bijbelboeken exodus, leviticus, en nummeri en deuteronomium

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

willeke den Hertog

bijbelboeken exodus, leviticus, en nummeri en deuteronomium

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 15:48

Ik heb een vraagje:
Thuis zijn we juist aan het lezen in exodus: de bouw van de tabernakel.
Als ik dat zo lees vraag ik mij altijd af wat ik er nou aan heb dat die tabernakel zo gebouwd is.
verder de boeken leviticus, nummeri en dueteronomium, waar al de wetten voor het volk israel in staan, de oudtestamentische wetten.
Wat hebben wij daar nu nog aan in deze tijd. Dat is toch voor toen bedoeld. Als ik dat lees is dat dan tot nut voor mijn eigen zaligheid.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jun 2003 15:51

Ik herken heel erg wat je zegt. Ik zie het zo: de boeken zijn toch waardevol omdat je eruit kunt merken hoeveel zorg God besteed aan zijn huis en aan zijn volk.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 05 jun 2003 16:02

Lees het eens paralel met de Hebreeënbrief. Doe ik altijd als Leviticus of Numeri aan de beurt is. Erg verhelderend, omdat je bij alle schaduwen uit het Oude Testament het licht in het Nieuwe Testament ziet.

Deuteronomium vind ik trouwens altijd een grappig bijbelboek (niet oneerbiedig bedoeld). Ik denk dat je in dat bijbelboek kunt zien dat onze God zelfs aan de kleinste dingetjes denkt voor Zijn volkje. Is tof!

Groetjes, Chloë

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 16:31

Ik heb gemerkt dat hoe beter ik thuis raak in het nieuwe testament, hoe meer het oude testament ook gaat spreken. Het ot zie ik als het plaatjesboek om het nt te begrijpen.

verbaas je met name in leviticus en deuteronomium over de detaillistische info die God geeft op grond van kennis diewij mensne pas een paar decenia weten!

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 05 jun 2003 18:22

Ik sluit mij aan bij acire. Bijvoorbeeld hoe wonderlijk god kan zijn. Maar ook hoe 'meedogenloos' zijn straffen zijn. Over de wetten gesproken: je kunt je teneerste afvragen waarom deze wetten niet meer worden gebruikt (okee, dat over ossen etc.) maar b.v. over eten, uitgaan, sexualiteit valt daar nix over te leren...

Ik sluit bij je aan als het om familieregisters gaat: dit is belangrijk voor Joden aangezien zij hun 'roots' kunnen nagaan. Maar het 'en hij stierf' geld echt voor iedereen...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 05 jun 2003 20:19

Ik lees ze niet integraal, wel stukjes eruit waarvan ik denk dat het leerzaam is voor ons of de kinderen.

garry

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 22:18

Skoezie schreef:Ik sluit mij aan bij acire. Bijvoorbeeld hoe wonderlijk god kan zijn. Maar ook hoe 'meedogenloos' zijn straffen zijn. Over de wetten gesproken: je kunt je teneerste afvragen waarom deze wetten niet meer worden gebruikt (okee, dat over ossen etc.) maar b.v. over eten, uitgaan, sexualiteit valt daar nix over te leren...

Ik sluit bij je aan als het om familieregisters gaat: dit is belangrijk voor Joden aangezien zij hun 'roots' kunnen nagaan. Maar het 'en hij stierf' geld echt voor iedereen...

over seksualiteit niet? wat dacht je van monogamie? onreinverklaren na zaadlozingen en bij menstruatie? wat dacht je van de waarschuwingen tegen sexcontact met iemand met een druiper?

Over hygiene: wat dacht je van handen wassen voor het eten? handen wassen na he taanraken van dode dieren en uitwerpselen? dat heeft God bedacht!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 jun 2003 00:53

De Thora van God is niet verandert. De geboden zijn nog steeds dezelfde en sommige zijn zelfs aangescherpt door Yeshua. bv Over echtscheiding of doden, het begeren van een man/vrouw is al echtscheiding en voor het innerlijk schelden op je medemens staat al de doodstraf. Lees maar na in de bergrede Matteus hoofdstuk 5 en verder.

Wat wel verandert is is de vergeving van zonde. Deze was verre van volmaakt in de tijd van de TeNaCh. Gods nabijheid was dodelijk voor ons. Daarom die uitvoerige beschrijving over de handelingen die verricht moesten worden in de tabernakel en later de Tempel. Na Yeshua's komst en sterven scheurde het voorhangsel open omdat er totale verzoening was voor de mensen. Er behoefde geen ingewikkelde rituelen worden uit gevoerd, geen voorzorgsmaatregelen worden getroffen. God had de band weer hersteld met ons.

Dit deel van de bijbel is zeker niet te verwaarlozen, want dan kun je net zo goed 1/3 deel weg kunnen mikken.
In de TeNaCh kunnen wij God leren kennen en Zijn plan om de mensheid weer naar zich toe te krijgen. In het nieuwe verbond lezen wij de vervulling van dit plan.

Samen vormen zij 1 deel, wie er iets aan toe voegt en/of ervan afhaalt, zonder God's toestemming, krijgt de volle toorn van God te verwerken.

Openbaring 22
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is .
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort : Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn .
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Terug naar “Archief”