Andries Knevel de calvinist?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2005 22:55

Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Marnix schreef:Volgens mij wel een beetje kort door de bocht, dat Knevel het traditioneel creationisme helemaal vaarwel heeft gezegd :)
Hij ontkent dat de aarde in 6 dagen geschapen is, en dat is de grond voor het traditioneel creationisme :)

Ik vind het nogal wat om dat te ontkennen. Is hij er bij geweest of zo?
Vanuit het bewijs van de hedendaagse wetenschap schijnt hij te weten dat het anders moet zijn geweest :) Ach, evangelischen :P

Was hij niet Christelijk Gereformeerd? Dat kan trouwens ook nog flink variëren. Iemand als dr. B. Loonstra (die is zeer zeker van de CGK) zal hem van harte bijvallen in een niet-creationistisch standpunt.

Ehm.... half CGK... en half Crossroads dacht ik :D

Overigens werd hij volgens mij door het RD ook maar al te graag zwart gemaakt :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 sep 2005 17:08

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Marnix schreef:Volgens mij wel een beetje kort door de bocht, dat Knevel het traditioneel creationisme helemaal vaarwel heeft gezegd :)
Hij ontkent dat de aarde in 6 dagen geschapen is, en dat is de grond voor het traditioneel creationisme :)

Ik vind het nogal wat om dat te ontkennen. Is hij er bij geweest of zo?
Vanuit het bewijs van de hedendaagse wetenschap schijnt hij te weten dat het anders moet zijn geweest :) Ach, evangelischen :P

Was hij niet Christelijk Gereformeerd? Dat kan trouwens ook nog flink variëren. Iemand als dr. B. Loonstra (die is zeer zeker van de CGK) zal hem van harte bijvallen in een niet-creationistisch standpunt.

Ehm.... half CGK... en half Crossroads dacht ik :D

Overigens werd hij volgens mij door het RD ook maar al te graag zwart gemaakt :D

Ik heb even snel gekeken, maar dat kan ik van dit artikel in ieder geval niet zeggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2005 22:42

Hm klopt, je hebt gelijk. Wat ik wel goed vind is dat hij oproept tot eenheid, ondanks grote verschillen... daar valt nog wel wat van te leren, aangezien we al snel geneigd zijn die ander met die vreemde denkwijzen als een minder christen of zelfs een nep-christen te gaan beschouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Miscanthus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miscanthus » 26 sep 2005 18:46

Boekenlezer schreef:Is er misschien iets over te vinden in zijn commentaar op Genesis?
Ik weet hier verder niets van. Ik ken Calvijn hierin niet.

Als we het commentaar lezen, vinden we inderdaad de bewering dat God zich aan onze denkwereld aanpast en het in 6 dagen te laten beschrijven.
Calvijn gelooft niet dat de wereld in 1 moment geschapen is.
Het citaat uit dit commentaar luidt dan ook:

The first day. Here the error of those is manifestly refuted, who maintain that the world was made in a moment. For it is too violent a cavil to contend that Moses distributes the work which God perfected at once into six days, for the mere purpose of conveying instruction. Let us rather conclude that God himself took the space of six days, for the purpose of accommodating his works to the capacity of men.
[/i]

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2005 20:09

Wat ik hier lees is dat God dus wel de wereld in 6 dagen geschapen heeft.
En niet, zoals sommigen beweren, dat er wel verteld wordt in de Bijbel dat het 6 dagen waren, maar dat dat niet meer dan een vertelkader zou zijn omdat de werkelijkheid van de schepping anders voor ons niet te vatten is. Zo'n één moment zou een voorbeeld kunnen zijn van zo'n werkelijkheid. Maar dat wijst Calvijn dus af.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 sep 2005 21:46

Wat ik hier lees is dat God dus wel de wereld in 6 dagen geschapen heeft.
En niet, zoals sommigen beweren, dat er wel verteld wordt in de Bijbel dat het 6 dagen waren, maar dat dat niet meer dan een vertelkader zou zijn omdat de werkelijkheid van de schepping anders voor ons niet te vatten is. Zo'n één moment zou een voorbeeld kunnen zijn van zo'n werkelijkheid. Maar dat wijst Calvijn dus af.

Ik denk idd ook dat Calvijn dat hier bedoelt. Ik vind dat trouwens wel een ietwat rare gedachte: God had de wereld ook in een oogwenk kunnen maken, maar omwille van het bevattingsvermogen van de mens smeerde Hij het uit over 6 dagen. Vreemd, waarom zou een schepping in 6 dagen bevattelijker zijn dan een schepping ineens?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 07:22

Die zes dagen kun je nog wat rekken, de Aarde kan langzamer draaien zodat de dagen langer duren etc :) zomaar poef opeens daar kun je niks mee..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 sep 2005 08:26

Ah, dus God wilde alvast inventieve pogingen om wetenschap en bijbeltekst te laten stroken stimuleren? ;-)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 sep 2005 10:37

Het ging Knevel mi om de aardbol. En de bijbel laat ruimte zat om de schepping van die bol [& Hemelen] miljarden jaren eerder te plaatsen dan 4000 vChr.

De latere 6-daagse [her]schepping doet niet ter zake.
..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 sep 2005 10:52

Het ging Knevel mi om de aardbol. En de bijbel laat ruimte zat om de schepping van die bol [& Hemelen] miljarden jaren eerder te plaatsen dan 4000 vChr.

De latere 6-daagse [her]schepping doet niet ter zake.

Dat betwijfel ik. Volgens mij zit Knevel toch echt wel op het ID-spoor.

Terug naar “Archief”