Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 12:32

tweetietwee schreef:
Raido schreef:Hij schiep een engel die later is gevallen en toen zijn tegenstander werd.

waar lees je bovenstaande in de bijbel raido?

tweetie
Jesaja 14:12Er staat dat de schepping goed was, daaruit mag je concluderen dat Lucifer (zo heet de overste der duivelen) ook goed geschapen was.

12: Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

13 : En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.

14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!

16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 27 sep 2005 12:36

dankjewel. Ik vind het lastige teksten, maar okee.

Jij schrijft dat de schepping goed was, dat geloof ik ook. Maar is de duivel daarvoor al niet gevallen? En: God wost toch dat hij zou vallen, Hij had dan zegmaar toch de mogelijkheid van het kwaad geschapen?

Want anders had Eva toch ook niet voor het kwade kunnen kiezen bij de zondeval?

tweetie

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 12:40

De engelen zijn er pas met de schepping, toen werden ze geschapen (denk ik). God wist alles dus ook dat Hij zou vallen, maar als Hij hem dan dus niet zou schapen kon Hij dus niet vallen, waardoor God alwetenheid feilbaar is, wat niet kan.

God heeft niet het kwaad geschapen, God schiep iets wat zelf kon kiezen, het was eerst God, God liet alleen de opening vrij om kwaad te gaan doen.

No. God did not create Satan (or men, for that matter) as evil - only with the capacity for evil
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 01 nov 2005 18:31

De Hemelse Vader zal uiteindelijk, vlak voor Zijn wederkomst het kwaad toelaten in de wereld, omdat de mensheid zich er aan heeft overgegeven. Datzelfde gebeurde toen de Joden het Gouden Kalf aanbaden, terwijl Mozes met de stenen tafelen der wet, van de berg Sinai kwam, hun lot hadden zij zelf al bezegeld, in plaats van Gods wet aan te nemen!

Ook nu zal God aan de wereld een dwaalleer opleggen als de tijd van de Genade voorbij is. Dat gebeurd omdat ook nu weer de mensen, de verantwoordlijken, hun taken blijvend misbruiken in het licht van Gods Geest. (Efeziërs 4:30)

Terug naar “Archief”