moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 sep 2005 08:35

Rijnmond schreef:Ik zou graag naar Afrika willen gaan, maar ja God roept niet :wink:

Ik dacht trouwens dat we het er al over eens waren dat de overheid de doodstraf mocht toepassen?

Overigens heb ik totaal geen behoeft aan een andere discussie. Wat mij betreft steek ik hier al te veel tijd en energie in.

als je naar afrika wilt dan ga je. dit is gewoobn een excuus. ik ga ook. ik wil ook met eigen ogen zien wat daar voor verschrikkelijks gebeurt.
(van januari tot juli met operatie mobilisatie naar zuid afrika voor bijbelschool, evangelisatie en ontwikkelingswerk)

ik ben het er niet mee eens dat de overheid de doodstraf toe mag passen. daar gaat juist deze discussie over.

als je niet wilt discuseren, dan doe je het niet.

okey, maar dan deze:
Rom 2:
"1 Natuurlijk, u veroordeelt dit alles. Maar u bent evenmin te verontschuldigen. Het oordeel dat u over anderen velt, velt u over uzelf, want de dingen die u veroordeelt doet u zelf ook. 2 Wij weten dat God hen die dergelijke dingen doen terecht veroordeelt. 3 Of denkt u soms dat u, die zelf doet wat u in anderen veroordeelt, de straf van God kunt ontlopen"
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 sep 2005 08:36

Rijnmond schreef:
esra schreef:dat is waar, maar op wat voor manier, als wraak of recht?? en iedereen weet dat als je hier de doodstraf zou invoeren dat het om wraak is. (verhuld onder het mooie idee van recht)

Aha, dus God neemt wraak en is niet rechtvaardig?

nee, de mensen nemen wraak, God is rechtvaardig.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 sep 2005 08:39

Raido schreef:
daar hadden we het niet over. het ging over het recht van de doodstraf, en dat is er niet.
Die is er wel, de overheid is Gods dienares (officieel), God werkt dus door de overheid.. Natuurlijk kun je wachten tot de beste seriemoordenaar is gereduceerd tot een hoopje as door een goddelijk ingrijpen..

Dat geld volgens mij alleen als de overheid ook voor God kiest. God werkt nu ook wel door de overheid heen, maar deze overheid (met of zonder balkenende aan t hoofd) gelooft niet in God die door hen werkt. dus: als de overheid niet voor God kiest gaat dit absoluut niet op.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 23 sep 2005 08:40

esra schreef:als je naar afrika wilt dan ga je. dit is gewoobn een excuus. ik ga ook. ik wil ook met eigen ogen zien wat daar voor verschrikkelijks gebeurt.
(van januari tot juli met operatie mobilisatie naar zuid afrika voor bijbelschool, evangelisatie en ontwikkelingswerk)

Ik heb een gezin te onderhouden! Dat is ook een door God aangestelde taak! Wat me tevens niet weerhoud van zendingsreizen naar Roemenië! Ik had er trouwens een smile achter geplaatst!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 23 sep 2005 08:41

esra schreef:
Rijnmond schreef:
esra schreef:dat is waar, maar op wat voor manier, als wraak of recht?? en iedereen weet dat als je hier de doodstraf zou invoeren dat het om wraak is. (verhuld onder het mooie idee van recht)

Waarom geeft God mensen dan het recht op wraak?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 sep 2005 08:41

Rijnmond schreef:
esra schreef:als je naar afrika wilt dan ga je. dit is gewoobn een excuus. ik ga ook. ik wil ook met eigen ogen zien wat daar voor verschrikkelijks gebeurt.

Ik heb een gezin te onderhouden! Dat is ook een door God aangestelde taak! Wat me tevens niet weerhoud van zendingsreizen naar Roemenië! Ik had er trouwens een smile achter geplaatst!

weet ik, had ik gezien. je kan ook met je gezin de zending ingaan? goed ik stop nu, heb nog vanmalles te doen.
de gr
esra
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 sep 2005 08:42

Rijnmond schreef:
esra schreef:
Rijnmond schreef:

okey, de laatste
god geeft ons geen recht op wraak. god geeft ons t recht op recht. en dat is geen wraak, al maken mensen dat er zelf vaak van.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2005 08:43

Je schept een eenzijdig beeld van God..

Mijn is de wraak en de vergelding

Gij zijt hun geweest een vergevend God, hoewel wraak doende over hun daden

Want het zal zijn de dag der wraak des HEEREN, een jaar der vergeldingen

Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;

Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.

Concludeer zelf..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 23 sep 2005 08:47

esra schreef:
Rijnmond schreef:
esra schreef:
Rijnmond schreef:

okey, de laatste
god geeft ons geen recht op wraak. god geeft ons t recht op recht. en dat is geen wraak, al maken mensen dat er zelf vaak van.

Je bewijst zojuist dat God de doodstraf dus als rechtsmiddel hanteerd.

Dit zal tevens mijn laatste reactie in dit deel van het forum zijn. Ik trek me weer volledig terug in de bliek.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 sep 2005 09:00

Als de Heer de wraak toekomt, komt de wraak dan ook de mens toe?
Geef dan de Heer wat de Heer voor Zich opeist en de mens wat de mensen toekomt en ga niet op Zijn troon proberen te zitten - dat is tot mislukken gedoemd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2005 09:04

De Bijbel (NT) verwerpt naar mijn idee de individuele wraakactie, dus niet zelf de moordenaar over de kling jagen.

God is de baas van de overheid en kan daardoor werken, ik geloof stellig dat doodstraf niet perdefinitie fout is, de Bijbel keurt dat niet af (menselijke gerechtigheid is Goddelijke wraak).

Ik vind het wel erg hypocriet om de doodstraf te veranwoorden met de oude wetten van het volk Israel, waarom doden we alleen mensen die anderen doden? overspel, vloeken, sabbatsontheiliging...

Ik vrees dat heel Nederland aan de andere kant zou zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 sep 2005 09:20

Raido schreef:
De Bijbel (NT) verwerpt naar mijn idee de individuele wraakactie, dus niet zelf de moordenaar over de kling jagen.

God is de baas van de overheid en kan daardoor werken, ik geloof stellig dat doodstraf niet perdefinitie fout is, de Bijbel keurt dat niet af (menselijke gerechtigheid is Goddelijke wraak).

Ik vind het wel erg hypocriet om de doodstraf te veranwoorden met de oude wetten van het volk Israel, waarom doden we alleen mensen die anderen doden? overspel, vloeken, sabbatsontheiliging...

Ik vrees dat heel Nederland aan de andere kant zou zijn..

De Heer is de Baas van de wereld, maar heeft de wereld niet nodig om daardoor te werken. De overheid moet niet zonder de Heer willen kunnen, maar de Heer kan het lijkt mij makkelijk af zonder overheid.

Christus Zelf heeft gezegd: "Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen." Is dit niet een duidelijk standpunt tegen de doodstraf? En wie kan zich dan nog op de Heer beroepen in zijn strijd voor de doodstraf?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2005 10:37

esra schreef:
MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:Ik denk dat het aantal voorstanders van de doodstraf niet toeneemt sinds de laatste verwikkelingen rond het OM. :)

Inderdaad.

2 woorden: menselijke feilbaarheid

(en dan heb ik het nog niet eens over kwade opzet)

Dat God in de bijbel nog wel eens wil reppen over de dood als straf is nauwelijks een argument. De god van het oude testament was wat wraaklustiger dan die van het nieuwe. Als je dan toch moet kiezen neem ik die nieuwe wel :mrgreen:

Is er trouwens geen verhaal in het OT dat god tegen abraham vertelt dat hij een volk of een stad wil straffen (lees: uitroeien) en dat Abraham hem dat uit zijn hoofd probeert te praten? Lekker onderhandelen met god. (ik meen me zoiets te herinneren in ieder geval)

ja, stel je voor dat die man die onschuldig vast had gezeten gedood was, dan hadden we nooit meer er iets aan kunnen doen. maar er zijn natuurloijk talloze voorbeelden van mansen die onschuldig hebben vastgezeten en/ of onschuldig zijn vermoord. (sorry kan zo snel geen vb geven, ben net wakker)

Ik noem dan maar even de twee van Putten..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 sep 2005 11:17

En nog zo'n voorbeeld maar dan uit Amerika (wat gelukkig nog net goed afliep):

Op 2 maart 1995 werd Michael Gerardi in New Orleans beroofd en vermoord door drie donkere jongens. Op hetzelfde tijdstip aan de andere kant van de stad was Shareef Cousin, een zwarte jongen van 16 jaar, een basketbalwedstrijd aan het spelen; een wedstrijd waarin hij voor zijn team de meeste punten scoorde.
Shareef werd opgepakt als verdachte van de moord. Ondanks alle getuigen die Shareef op het tijdstip van de moord hebben zien basketballen, werd hij toch voorgeleid in de rechtszaak over de moord op Michael.
De ooggetuige van de moord, de vriendin van Michael, legde drie dagen na de moord een verklaring af op het politiebureau. Ze zei dat het donker was en ze haar contactlenzen toen niet in had. Hierdoor kon ze de moordenaar nooit herkennen.
In de rechtszaal zei de vriendin van Michael iets heel anders: ‘Ik ben voor 100% zeker dat Shareef mijn vriend heeft vermoord, ik zal zijn gezicht nooit vergeten’.
Dit zijn twee volkomen tegenstrijdige verklaringen. Het verdachte eraan is dat de jury die Shareef moest beoordelen alleen had gehoord van de tweede verklaring en niet van de eerste. Tijdens de rechtszaak ontbraken drie getuigen. Zij zouden gaan verklaren dat Shareef tijdens de moord aan het basketballen was. Achteraf bleek dat de aanklager ze naar het verkeerde kantoor had gestuurd.
Van een eerlijke rechtszaak was dus geen sprake. Shareef moest hoe dan ook veroordeeld worden. Ook al hadden ze niet genoeg bewijs. De uitspraak van de rechter: doodstraf.
Na veel werk van zijn advocaat en op aandringen van Amnesty International kwam er een tweede rechtszaak op 11 januari 1999. Toen kwamen de fouten van de vorige rechtszaak aan het licht en werd Shareef uiteindelijk onschuldig verklaard.
Shareef Cousin had geluk met zo’n goede advocaat. Niet iedereen heeft dat geluk. Onderzoek wijst uit dat wanneer in de Verenigde Staten een gekleurd iemand een blank persoon vermoordt, er drie keer vaker de doodstraf wordt uitgedeeld dan andersom. Als je dan ook nog eens weinig geld hebt, zodat je geen goede advocaat kunt inhuren, zijn je kansen om goed door het proces heen te komen erg klein.

Even offtopic: Ik blijf blij dat wij in Nederland geen jury-rechtspraak hebben. Het OM mag dan falen, veroordeeld worden door een op onderbuikgevoelens beslissende jury is nog veel linker.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 sep 2005 08:44

Raido schreef:
Je schept een eenzijdig beeld van God..

Mijn is de wraak en de vergelding

Gij zijt hun geweest een vergevend God, hoewel wraak doende over hun daden

Want het zal zijn de dag der wraak des HEEREN, een jaar der vergeldingen

Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;

Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.

Concludeer zelf..

goed, mijn conclusie:
- je rukt deze teksten mooi uit hun verband. (waar is de rest van het bijbelboek?)
- GOD is een god van wrake, mensen niet.

nog eens:
wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Afbeelding

Terug naar “Archief”