Raido schreef:Ik kan vermoedelijk een stuk mee met Klaas, ik denk ook dat het hier niet om het woord 'wereld' gaat maar om het Woord 'God', Hij zond Zijn Zoon naar de Aarde. De wereld is hier gewoon de hele mensheid, God houd van ons allemaal, daarbij is het woord uitverkorenen gewoon een beetje eng. Ik geloof niet in een God die mensen uit soevereinitiet selecteerd en die dus uiverkiest boven anderen (die hij dus verwerpt).
Daarom, waarom de gebaande wegen verlaten en opeens dit woordje wereld anders toepassen dan de rest? daar komt alleen maar oorlog (of kerkscheuringen) van.
Ik denk dat het in Joh. 3:16 inderdaad gaat om de wereld in zijn geheel. Maar we moeten wel goed lezen wat er staat: God heeft
alzo heel de wereld liefgehad. Dat woordje
alzo is in deze tekst heel belangrijk, want dat slaat op het volgende: "dat Hij Zijn eniggeboren gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."
God heeft de wereld dus liefgehad met een bepaald doel: om er mensen uit te redden. De mensen die gered worden, zijn dus de uitverkorenen. De uitverkorenen zijn diegenen die tot geloof komen in de Zoon. Dat tot geloof komen is een werk van de Heilige Geest. Daaruit moet wel blijken dat er een uitverkiezing is, want als God het is Die het geloof werkt, dan kiest Hij er blijkbaar ook voor om anderen dat geloof niet te geven (dat blijkt ook uit de Bijbel).
Het is dus zo, dat het woordje wereld echt op de hele wereld slaat, maar het woordje alzo en wat er verder in dit vers volgt, duidt op het feit dat dit geen ongekwalificeerde liefde is, maar die liefde is zodanig, dat we enkel via het geloof in de Zoon gered zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)