1 Thessalonicensen 5 : 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 sep 2005 18:35

Yael schreef:daar lijkt het wel op bij de dingen die jij noemt. door alle ''stemmen in de kerk'' moet je goed luisteren wil je de Heilige Geest horen...

Mooi opgemerkt Yael !

Precies, als we meer naar geleerde mensen luisteren die het zelf denken te weten ipv te luisteren naar de Heilige Geest die van YHWH komt, en die we door Yeshua mochten ontvangen, dan zijn we niet goed bezig , dan zijn we bezig de heilige Geest te blussen.
De Heilige Geest is een vuur , dat in ons binnenste brandt. Als we lauw zijn , en Gods Woord niet meer als leidraad hebben , is het vuur ook op een laag pitje!
Daarom is het geloof in de Heilige Geest ook niet iets wat er alleen op zaterdag cq zondag is , maar iets van de hele dag. iedere dag 7 dagen per week: .
Het moet verbonden zijn net als de tefilieen , de gebedsriemen.
Op ons voorhoofd, - dwz in de dingen waarover we denken
Op ons hart, in ons hele wezen
Op onze rechterhand, in ons doen en in onze akties en reakties.

Wij moeten ons daardoor laten leiden.
Dit is de opdracht : De Geest niet te blussen.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2005 21:09

Inderdaad ja, zo had ik het niet eens bekeken. :wink:

voor de ongelovige geld dat je de Heilige Geest niet moet uitblussen, voor de gelovige dat je Hem niet moet bedroeven. of is dit te kort door de bocht?

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 26 sep 2005 00:19

Geest niet uitblussen werd gezegd tegen GElovigen. Dus geldt het voor hen. De Geest in je is als een verwarmend vuur. Het op een laag pitje zetten is gevaarlijk en dom, want dan geeft het geen warmte meer, niet aan jezelf, en het zal dan ook niemand anders aanlokken. Het laten uitgan, uitblussen, is echter nog veel erger, want probeer het dan maar weer aan te krijgen...
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 sep 2005 14:55

Ben ik niet met je eens, dat die waarschuwing alleen voor de gelovige telt.
Het lijkt mij juist voor de ongelovige een waarschuwing dat het gevaarlijk is je te blijven verzetten tegen de Heilige Geest, omdat Hij op een gegeven moment dan weggaat. Ik geloof namelijk dat de Heilige Geest Zelf ervoor zorgt dat het vuur in een gelovige niet gedooft wordt. Daarom moeten we Hem niet bedroeven, omdat we dan zelf de verhouding met God verstoren.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 sep 2005 13:20

Hej Yael 8) :lol:

IK denk dat een ongelovige niet eens weet wat je zou bedoelen. :lol:

Deze brief is inderdaad geschreven naar gelovige broeders in Tessaloniki ........
Hoewel ik ook denk dat dit gevaar altijd aanwezig kan zijn en men ervaart dat er vaak weinig van de heilige Geest te bespeuren valt in een doorsnee kerk. en dan zie je de kerken leeg lopen , de mensen zijn er niet enthousiast en het komt allemaal een beetje "grijs"over.
:shock: ? :lol:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 13:22

Blust den Geest niet uit.
Door er een emmer ijskoude dogmatiek overheen te gooien, weg troost en weg pril geloof..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 sep 2005 13:35

Uit de brief aan de Galatiers

16Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven.

17Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt.

18Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet.

19Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid;

20afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme,

21jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.

22Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.

23Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt.

24Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen.

Interressant ook om in de concordance te kijken :
http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... chtype=all

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2005 14:32

salty schreef:Hej Yael 8) :lol:

IK denk dat een ongelovige niet eens weet wat je zou bedoelen. :lol:

Deze brief is inderdaad geschreven naar gelovige broeders in Tessaloniki ........
Hoewel ik ook denk dat dit gevaar altijd aanwezig kan zijn en men ervaart dat er vaak weinig van de heilige Geest te bespeuren valt in een doorsnee kerk. en dan zie je de kerken leeg lopen , de mensen zijn er niet enthousiast en het komt allemaal een beetje "grijs"over.
:shock: ? :lol:

Ej salty :)

ik doelde op de ongelovige/onbekeerde mensen in de kerk, die elke zaterdag of zondag naar de kerk gaan maar geen persoonlijke relatie met God hebben, dat het voor hun gevaarlijk is zo door te leven.
misschien gek voor jouw maar het meerendeel van de kerkgangers zal waarschijnlijk ontkennend antwoorden als je vraagt of diegene bekeerd is ''want dat kun je niet zomaar zeggen''....
Inderdaad zal iemand die nergens aan doet niet begrijpen wat je bedoelt, maar die zullen over het algemeen het hele kerkjargon niet begrijpen. :P

in de kerk hebben ze het wel eens over ''donkere tijden'' of ''dat het doorbrekende werk van de Heilige Geest nog maar weinig gevonden wordt'' van die lekkere deprimerende uitspraken. :|
(wat tussen haakjes staat is kerkjargon :mrgreen: )

Hoe kunnen we in de gemeente meer ervaren van de Heilige Geest?

11"I baptize you with[a] water for repentance. But after me will come one who is more powerful than I, whose sandals I am not fit to carry. He will baptize you with the Holy Spirit and with fire.
hoevaak maken we dit nog mee? kan me niet herinneren iig...
Laatst gewijzigd door Yael op 27 sep 2005 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2005 14:34

Raido schreef:
Blust den Geest niet uit.
Door er een emmer ijskoude dogmatiek overheen te gooien, weg troost en weg pril geloof..

Wat bedoel je Raido?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 15:20

Even een heel persoonlijk voorbeeld. Ik weet dat ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is, maar dan zit je in de kerk en is het bijvoorbeeld avondmaal en dan zie ik mensen aangaan en zie je twee 'boos'kijkende tafelwachters, dan komt dat allemaal zo eng op mij af en zou ik nooit aan het avondmaal durven gaan, gewoon omdat ik bang ben dat mijn geloof niet goed/groot/echt genoeg is..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2005 15:22

en zie je twee 'boos'kijkende tafelwachters, dan komt dat allemaal zo eng op mij af en zou ik nooit aan het avondmaal durven gaan, gewoon omdat ik bang ben dat mijn geloof niet goed/groot/echt genoeg is..

misschien is het een andere discussie, maar wil dat niet meer zeggen over jou dan over die 2 booskijkende tafelwachters. jij bent het die twijfelt. als het goed had gezeten dan had het zo geweest van ik weet dat niets mij kan weerhouden van de liefde Gods. (iets andere bewoording is het, maar het staat wel in de bijbel)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2005 15:23

Raido schreef:Even een heel persoonlijk voorbeeld. Ik weet dat ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is, maar dan zit je in de kerk en is het bijvoorbeeld avondmaal en dan zie ik mensen aangaan en zie je twee 'boos'kijkende tafelwachters, dan komt dat allemaal zo eng op mij af en zou ik nooit aan het avondmaal durven gaan, gewoon omdat ik bang ben dat mijn geloof niet goed/groot/echt genoeg is..

zeer herkenbaar...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2005 15:24

johannes1 schreef:
en zie je twee 'boos'kijkende tafelwachters, dan komt dat allemaal zo eng op mij af en zou ik nooit aan het avondmaal durven gaan, gewoon omdat ik bang ben dat mijn geloof niet goed/groot/echt genoeg is..

misschien is het een andere discussie, maar wil dat niet meer zeggen over jou dan over die 2 booskijkende tafelwachters. jij bent het die twijfelt. als het goed had gezeten dan had het zo geweest van ik weet dat niets mij kan weerhouden van de liefde Gods. (iets andere bewoording is het, maar het staat wel in de bijbel)

gaat niet zo zeer om de twijfel maar om de mensen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 15:29

Natuurlijk zegt dat ook wat over mij, twijfel is gewoon een onderdeel van het Christelijk geloof, maar ik bedoelde dus dat het soms allemaal zo eng is, wanneer is geloof genoeg in de ogen van de dominees? en is het in de ogen van God het zelfde als van de dominees? Ik zou ook niet aandurven gaan om me geen oordeel te eten (wat het dan ook moge zijn), stel je toch eens voor dat ik aanga en toch niet bekeerd blijk..

Dat is toch wat Jezus ook bedoeld met dat de 'groten' in het geloof de 'kleinen' in het geloof niet mogen kleinere of betwijfelen? Dat is het geloof uittrappen, de Geest uitblussen.. ik vind het soms echt eng hoe er met 'kleinen' in het geloof om wordt gegaan..

O heb je dat boekje niet gelezen? Ken je die oudvader niet? Is dat geen werkelijkheid voor je geworden? Je staat niet 100% achter de kerkleer? Je kunt nog gezangen zingen? nou dan moet je toch echt maar eens gaan onderzoeken of het toch geen wonder/tijd/historieel geloof is..

ik vind dat erg

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2005 15:39

eigelijk zouden we in principe niks aan moeten trekken wat de mensen van je persoonlijke relatie met God vinden. alleen werkt dat zo in de praktijk niet... mn moederondanks dit hou ik heel veel van haar loopt nu al te zeuren als ik iets verkeerd doe van je hebt toch belijdenis gedaan? nou dat wordt dan nog erger als je HA gevierd hebt... ja dit is best persoonlijk :oops:
maar over de relatie met God twijfel ik eigelijk niet zozeer.

Raido wat jij zegt is dat niet meer typisch voor de ger gem? bij ons valt dat eigelijk wel mee.

wel mooi dat je dit zo zegt want vroeger heb ik je weleens anders gehoord op het forum :wink:

Terug naar “Archief”