daarom kan er in 1 Johannes 2 ook staan dat Christus niet stierf voor een select groepje mensen, maar de zonden van de hele wereld op zich nam.

Laten we door ons focussen op bepaalde dingen van de leer, geen karikatuur van God maken!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 sep 2005 12:01

Klaas schreef:
Ik vat het liefhebben van de hele schepping op als dat God eenieder door Zijn Woord roept en dat ook inderdaad nodigend en gunnend.


Dat geloof ik ook. Ik geloof alleen niet dat dat te combineren is met de ‘klassieke’ uitverkiezingsleer.


Dat is dan nieuw voor me. Volgens mij is het zelfs een integraal onderdeel van die klassieke uitverkiezingsleer:

Dordtse Leerregels schreef:3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.


En daarbij zou ik ook DL 1-1 t/m 1-5 willen betrekken. Een zeer ruime en hartelijke uitnodiging tot het evangelie wordt hier beschreven. Heel vaak wordt over dit aspekt van de DL faliekant heengelezen, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Nadat de DL dit besproken hebben, gaat men verder door de oorzaak van geloof en ongeloof te bespreken en komt men bij de verkiezing uit.
Mijns inziens komen de meeste misverstanden over de uitverkiezing hieruit voort, dat men vergeet dat de verkiezing een zaak van de eeuwigheid is, terwijl de roeping een zaak in de tijd is. Ze gelden dus op verschillende niveaus en zijn toch met elkaar in overeenstemming, hoe tegenstrijdig ze misschien ook kunnen lijken.

Klaas schreef:
Calvijn, die de uitverkiezing theologisch behoorlijk op de agenda heeft gezet, behandelde de uitverkiezing in zijn Institutie pas in hoofdstuk 21 van Boek 3 en dat wil dus zeggen dat hij er niet mee begon, maar pas ver over de helft van dit werk.


Dat mag zo zijn maar dat zegt niets over de plaats die ‘men’ de uitverkiezing geeft als het gaat om exegese. In dit geval is de uitverkiezing de belangrijkste reden die wordt gegeven voor het idee dat de hele wereld niet alle mensen kan betekenen. De uitverkiezing staat dan wel degelijk voorop.


Het lijkt me het verstandigste om deze tekst maar gewoon te laten staan zoals ze is: met de wereld wordt volgens mij gewoon de wereld (in de zin van de gehele schepping) bedoeld. Er staat kosmos in het Grieks en dat zou ik niet uitsluitend op mensen willen betrekken, eerder op het geheel van Gods schepping. Want diezelfde wereld ligt onder de vloek (Rom. 3:19) en zal worden geoordeeld (Rom. 3:6). Tot juist die wereld komt het evangelie (dat is genade en dat op zich is al een daad van Gods liefde), opdat mensen door het geloof in Zijn Zoon gered kunnen worden en aan dat oordeel kunnen ontkomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 12:09

Mijns inziens komen de meeste misverstanden over de uitverkiezing hieruit voort, dat men vergeet dat de verkiezing een zaak van de eeuwigheid is, terwijl de roeping een zaak in de tijd is. Ze gelden dus op verschillende niveaus en zijn toch met elkaar in overeenstemming, hoe tegenstrijdig ze misschien ook kunnen lijken.
Ik denk dat er ook veel problemen zitten in het woord uitverkiezing, alsof God mensen daadwerkelijk uitkiest tot uitverkorenen en mensen uitkiest tot verworpenen (dat is de andere kant van de medaille).

Het is een verkiezing en geen uitkiezing. De ene suggereerd dus dat er van de beginne twee bakken zijn, 1 met uitverkorenen en een met verworpenen, nummer twee suggereerd een God die uit een grote bak mensen uitkiest die of in verkoren komen of in verworpen.

Ik geloof meer in twee bakken waarin de mensen komen, de mensen die geloven (als gave van God wat uitgaat aan alle mensen) komen in de ene bak en zijn dus verkoren in te gaan in de hemel, de rest die in de bak blijft gaat verloren uit ongeloof (wat hun eigen schuld is).

*sorry voor mijn bakken-verhaal ik weet niet hoe ik het anders moet stellen, als het kwetsend overkomt haal het dan alsjeblieft weg*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2005 13:28

Ik vind het wel een treffend voorbeeld... uiteindelijk komt het allemaal weer op de vraag: Heeft de mens keuzeverantwoordelijkheden of niet? Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 sep 2005 13:47

Marnix schreef:Ik vind het wel een treffend voorbeeld... uiteindelijk komt het allemaal weer op de vraag: Heeft de mens keuzeverantwoordelijkheden of niet?


Uiteraard. :)
Maar een andere vraag is: heeft een mens keuzemogelijkheden of niet? Sommigen zeggen van wel. Anderen zeggen dat je op een gegeven moment niet anders meer kan dan voor Hem te buigen.

Marnix schreef:Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?


Dat hangt af van de vraag over welke roeping we het hier hebben. Gaat het enkel om de roeping die Hij doet in de verkondiging? Dan kan een mens blijkbaar wel tegen God kiezen en is het juist zijn neiging om dat te doen (veel Farizeers bleven zich verzetten, ondanks de roeping door de verkondiging). Velen zijn immers geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Aan de andere kant kan een roeping, die gepaard gaat met een overtuiging door Gods Geest, niet worden weerstaan. Als het hart veroverd is, is daarmee ook de bron van verzet overmeesterd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 14:06

Kan een mens tegen God kiezen als God hem roept?
Ik denk het wel ja.. Bijvoorbeeld als je naar de kerk bent geweest en getroffend bent, expres dan andere dingen gaan doen om het zo tevergeten..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 15:09

Elbert schreef:Dat is dan nieuw voor me.


We hebben elkaar toch al vaker ‘gesproken’? ;-)

Volgens mij is het zelfs een integraal onderdeel van die klassieke uitverkiezingsleer: (…) En daarbij zou ik ook DL 1-1 t/m 1-5 willen betrekken. Een zeer ruime en hartelijke uitnodiging tot het evangelie wordt hier beschreven. Heel vaak wordt over dit aspekt van de DL faliekant heengelezen, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Nadat de DL dit besproken hebben, gaat men verder door de oorzaak van geloof en ongeloof te bespreken en komt men bij de verkiezing uit.


Misschien had ik moeten zeggen dat m.i. de klassieke uitverkiezingsleer zichzelf wat dat betreft tegenspreekt. Enerzijds wordt beleden dat God wil dat een ieder die de roeping hoort tot geloof komt (het is een oprechte oproep). Anderzijds wordt echter gesteld dat God niet wil dat iedereen zalig wordt.

Mijns inziens komen de meeste misverstanden over de uitverkiezing hieruit voort, dat men vergeet dat de verkiezing een zaak van de eeuwigheid is, terwijl de roeping een zaak in de tijd is. Ze gelden dus op verschillende niveaus en zijn toch met elkaar in overeenstemming, hoe tegenstrijdig ze misschien ook kunnen lijken.


Het spijt me maar dat soort ‘verklaringen’ lossen m.i. niets op.

Het lijkt me het verstandigste om deze tekst maar gewoon te laten staan zoals ze is: met de wereld wordt volgens mij gewoon de wereld (in de zin van de gehele schepping) bedoeld. Er staat kosmos in het Grieks en dat zou ik niet uitsluitend op mensen willen betrekken, eerder op het geheel van Gods schepping. Want diezelfde wereld ligt onder de vloek (Rom. 3:19) en zal worden geoordeeld (Rom. 3:6). Tot juist die wereld komt het evangelie (dat is genade en dat op zich is al een daad van Gods liefde), opdat mensen door het geloof in Zijn Zoon gered kunnen worden en aan dat oordeel kunnen ontkomen.


Mee eens.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2005 15:25

Uiteraard.
Maar een andere vraag is: heeft een mens keuzemogelijkheden of niet? Sommigen zeggen van wel. Anderen zeggen dat je op een gegeven moment niet anders meer kan dan voor Hem te buigen.


Dat bedoelde ik eigenlijk ook, zoals in de uitwerking vast ook wel duidelijk werd ;) Mensen geven verder aan dat God aan het werk is en hen wil overtuigen.... En toch blijft er een keuze bestaan...... Vergelijk het bijvoorbeeld met verliefd zijn.... dan zeg je misschien ook: Ik kan niet anders dan van die persoon houden.... of kijk naar wat je van God krijgt. Dan is het eigenlijk ook niet vreemd dat je onder de indruk van Hem raakt, want Hij geeft zoveel waar we niks verdienen. Maar daarom is die keuze er nog wel.

Misschien had ik moeten zeggen dat m.i. de klassieke uitverkiezingsleer zichzelf wat dat betreft tegenspreekt. Enerzijds wordt beleden dat God wil dat een ieder die de roeping hoort tot geloof komt (het is een oprechte oproep). Anderzijds wordt echter gesteld dat God niet wil dat iedereen zalig wordt.


Precies.... Omdat men blijkbaar zelf vastloopt op dat punt.... en dat komt denk ik doordat ze denken: Wat God wil gebeurt, dus blijkbaar wil Hij ook dat mensen verloren gaan.... God kiest mensen uit.... en wie niet geloven geloven dus niet omdat Hij ze niet uitkoos.
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 sep 2005 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 15:27

God kiest mensen uit.... en wie niet geloven geloven dus omdat Hij ze niet uitkoos.


:?:
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 15:31

Klaas schreef:
God kiest mensen uit.... en wie niet geloven geloven dus omdat Hij ze niet uitkoos.


:?:
Die geloven niet omdat ze niet gewild hebben. Weten wie er later in de Hemel zijn is wat anders dan uitkiezen wie er later in de Hemel zullen zijn. Als God mensen uitzou hebben gekozen heeft God de zondeval nodig gehad, omdat anders alle mensen naar de Hemel zouden gaan, dat is onverenigbaar met mijn Godsbeeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 15:46

Ik snap het wel, maar volgens mij vergat Marnix een 'niet' ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten